Eetprobleem!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Eetprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 00:54

Ik zit echt met een probleem die maar niet weg wilt gaan Boos!
Vanaf december ben ik onophoudelijk abnormaal aan het eten.
Was het maar gezond en veel, dan was het minder erg.
Maar ik doe niks anders dan snoepen, snoepen, snoepen en nog eens snoepen.
Ik heb vaak gehad dat ik geen avondeten nam, maar mijzelf vol met slecht eten stopte.
Ik zie mezelf ook gewoon ''groeien'' en ik krijg gewoon last van mij benen. Nu ik op de stoel
zit al enige tijd, voel ik ze gewoon tintelen Verward Op mijn hurken zitten doet pijn en ik voel
me heel erg moe. Ik eet bijna geen groenten en heel weinig fruit. Misschien heb ik nu wel
bloedarmoede?

Elke dag zeg ik: ''en nu stop ik met eten!'' maar het lukt gewoon niet! Heb geen zelfdiscipline meer!
Hoe graag ik het ook wil! Heb wel vaker in eetbuiten gezeten maar na maximaal een paar weken
ging het wel weer over. Maar het is nu al sinds december 2007!

Weet iemand wat ik kan doen? Misschien moet ik naar een deskundige? Ik moet echt iets of iemand
hebben die me nu op het goede pad kunnen zetten, want ondanks ik gelukkig word van het eten, word ik ongelukkig van het feit dat ik steeds dikker wordt!

DeniseES

Re: Eetprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 01:01

Pff het lijkt me vreselijk moeilijk om te stoppen met gewoontes hoor, je kan inderdaad naar bijvoorbeeld een dieëtiste gaan ofzo, alle hulp is meegenomen. Als je jezelf verteld dat je gezond moet eten (neem bijvoorbeeld appeltjes mee voor als je trek krijgt) en dat moet je ook echt gaan doen, breng er een ritme in, bijvoorbeeld op vaste tijden fruit, en 's avonds netjes een gezonde maaltijd.
Ik weet niet of je nog bij je ouders woont? Of met een vriend oid, maar vertel het ze ook, zodat zij ook rekening mee kunnen houden met het avondeten. Ontbijten is ook vreselijk belangrijk!!! En als je 's ochtends geen trek hebt in een boterham, neem dat cornflakes oid, dat eet een stuk makkelijker weg.

Zorg dat er (een goede) routine komt in je eetgedrag, begin desnoods met kleine dingen, zoals alleen avondeten, of alleen vaker fruit (want wat je aan fruit eet eet je niet aan snoep Knipoog) en wees streng voor jezelf, grijp niet zo snel naar wat makkelijks te eten, haal desnoods geen lekkere dingen meer in huis

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:15

De tips van Denise lijken me erg goed.
Daarnaast: niet alleen een dietiste zou je kunnen helpen, maar je zou ook naar de geestelijke gezondheidszorg kunnen stappen.
Zelf heb ik het ook een periode gehad, alleen wat regelmatiger met gewoon eten, omdat ik nog thuis zat. Wat ik op een gegeven moment deed was steeds iets anders gaan doen als ik 'lekkere trek' kreeg, voor mij was dat toendertijd: naar mijn vzpony, zingen of gitaarspelen. Zo kan je je 'troost' ergens anders vinden.

Ik heb ook nog een site voor je waar veel info op staat, hopelijk staat daar wat voor je op: http://www.sabn.nl/

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:43

Ik heb het zelf ook een tijdje gehad, maar dan was het een week of 2 en daarna at ik helemaal niet meer. Nu heb ik een vast ritme gevonden met eten, daardoor ben ik in een paar maanden tijd 5 kilo afgevallen. Meestal is het nu zo, dat als ik denk aan een bepaalde leuke jongen Bloos klinkt heel stom ik weet het, maar als ik aan hem denk en dan mezelf af vraag wanneer ik sneller kans maak, dik of dun? dan eet ik gewoon niks en wacht ik op het avondeten.
Sterkte, je vind vanzelf wel je eigen ritme en eetpatroon die voor jou goed is. Zo niet, dan moet je is naar een dietiste gaan.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:26

Hoe moeilijk het ook is: als je eenmaal gestopt bent met snoepen gaat het steeds makkelijker. Zorg voor afleiding, ga een stuk fietsen als je wilt gaan snoepen. Onthou: als je eenmaal begint hou je ook niet meer op met slecht eten. Drink veel water, neem een stuk fruit als je echt wat wil eten tussen maaltijden door. Zorg dat je 'bewust' iets moet doen voor je bij het snoep kan, doe het deurtje op slot en leg de sleutel weg zodat je die bewust eerst moet gaan halen.

Ik weet dat het even moeilijk is maar zodra je in het 'gezonde' ritme zit gaat het waarschijnlijk al een stuk makkelijker en heb je al veel minder moeite om van de snoeppot af te blijven Haha!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:32

Ik snoepte ook veel te veel. Ben 1.60 en weeg (gelukkig) maar 50 kilo.
Maar heb vorige week mijn bloed laten prikken en nu blijk ik een cholesterol van 9.7 te hebben. Nu zit het ook bij ons de familie, maar ik ben er van overtuigd dat het snoepen hier ook aan bijgedragen heeft. Dus voor mij sinds donderdag geen enkel snoepje mee.
Ik denk dat ik zonder die diagonse gewoon door gegaan was met snoepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:05

Als je lekkere trek heb, neem dan een stuk fruit of een wortel, dat vult ook.
En geen snoep in huis halen....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:10

vaak is een eetprobleem gevolg van onvrede met jezelf he ?

dingen die niet gaan in je leven en die voor onvoldaan gevoel zorgen..en dat zet je dan om in eten,....want dat geeft wel een goed gevoel.

dus.... ga op zoek naarw at jou ontevreden maakt in je leven.
zorg dat je daar een balans in vind! ga sporten,sporten maakt dat je dat namelijk heel goed leert.

en je moet niet stoppen met eten,je moet alleen je eetgewoontes aanpakken.
niet in 1x dat moet je niet doen,maar beetje bij beetje.
ohw jaa en vet lekker snoepeten is gewoon echt verslavend,dat is gewoon zo. Haha!

veel vezels,lekker fruit, en ach..volgens mij weet je wel wat gezond is toch?

mar zoals ik al zei...vaak is het onvrede met jezelf...pak je dat aan,dan lukt dat eten ook beter Knipoog

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:14

Is er iets gebeurd dat je mentaal een "leeg" gevoel geeft, dat je het gevoel van zinloosheid geeft? Is er iets ingrijpends gebeurd wat je moeilijk verwerkt hebt of weggestopt hebt, en probeer je dat gevoel nu "weg" te eten of "gevuld" te eten? Fysieke "honger" en mentaal "iets missen" liggen heel dicht bij elkaar.
Ik zou niet alleen een dietiste raadplegen, maar ook even lichamelijk echt laten nakijken of je qua suikerspiegel etc. in orde bent (misschien is er een medische oorzaak), en vervolgens ook eens aandacht besteden aan de psychische oorzaak van je gedrag. Want als het ECHT niet lukt om eraf te komen, dan wil dat gedrag je iets heel dringend vertellen, en kom je er pas vanaf als je dat stukje verwerkt hebt of onder ogen ziet. Dat heeft met "zwakte" niets te maken lijkt me.

Sterkte, ik vind de manier waarop je het opschrijft wel knap trouwens, zonder jezelf slecht te vinden gewoon aangeven dat je een probleem hebt.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:23

dat probleem heb ik ook gehad, begin eens eerst met optijd naar bed gaan Knipoog reken uit dat je 8 uur slaapt. dan ga je voor jezelf een schema opstellen bv (wat ik doe):
smorgens 2 crackers,
tussendoor 1 liga
smiddags 2 boterhammen + 1 snee peperkoek
tussendoor 1 appel
savonds avond eten

wissel van beleg, bv zoetbeleg en vlees,
maar neem nooit 2 keer op 1 dag zoetbeleg ofzo.
drink smorgens 1 halfe lieter water en doe dat smiddags ook.
laat snoep niet weg! neem bv bij de thee/koffie 1 koekje, maar pak dat uit de koektrommel en laat die wel in de kast staan!
ook heb ik voor mezelf als ik ongesteld ben besloten dat ik elke dag 1 blokje chocola mag.
en 1 bakje chips bij de tv bij voorkeur light chips.
maak een schema en teken elke dag af met groen (goed) of rood(niet goed gelukt)

ik merk zelf heel erg dat als ik stres heb/niet lekker in mn vel zit het eten slechter gaat en ik snel naar chips en chocola grijp.

t maakt niet uit dat t niet altijd goed gaat, denk dr niet aan terug dat t niet goed ging, maar zorg dan dat t morgen wel weer goed gaat Knipoog
en als t bv 2 weken lang goed is gelukt beloon jezelf dan met een lekker bad/ koop iets moois bv een tshirt ofzo..
hopelijk kun je er iets mee Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:49

Ik heb ook periodes dat het goed en periodes dat het slecht gaat met eten. Het is wel een soort gevecht moet ik zeggen. Ik hoop dat het bij jou vlug weer overgaat! Wat ga je nu doen?