Naar cardioloog..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Naar cardioloog..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 12:00

Wie weet wat me te wachten staat?
Moet een afspraak maken bij de cardioloog omdat ik heel veel last heb dat mijn hart opeens heel snel en krachtig klopt en dan weer heel langzaam, en ik soms heel erge druk op mijn borst heb.
Vorige week zat ik in de auto en toen werd de druk heel eg, net of er een steen in me borst lag die op zijn plaats gehouden werd door er een rubberen band heel strak omheen te trekken, zo erg dat ik me auto schuin over de stoep en het fietspad heb gezet omdat ik dacht, dit is het einde...
Heel erg eng allemaal.
Maar wie weet wat ze dan gaan doen? Of wat me te wachten staat? Help!!
Laatst bijgewerkt door Zonnebloem op 06-03-08 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Re: Naar cardioloog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:03

Waarschijnlijk gaan ze een hartfilmpje maken (krijg je van die zuignappen op je borst en in sommige ziekenhuizen ook op je benen) en het ligt eraan of ze daarmee iets kunnen vinden. Misschien dat je daarna nog een holter (hartkastje) krijgt, moet je 24 uur met zo'n ding rond rennen Ja

Maar het verschilt wel van persoon tot persoon, want bij mijn zus werd er ook tijdens de eerste afspraak een ECG gemaakt, bij mij werd daar een nieuwe afspraak voor gemaakt.

Dat gevoel van 'dit is het einde' herken ik heel goed, je mag me PBen als je het kwijt wilt o.i.d.

Sissavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:35

Ik ben ook wel eens bij een cardioloog geweest met dezelfde klachten. Eerst kreeg ik een hartfilmpje. Daarna moest ik 24 uur met een hartkastje om lopen en mn laatste test was een conditietest op zo'n hometrainer en daarna hebben ze nog eens naar mn hart gekeken en geluisterd met een ander apparaat. Allemaal niks vervelends.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:42

Er is een site waar je vragen kunt stellen over hartproblemen, een cardioloog geeft antwoord op je vragen.
http://www.datkloptvoorjehart.nl
Daar kun je al je vragen kwijt en krijgt een goed advies of antwoord.

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:15

Zonnebloem schreef:
Wie weet wat me te wachten staat?
Moet een afspraak maken bij de cardioloog omdat ik heel veel last heb dat mijn hart opeens heel snel en krachtig klopt en dan weer heel langzaam, en ik soms heel erge druk op mijn borst heb.
Vorige week zat ik in de auto en toen werd de druk heel eg, net of er een steen in me borst lag die op zijn plaats gehouden werd door er een rubberen band heel strak omheen te trekken, zo erg dat ik me auto schuin over de stoep en het fietspad heb gezet omdat ik dacht, dit is het einde...
Heel erg eng allemaal.
Maar wie weet wat ze dan gaan doen? Of wat me te wachten staat? Help!!

Ik heb precies dezelfde klachten..moet volgende week voor een hartfilmpje
dus ben benieuwd naar de uitkomst

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 04:22

Ze maken inderdaad eerst een hartfilmpje (gebeurd trouwens bij iedere controleafspraak), ze meten je bloeddruk en gewicht. Dan krijg je een gesprek met de cardioloog en moet je vertellen wat je klachten zijn. Dan hangt het af van zijn conclusie en bevindingen wat er verder gaat gebeuren. Meestal is dat in dit soort gevallen een holter, maar het kan ook zijn dat ze je laten fietsen en eventueel een echo maken van je hart.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:09

Wanja schreef:
Ze maken inderdaad eerst een hartfilmpje (gebeurd trouwens bij iedere controleafspraak)

Het ligt eraan naar welk ziekenhuis je gaat. Ik ben in het Oudenrijn (Utrecht) geweest en daar doen ze het bij elke afspraak (net als bloeddruk meten), maar in het Antonius in Nieuwegein doen ze dat weer niet.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:25

Als je de eerste keer bij de cardioloog komt zal hij of zij je na hartfilmpje en bloeddruk controle (vaak aan beide armen) de oren van je hoofd vragen over je klachten, eventuele andere aandoeningen, je leefgewoontes (roken, sporten enz) en of er hartaandoeningen in je familie voorkomen.

Afhankelijk van wat hier uitkomt zal de arts verder onderzoek kunnen laten doen. Dat zou holter onderzoek kunnen zijn (24uur lang wordt je hartritme geregistreerd door een allercharmantst kastje), maar ze kunnen er ook voor kiezen een echo te laten maken, evt via je slokdarm. Andere mogelijkheden zijn een inspanningstest (fietsproef), een hartcatheterisatie, waarbij ze je kransslagaderen beoordelen, een technetiumscan, waarmee ze problemen in de doorbloeding kunnen aantonen. Ook een CT- of MRI-scan is mogelijk.

Tenzij ze willen dat je acuut wordt onderzocht (waarvoor je dan meestal zal worden opgenomen) moet je voor de verdere onderzoeken een nieuwe afspraak maken. Daar kan soms een wachtlijst aanvast zitten, waardoor het kan lonen om rond te kijken of je ergens anders niet eerder aan de beurt komt.

Ik ben werkzaam op een cardiologie afdeling in het ziekenhuis, maar ben nu zelf ook onder behandeling van de cardioloog, ik moet donderdag voor echo. Ik vond het best vreemd om als patient tegenover een arts te zitten, ipv als pleeg.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 13:53

thanks voor jullie reacties, moet morgen (woensdag) naar de cardioloog. Het stomme is dat ik zoals nu nergens last van heb en me dus ook kiplekker voel. Dus dan zullen ze wel niks kunnen vinden. Maar gisteravond had ik weer zo'n vreemde enge pijn...

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:11

Quellian schreef:
Wanja schreef:
Ze maken inderdaad eerst een hartfilmpje (gebeurd trouwens bij iedere controleafspraak)

Het ligt eraan naar welk ziekenhuis je gaat. Ik ben in het Oudenrijn (Utrecht) geweest en daar doen ze het bij elke afspraak (net als bloeddruk meten), maar in het Antonius in Nieuwegein doen ze dat weer niet.

Bij het eerste bezoek aan de cardioloog wordt ALTIJD een hartfilmpje gemaakt, zeker als het gaat om detectie van ritmestoornissen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:55

Wanja schreef:
Wanja schreef:

Bij het eerste bezoek aan de cardioloog wordt ALTIJD een hartfilmpje gemaakt, zeker als het gaat om detectie van ritmestoornissen.

Bij de eerste afspraak wel ja, maar niet bij alle controle-afspraken.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 14:25

Ze hebben idd een hartfilmpje gemaakt, en ze gaan nog een echo maken en moet volgende week een keer 24 uur met een kastje rondlopen...
Maar nu konden ze niks afwijkends vinden maar hij dacht misschien toch ergens een ritme stoornis.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:48

Quellian schreef:

Bij ritmestoornissen altijd. Ze willen namelijk altijd het beloop volgen.

@Zonnebloem: als ze op de holter niets zien kan het zijn dat ze je een reveal aanbieden of EFO. Een reveal is een kastje wat ze implanteren onder je sleutelbeen. Het ziet eruit als een soort pacemaker, maar doet verder niets. Het kan je hartritme registreren op het moment dat je de ritmestoornis voelt (je moet dan een knop indrukken). EFO (elektrofysiologisch onderzoek) wil zeggen dat ze gaan kijken of ze doormiddel van impulsen de ritmestoornis kunnen opwekken.
Je kunt vaak zelf kiezen of je deze onderzoeken wilt of niet. Hoop voor je dat ze kunnen achterhalen wat het is. Ik heb namelijk dezelfde klachten, werk zelf op de cardio, maar heb het tot nu toe nog niet eens zelf kunnen 'vangen' op een hartfilmpje. Ik moet dus nu gaan kiezen tussen reveal, EFO of helemaal niets.
Als je meer wilt weten over vervolgonderzoeken mag je me gerust PB'en.
Laatst bijgewerkt door Wanja op 12-03-08 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:51

ik ben er ook geweest, ze gaan eerst allemaal dingen op je plakken en dan met zo'n bevallingsdingcamera gaan ze van verschillende kanten je hard bekijken, hoe hij aanhoort en klopt,
dan krijg je een hartfilmpje dat doen ze ook door heel veel draadjes op je te plakken, en je krijgt een fietstest dan moet je zo lang mogelijk fietsen op een zelfde tempo.
onderzoek opzich steld niks voor, is niet eng of pijnlijk.
daarna bespreekt de arts het even met je door

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:37

Wanja schreef:
Quellian schreef:

Bij ritmestoornissen altijd. Ze willen namelijk altijd het beloop volgen.

Misschien waar jij werkt, maar zoals ik al zei doen ze dat bij het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein niet (ondanks dat het een van de beste hartziekenhuizen van Nederland is), in het Diakonessen in Utrecht doen ze het weer wel (en bloeddruk meten).

Ik sta op de wachtlijst voor ablatie, dus er is duidelijk sprake van hartritmestoornissen (en ik heb 3 hartstilstanden gehad, een ruis en door het harde werken van mijn hart zijn er teveel spieren rondom). Dus jij kunt hier wel volhouden dat ze bij elke controle-afspraak een hartfilmpje maken, maar dat is dus niet overal zo en ik loop toch al 26 jaar in het ziekenhuis voor m'n hart Knipoog

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:53

Prima Quellian, jij wilt je gelijk halen. De TS vraagt om wat er allemaal gaat gebeuren, en geef ik een antwoord op. Dat ze het in Nieuwegein niet doen is een uitzondering en daarbij wil ik het laten Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:56

Het ging mij erom dat jij bleef volhouden dat er ALTIJD een hartfilmpje wordt gemaakt, bij ELKE controle afspraak en ik zeg alleen dat dat niet zo is. Het Antonius is een van de betere ziekenhuizen op hart-gebied, dus het lijkt me niet dat ze een uitzondering zijn Lachen

Maar goed, jij mag van mij geloven dat ze OVERAL en ALTIJD hartfilmpjes maken hoor, zeg alleen dat dat niet klopt en vertel mijn 26 jaar cardioloogbezoek-ervaring Lachen

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:12

AMEN
Zullen we weer ontopic gaan nu? Jij blijft bij jou mening en ik bij die van mij Knipoog

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:14

Ik heb hart ritme stoornissen gehad, ben er aan geopereerd. Misschien heb je wat vragen, dan kun je altijd even pb'en Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:32

Wanja schreef:
AMEN
Zullen we weer ontopic gaan nu? Jij blijft bij jou mening en ik bij die van mij Knipoog

Ik geef nergens mijn mening, ik geef aan dat het in alle ziekenhuizen anders gaat Lachen

En om mij dan via PB te vertellen dat ik trots zou zijn op het feit dat ik hartpatient ben is tamelijk misselijkmakend, maar goed, hoe je het wilt Knipoog

@ TS: succes en als je nog iets wilt weten; je weet waar de PB knop zich bevindt Lachen

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:36

Ik ga even Temmen, kennelijk weet men van geen ophouden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:37

Laat maar, ik was je al voor.