Ervaringen afgezette/geamputeerde lichaamsdelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tess__

Ervaringen afgezette/geamputeerde lichaamsdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 23:04

Hallo medebokkers,

Sinds afgelopen maandag, 3 maart, heeft mijn vader nog maar 9 vingers. Toen hij aan het werk was is hij door onoplettendheid met zijn vinger tussen een lopende machine gekomen, en heeft zijn hand gelijk teruggetrokken. Hij zag meteen dat zijn vel er totaal afgerukt was, normaal slaat het dood maar doordat de zenuwen blootgelegd werden was dit bij hem niet het geval.
Zijn vinger viel niet meer te redden en daardoor is er door de chirurgen in het ziekenhuis besloten dat het beter was de vinger er helemaal af te halen. Hij heeft nu nog ongeveer 1 centimeter over. Hij zal nog gewoon normaal kunnen functioneren op zijn werk maar gitaarspelen zal hij opnieuw moeten leren met zijn andere hand, als hij dat al wil.

Nu ben ik benieuwd of er bokkers zijn die hier ervaringen mee hebben (afgezette lichaamsdelen) ik heb het er zelf, en mijn ouders ook, erg moeilijk mee. En als straks al het verband eraf gehaald word zal heel erg confronterend zijn.

Mijn vraag, hebben jullie ervaringen die jullie misschien willen delen, of misschien tips om dit te verwerken met zijn allen…

Alvast bedankt,

Tess__

Saskiaatje

Re: Ervaringen afgezette/geamputeerde lichaamsdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 01:10

Een instructrice bij mij op stal mist een paar vingers en heeft verder alleen halve vingers. Ik weet niet precies wat er is gebeurd verder, maar zij kan alles gewoon perfect. Schrijven, enzovoort.

Dat was zeker wel even schrikken? Ik heb verder geen tips, maar "verwerken" zou ik het niet noemen. Het is 1 van de 10 vingers en ook nog de pink. Natuurlijk zal hij probleempjes krijgen met sommige dingen, maar daar raakt hij aan gewend. Je leert er mee leven.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:15

Mentaal is het heel erg moeilijk natuurlijk.
Je bent een stuk van je lichaam kwijt en hij zal een tijd pijn hebben en het gevoel hebben alsof zijn vinger er nog aan hangt.

Dit komt omdat de zenuwen van zijn hand niet meer naar die vinger kunnen. Dan geven die een signaal en kan het lijken alsof hij pijn heeft aan zijn weliswaar geamputeerde vinger.

Hij moet proberen zoveel mogelijk de hand te gebruiken en deze niet te 'negeren' ofzo. Zo stimuleert hij zichzelf en zal het mentale proces alvast sneller gaan.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 17:41

Bedankt voor de reacties.

Phaser: hij is vandaag naar zijn werk geweest en heeft daar een beetje "geprutst" met het grote verband er nog aan. Hij heeft er zelf wel gelukkig een goed gevoel over. Maar nu is het allemaal nog bedekt straks als het verband eraf gaat en hij het helemaal zonder moet doen word het denk ik toch wel even mentaal heel moeilijk.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:08

Waar staat dat het z'n pink betreft? Lees ik dan zo dom ergens over heen?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:43

Oh sorry, het was al laat.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 20:31

Nee klopt, het staat er niet maar tis zn linker wijsvinger.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:00

mijn schoonmoeder mist een duim. Tussen een transportband gezeten tijdens haar vroegere werk.
Zij heeft er mentaal helemaal geen problemen mee en ja, je moet het even weten, maar anders zou je het niet eens merken. Het is alleen lastig als je haar 'feliciteerd' zeg maar, dan geeft ze een hand tussen wijsvingen en middelvinger en dat is wel even raar in het begin.
Maar je raakt daar zo snel aan gewend. Oover een maandje weet je al niet beter meer!
Ik kan me uiteraard wel voorstellen dat wanneer je bv een arm of been verliest dat dat een veel grotere impact op je leven geeft (niet minachtend bedoeld naar TS)

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:57

Dan beter een wijsvinger dan een duim meen ik.

Je middenvinger kan de functies van de wijsvinger bijna volledig overnemen.
Is hij rechtshandig of links ? Want anders wordt schrijven wel even een deprimerende oefening meen ik.

Tess__ idd, het zal wel even schrikken worden zonder verband. Maar het feit dat hij er al mee prutst wil zeggen dat het mentaal toch redelijk goed gaat.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 17:02

Hij is rechtshandig maar op het moment was zijn gitaar zn alles, om dit opnieuw te leren met zijn andere hand zal ook heel erg deprimerend zijn voor hem.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:06

Daar heb je een heel groot punt ja...
Het zal sowieso niet gemakkelijk worden en ik weet waarover ik praat. Ben zelf verpleegkundige en heb zelf al in de operatiezaal gestaan om te assisteren bij de amputatie van benen en dergelijke.

Het is heel ingrijpend en gaat heel lang een gemis blijven.
Ik denk dat hij na een tijdje heel vaak zal zeggen: "je weet niet wat je mist tot het weg is. ik besef nu pas hoe belangrijk mijn wijsvinger was."

Of iets in die aard natuurlijk...

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:48

TS:Heel veel sterkte met je vader, het is niet niets om iets te verliezen.

Vraagje: Heeft er iemand ervaring of een vriend/kennis waarvan het onderbeen geamputeert is? De kans is erg groot dat ik mijn linkeronderbeen ga verliezen Boos!

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 23:23

Gisteren is het grote verband er in het ziekenhuis afgehaald, het schijnt er allemaal goed uit volgens de dokter. Morgen over een week gaan de hechtingen eruit.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:27

Mijn vorige werkgever mist 3 vingers. In het begin was het best vreemd om hem een hand te geven..voelt natuurlijk erg vreemd als er iets mist... Haha!
Maar na 3x een hand geven begint het al te wennen, dus ik zou me er niet al te druk om maken als ik jou was; het went echt heel snel.
Sterkte!! Ach gut

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:36

mijn opa miste ook een wijsvinger aan zijn rechterhand.
is vroeger in een hooi baalen pers blijven hangen of heeft de vinger geplet ik weet dat niet meer precies.
het zag niet raar uit ofzo en hij kon er prima mee leven.
het is gebeurd toen hij 14 was en is 88 geworden heeft bijna ze hele leven 9 vingers gehad.
op mijn werk heb ik een collega die met 8 vingers geboren is, zij heeft er verder ook geen last mee.
het ziet er ook niet raar uit ofzo.
ze doet er alles mee.
kortom het went en ziet er echt niet raar uit,tja mischien in het begin maar later weet je niet beter

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:43

mijn oude baas heeft tijdens het plaatsen van een ketel zn vinger ertussen gehad was dus meteen heel het topje eraf. is in het ziekenhuis netjes dichtgemaakt en een tijdje later toen de ketel open moest lag daar de rest van zn vinger nog hij vind het niet zo heel erg.
ken ook een jongen die zn rechterarm een heel stuk mist maar daar ishij mee geboren maar hij is er zomega handig mee soms zelfs handigere dan iemand van zn leetijd met 2 armen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:48

ik heb in een revalidatiecentrum gelegen 4 maanden daar met veel mensen omgegaan die ledematen mistte. sommige 2 benen, sommige 1 arm en 1 half been. en de meeste 1 ledemaat. echt extreem om te zien, maar ook goed te zien hoe knap ze er mee uit de voeten kunnen. je kunt jezelf een hoop aanleren!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:01

Ja mijn vader mist zijn benen.....
Links 10 centimeter boven de knie, daar was bewust voor gekozen, de keuze ook zelf gemaakt omdat hij anders grote andere operaties niet kon ondergaan. Erg lang verhaal

Rechterbeen, 10 cm onder de knie. Hij heeft een levertransplantie ondergaan die niet goed is gegaan, lever stolde geen bloed en daarom zijn er heel veel grote bloedingen ontstaan, waaronder in zijn onderbeen. Die bloeding is allesvernietigend geweest en uiteindelijk is zijn voet daardoor afgestorven. Om zo goed mogelijk een prothese te kunnen aanmeten is zijn been dus halverwege het onderbeen geamputeerd.

Hij heeft het er moeilijk mee tuurlijk. Heeft nog veel last van fantoompijnen en is nu net een week in het revalidatiecentrum om te leren omgaan met dit gemis, want dat is het echt. Gisteren was hij helemaal trots dat hij zich al kan optrekken aan zijn armen.

De eerste amputatie was trouwens 2 weken voor kerst. De levertranplantaties allebei in week 3 en 3/4 weken later zijn andere been. Het is bij ons dus ook allemaal nog erg vers. Maar we zijn er wel van overtuigd dat mijn vader straks een redelijk normaal en goed leven zal hebben. Het zal nog heel erg veel kracht en inspanning kosten, maar uiteindelijk komen we er wel.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:29

Ja lijkt me idd ook erg moeilijk. Heb vanacht ook niet veel geslapen. Vanmorgen werd ik zeiknat van het zweet wakker dus ben er onbewust ook mee bezig.

Ik hoop voor je vader dat straks de protheses helemaal goed gaan! Voor jullie allemaal nog niet zo heel lang geleden ook. Heel veel sterkte ermee!