Carpaal tunnel syndrome-Operatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wienna

Carpaal tunnel syndrome-Operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 12:35

Doei!

Op dit moment ben ik aan het wachten om aan mijn rechterpols geopereerd te worden. ( over ongeveer 3 weken ) Ik heb in beide polsen het Carpaal tunnel syndrome, oftewel mijn zenuwen zitten bekneld.

Mijn rechterpols is het ergste vandaar dat ze die eerst gaan doen.

Nou is mijn vraag of er meer mensen daaraan geopereerd zijn en hoe dat is gegaan. Is het helemaal over of hebben jullie er nog steeds last van? En hoelang hebben jullie niets of minder mogen doen?

Groetjes....

Morrie

Re: Carpaal tunnel syndrome-Operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:06

ik ben ergens in 1995 aan beide polsen geopereerd (half jaar ertussen) en nu moet ik weer voor rechts, het is teruggekomen

Bij de 2e pols had ik zo'n zelfklevende elastische bandage meegenomen (verpakt) met het verzoek of ze die erom wilden draaien, want ik kreeg de vorige keer een gigantisch spierwit verband erom dat 2 weken moest blijven zitten en dat lukte niet.
Met die bandage bleef het perfect zitten en zat ik na 2 dagen weer te paard, bij de 1e pols heb ik keurig 2 weken op de bank gezeten met m'n arm in een mitella.... zoals me bevolen was, maar de 2e keer ben ik zelfs zelf naar huis gereden en had ik er maling aan

3 x raden welke pols nu weer problemen geeft..... degene waar ik keurig rust mee heb gehouden Clown

Ik laat hem btw niet opereren voorlopig, ik slaap met een brache om en ga eens kijken hoe lang ik het red zo

het ligt ook wel aan het ziekenhuis waar je het laat doen: collega van me is vorig jaar geopereerd aan 2 polsen tegelijk en was de dag erop alweer aan het werk zonder verband, alleen hechtpleisters erop. Hij kon alleen niet zelde rits van z'n broek open en dicht doen, daar wordt ie nu nog mee gepest Tong uitsteken

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:14

Ik heb 4 weken terug gehoord dat ik een carpaal tunnelsyndroom heb. Maar ik heb er nog niet in zo´n mate last van dat ik aan een operatie denk.. Volgens de dokter kan dat komende jaren wel gaan komen..
Stipje dus om even mee te lezen naar de ervaringen van jullie Lachen

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 15:21

Ben net gebeld, ik krijg 2 vooronderzoeken. 1 echo en 1 met stroompjes.

Mij benieuwen, ik heb het niet zo op artsen Bloos

Mij is wel opgedragen om 2 weken te rusten na de operatie.

De ingreep zelf zou ook niet zo lang duren en is onder plaatselijke verdoving.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:27

dan krijg je dezelfde procedure als ik heb gehad, misschien een idee om wat rond te shoppen bij andere ziekenhuizen als dat mag van je verzekering, de methodes verschillen per neuro- chirurg

de eerste dagen na de operatie kan je sowieso niets, dat vond ik heel eng de 1e keer, de 2e keer zat ik er niet zo mee.

Dat onderzoek met die stroompjes heb ik ook gehad, was niet leuk, echo deden ze toen nog niet denk ik

Ik had een heel gezellige chirurg die kletste me de oren van m'n kop, heb er niets van gevoeld/gemerkt, ging alleen na afloop onderuit omdat ik nuchter moest komen en het al eind van de ochtend was geworden door al het wachten en wachten

Bij mijn rechterhand duurde de ingreep een uurtje, links was in 10 minuten klaar, heb ik ook veel minder napijn en last van gehad. Helaas is rechts nu weer teruggekomen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:29

Ik heb het ook aan allebei mijn polsen gehad (waarvan de rechtse heel erg, sindsdien weet ik wat echte pijn is), en zou ook geopereerd moeten worden.. echter.. het is vanzelf weg gegaan na innemen van spierverslappers.. en nooit meer terug gekomen..

Ben ik blij dat een operatie dus niet hoefde...
Overigens is een operatie geen garantie dat het weg blijft!!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:42

Citaat:
Overigens is een operatie geen garantie dat het weg blijft!!!

nee dat weet ik uit ervaring, de collega over wie ik het hierboven had is al wel 3 x geopereerd aan beide kanten. Zal wel een kwestie van aanleg hebben voor zijn, ofzo

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 15:52

spalk en medicijnen heb ik ook al gehad, dat heeft niet geholpen bij mij

Nu las ik net dat het met plaatselijke verdoving word gedaan. Nooit onder algehele narcose? Ik ben dus helemaal panisch voor naalden en operaties geworden en zie dat niet zitten dat ze het plaatselijk doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:50

Mijn moeder en zus zijn beide geopereerd (mams beide kanten, waarvan 1 kant zelfs 2x, met complicaties en mijn zus moet nog 1 kant).

Ik heb ook erg vaak last van tintelvingers, volgens m'n moeder moet ik even langs de HA, maar het is bij mij -nog- niet extreem hinderlijk, het komt alleen steeds meer voor Lachen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:28

Mijn oma is eraan geopereerd.
allebei haar polsen.
wel om de beurt hoor.
alleen 'vroeger' duurde het ook allemaal wat langer enzo.

Mijn moeder heeft het ook.
beide kanten.
Maar die word (nog) niet geopereerd.
ze is vorige week naar het ZH geweest om onderzoeken te doen.
en volgende week moet ze weer en dan gaan ze met electroden allerlei tests doen om te kijken hoe erg het is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:42

bij mij (en iedereen die ik ken die het heeft laten doen) plaatselijke verdoving. Stelt geen bal voor, ze doen een band om je arm om het bloed tegen te houden en je krijgt een prikje.

De tandarts is erger (vind ik, maar ik geen niets om prikken)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:44

tegen mijn moeder is wel gezegd dat ze +/-3 weken niks zou mogen doen als ze geopereerd zou worden.
dus dan moet ok 3 weekjes haar paardje doen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:49

ligt er maar net aan hoe heftig de operatie was, hoe makkelijk/moeilijk je zelf bent, hoe hoog je pijngrens is enz.
De 1e keer heb ik 2 weken panisch op de bank gezeten en 2e keer zat ik na een paar dagen alweer op m'n (ongezadelde, want ik kon niet aansingelen) paard in het bos....

Als ik het nu weer zou laten doen, zou ik ookmeteen weer aan de slag gaan, want ik heb m'n paarden prive staan en niet in pension, dus ik zal moeten uitmesten, voeren, water aanslepen enz., vandaar dat ik me nog maar een poosje met een brache behelp

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:16

ik ben aan m'n linkerpols geopereerd rond 1995-1996. Ik lees hier diverse verhalen / ervaringen / verwachtingen en bedenkingen.
Bij mij begonnen de klachten met tintelende vingers smorgens bij wakker worden, het wordt steeds erger (zelfs snachts ervan wakker worden), ik kon na enige tijd zelfs de tandpastadop niet meer van de tube afdraaien bijv. Mij was gezegd dat als ik er nix aan zou laten doen, de hand van lieverlee verlamd zou raken omdat die zenuwen dan afsterven. Het onderzoek was idd met die electrodes, totaal niet pijnlijk, wel een rare gewaarwording: op een bepaald moment heb je geen controle meer over je vingers, die knijpen dan samen terwijl jij het niet wilt. De werking van dit onderzoek is zo: een electrode (de +) wordt op je pols gezet, op de vingers komt de andere (de -). Vervolgens meten ze hoe snel de stroom van + naar - gaat. Hoe langer dat is, des te verder zijn je zenuwen bekneld. Ik werd ook zeer rap geopereerd. Je krijgt idd geen garantie op de behandeling, maar altijd maar tintelingen of erger, niks meer kunnen, is ook weer wat.
De operatie is onder plaatselijke verdoving, echter na 2 spuiten bleef t bij mij nog gevoelig (ik ben moeilijk te verdoven): ik voelde t mesje in m'n hand... toen hebben ze me alsnog geheel verdoofd.
Na de operatie is de zenuwpijn direct verdwenen, alleen de wond voel je lichtelijk. Ik mocht niet rusten, was de volgende dag weer enigszins aan het werk. Ik mocht af en toe een mitella gebruiken als de arm / hand te "zwaar" werd. Na een paar weken kon ik alles weer.
Wat ik echter niet moet doen, is hard timmeren bijv. palen in de grond meppen. Dan heb ik er een week last van: geen tintelingen wel pijn. Voor de rest doe ik veel lichamelijk werk, voornamelijk met m'n handen!

Voorts schijnen vrouwen er veel meer last van te hebben dan mannen. Bij mij begonnen de klachten na klinkers gelegd te hebben.
Overigens heb ik vorig jaar nog eens gegoogled en kwam ergens wat info tegen over dat een of andere therapie ook zou werken. Ik zou zeggen: zoek eens goed.
Suc6!
Oja, ook ik heb een paasei aan naalden...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:22

doppen open en dichtdraaien en natte lappen uitwringen kan ik nog steeds niet, heb ik ook nooit meer gekund en mocht ik van die chirurg ook gewoonweg nooit meer doen, ik koop gewoon nooit iets met een draaidop, lekker simpel Clown

Als ik m'n duim naar m'n pols trek met m'n andere hand, heb ik meteen weer gevoel in de tintelende hand, zo lang dat werkt, wacht ik nog ff met naar de dokter gaan Cool

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:25

bij mij bleek tijdens de operatie dat de zenuwen naar m'n duim ook verkleefd waren, ik had er nog geen last van, maar ze hebben daarvoor de wond wel groter gemaakt. Oja vergeten te vermelden: het litteken is nog altijd supergevoelig, niemand anders dan ikzelf mag er aan komen. Maar de wond was ook slordig gehecht, hoorde ik achteraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:03

Mijn collega is er een paar maanden geleden aan geopereerd, onder plaatselijke verdoving. Mocht dezelfde dag weer naar huis. Ze moest 2 weken rust houden en dat heeft ze ook braaf 1 week gedaan Haha! en in week 2 is ze stiekum weer gaan autorijden; dat ging goed. Ze heeft een paar dagen een wat branderig gevoel gehad, maar verder geen echte pijn.

Succes met je operatie!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:38

ts reageert niet meer??? of ben je al onder t mes?

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:37

nee ziek Knipoog

Vandaag 2 onderzoeken gehad. een echo ( dat is een test die ze doen om te kijken of ze de EMG kunnen laten vervallen )

En erna de EMG gehad. Maar na 2 stroomstoten heb ik gezegd dat ze beter iets anders kunnen verzinnen want hier ging ik niet mee door Bloos

Of het kwam omdat ik ziek ben en de spanning erbij geen idee, maar het was echt geen fijn gevoel Bloos

Donderdag hoor ik weer meer.

Kreeg wel te horen dat na de operatie ik een week zeker niets mocht doen en een week of 4 bv geen singel aantrekken enz...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:59

Ik heb aan beide polsen CTS. Ik laat me nooit never opereren, tenzij het echt niet meer gaat. Het komt terug en het is een risico volle operatie.
Ik heb van 2 pensionklanten, beide neurologen vernomen, dat als je je laat opereren het door een plastich chirurg moet laten doen. Deze zijn speciaal voor gebieden waar veel zenuwen zijn. Een verkeerde handeling en je bent verlamt aan je duim of vingers of je hand.

Als ik last heb, draag ik een brace om mijn pols iets achterover te laten hellen, zodat het poortje vrij komt. Met slapen in de gate houden dat je pols naar achter helt en niet naar voren of de brace omdoen.
Ik heb het al jaren en met een beetje hulp van een brace en zelf disipline kan je er mee leven.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:08

een EMG is inderdaad geen fijn gevoel.....

plastisch chirurg??? ik ben geopereerd door een neuro chirurg, die wist ook wel wat hij deed..... het is alleen aan 1 kant teruggekomen na 15 jaar, maar ik heb 15 jaar geen last gehad

Ik kan wel gaan slapen met m'n polsen achterover gebogen, maar ik beweeg in mijn slaap, heel vreemd, maar toch is het zo en dan word ik weer wakker in een andere houding met een slapende (of, erger nog, erg pijnlijke) hand, ik presteer het zelfs om de brache in mijn slaap af te doen......nu slaap ik hooguit 2 uur en dan word ik weer wakker, dus erg lang duurt het nooit bij mij

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:00

met een brache of spalk heb ik al gelopen en dat helpt niet meer bij me. De pijn is vaak ook ondraaglijk.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:00

ik ben dus geopereerd door een plastisch chirurg, idd omdat het een nogal gevoelig gebied is met veel zenuwen etc. Echter was ik ook gewaarschuwd dat als ik er niets aan liet doen, het waarschijnlijk verlamd zou raken. (ik was al een eind op weg daarheen)

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 17:07

gelukig heb ik dat nog niet te horen gekregen Lachen

Ben benieuwd wat ze morgen zeggen, straks doen ze niets omdat ik het onderzoek niet volledig heb gedaan Clown

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:08

Hoi, Doei!
Ik heb het aan mijn voet gehad.
Het Tarsaal tunnel syndroom.
Ik had 24 uur per dag een zenuw knel zitten, pijn met lopen en zelfs met slapen Scheve mond
Doordat mijn voet scheef is, kwam die zenuw na 25 jaar lopen knel te zitten..
Na de operatie heb ik best veel pijn gehad, duurde erg lang voor het genezen was. En de plek van de wond is nu nog steeds erg gevoelig.
Verder heb ik er geen last meer van gehad.