Zip Your Lips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise

Zip Your Lips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:06

Op school wordt de actie 'zip your lips' gepromoot. Bij deze actie gaat het om de weeskinderen in Afrika die besmet zijn met het HIV-virus.
De leerlingen van onze school kunnen (vrijwillig) geld inzamelen voor een bepaald weeshuis daar door 24 uur lang niet te eten. Je wordt dan gesponsord door familieleden, kennissen of vrienden. Zo voel je ook hoe de kinderen het in Afrika hebben. De slogan is dan ook '24 uur zonder eten... jouw dag, hun leven.'
Dit is allemaal heel goed, dat wij ook iets kunnen doen voor die arme kinderen, maar ik plaats dit natuurlijk niet voor niets bij 'mensenwelzijn'. Ik wilde graag weten hoeveel kwaad het kan om eenmalig 24 uur lang niets te eten. Is het voor een dagje niet erg, of is het heel slecht voor je metabolisme? Je mag volgens mij overigens wel bouillon nemen en drinken.
Alvast bedankt voor de reacties!

Avonturier

Re: Zip Your Lips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:09

Ik heb het vorig jaar gedaan, en ondervond er geen hinder van ofzo. Doe het dit jaar weer Ja

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:10

Ik heb altijd mijn twijfels of het geld daar écht aankomt..

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:10

1 x een dag niet eten kan opzich niet al te veel kwaad, zolang je dit maar niet te vaak doet. als je daarna gewoon weer gaat eten, mo0et je je niet meteen gaan volproppen, maar gewoon rustig in perioden wat eten, zodat je maag langzaam weer kan opstarten met verteren.
goeie actie trouwens Knipoog

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:11

djoni schreef:
Ik heb het vorig jaar gedaan, en ondervond er geen hinder van ofzo. Doe het dit jaar weer Ja

Ik ook. Dit jaar niet weer want mn school organiseert het 1 keer per 2 jaar, maar het kan geen kwaad als je verder gewoon gezond bent hoor!

fjordjes

Bij ons op school deden ze het ook. Naar mijn weten kan het geen kwaad om eens niets te eten. Ik zou zeker wel goed blijven drinken!!

vuurneon

Je kan 3 week zonder eten Haha! (voordat je dood gaat)
Het is geen pretje, maar het kan zeker geen kwaad om een dagje zonder te doen Lachen Je lichaam heeft genoeg reserve! (alleen zul je wel een knagend gevoel krijgen). Zolang je niet teveel energie verbruikt (fanatiek sporten bv) is het prima!

Succes met de actie!

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:13

volgens mij staat in de folder van Zip Ypur Lips dat het door huisartsen is goedgekeurd, en dat het dus geen kwaad kan om niet te eten. Je moet wel veel drinken, dan heb je ook niet zo'n hongergevoel.
Bij ons op school was het heel gezellig, en je wordt beziggehouden dus je hebt niet zo door dat je honger hebt! Knipoog

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:16

Dit bestaat echt al jaaaren!
Mocht er nooit aan mee doen, omdat mijn moeder het onzin vond dat kinderen niks mochten eten, terwijl dat juist zo belangrijk is! (dit was trouwens op de basisschool)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:37

Welshcobfan schreef:
Je kan 3 week zonder eten Haha! (voordat je dood gaat)
Het is geen pretje, maar het kan zeker geen kwaad om een dagje zonder te doen Lachen Je lichaam heeft genoeg reserve! (alleen zul je wel een knagend gevoel krijgen). Zolang je niet teveel energie verbruikt (fanatiek sporten bv) is het prima!

Succes met de actie!

Sterker nog.. rond de 70 dagen kan dat zelfs.
Alleen in de helft van die tijd raak je al in coma, maar goed.

Het is inderdaad medisch verantwoord om 24uur te vasten, bij een gemiddeld persoon. Bij ons mochten alleen bovenbouwleerlingen voor de 38uur gaan.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:55

Goed om te horen dat het verantwoord is, dan doe ik zeker mee.
En of het geld aankomt... ja, zo kun je bij alles in het leven wel een smoes verzinnen om het niet te doen Huilen van het lachen Laten we er vanuit gaan dat het aankomt Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:19

Jaren geleden heb ik het 2 jaar achter elkaar gedaan.
En nee, zoveel hinder ondervindt je er niet van.
Wel is het verstandig om vruchtensapjes enzo te drinken, dat je toch nog wat binnen krijgt. En veel water drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:22

Eh, het is nou juist de bedoeling dat je niks binnenkrijgt. In vruchtensapjes zit best veel joh!
Wij mochten alleen thee zonder suiker, en water. Bovendien mocht je niet roken enzo.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:35

Hmm, dan weet ik het zo niet meer. Volgens mij hebben wij daar wel gebruik van gemaakt, maar nou je het zo zegt begin ik wel te twijfelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:39

Het kan ook zijn dat het per school verschillend is hoor. De regels stonden volgens mij op een losse brief, door de school geschreven. Maar goed, ik vind zo wel het beste. 24uur écht vasten Ja

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:42

Ik heb het jaren geleden ook gedaan en dat ging prima, het hongergevoel gaat gewoon weg na een tijdje. Alleen jammer dat de maaltijd die we daarna op school kregen echt niet te eten was Clown Was trouwens wel in de lijn van het project; rijst met suiker Misselijk Dus toen maar naar huis gefietst en daar maar wat gegeten

Veirl

Re: Zip Your Lip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:43

Je kunt inderdaad best een dagje zonder eten, maar je voelt je dan echt niet zo fit als wanneer je gewoon normaal eet.
Ik heb zelf twee keer meegedaan, maar ook meer omdat het mij gezellig leek. Bij ons kun je dan op school blijven slapen, films kijken, spellen doen enz. Lachen
Maar ik vind het altijd jammer dat je niet hoort wat ze met het geld hebben gedaan.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:49

Bij ons op school hadde ze het ook. Ik doe er niet aan mee. Zie het nut er niet echt van in om te gaan vasten. Als mensen geld willen stoppen in ontwikkelingshulp, dan kunnen ze dat ook zonder dat ik mijn eten laat staan.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:01

@B/W : Daar ben ik het opzich wel mee eens, maar op deze manier is het binnenhalen van geld leuk & daardoor doen er sneller mensen mee.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 11:08

Ik vind het ook een uitdaging voor mezelf, eens kijken hoeveel zelf-discipline ik heb. En ja, nagaan dat kinderen in Afrika dagen achter elkaar zonder eten leven... Het drukt je toch meer met je neus op de feiten. Je kunt natuurlijk ook 'gewoon' geld storten, maar een actie van uit school zet je toch meer aan tot het doneren van geld. Je meot toch ergens mee de aandacht trekken, een campagne hebben en alles.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:43

_Tessaa schreef:
Het kan ook zijn dat het per school verschillend is hoor. De regels stonden volgens mij op een losse brief, door de school geschreven. Maar goed, ik vind zo wel het beste. 24uur écht vasten Ja

Dat zou ook maar zo kunnen inderdaad.
Maar volgens mij heb ik niet via school meegedaan. Wij hebben met ons 3en meegedaan en 1 vriendin van ons zat op een andere school en die school deed het wel en daarom hebben wij toen met haar meegedaan.
Het jaar er op kregen we toen automatisch een brief thuis (zaten net met zn allen in de 1e), omdat we het jaar ervoor hadden meegedaan. Dus misschien dat daar inderdaad het verschil zit.

In ieder geval, voor een ieder, die mee doet:
HEEL VEEL SUCCES TOEGEWENST!
EN TOP DAT JULLIE DIT VOOR ANDEREN DOEN! OK dan!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:20

Wij hebben idd ook niet via school meegedaan, die organiseerde niets. Gewoon met onze klas, iedereen die mee wilde doen. Maar het valt best mee, vond ik. Wij deden idd geen eten, en alleen thee zonder suiker en water.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:22

bij ons op school is het ook, heb nooit meegedaan ben het ook niet van plan ik vind het leuk als je meedoet maar als ik een dag niet eet val ik flauw en heb ik er nog wel een week last van (hoofdpijn, duizelig, als ik een vette hap pak misselijk, flauwvallen, moe) dus voor mij zit het er niet in Knipoog

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:35

Ik heb het twee of drie keer gedaan.
niks aan ondervonden, alleen moe geweest doordat we snachts niet gingen slapen. Haha!
ik zie dat jij het over bouillon hebt.
Wij mochten thee zonder suiker en water. Nagelbijten / Gniffelen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 17:50

@Nelleke: Er zijn meer mensen die zo ziek worden, en die doen dan ook gewoon niet mee. Nergens voor nodig om doodziek te worden omwille van Afrika Huilen van het lachen hebben ze niks aan.