concentratiestoornis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

concentratiestoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 23:52

hoi,

ik ben benieuwd of er iemand hier ervaring mee heeft.
zolang als ik op school zit heb ik er last van. ben ik heel geconcentreerd aan het werken er tikt bijv iemand met zn pen ben ik al afgeleid. en duurt het weer een tijdje voor ik weer mn concentratie helemaal terug heb.
nou heb ik vanwege niet hebben van een stageplek een 10 weken thuis gezeten. sinds 2 weken zit ik weer op school en kan me nou dus totaaal niet meer concentreren. nog geen 2 minuten op mn leerwerk. ik lees het wel maar dringt niet tot me door en kan daarna precies vertellen wat er om me heen allemaal is gebeurd maar neit wat er in mn boek staat. erg lastig dus aangezien het mn laatste maanden zijn en ik hierna klaar ben met school maar zal mn toetsen toch wel voldoende moeten gaan halen anders kan het nog een jaar opnieuw. iemand die hier ervaring mee heeft en een paar goede tips heeft zodat ik toch mn jaar kan gaan halen?
alvast dank je wel

lampjerulez

Re: concentratiestoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:59

Mijn zusje heeft precies hetzelfde probleem,
Negeren is natuurlijk geen oplossing want dat lukt je gewoonweg niet.
Ik zou proberen in een zo rustig mogelijke omgeving te leren/werken. En dan steeds de omgeving wat minder rustig maken en dan kijken of het verbeterd.
Natuurlijk heb je nog maar 2 maanden school (heerlijk he die examens, ik ook! ) Maar ik denk dat het verstandig is om te blijven oefenen zodat je er later ook geen last meer van hebt.

Misschien is het een idee of het werkt weet ik niet.

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:05

Ja, ik heb er ook heel erg last van, en word ook helemaal gek van etende mensen Haha!

Maar leren doe ik vooral thuis als het helemaal stil is, en vooral veel schrijven, want dan dwaal je minder snel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:46

ikke20 schreef:
hoi,

ik ben benieuwd of er iemand hier ervaring mee heeft.
zolang als ik op school zit heb ik er last van. ben ik heel geconcentreerd aan het werken er tikt bijv iemand met zn pen ben ik al afgeleid. en duurt het weer een tijdje voor ik weer mn concentratie helemaal terug heb.
nou heb ik vanwege niet hebben van een stageplek een 10 weken thuis gezeten. sinds 2 weken zit ik weer op school en kan me nou dus totaaal niet meer concentreren. nog geen 2 minuten op mn leerwerk. ik lees het wel maar dringt niet tot me door en kan daarna precies vertellen wat er om me heen allemaal is gebeurd maar neit wat er in mn boek staat. erg lastig dus aangezien het mn laatste maanden zijn en ik hierna klaar ben met school maar zal mn toetsen toch wel voldoende moeten gaan halen anders kan het nog een jaar opnieuw. iemand die hier ervaring mee heeft en een paar goede tips heeft zodat ik toch mn jaar kan gaan halen?
alvast dank je wel

Ik heb zelf ADHD. Mensen denken dan altijd dat je alleen maar hyper bent, maar juist het hebben van een aandachtstekortstoornis (wat een woord!!) is het grootste probleem. De meeste ADHD'ers zijn ook super snel afgeleid.

Een paar tips:

Ga met je rug naar de prikkels zitten, dus bijvoorbeeld vooraan in je klas zodat je niet de hele tijd ziet wat andere mensen aan het doen zijn.

Kijk of je een constante rustige prikkel kan gebruiken om onverwachte prikkels buiten te sluiten (zoals muziek opzetten als je aan het leren bent, zodat je niet allerlei mensen op straat hoort lopen).

Mensen met een aandachtstekortstoornis kunnen maar een kwartiertje concentreren op dingen die ze eigenlijk niet interesseren. Probeer dus in de gaten te houden wanneer iets echt belangrijk is. (Vaak kunnen ze zich trouwens urenlang concentreren bij iets wat ze wél interesseert, bij 'normale' mensen is de attentiespanne áltijd een minuut of 30)

Als je je aandacht kwijt bent, doe dan heel even wat voor jezelf, en begin weer overnieuw.

En voor de rest... Vraag desnoods of je leraren sheets hebben zodat je het naderhand nog even na kan lezen. Daarmee laat je zien dat het niet opletten geen desinteresse is, maar gewoon een probleem waar je mee om wil leren gaan.

Succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 20:39

heel erg dank je wel.ik ga wel meestal achterin zitten. als ik vooraan zit zit ik heeel de tijd om te kijken wat er achter me gebeurt en voel ik me bekeken.
ik kan idd uren opletten als ik les over paarden ofzo heb. maar over andere onintresante dingen kan ik nog geen 5 min mn aandacht erbij houden. ga je tips zeker proberen. groetjes

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:55

Eckhart Tolle heeft goede boeken geschreven en dat gaat over het NU, dat zorgt er voor dat je niet denkt aan morgen en andere zaken die je nog moet doen.Het helpt je goed bij het nu te blijven.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:33

Dit komt me bekent voor Nagelbijten / Gniffelen
heb hier ook heel erg last van maar bij mij komt het door me traagwerkend scheeltklier. Ja

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:56

Ik moet juist helemaal geen muziek opzetten als ik aan het leren ben, dan kan ik me al helemaal niet meer concentreren.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:58

Ik heb een concentratiestoornis. Lachen Kan me niet langer dan één minuut op iets concentreren, tenzij ik op muziek leer/werk, dan lukt het wel.
Iemand hoeft maar met z'n voet te verschuiven en ik ben alweer afgeleid. A total disaster. Knipoog
Ik heb ook absoluut nog niets anders dan muziek gevonden wat er tegen werkt. Nagelbijten / Gniffelen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:14

gelukkig zijn er meer mensen die er last van hebben. het niet aan morgen denken werkt niet zo heel erg. als ik niks heb om over na te denken voel ik me rot doordat ik dan over andere niet zo leuke dingen ga nadenken. zolang ik me maar bezig hou gaat het prima.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:36

ikke20 schreef:
gelukkig zijn er meer mensen die er last van hebben. het niet aan morgen denken werkt niet zo heel erg. als ik niks heb om over na te denken voel ik me rot doordat ik dan over andere niet zo leuke dingen ga nadenken. zolang ik me maar bezig hou gaat het prima.

Ik kan me hier echt helemaal in vinden.
Ik heb ook een concentratiestoornis, en ik moet zoveel moeite doen om me te concentreren dat ik eind van de schooldag echt geen mens meer ben, word ik gewoon duizelig van de moeheid van al dat concentreren, vreselijk irritant.

Vorig jaar zat ik op (3)Havo, dat jaar heb ik niet gehaald omdat ik niks mee kreeg.
Dit jaar doe ik Examenjaar VMBO en dat gaat super! vooral omdat ik zo goed als niks hoef te leren(daar haal ik de goede cijfers voor). En dingen waar ik echt voor moet leren doe ik vaak s'ochtends, als ik heb ontbeten, gedouched etc. en dan met mijn vader of moeder even aan tafel zitten en die gaat mij dan vertellen wat er in het boek staat enzo, zo kan ik het veel beter begrijpen EN onthouden!
Dat werkt bij mij niet optimaal, maar wel een stuk beter dan dat ik het zelf moet doen.