Wat kan dit zijn..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Wat kan dit zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:25

Hallo,

Mijn vriend heeft sinds 2 maanden last van hyperventilatie. De eerste keer dat hij zo'n aanval kreeg is hij met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht en hebben ze hem daar een hele dag grondig onderzocht. Ze konden toen alleen niets vinden en dachten dat het een ontlading van alle stress was die hij heeft gehad de laatste tijd (Zijn broer is een half jaar gemist geweest en was toen net weer opgespoort). Na die eerste aanval heeft hij nog een aantal aanvallen gehad. Dit gaat gelukkig al wat beter. Hij heeft alleen nog wel veel klachten. Hij is vaak benauwd, word misselijk als hij eet en heeft dan het gevoel dat het wat vast blijft zitten, hij heeft last van brandend maagzuur en hij heeft pijn in zijn linkerborst met soms uitstralingen naar z'n linkerarm (we dachten dat dit spierpijn was van de hyperventilatie maar hij heeft al een tijdje geen echt aanval meer gehad en hij heeft er nog steeds last van).
Hij is in de afgelopen 2 maanden al vaak naar de dokter geweest maar die kan steeds niks vinden. Hij heeft wel pilletjes gekregen tegen het brandende maagzuur wat een klein beetje aanslaat maar hij blijft toch last houden.
Tijdens de ziekenhuis opname is er ook een echo gemaakt van zijn hart omdat hij toen hij 2 was aan de bloedvaten rond om zijn hart is geopereerd, maar dit wees ook niks uit. Hij is 27 maart uitgenodigd voor een hartfilmpje in het ziekenhuis in groningen.
Ik maak me heel erg zorgen om hem..
Misschien heeft iemand hier ook zoiets gehad of hebben jullie misschien ideeën Lachen

Groetjes Hilde

CM_

Re: Wat kan dit zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:27

klinkt eerder als chronische hyperventilatie icm stress.

Ik zou me niet teveel zorgen maken, waarschijnlijk komt het allemaal door de stress, als het het hart was, had ie allang meer klachten moeten hebben en hadden de artsen wel wat gevonden.

wat jij opnoemt zijn klachten die door slecht ademhalen kunnen komen.
Ik zou je vriend eens aanraden om aan yoga te gaan doen of in elk geval ademhalingstherapie te nemen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:29

Hyperventilatie kan in een heftige aanval komen maar kan ook een klein beetje zijn en dan kan het lang duren.
Gezien het verhaal denk ik dat het goed zou zijn toch wat verder hulp te zoeken dan alleen een pilletje tegen brandend maagzuur, zeker omdat dit soort klachten vaak psychosomatisch van aard zijn.
Een klassiek homeopaat kan in dit geval ook vaak veel doen!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:32

hyperventilatie is idd vaak een reactie op spanning. De manier van ademen bezorgt je lichaam eigenlijk een hoop stress (zuurstofgehalte word verstoord)en die reageert daar weer op (van tintelingen tot diarree tot flitsen in hoofd tot vanalles),waardoor mensen vaakin paniek schieten en alles nog erger word.Hyperventilatie kan in periodes opkomen en ook weer tijden lang wegblijven.Heel goed dat alle medische oorzaken worden afgecheckt,als er idd niets aan de hand is kan je vriend zich afvragen of hij hulp nodig heeft bij het omgaan met alle stress en spanningen. Op het moment dat ie zo'n aanvalkrijgt kan het helpen om een stuk tegaan wandelen (fysieke aktiviteit iig!!), je lijf krijgt weer even een ander signaal plus je hebt ff afleiding.Lief dat je bezorgd bent! jemag altijd pben!!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:36

dank jullie wel voor jullie reacties Lachen Ik zal het er vanavond eens met hem over hebben. Hij is iemand die zodra hij ergens echt last van heeft metteen in paniek raakt en dat komt hem in dit geval zeker niet ten goede..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:37

zoals de anderen ook al zeggen, denk dat het een reactie op stres sis
kan hij geen kalmerings pilletjes vragen, oxazepam bv, werken erg snel? als hij last krijgt kan hij er 1 nemen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:39

Ik weet niet, hij gaat deze week weer naar de dokter dus hij zou het kunnen vragen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:41

Dat lijkt me puur symptoombestrijding; het zou beter zijn aandacht te besteden aan de stress van de afgelopen periode en de verwerking daarvan.
Sterkte!

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:35

Ik herken de situatie helemaal.

Mijn zusje, nu al 2 jaar terug, toen net 11, hyperventileerde ooit eens met gym op school, toen ze moest rennen. Ze hebben haar proberen te kalmeren met een zakje voor haar mond, met alles. Niks werkte. Na dik 4 uur werd ze moe, en iets rustiger, en langzaam is het afgezakt. Dat was het begin van haar nachtmerrie.
Elke dag, dag in, dag uit, met elke scheet, hyperventileerde ze. En niet even, maar uren achter 1. En wij kregen haar niet stil. Mijn buurvrouw, werkt in het ziekenhuis, werd er telkens weer bijgehaald, maar hoe meer mensen om haar heen, hoe benauder ze het kreeg. Ze moest blijven bewegen, was gezegt. Maar door het zoveel hijgen, had ze haar hele ribben beurs en gekneusd. Trap op, en trap af rennen. Ze was kapot.
Ze heeft een week in het ziekenhuis gelegen, onderzicht, vonden niks. Het was stress zeiden ze.
Tot ze een arts had, die ze al vaker had, en die ging wandelen met haar, tussen de net geboren baby's, baby's in de couveuze, en ze keek haar ogen uit, en wonder boven wonder kalmeerde ze er van.
We hebben thuis een best heftige gezinssituatie, en volegns die arts moest ze zo snel mogelijk uit huis. En hij had een pleeggezin. En hij praatte veel met haar. Hij had paardjes, honden, alles.

Nu zijn we 2 jaar verder, en Rineke, me zusje, woont nog altijd bij die dokter, en wat is ze opgeknapt. Brutaal, lekkerre puber.

Naar huis komen zit er niet in, maar ze zegt wel eens: "Als ik geen zin meer heb in de les, dan begin ik te hyperventileren (dat heeft ze nu zelf in de hand, maar ze kan het nog niet stopen) en dan mag ik naar buiten"

Maargoed... dat is mijn verhaal... Maar ik wil jou en je vriend wel veel sterkte wensen Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:41

Jeetje, dat van jou zusje is volgens mij nog 2 keer zo erg als bij mijn vriend. Er waren toen hij zijn eerste aanval kreeg al een half jaar lang heel veel spanningen bij hem thuis (ivm de vermissing van zijn broer), zijn ouders vlogen de hele tijd heen en weer naar marokko er werd constant gebeld met de nederlandse ambasade, vooral zijn moeder was behoorlijk overstuur en kon soms hele dagen huilen, kortom het ging er daar alles behalve normaal aan toe. De eerste keer dat hij een aanval kreeg was ongeveer een week nadat de broer van mijn vriend weer terecht was (hij was toen nog wel in marokko). Nu zijn broer weer terug is keert de rust langzaam weer terug bij hun thuis dus ik hoop dat dit voor mijn vriend goed uitpakt.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:40

Ik heb bij mij in de les een lesser die ook begint te hyperventilleren.. Op school, gewoon in de les, tijdens gym en dus tijdens het paardrijden.. Ze is hiervoor al meerdere keren opgenomen geweest, en heeft aanvallen van uren.. Wordt helemaal slap, reageert nergens meer op, en maar ademen en ademen.. Eerst had ze het dus elke week in de les, en ze wilde maar blijven rijden. In het begin schrok ik er heel erg van, maar nu is het al zo normaal.. "Oké, vang Janine even op, die gaat zo weer languit.". Nu rijdt ze tegenwoordig met een kapje om haar nek.. Als ze ook maar iets voelt aankomen, gaat ze daar in ademen, een paar keer diep in en uitademen en ze kan weer verder, dat is wel heel fijn voor haar.. Toch blijft het op school ook misgaan, en ze proberen haar nu te helpen m.b.v. hypnose. Heel raar dat dat kan helpen, maar ze zijn er heel positief over.

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:52

Nou, ik ben (jammer genoeg) ook bekend met hyperventilatie aanvallen en chronische hyperventilatie..
Ik was net aan het zoeken of er op bokt een topic bestond hierover of dat ik er zelf 1 zou openen.

Ik heb al een jaar of 8 af en toe last van een hyperventilatie aanval. Sinds een half jaar is het echt een paar keer per week. Ben ook onderzocht in het ziekenhuis, fietsen, longfunctie test, alles was goed. Heb op het moment ademtherapie en moet binnenkort met een psycholoog gaan praten of hij kan ontdekken waar het vandaan komt, want dat weet ik niet..
Kan ook een hele rij met klachten geven waar ik last van heb of heb gehad..

Mocht je vriend meer willen weten, m'n Inbox staat open..