Geen cyclus, een cyste en een niet te vinden spiraal...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Geen cyclus, een cyste en een niet te vinden spiraal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 17:36

Mmmm volgens mijn artsen ben ik bijzonder, waar ik het natuurlijk helemaal mee eens ben Clown

Zal even een klein verloop van mijn "ziektebeeld" geven en hoop hier wat meer "lotgenoten"/info te kunnen krijgen.
4 jaar geleden heb ik door problemen met de pil besloten om een koperspiraal te laten plaatsen en eigenlijk heb ik daar tot nu toe geen spijt van, MAAR:

Zo half jaar geleden kreeg ik met sex wat pijnklachten in mijn rechteronderzijde, niets om bang van te worden en heb tegen mijn vriend gezegd dat hij maar iets rustiger aanmoest doen Bloos Haha!
Ondertussen werd ik net zoals altijd heel erg licht ongestelt en was er van een duidelijke cyclus niet echt spraken maar ach ik vond het niet erg want zo verloor ik heel weinig bloed en had ook geen last van ongesteldheidspijntjes.
Tot januari dit jaar ik de hele tijd door wat licht bloedverlies had wat ik toch wel erg vervelend vond maar ja druk op werk en geen tijd om naar de dokter te gaan.
Toen dit halvewege februari nog niet beter werd heb ik toch de huisarts maar gebelt want er kon toch wel iets aan de hand zijn met mij.

Bij de huisarts begon het eerst mistery al, normaal gesproken horen erbij een spiraal een touwtje uit de baarmoeder mond te komen en deze was niet aanwezig, CHIPS want als mijn spiraal weg is ben ik vruchtbaar, zwangerschapstest gedaan en gelukkig niet zwanger.
De huisarts heeft gelijk contact opgenomen met het ziekenhuis en ja hoor de volgende dag zat ik al bij de gyno.

De gyno heeft toen eerst een uitstijkje gemaakt voor SOA's en daarna een echo.
Op de echo was mijn spiraal heel mooi zichbaar, ondertussen keek de gyno nog wat beter rond en ja hoor ik kon wel een van mijn merrie's zijn want op/in mijn rechtereierstok zat een cyste waarop ik tegen de arts zei "dat beeldscherm vergroot ook wel heel erg want dat is wel een flinke cyste". Toen de gyno antwoordde dat het beeld niet vergroot was moest ik toch wel even slikken... De cyste blijkt 5 cm in doorsnede te zijn.
Maar omdat we het spiraaltje gevonden hadden wilde de arts deze toch nog wel even snel verwijderen en begon hij aan zijn zoektocht Knipoog
Na 5 min wroeten vond ik het eigenlijk wel genoeg want dit voelde niet prettig en gelukkig was mijn gyno het daarmee eens.
Voor mijn cyste heb ik een hormoonbehandeling meegekregen, Provera 10mg medroxyprogesteronacenaat en mijn spiraal moest in een echte behandelkamer met verdoving verwijdert worden op een andere dag.

Vandaag was die dag dus, om 13.00 uur netje gemeld in het ziekenhuis en ik mocht gelijk door, heb mezelf weer heel charmant in de beugels gehezen en terwijl de gyno de boel verdoofde gezellig liggen kletsen met de 2 zusters.
Na 15 min. bleek mijn spiraal toch verstoppertje te spelen en werd het tijd om met een camera naar binnen te gaan om te zien waar dat ding zich bevind.
Een prettig gevoel was dit echt niet, zeg maar gewoon een K U T gevoel maar ach dacht ik als het straks maar weg is heb ik niets te klagen.
Na 15 min kijken was mijn spiraal nog steeds niet boven water en werd er een andere gyno. bijgeroepen en ook die heeft het 15 geprobeerd en ook zonder resultaat.

Volgende week maandag mag ik weer heen voor een echo om te kijken hoe het met mijn cyste is gestelt en om een afspraak te maken voor een echte operatie.
Als mijn cyste nu nog niet is verandert willen ze hier gelijk iets aan doen..

Nu begin ik hem toch een beetje te knijpen...
Waar kan mijn spiraaltje zijn en hoe willen ze deze op een fastoenlijke manier verwijderen, als ik nu al voel wat al de gewroet van die twee artsen heeft aangericht, bloed nu heftiger dan ooit wat gaat er dan wel niet gebeuren bij een operatie...
Enne wat nu als mijn cyste niet minder is geworden, straks wordt ik wakker met nog maar 1 eierstok, heb dan wel nooit kinderen gewild maar vind het toch allemaal wel drastisch...

Sonja_vR

Re: Geen cyclus, een cyste en een niet te vinden spiraal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:13

jeetje,
jij mag je idd bijzonder noemen zeg , wat een gedoe

heb niet echt soortgelijke ervaringen, wel wat probleempjes met de "binnevoering" maar niet zoals jij
(heb pcos )

wil je in ieder geval sterkte wensen met de speurtocht naar het spiraaltje en hopelijk is de cyste flink aan het wegtrekken met je medicatie Ja

Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:57

Ik ben er een beetje stil van.. Ik denk dat ik voor velen spreek dat ik blij ben dat ik zoiets (nog) nooit gehad heb! Scheve mond

Ik wil je veel sterkte wensen en ik hoop dat gauw alles weer op zijn plek is en dat je er gauw weer boven op bent! Ach gut

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:53

Het begin stuk klinkt voor mij heel bekend.

Ik heb nu 2 jaar een koper spiraaltje. en sinds vorige week
heb ik ook pijn rechtsonder, ook tijdens de sex maar ook
soms als ik ga lopen of ga zitten.
Had er al aan zitten denken om even mijn ongesteldheid
af te wachten(volgende week) en anders ook naar de huisarts te gaan.

Ik vind het nu wel spannend nu ik dit zelfde beeld bij jou lees
en lees wat het is.

Wel heel veel sterkte!!! En ik blijf dit wel volgen!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 02:17

Is het niet een ovariumcyste way je hebt?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 03:10

Zahlina schreef:
Mmmm volgens mijn artsen ben ik bijzonder, waar ik het natuurlijk helemaal mee eens ben Clown

Zal even een klein verloop van mijn "ziektebeeld" geven en hoop hier wat meer "lotgenoten"/info te kunnen krijgen.
4 jaar geleden heb ik door problemen met de pil besloten om een koperspiraal te laten plaatsen en eigenlijk heb ik daar tot nu toe geen spijt van, MAAR:

Zo half jaar geleden kreeg ik met sex wat pijnklachten in mijn rechteronderzijde, niets om bang van te worden en heb tegen mijn vriend gezegd dat hij maar iets rustiger aanmoest doen Bloos Haha!
Ondertussen werd ik net zoals altijd heel erg licht ongestelt en was er van een duidelijke cyclus niet echt spraken maar ach ik vond het niet erg want zo verloor ik heel weinig bloed en had ook geen last van ongesteldheidspijntjes.
Tot januari dit jaar ik de hele tijd door wat licht bloedverlies had wat ik toch wel erg vervelend vond maar ja druk op werk en geen tijd om naar de dokter te gaan.
Toen dit halvewege februari nog niet beter werd heb ik toch de huisarts maar gebelt want er kon toch wel iets aan de hand zijn met mij.

Bij de huisarts begon het eerst mistery al, normaal gesproken horen erbij een spiraal een touwtje uit de baarmoeder mond te komen en deze was niet aanwezig, CHIPS want als mijn spiraal weg is ben ik vruchtbaar, zwangerschapstest gedaan en gelukkig niet zwanger.
De huisarts heeft gelijk contact opgenomen met het ziekenhuis en ja hoor de volgende dag zat ik al bij de gyno.

De gyno heeft toen eerst een uitstijkje gemaakt voor SOA's en daarna een echo.
Op de echo was mijn spiraal heel mooi zichbaar, ondertussen keek de gyno nog wat beter rond en ja hoor ik kon wel een van mijn merrie's zijn want op/in mijn rechtereierstok zat een cyste waarop ik tegen de arts zei "dat beeldscherm vergroot ook wel heel erg want dat is wel een flinke cyste". Toen de gyno antwoordde dat het beeld niet vergroot was moest ik toch wel even slikken... De cyste blijkt 5 cm in doorsnede te zijn.
Maar omdat we het spiraaltje gevonden hadden wilde de arts deze toch nog wel even snel verwijderen en begon hij aan zijn zoektocht Knipoog
Na 5 min wroeten vond ik het eigenlijk wel genoeg want dit voelde niet prettig en gelukkig was mijn gyno het daarmee eens.
Voor mijn cyste heb ik een hormoonbehandeling meegekregen, Provera 10mg medroxyprogesteronacenaat en mijn spiraal moest in een echte behandelkamer met verdoving verwijdert worden op een andere dag.

Vandaag was die dag dus, om 13.00 uur netje gemeld in het ziekenhuis en ik mocht gelijk door, heb mezelf weer heel charmant in de beugels gehezen en terwijl de gyno de boel verdoofde gezellig liggen kletsen met de 2 zusters.
Na 15 min. bleek mijn spiraal toch verstoppertje te spelen en werd het tijd om met een camera naar binnen te gaan om te zien waar dat ding zich bevind.
Een prettig gevoel was dit echt niet, zeg maar gewoon een K U T gevoel maar ach dacht ik als het straks maar weg is heb ik niets te klagen.
Na 15 min kijken was mijn spiraal nog steeds niet boven water en werd er een andere gyno. bijgeroepen en ook die heeft het 15 geprobeerd en ook zonder resultaat.

Volgende week maandag mag ik weer heen voor een echo om te kijken hoe het met mijn cyste is gestelt en om een afspraak te maken voor een echte operatie.
Als mijn cyste nu nog niet is verandert willen ze hier gelijk iets aan doen..

Waar kan mijn spiraaltje zijn en hoe willen ze deze op een fastoenlijke manier verwijderen, als ik nu al voel wat al de gewroet van die twee artsen heeft aangericht, bloed nu heftiger dan ooit wat gaat er dan wel niet gebeuren bij een operatie...
Enne wat nu als mijn cyste niet minder is geworden, straks wordt ik wakker met nog maar 1 eierstok, heb dan wel nooit kinderen gewild maar vind het toch allemaal wel drastisch...

Niet te ongerust maken Ach gut .
Bij mij hebben ze eind januari 2 hele grote cystes weggehaald via openbuikoperatie.
Aan beide kanten zat een hele grote. Ze waren gevuld met 2 liter oud bloed.
Ik heb alles nog Knipoog.
Ze gaan een operatie doen via sneetjes in je buik of maken ze een 'keizersnede' ?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 07:50

Zahlina schreef:
Ik kan je wat betreft het eierstok verhaal en kinderen helemaal gerust stellen. Lachen
Ik heb geen spiraaltje,maar ik heb nog maar 1 eierstok.
Op mijn 13-de kreeg ik spontaan een cycste aan mijn linker eierstok.
Dat ding was zo groot dat ze de eierstok ook moesten verwijderen.
Dus ik loop al vanaf mijn dertiende met 1 eierstok.

Toen ik met mijn man trouwde wilden we graag kinderen,en omdat ik dacht dat het door mijn ene eierstok nog wel eens moeilijk zou kunnen worden zijn we al heel snel begonnen met proberen.
Ik was dus meteen in een keer zwanger.
Bij mijn tweede kind dacht ik dat de eerste een gelukstrefer was,en zijn we weer ervan uitgegaan dat het wel eens een tijd kon gaan duren voor ik zwanger was,maar hup..weer in een keer gelukt. Lachen

Dus maak je niet druk over 1 eierstok,je bent gewoon net zo vruchtbaar als altijd. Lachen

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:29

De gyn heeft je spiraaltje wel op de echo in je baarmoeder gezien?
Konden ze hem met de camera niet zien? Kan natuurlijk zijn dat hij steeds wegschoot voor de camera.

Ik ga ervan uit dat ze op de OK je spiraal op dezelfde manier gaan zoeken, als hij nog gewoon in je baarmoeder zit. Ook met camera dus en paktangetjes. Zo doen wij het tenminste Knipoog

Inderdaad, wat al gezegd is, een cyste wil niet gelijk zeggen dat je dan ook je eierstok verliest.
Als je eierstokken niet verkleefd zijn, en de cyste mooi vrij ligt, kan dit meestal via een kijkoperatie worden verholpen.

Ik wens je veel succes! Hopelijk ben je snel van je klachten af.. Ach gut

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:38

och jeetje!
heel veel sterkte!
en je verstoppertje spelende spiraaltje kan ook zomaar ineens wel weer gevonden willen worden toch Knipoog
en ga jezelf aub niet teveel opnaaien! daar heb wordt t niet beter van en is zo zonde van je energie!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:51

Wat een raar verhaal zeg, kunnen ze het spiraaltje niet onder echogeleide weghalen? Dan weten ze in ieder geval waar ze precies moeten zoeken.
En wat betreft je andere vraag, mocht je je ovarium kwijtraken (in het ergste geval), met 1 kan je in principe nog gewoon zwanger worden hoor, zoals iemand anders ook al zei.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:48

De ene eierstok schijnt ook de werking van de ander over te nemen. Je bent dan weer praktisch bijna 100% vruchtbaar Knipoog.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:49

hmz, komt mij bekend voor op dat verdwenen spiraaltje na... die kunnen ze bij mij nog gewoon vinden...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:55

Omg meid, mijn m*ts trekt zich al samen als ik je verhaal lees... (heb een beetje een eendenbekfobie, brrr...) al dat gewroet en geploeg...

Ik hoop dat ze je spiraaltje snel vinden en dat het allemaal goed afloopt!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 16:27

Iedereen bedankt voor het steunen, weet ook wel dat ik mij een beetje heb zitten opnaaien maar vind het eigenlijk ook helemaal niet leuk Huilen

Vandaag weer bij de Gynocoloog geweest en heb gelukkig alweer iets meer duidelijkheid.
Nou ja duidelijkheid, tot 3 maal toe is erg vandaag gevraagd, U heeft toch geen kinderwens. Euh nee tot nu toe niet maar wat nog niets is kan altijd nog komen
Gelukkig geen inwendige onderzoeken, wel een X-ray van mijn buikholte want mijn spiraaltje zit niet meer in mijn baarmoeder.
Het gaat nu dus echt een kijkoperatie worden en dan de zoektocht in mijn buikholte naar mijn spiraaltje.

Het andere schokkende nieuws is dat ik dus helemaal geen voorbehoedsmiddel meer heb maar de cyste zorgt ervoor dat ik niet zwanger kan worden.
Nu hoop ik toch ergens dat de medicatie niet is aangeslagen op mijn cyste want als ik nu wel vruchtbaar ben

Volgende week woensdag weer een afspraak met de gyno om de kijkoperatie te plannen, te kijken naar mijn cyste en nog een uitstrijkje laten maken.
Daarnaast toch maar opzoek naar een goede vervanger van het spiraaltje, denk dat ik een staafje in mijn arm laat zetten want die kan ik zelf in de gaten houden Haha!

Pfff tis toch maar wat....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:29

Daar zit ik ook aan te denken, aan zo'n staafje. Die pil... ik wordt er zo moe van (figuurlijk dan). Het is alleen zo handig om door te slikken als het even niet uitkomt. Dat is met zo'n staafje natuurlijk niet mogelijk.
*twijfelt nog even verder*

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:30

ik wil je toch graag even melden dat na mijn grote buikoperatie aan de eierstokken mijn 1e menstruatie inmiddels weer achter de rug is.
Wees maar blij dat het bij een kijkoperatie mag blijven, dat scheelt je een stuk in je herstel Knipoog

Succes met alles wat nog komen gaat, niet leuk maar zeker wel draagbaar Knipoog Ach gut

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 16:39

Klink heel erg goed Cheveyo, dat hou dus in dat je binnen 3 maanden alweer goed hersteld ben.
Dat valt mij eigenlijk reuze mee.
Ik ben tot nu toe 1x eerder geopereerd maar toen hebben ze niet hoeven te snijden...
Ach ik maak het toch niet bewust mee en voel het straks erna wel.

Ik ga er nu vanuit dat mijn lichaam gewoon zijn werk doet met de hormonen en dat ik straks alleen nog maar geholpen moet worden aan mijn spiraaltje.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:41

daarom, komt vast goed meis! Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:43

Maanling schreef:
Omg meid, mijn m*ts trekt zich al samen als ik je verhaal lees... (heb een beetje een eendenbekfobie, brrr...) al dat gewroet en geploeg...

Ik hoop dat ze je spiraaltje snel vinden en dat het allemaal goed afloopt!

Mijn muts dus ook en ik moet nog een uitstrijkje laten maken (al 2 jaar Bloos) maar ik wacht nog wel ff

ik blijf dit volgen en blij dat ik geen spiraal heb

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:46

Uitstrijkje.... bekend verhaal.... heb vorig jaar een paar uitnodigingen gehad maar heb de moed niet gehad om te gaan...
Mijn fobietje komt dus van het inbrengen van een spiraaltje. Al jaaaren geleden maar de herinnering... brrrr...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 17:05

Volgens mij ben ik eigenlijk nog te jong om voor een uitstrijkje te worden uitgenodigt, ben nu 28 jaar maar vind het eigenlijk niet zo erg dat het nu al wordt onderzocht.
Een uitstrijkje kan toch niet pijnlijker zijn dan het gewroet wat ze al hebben gedaan.

Van het inbrengen heb ik nooit iets gevoelt het is echt iets van de laatste maanden dat ik last heb, heb het spiraaltje wel onder verdoving laten plaatsen Bloos

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:06

Vanaf 30 jaar wordt je uitgenodigd voor een uitstrijkje. Ik ben in januari 30 geworden en in februari lag de kaart er...

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:54

Jeetje meiden, ga alsjeblieft voor dta uitstrijkje!
Het stelt haast niks voor..

Vorig jaar, op mijn 27e, heb ik een behoorlijk slechte uitslag gehad van mijn uitstrijkje. Daar had ik niet nog 3 jaar mee moeten wachten tot de uitnodiging zou komen. Ik ben geopereerd en het is nu allemaal goed. Maar als ik dan hoor dat anderen niet durven of het uitstellen...Denk aan je lichaam!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:56

uitstrijkje is niks anders dan benen wijd, eendebek erin, stokkie er in, even bij je baarmoedermond, stokkie eruit, eendebek eruit, benen weer bijelkaar en broek aan.
Stelt echt niks voor, het ophouden van je ontlasting omdat er geen plee in de buurt is doet meer zeer Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:40

Ik ga al sinds mijn 14e naar de gynea en laat elk jaar een uitstrijkje maken, is zo gebeurd en je bent snel bij alles bij