buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EvaSuzanne

buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 11:06

Ik moet even mijn verhaal kwijt! En ik wil iedereen waarschuwen om altijd naar je lichaam te luisteren.

Dinsdagmiddag deed ik een zwangerschapstest. Ik had al een week of twee het gevoel dat ik zwanger was, en ja hoor, de test was positief! Ik heb gelijk mijn vriend gebeld om naar huis te komen en samen hebben we een uurtje zitten praten omdat het ongepland was, maar eigenlijk wel gewenst. Na dat uur ging ik naar de wc en verloor ik bloed. Ik had ook een heftige steek in mijn onderbuik aan de zijkant dus ik ben toch even naar de huisarsenpost gegaan 's avonds. Ik had jaren daarvoor een artikel gelezen over buitenbaarmoederlijke zwangerschap en dat spookte een beetje door mijn hoofd.

De dienstdoende huisarts vroeg zich sterk af wat ik daar deed, ik had gewoon een afgebroken zwangerschap en het zou een gewone menstruatie worden. Ik weer naar huis, we vonden het allebei erg jammer, maar er zal wel iets niet goed zijn geweest met het vruchtje dus maar beter zo. De nacht en volgende dag had ik niet meer gebloed, en op internet vond ik dat je maar 50% kans heb op een miskraam na bloeding. Ik ben dus woensdag met mijn moeder en vriend weer naar de dokter geweest, ik wilde een echo. De dokter zei dat ik nog steeds zwanger was, maar dat de test niet helemaal betrouwbaar was en dat ik vrijdag maar terug moest komen. Ik had wel de aanhoudende pijn, maar verder was mijn buik soepel en geen verdere symptomen van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Donderdag had ik nog steeds pijn, maar ik kon wel lopen dus ben ik met mijn vriend naar de paarden gegaan (die staan bij mijn ouders). Ik moest een stukje lopen van de tram naar mijn ouders en tegen de tijd dat ik daar aankwam kon ik niet meer lopen, staan, ligggen of iets anders, duizelig en vreselijke buikpijn. Mijn moeder heeft me toen maar naar de EHBO gebracht waar ik direct een echo kreeg. Er zat iets in mijn baarmoeder, maar erg klein en er was wat vocht te zien dus besloten ze tot een kijkoperatie.

Ik was helemaal in shock, was nog nooit onder narcose geweest maar gelukkig was mijn vriend er steeds bij. Ze hebben een vrucht ter grootte van een ei (6 weken oud) in mijn eileider gevonden en die samen met mijn eileider verwijderd. Na de operatie voel ik me erg goed, behalve dat ik bijna niet kan lopen en ik heb 3 gaten in mijn buik. Tis een heftig weekje geweest, en ik was er gelukkig op tijd bij want als je eileider op een gegeven moment knapt kun je snel doodbloeden.

In ieder geval bedankt voor het lezen, ik praat veel met mijn vriend, ouders, zussen en vriendinnen maar had toch een beetje de behoefte om het even van me af te schrijven. Ook weet niet iedereen van het bestaan van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en het lijkt op een miskraam, dus k hoop dat ik zo de vrouwelijke bokkers ook een beetje kan waarschuwen...

Olikea

Re: buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:11

wat heftig..
Ik hoop dat je snel weer opknapt...
sterkte

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:12

Jeetje wat een verhaal! Gelukkig was je er op tijd bij! Betekent dit een verhoogt risico voor de volgende keer? Of is zoiets compleet toeval? Heel veel sterkte en beterschap in ieder geval!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:13

volgens mij is dit een van de nachtmerries van iedere vrouw.
weet je hoe het verder gaat? wat is bijvoorbeeld de kans op herhaling? en is je vruchtbaarheid afgenomen?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:15

Wat een nachtmerrie ! Ach gut
Heel veel sterkte de komende tijd!

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:15

wat een verhaal zeg , wat een nacht merrie
Het is heel goed dat je heb geluisterd naar je lichaam.
Sterkte hoop dat je snel weer opknapt en beterwschap ,goed dat je de mede vrouwelijke bokkers alert maakt voor dit.
Liefs

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:17

EvaSuzanne schreef:
Ik moet even mijn verhaal kwijt! En ik wil iedereen waarschuwen om altijd naar je lichaam te luisteren.

Dinsdagmiddag deed ik een zwangerschapstest. Ik had al een week of twee het gevoel dat ik zwanger was, en ja hoor, de test was positief! Ik heb gelijk mijn vriend gebeld om naar huis te komen en samen hebben we een uurtje zitten praten omdat het ongepland was, maar eigenlijk wel gewenst. Na dat uur ging ik naar de wc en verloor ik bloed. Ik had ook een heftige steek in mijn onderbuik aan de zijkant dus ik ben toch even naar de huisarsenpost gegaan 's avonds. Ik had jaren daarvoor een artikel gelezen over buitenbaarmoederlijke zwangerschap en dat spookte een beetje door mijn hoofd.

De dienstdoende huisarts vroeg zich sterk af wat ik daar deed, ik had gewoon een afgebroken zwangerschap en het zou een gewone menstruatie worden. Ik weer naar huis, we vonden het allebei erg jammer, maar er zal wel iets niet goed zijn geweest met het vruchtje dus maar beter zo. De nacht en volgende dag had ik niet meer gebloed, en op internet vond ik dat je maar 50% kans heb op een miskraam na bloeding. Ik ben dus woensdag met mijn moeder en vriend weer naar de dokter geweest, ik wilde een echo. De dokter zei dat ik nog steeds zwanger was, maar dat de test niet helemaal betrouwbaar was en dat ik vrijdag maar terug moest komen. Ik had wel de aanhoudende pijn, maar verder was mijn buik soepel en geen verdere symptomen van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Donderdag had ik nog steeds pijn, maar ik kon wel lopen dus ben ik met mijn vriend naar de paarden gegaan (die staan bij mijn ouders). Ik moest een stukje lopen van de tram naar mijn ouders en tegen de tijd dat ik daar aankwam kon ik niet meer lopen, staan, ligggen of iets anders, duizelig en vreselijke buikpijn. Mijn moeder heeft me toen maar naar de EHBO gebracht waar ik direct een echo kreeg. Er zat iets in mijn baarmoeder, maar erg klein en er was wat vocht te zien dus besloten ze tot een kijkoperatie.

Ik was helemaal in shock, was nog nooit onder narcose geweest maar gelukkig was mijn vriend er steeds bij. Ze hebben een vrucht ter grootte van een ei (6 weken oud) in mijn eileider gevonden en die samen met mijn eileider verwijderd. Na de operatie voel ik me erg goed, behalve dat ik bijna niet kan lopen en ik heb 3 gaten in mijn buik. Tis een heftig weekje geweest, en ik was er gelukkig op tijd bij want als je eileider op een gegeven moment knapt kun je snel doodbloeden.

In ieder geval bedankt voor het lezen, ik praat veel met mijn vriend, ouders, zussen en vriendinnen maar had toch een beetje de behoefte om het even van me af te schrijven. Ook weet niet iedereen van het bestaan van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en het lijkt op een miskraam, dus k hoop dat ik zo de vrouwelijke bokkers ook een beetje kan waarschuwen...

Een kennis van me had 2 weken geleden precies hetzelfde.Werd ook door de huisarts naar huis gestuurd.Heeft inmiddels ook een kijkoperatie gehad en gelukkig kon haar eilieider gespaard worden.Sterkte!

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 11:19

Dank jullie wel Lachen .

Ik heb nog allebei mijn eierstokken, maar mijn overgebleven eileider ziet er ook niet top uit. Die moet ik laten doormeten. De dokter zei dat ik maar vast een extra verzekering af moest sluiten waarbij IVF wordt vergoed.

Ik vergeet nog helemaal te vertellen dat het hele drama komt door chlamydia een aantal jaren geleden, waardoor de boel lekker verkleeft is!

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:20

Jeetje wat een verhaal. Ik ben nu 4 maanden zwanger en ik kan me voorstellen hoe verschrikkelijk dit allemaal voor je moet zijn geweest.
De medici is niet altijd even correct en wat goed dat je je niet het bos in hebt laten sturen terwijl je zelf voelde dat het niet goed zat meis....
Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop voor je dat er ooit nog een normale zwangerschap voor je op je pad komt in de toekomst.
Dikke knuffel Ach gut

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:21

Wat erg he om dat mee te maken, ik heb het helaas 3 keer gehad wees blij dat ze er nog redelijk op tijd bij waren het kan je namelijk je leven kosten. Helaas is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap bij veel mensen en huisartsen niet bekend waardoor ze het vaak over het hoofd zien.
Sterkte ermee !

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:22

jemig...
wat een verhaal joh...
dat gaat je niet in de koude kleren zitten!
ik hoop voor je dat dit je geen beperkingen oplegt mbt je kinderwens... met IVF zijn veel dingen mogelijk... maar het zou natuurlijk het mooiste zijn als het jullie ook zonder IVF zou lukken...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:24

oja even een tip, unive heeft een goed pakket voor ivf en laat ze niet zomaar je andere eileider weghalen ! heb ik namelijk ook laten doen en ik heb er heel erg spijt van, ivf is geen pretje en de kans dat je er zwanger van raakt is niet zo heel erg groot.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:25

Hee meid, wat een heftig verhaal.
Ik wens je heel veel beterschap toe en het is goed te luisteren naar je eigen lichaam.
Ook wens ik jullie veel sterkte toe, het was toch een kindje in je buik alleen op de verkeerde plaats genesteld. Ach gut

lieve groetjes Melanie

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 11:25

shavira schreef:
Jeetje wat een verhaal. Ik ben nu 4 maanden zwanger en ik kan me voorstellen hoe verschrikkelijk dit allemaal voor je moet zijn geweest.
De medici is niet altijd even correct en wat goed dat je je niet het bos in hebt laten sturen terwijl je zelf voelde dat het niet goed zat meis....
Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop voor je dat er ooit nog een normale zwangerschap voor je op je pad komt in de toekomst.
Dikke knuffel Ach gut

Ja ik ben nu eigenlijk helemaal vastberaden en ook helemaal niet bang voor een volgende zwangerschap. Het vervelende is dat mijn lichaam zich nog wel zwanger voelt, dit duurt nog een paar weken. Erg raar omdat ik mezelf steeds moet vertellen dat ik niet meer zwanger ben. Dat dingetje wat wel in mijn baarmoeder zat, daar zijn ze niet aangeweest en dat zal vanzelf wegspoelen.

Maar ja nou heb ik vannacht gedroomd dat dat een nieuw vruchtje is, en nu moet ik heel hard tegen mezelf zijn en goed in mijn hoofd houden dat het een droom is.

Jij heel veel sterkte met je zwangerschap!

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 11:27

Letsdunit schreef:
Wat erg he om dat mee te maken, ik heb het helaas 3 keer gehad wees blij dat ze er nog redelijk op tijd bij waren het kan je namelijk je leven kosten. Helaas is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap bij veel mensen en huisartsen niet bekend waardoor ze het vaak over het hoofd zien.
Sterkte ermee !

3X!!!! My god! Maar ik ben bereid om nog wel een keer het risico te nemen. Ben je al een keer normaal zwanger geworden?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:31

Nee helaas nog nooit normaal zwanger geraakt altijd buitenbaarmoederlijk en ivf is nooit gelukt.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:32

thanks...
Je lichaam zal nog wel even anders aanvoelen. Dromen zijn een verwerking wat je overdag meemaakt. Dus het is heel normaal dat je hierover gedroomt hebt. Probeer te blijven relativeren en het een plekje te geven voor jezelf. Sterkte meid.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:50

Wat vreselijk zeg, iig vind ik dat je goed naar je eigen lichaam hebt geluisterd.

Nu ik dit gelezen heb krijg ik zelf er beetje de kriebels van omdat vriendlief en ik proberen zwanger te worden. Heeft zoiets ergens mee te maken dat je zoiets krijgt of kan het spontaan zomaar gebeuren?

Ik wens jou nog veel sterkte om rustig weer te herstellen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:06

jeetje meis.. Heel veel sterkte!!

1 eileider er uit.> Heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg.
Maar je heb er nog 1 Knipoog

Suc6 met alles

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:10

jeetje meid, goed van je dat je naar je lichaam hebt geluisterd!
iig heel veel sterkte Ach gut

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 12:37

Hartstikke bedankt allemaal! Doe me erg goed!

@Letsdunit: Hoe komt dat bij jou dan? IVF lijkt me niet echt lekker inderdaad...

@shavira: ja inderdaad, nou is relativeren niet echt mijn sterkste punt maar ik moet wel. In ieder geval dank je wel.

@sympatico: volgens mij gebeurt het niet snel, maar één van de oorzaken is chlamydia. Dit heb ik dus ook gehad een paar jaar geleden, en ik heb een paar mooie foto's meegekregen waarop te zien is dat er verklevingen zijn. Je eileider/stok kan dan allemaal obstakeltjes hebben waardoor het bevruchte eitje op weg naar de baarmoeder blijft hangen. En dan gaat het groeien maar er is geen plek dus dan krijg je pijn.

@Caye + cavaliere: Thanx!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:42

Ik kan er helaas over meespreken. Een half jaar geleden was ik (gepland) zwanger van een tweede kindje. Helemaal in de wolken uiteraard. In de zevende week kreeg ik bloedingen, dus ik ging ter controle naar de gynaecoloog. Die stuurde mij meteen door naar het ziekenhuis, waar ik dezelfde dag nog werd geopereerd. Bij mij was de eileider gelukkig onbeschadigd. Maar het was wel een periode van rouw waar ik doorheen moest. Het ging ook allemaal zo snel: voor de middag het kloppend hartje gezien op de echo, na de middag weggeopereerd. Verdrietig
Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is iets heel ingrijpends. Dat jij er ook nog je eileider door verloren hebt maakt het nog moeilijker volgens mij. Maar geef de hoop niet op: één eileider is voldoende om zwanger te kunnen worden.
Zelf ben ik intussen alweer 11 weken zwanger van wat hopelijk ons tweede kindje mag worden. Maar dat verdriet ben ik nog niet vergeten!

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 12:47

Dat is wel snel dan! Leuk! In het ziekenhuis zeiden ze dat je wel grote kans hebt om weer snel zwanger te worden als die zwangerschapshormonen een keer zijn geactiveerd. Dat is wel een fijn idee. Heb je dan ook gelijk begeleiding gehad met echo enzo bij deze zwangerschap?

Die rouw die zal inderdaad wel zwaar zijn. Gisteren mocht ik naar huis en behalve spierpijn in mij buik voelde ik me zo goed! Maar vandaag begint de klap een beetje te komen geloof ik. Als ik mijn ogen dicht doe word ik helemaal niet goed! Maar gelukkig hebben we bokt! Ik kan toch niets anders doen...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:02

Ja, ik ben pas 11 weken ver en heb al twee echo's gehad, omdat het risico voor weer een bbm-zwangerschap toch wel hoger ligt. Maar het zag er de laatste keer helemaal goed uit. Dinsdag ga ik opnieuw voor een echo. Cool

Ik heb het echt wel moeilijk gehad in de eerste weken na de operatie, ja. Ik had geen vertrouwen meer in mijn lichaam, voelde me mislukt en heel erg overrompeld. De hormonen spelen ook wel een grote rol: de ene dag was je nog zwanger en plots moet je lichaam weer "ontzwangeren".
Wij moesten drie maanden wachten voor we weer mochten proberen om zwanger te geraken. Die drie maanden heb ik ook wel voor de emotionele verwerking nodig gehad.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 13:11

Wat fijn dat het er nu wel goed uitziet. En prettig dat je nu onder grote controle staat lijkt me. Het is ook zo vreemd dat het het ene uiterste of het andere is. Of je bent gezond en je krijgt een kindje, of je bent in een gevaarlijke situatie en het kindje overleeft niet. Dat was eigenlijk wat ik van de week zo erg vond, toen ik nog niets wist. Ik had ook al heel sterk het gevoel dat het niet goed zat, terwijl ik graag wilde dat alles wel goed was. Ik neem aan dat als je normaal zwanger bent, dat je dan ook gewoon een goed gevoel in je buik hebt?
Drie maanden is best een tijdje zeg. Heb je wel gewoon gewerkt enzo? Ik ben in mijn laatste maand van afstuderen maar dat zal wel zwaar worden...