Zal even een klein verloop van mijn "ziektebeeld" geven en hoop hier wat meer "lotgenoten"/info te kunnen krijgen.
4 jaar geleden heb ik door problemen met de pil besloten om een koperspiraal te laten plaatsen en eigenlijk heb ik daar tot nu toe geen spijt van, MAAR:
Zo half jaar geleden kreeg ik met sex wat pijnklachten in mijn rechteronderzijde, niets om bang van te worden en heb tegen mijn vriend gezegd dat hij maar iets rustiger aanmoest doen

Ondertussen werd ik net zoals altijd heel erg licht ongestelt en was er van een duidelijke cyclus niet echt spraken maar ach ik vond het niet erg want zo verloor ik heel weinig bloed en had ook geen last van ongesteldheidspijntjes.
Tot januari dit jaar ik de hele tijd door wat licht bloedverlies had wat ik toch wel erg vervelend vond maar ja druk op werk en geen tijd om naar de dokter te gaan.
Toen dit halvewege februari nog niet beter werd heb ik toch de huisarts maar gebelt want er kon toch wel iets aan de hand zijn met mij.
Bij de huisarts begon het eerst mistery al, normaal gesproken horen erbij een spiraal een touwtje uit de baarmoeder mond te komen en deze was niet aanwezig, CHIPS want als mijn spiraal weg is ben ik vruchtbaar, zwangerschapstest gedaan en gelukkig niet zwanger.
De huisarts heeft gelijk contact opgenomen met het ziekenhuis en ja hoor de volgende dag zat ik al bij de gyno.
De gyno heeft toen eerst een uitstijkje gemaakt voor SOA's en daarna een echo.
Op de echo was mijn spiraal heel mooi zichbaar, ondertussen keek de gyno nog wat beter rond en ja hoor ik kon wel een van mijn merrie's zijn want op/in mijn rechtereierstok zat een cyste waarop ik tegen de arts zei "dat beeldscherm vergroot ook wel heel erg want dat is wel een flinke cyste". Toen de gyno antwoordde dat het beeld niet vergroot was moest ik toch wel even slikken... De cyste blijkt 5 cm in doorsnede te zijn.
Maar omdat we het spiraaltje gevonden hadden wilde de arts deze toch nog wel even snel verwijderen en begon hij aan zijn zoektocht

Na 5 min wroeten vond ik het eigenlijk wel genoeg want dit voelde niet prettig en gelukkig was mijn gyno het daarmee eens.
Voor mijn cyste heb ik een hormoonbehandeling meegekregen, Provera 10mg medroxyprogesteronacenaat en mijn spiraal moest in een echte behandelkamer met verdoving verwijdert worden op een andere dag.
Vandaag was die dag dus, om 13.00 uur netje gemeld in het ziekenhuis en ik mocht gelijk door, heb mezelf weer heel charmant in de beugels gehezen en terwijl de gyno de boel verdoofde gezellig liggen kletsen met de 2 zusters.
Na 15 min. bleek mijn spiraal toch verstoppertje te spelen en werd het tijd om met een camera naar binnen te gaan om te zien waar dat ding zich bevind.
Een prettig gevoel was dit echt niet, zeg maar gewoon een K U T gevoel maar ach dacht ik als het straks maar weg is heb ik niets te klagen.
Na 15 min kijken was mijn spiraal nog steeds niet boven water en werd er een andere gyno. bijgeroepen en ook die heeft het 15 geprobeerd en ook zonder resultaat.
Volgende week maandag mag ik weer heen voor een echo om te kijken hoe het met mijn cyste is gestelt en om een afspraak te maken voor een echte operatie.
Als mijn cyste nu nog niet is verandert willen ze hier gelijk iets aan doen..
Nu begin ik hem toch een beetje te knijpen...
Waar kan mijn spiraaltje zijn en hoe willen ze deze op een fastoenlijke manier verwijderen, als ik nu al voel wat al de gewroet van die twee artsen heeft aangericht, bloed nu heftiger dan ooit wat gaat er dan wel niet gebeuren bij een operatie...
Enne wat nu als mijn cyste niet minder is geworden, straks wordt ik wakker met nog maar 1 eierstok, heb dan wel nooit kinderen gewild maar vind het toch allemaal wel drastisch...