Ziekte van Crohn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Ziekte van Crohn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 01:42

Heey mede bokkertjes...
Ik zit eigelijk met een probleem hier de samenvatting.

Vorig jaar mei kreeg ik een buikgriep, je kent wel de normale verschijnselen maar deze bleven maar aanhouden. 2 weken later nog steeds dezelfde klachten dus maar weer terug naar de huisarts. Deze besloot dat ik kweekjes moest laten zetten en dus maar weer wachten op de uitslag. Na een paar weken maar naar de MDL arts in het ziekenhuis en dus daar het hele verhaal uit gelegd. bloed laten nemen en getest op alles en nog wat. Daar kwam uit dat ik bloed armoede heb en dat mijn bloedplaatjes en bezinking te hoog waren. De arts besloot tot een lactose test over tegaan en die onderging ik. Daar kwam uit dat ik een lactose intolerantie heb en moest een maagonderzoek ondergaan. Die was ook normaal en nu wil ze dat ik een darm onderzoek laat doen. (je valt niet voor niks meer dan 10 kilo af in zeer korte tijd). Nu denkt ze dat ik een darmontsteking heb. Maar ik kan dus niet eerder dan 27 mei terecht. Dat is toch absurd lang??
Vanavond zat ik op wikipedia te kijken en ik schrok echt. Ik heb precies dezelfde symptomen: Bloedarmoede, wondjes, ontstekingen moeheid enzo ... Ik begin nu serieus in me broek te doen over het feit dat ik wel eens de ziekte van Chrohn heb. Wie heeft er nog meer de ziekte van Crohn, hoe is dat vastgesteld en wat doen ze ertegen? Alvast bedankt voor de reacties

Yvette90

Re: Ziekte van Crohn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 01:52

Zo dit is raar zeg, ik ging alleen eventjes kijken omdat ik de ziekte niet kende.. maar ik heb dus alweer bloedarmoede en de overige symptonen komen mij ook heel bekend voor..! Wel geef ik als tip wat op Wikipedia staat hoeft niet waar te zijn! Iedereen kan het erop zetten..!

Sterkte!!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:29

Bij mij is net vorige week CU vastgesteld
Dit is een broertje van crohn en komt alleen voor in de dikke darm terwijl crohn ook in de dunne darm voor komt

Ik ben het hele rideltje afgeweest eerst ook een maag onderzoek gehad en daarna een dikke darm onderzoek en daarna een dunne darm onderzoek

Pas bij de darm onderzoeken kunnen ze vast stellen of je dus de ziekte van crohn heb.

Ik had ook alle verschijnselen die jij beschrijft en ben in totaal 20 kg af gevallen.

Nou moet ik zeggen dat het totaal 6 weken heeft geduurt voordat ze wisten wat ik had maar heb toen wel alle bovenstaande onderzoeken gehad en moet dus ook zeggen dat ik het wel erg lang vind duren voor jij een darm onderzoek krijgt want juist is het belangrijk om er op tijd bij te zijn op het oog met verklevingen door de zweren die er in je darmen zitten bij crohn en CU

FleurBscht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:36

Belachelijk dat je zo lang moet wachten!
Wat Yvette90 zegt over wikipedia, is wel zo, maar de informatie wordt eerst gecontroleerd of het waar is voordat het daadwerkelijk erop komt te staan, dus je kan er vanuit gaan dat het wel klopt Lachen.
Ik hoop niet dat je de ziekte van Crohn hebt.. Is volgens mij veel pillen slikken.. Nance van lingo enzo heeft ook de ziekte van Crohn!

Succes met wachten, en misschien valt het allemaal wel mee Ach gut.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:50

Mijn vriend heeft de ziekte van crohn, maar hij kan er heel goed mee leven!
Hij slikt 's ochtends en 's avonds pillen, en kan het goed controleren. Hij heeft natuurlijk wel eens buikpijn etc, maar het gaat al 10 jaar goed.
Maar de medicijnen kunnen zijn nieren wel aantasten, dus moet hij elk half jaar bloedprikken.
Hoop dat je het niet hebt, maar met een dieet en medicijnen kom je een heel eind Ach gut

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 01:03

Hier nog een Crohntje.

Er zijn best wel veel mensen met Crohn en ook best wel veel info hier over.
Maar lang niet alles is waar wat er staat dus laat je niet gekmaken.

Ik heb nu ongeveer 6 jaar Crohn en het gaat super met me Haha!
Een tijd te licht geweest maar nu met een onderhouds medicijn heb ik zelf weer Lovehandles over mijn vriek heen hangen Bloos

Hoop natuurlijk voor je dat je het niet hebt.. maar wees niet bang want er is zeker weten mee te leven!!!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 01:23

Ik heb ruim een jaar geleden de ziekte van Crohn gekregen. Het begon met buikkrampen en veel last van 'gas' om het zo maar netjes te zeggen. Eerst dacht ik dat ik ergens allergisch voor was, maar toen ik ook nog diarree kreeg ben ik maar naar de huisarts gegaan. Ik was al een lange tijd er vaak moe, maar ik dacht dat het aan stage lag. Ik moest ineens elke dag om kwart over 6 opstaan, wat ik absoluut niet gewend was (altijd lekker lui leventje geleid vanaf 8u). Alles beschreven aan de huisarts, in detail uitgelegd hoe ik me voelde en wat de precieze symptomen waren. Ik moest bloed af laten nemen en poepmonsters opsturen naar het ziekenhuis voor onderzoek op parasieten of schadelijke bacteriën. Voor de uitslag ben ik persoonlijk opgebeld door de huisarts, die vertelde dat ze al een tijd een sterk vermoeden had dat het mogelijk ging om een chronische darmontsteking. De bloeduitslagen bevestigden dit. Ze had voor mij een afspraak gemaakt in het ziekenhuis voor een endoscopie, nog geen maand later. Hieruit werd het vermoeden bevestigd dat ik de ziekte van Crohn had.
Ik heb me vooral de 1e dag heel erg paniekerig gevoeld. Ik had geen idee hoe ik verder moest leven en hoe mijn toekomst eruit zou zien. Daarnaast heb ik me ontzettend bang zitten maken voor alle keren dat ik bloed moest laten afnemen aangezien ik nogal bang voor naalden ben. Gelukkig heeft de huisarts me lidecoïne creme, in het ziekenhuis ook wel bekend als emla, voorgeschreven i.v.m. mijn naalden angst achtergrond. Dit verdoofd de huid waardoor je bijna nix meer voelt.

In eerste instanie kreeg ik medicatie die ik elke dag moest slikken voor het ontbijt (als ik me het goed herinner). Na 2 maanden waren de symptomen hetzelfde: ik voelde me nog steeds moe, had nog steeds diarree en nog steeds buikkrampen. Ben toen nog op wintersport gegaan, maar had voor de week erna al een afspraak bij de internist gepland. Die heeft me meteen op andere medicatie gezet omdat het juist erger was geworden (voor mijn gevoel bleef het gelijk, maar bloed liegt niet Tong uitsteken ). Ik kreeg pentasa, prednison en ijzer tabletten. De 1e dag nadat ik van medicatie gewisseld was, was het pas echt raak. Ik kon niks meer, had hele erge buikkrampen en voelde me echt beroerd. De internist zei dat het soms een week kon duren voordat de medicatie aan zou slaan, maar toen het na 2 weken nog niet voorbij was, is er nog een bloedmonster afgenomen en werd besloten dat ik opgenomen moest worden in het ziekenhuis. Dit was nodig omdat mijn darmen de medicijnen niet meer opnamen. Ik kreeg daar 1,5 week prednison via een infuus (had het geluk dat ik alleen het medicijn hoefde te hebben, dit kreeg ik sochtends en als ik het medicijn binnen had werd ik losgekoppeld van het infuus, het buisje zit er dan nog in, maar je zit niet aan zo'n zakje vast zeg maar, kon dus ook rondlopen).
Na totaal 2 weken ben ik 'ontslagen' uit het ziekenhuis en heb ik nog 2 weken thuis 'uitgeziekt', voor zover dat gaat met een chronische ziekte Tong uitsteken .
Paardrijden had ik al opgegeven, ongeveer na een maand dat ik symptomen begon te krijgen. Het ging gewoon niet meer door die schommelende bewegingen die de pijn alleen maar erger maakte.
Ik ben nu al bijna een jaar van de prednison af en slik nog steeds 3x per dag pentasa. Paardrijden heb ik in de zomervakantie weer voor het eerst gedaan (ja, het is af te raden om na een half jaar niet gereden te hebben een strandrit te maken van 2uur... ik heb 2 dagen niet fatsoenlijk kunnen lopen Tong uitsteken ). Het is nu gelukkig ook geen probleem. Ik heb nog geen zware terugval gehad gelukkig.
1 tip: zorg ervoor dat je een internist krijgt die goed naar je luisterd: de 1e internist heb ik 1 dag een afspraak mee gehad en daarna nooit meer. Met alle vragen die ik stelde antwoordde hij: dat weet ik niet zeker, is niet bewezen etc.
Toen heb ik een 2e afspraak gemaakt met een andere internist die mij meteen de foto's liet zien van de endoscopie en alles goed uitlegde en goede tips gaf.
Mocht je sterk vermageren heb ik nog een paar tips: ik ben via het ziekenhuis naar een dietiste gestuurd die je helpt met gezond dikker worden. Ik heb een tijd, omdat mijn darmen weinig opnamen en ik op die manier dus ook belangrijke voedingsstoffen miste nutridrink gedronken van nutricia. We hebben dit vergoed gekregen van de verzekering. Je kan altijd bij nutricia een proefpakket aanvragen met alle smaken erin zodat je kan bepalen welk van de 8 smaken je het lekkerst vind (sommige zijn echt smerig Misselijk ).
Het is ook bewezen dat het drinken van probiotica een positieve invloed heeft bij Crohn en colitis. Daarnaast gezond blijven eten: ik hoorde in het begin dat vezels niet goed zijn, waardoor ik meteen gestopt ben met het eten van bruin brood, groente en fruit, en dat is wel het stomste wat je kan doen. Ik had het geluk dat ik al nutridrink dronk en dus niet meteen geen vitamines etc. meer binnenkreeg.
Het is wel een heel verhaal geworden, maar mijn pb box staat altijd open Knipoog

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 01:33

Je kunt je wel onnodig zorgen maken en denken dat je het hebt maar je weet het niet zeker totdat je de stempel van de arts hebt Knipoog

Ik kamp al vanaf mijn 15de met darmklachten en ben ook al totaal binnenstebuiten gekeerd en artsen schuiven het op een spastische darm en ja,... ook mijn klachten lijken op die van Crohn maar ik heb het niet Knipoog

Overigens is hier al een topic over en diegene is naarstig opzoek naar mensen die Crohn hebben Schijnheilig
[MW] Mensen met ziekte van crohn of andere maag/darmproblemen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 02:25

Slotje omdat er al een recent topic over dit onderwerp loopt(zie de link in de post van Cyntje).

Sterkte met de onderzoeken.