Extreem lage rugpijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snowylover

Extreem lage rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 13:53

Maandag ben ik door mijn rug gegaan, met als gevolg extreem lage rugpijn.
Nu heb ik van mezelf wel al een zwakke rug maar dit heb ik nog nooit eerder gehad.

Dus thuis maar iboprufen 600mg genomen, dit hielp niet en de pijn bleef maar komen.
Dus dinsdagmiddag de huisarts gebeld en 's middags konik de pijnstiller Naproxen ophalen.
Nu zit ik dus al de hele week thuis, lopen doet zeer, zitten doet zeer en zelfs liggen na een tijdje, geen pretje dus Bloos

Dus vandaag ma weer de huisarts gebeld en kon om 12 uur terecht.
Hij gekeken naar mijn rug en andere pijnstillers meegegeven omdat die andere toch al zwaar waren ma niet hielpen.
Met het advies zoveel mogelijk blijven bewegen Vork
Maar dat is juist het probleem het doet zo'n pijn. Verdrietig

Iemand hier ervaring mee en/of tips?

Figaro

Re: Extreem lage rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:54

Ik snap dat bewegen pijn doet, maar het is wel heel belangrijk dat je dat blijft doen! Al is het maar een stukje wandelen.
Wissel bewegen en rusten af, dus niet te lang blijven zitten/liggen, maar ook niet te lang achter elkaar bewegen. Misschien dat een wamr bad/douche of een warme kussen in je rug wat verlichting kan geven?

Heb je behalve pijnstillers ook spierverslappers gekregen?

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 13:57

Ik heb nu Tramadol HCl mee gekregen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:59

Ik zou in overleg met je huisarts een afspraak maken bij de chiropractor.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:00

Dat is volgens mij alleen een pijnstiller.
Heeft de HA gezegd dat je ze moet nemen als je pijn hebt of standaard x aantal tabletten per dag?

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 14:02

Standaard 4 per dag en mag en ipv 1 per keer/2 per keer nemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:05

ik zou ook naar een chiropracticor gaan
voel me altijd als herboren erna

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:06

Ok, ik zou zeggen volg het advies van je HA goed op, dus blijf die pillen even slikken ook als je even wat minder pijn hebt. Blijf goed bewegen en rusten, en maak gebruik van dingen die je pijn verlichten (warmte?).
Als het over een week niet over is maak een afspraak met de fysio (kan zelf of met verwijzing van de huisarts)

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 14:11

En wat doet een chiropractor precies?

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:16

Lynn_Nikita schreef:
ik zou ook naar een chiropracticor gaan
voel me altijd als herboren erna

Inderdaad helemaal mee eens Lachen
zou ook ff langs de chriopracticor gaan Ja

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:17

Ik ben bevooroordeeld, want ik studeer fysio:

Een chiropractor claimt het probleem op te lossen door de oorzaak te bestrijden ipv de symptomen. Bijvoorbeeld hij zet een wervel recht die scheef zat. Ipv de pijn te bestrijden die veroorzaakt wordt door de verschoven wervel. Nu vind ik dat zelf niet echt de oorzaak aanpakken, want waarom komt die wervel scheef? Verkeerde houding? Trauma?
Een fysiotherapeut kan ook een wervel weer op de goede plek krijgen door mobiliserende oefeningen of in één keer (manueel therapeut). En geeft daarnaast houdings- en bewegingsadviezen om je rug sterker te maken en zo te voorkomen dat zoiets nog een keer gebeurd. Maar je moet doen wat je zelf het prettigste vind, ik kan me voorstellen dat veel mensen baat hebben bij een behandeling van een chiropractor. Maar bedenk wel dat je er zelf ook wat voor moet doen om je rug goed te houden.

[edit] bovendien zou ik niet aan een lage rug met acute klachtengaan trekken en plukken. Een manueel therapeut zal dat in dit stadium ook niet doen.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 14:21

Ja ik doe dus al veel oefeningen voor me buikspieren om die sterker te maken en voor mijn rug. Heb al een tijdje bij mensendieck gelopen om mijn houding te verbeteren.

En afwisselen deed ik al omdat het anders gewoon te gek wer met de pijn.

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:20

ik zelf loop zo ondertussen al 6 jaar met rugklachten rond, ook onder in me rug,

ik zelf het fysio gehad, hielp tot op een zekere hoogte. manuele therapie hielp niet meer. op een gegeven moment liep ik er 2x per week en dat hielp niet meer, dus met fysiotherapie gestopt kon niks voor me doen.
maar toch in het begin veel baat er bij gehad Lachen

loop nu bij een chiropractor, en idd ze zeggen dat ze op zoek gaan naar wat de oorzaak is. ik loop er nu een maand of 4. en ik ben door meerdere mensen gewaarschuwd dat ik er neit te lang mee door moet gaan vooral omdat hij dus door het 'verschuiven' van mijn wervels er voor kan gaan zorgen dat me wervels 'losser' komen te staan zeg maar.

maar zelf zou ik nog ff wachten met zulke stappen te ondernemen, en neem het doktersadvies aan, bewegen doet pijn, maar na een tijdje voel je wel dat et beter is.

maar ja das mijn mening Clown

in elk geval succes

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:51

idd blijven bewegen, maar niet te belastend voor je rug maken. dus niet lopen enzo. Zwemmen schijnt zeer gezond te zijn.
Ik heb een jaar ofzo terug een aantal maanden heel veel rugpijn gehad, ook lage rugpijn. Ik was al in behandeling bij de osteopaat. bleek mijn bekken niet recht,... Alles rechtgezet en behandeld, ik zat ook met een ontsteking in het gewricht tussen bekken en wervelkolom. Ik ben dan die behandelingen gaan combineren met accupunctuur en cupping (om de gespannen spieren los te maken en terug een goeie doorbloeding te krijgen om zo de ontsteking te behandelen). na een aantal behandelingen was het praktisch volledig over, verder spoot ik enkele malen per dag reflex spray. Is ook een beetje pijnverlichtend. Nu bijne een jaar later, heb ik iig geen zo'n last meer gehad (soms heel lichtjes maar ik kan alles perfect blijven doen).
zorg als je zit en ligt dat je dan een goeie lichaamshouding aanneemt, ook bij het lopen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:11

Even vragen aan je HA of je foto's mag laten maken. Dan heb je iig zekerheid dat het een spierenkwestie is of juist niet.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:13

Ik ben laatst ook door mn rug gegaan.
En het prikte gewoon, en kon niet normaal bewegen.
Ik plaatste het hier op bokt.
Ze zeiden allemaal dat ik veel moest bewegen.
Dit heb ik gedaan en het helpt wel.
Soms doet het nog wel even pijn, dan ga ik even zitten.
Maar zoals ik al zei: Veel bewegen!