Verslaafd aan neusspray

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Verslaafd aan neusspray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:37

Een aantal jaren terug woonde ik aan een plein met heel veel bomen daar omheen. Op een nacht werd ik wakker en kon geen adem meer halen. Dat was het begin van een allergie voor vanalles. Oa voor bomen dus, maar ook voor parfum. Veel cortisonenzalf gesmeerd, want de allergie sloeg ook op mijn huid. Dat is gelukkig over.

Weer een aantal jaren terug heb ik een tweede test laten doen. Hier kwam uit dat ik eigenlijk allergisch ben voor vanalles: poezen (en ik heb er 2 maar die gaan mooi niet weg), bomen, parfum, stof enzenz. (gelukkig niet voor paarden dus dat valt weer mee!) Jaarlijks haal ik zo'n hooikoortsspuit, en dat helpt wel even in de tijd dat de bomen in bloei gaan.

Nu zijn er medicijnen om dit te onderdrukken, maar ik leef gewoon met het feit dat mijn neus altijd dicht zit, en ik altijd heel veel moet niezen. Eigenlijk zo'n beetje chronisch neusverkouden dus. Vervelend, maar je leert ermee leven.

Jaren terug ben ik begonnen met het gebruiken van neusspray, zoals je die gewoon bij de drogist kunt kopen. Die mag je officieel maar een dag of drie gebruiken. Ik gebruik het spul echter al jaren. Het ging zover dat waar normale mensen portomonnee, sleutels en sigaretten standaard meenemen, ik standaard portomonnee, sleutels en neusspray meeneem. Vooral 's nachts kon ik zonder niet slapen, alles zit dicht en slapen gaat dan gewoon niet.

Een jaar terug ben ik hiermee naar de huisarts geweest, ik had er schoon genoeg van. Die afhankelijkheid is gewoon lastig, en voor mijn neus kan het ook niet goed zijn (al heb ik geen negatieve zaken eraan overgehouden). Ik kreeg toen een neusspray voorgeschreven die de gevoeligheid zou verminderen (flexonase) en ik ben weer dagelijks de pilletjes gaan slikken. Na drie weken ben ik teruggeweest en alles zag er rustig uit (neusslijmvlies) en ik was min of meer 'genezen'.

En toen.... werd ik eens écht verkouden... en kon ik weer niet slapen van een verstopte neus, en nu heb ik wéér overal waar ik ga neusspray bij me. Hamer

En nu heb ik sinds gisteren besloten dat ik er weer schoon genoeg van heb (neusspray was weer op en ik zat me al in allerlei bochten te wringen om vandaag maar vooral bij de drogist langs te kunnen, lijk wel een junk) dus ik ga 'cold turkey'. Ik koop gewoon niets meer en ga eens zien of het over een paar weken beter gaat.

Met als gevolg... dat mijn neus weer helemaal dicht zit... lekker lastig als je de telefoon moet opnemen met zo'n verkouden stem. Maar ik zet door! Ja

Nu weet ik dat er nog heel veel meer mensen min of meer verslaafd zijn aan het spul. Wellicht ook bokkers?

letziforevr

Re: Verslaafd aan neusspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:43

Ik ben nu ook verkouden en heb een flesje gekocht.
Vanmorgen snoot ik mijn neus en kwam er allemaal bloed mee.
De binnenkant van mijn neus (tegen dat neustussenschot) is helemaal rauw en kapot.
Denk dat het door die spray kom.
Voor mij dus geen spray meer!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:43

Op de een of andere manier komt dit topic me bekend voor.
Heb je al eens eerder een topic hierover geopend?

Edit: gevonden: [LZP] "Verslaafd" aan neus-spray...
Misschien heb je er wat aan?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-02-08 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:44

Nope

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:44

Zie mijn edit hierboven Lachen
Er staan een hoop reacties in waar je misschien wat aan hebt.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:46

Mijn vriend is er ook 'verslaafd' aan en daar baalt hij heel erg van. Hij heeft ook hooikoorts en jouw verhaal slaat ook wel wat op hem. Die spuit, flexonase en pilletjes, ik zie het deze zomer wel weer aankomen.
Overdag gebruikt hij al geen neusspray meer, zover is hij al. 's Avonds wil hij het ook niet meer gebruiken en dan doet hij dan ook al niet meer. Meestal wordt hij tegen de ochtend aan wakker met een verstopte neus en is benauwd. De ene keer lukt het hem toch om weer te gaan slapen en de andere keer wint de neusspray het. De afgelopen dagen gingen erg goed, olmdat de spray op was en hij geen nieuwe wou kopen.
Nu gebruik ik ook ongeveer 1 keer in de week neusspray omdat mn neus dan zodanig verstopt zit dat ik het benauwd heb, maar gelukkig kan ik er ook vanaf blijven. Ik krijg altijd bloed in mn neus van de neusspray.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:46

Dat is een oud topic, dus daar mag ik vast niet meer in reageren want dan gaat het op slot.

toch?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:47

Maar je kunt er misschien wel tips uit halen of misschien iemand pben? Lachen
Overigens geloof ik dat neusspray idd erg schadelijk is.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:49

essieintown schreef:
Ik ben nu ook verkouden en heb een flesje gekocht.
Vanmorgen snoot ik mijn neus en kwam er allemaal bloed mee.
De binnenkant van mijn neus (tegen dat neustussenschot) is helemaal rauw en kapot.
Denk dat het door die spray kom.
Voor mij dus geen spray meer!!

Dit heb ik ook, maar ik had overdag echt bloedneuzen wat ik normaal nooit heb dus voor mij ook geen neusspray meer. Nagelbijten / Gniffelen
Liever een nachtje niet slapen dan de dag daarna te werken met bloedneuzen.
Absoluut niet fijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:54

Gelukkig had dat jarenlange gebruik geen echte nadelige gevolgen. Mijn neusslijmvlies was wel rood en geirriteerd maar niet stuk ofzo. En mijn smaak en reuk heeft er tot nu toe ook niet onder te lijden. Maar het is gewoon niet goed en ik baal van afhankelijkheid, en zeker van zo'n stom flesje.

Eigenlijk ben ik wel heel blij dat ik nu de beslissing weer genomen heb om te stoppen. Helaas is de flexonase op, en is het spul niet goedkoop en dan met die eigen risicogedoe... ik probeer het maar eens eventjes zonder. Maar ik ga wel mijn allergiepilletjes maar weer slikken.

Hopelijk gaat het vanacht wel een beetje, anders is het de hele nacht rechtop zitten tegen een kussen...

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:33

Hier nog één! Ik ben écht heeelemaal verslaafd aan neusspray. Ik heb een flesje op mn nachtkastje, in mn tas, in mn jaszak (mocht ik mn tas ooit vergeten), op mn werk in de bureaula en bij mn paard in mn poetskist. Ik koop ook altijd hele ladingen tegelijk. Ik ben echt abnormaal. Ik kan ook heeelemaal in paniek raken als ik merk dat ie op is. Ben een keer onder mijn werk (terwijl een collega mijn klas overnam) naar de apotheek gehold om een flesje te halen. Tijdens de carnaval is er een ramp gebeurd: mijn neusspray was heeelemaal op en de winkels gingen pas dinsdag weer open en het was zaterdag. Toen ben ik vanaf de kroeg naar stal gereden (=twee uur fietsen) om daar neusspray te halen. Hyper! Ik ben echt veel erger dan een junk!

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:14

Maanling schreef:
Een aantal jaren terug woonde ik aan een plein met heel veel bomen daar omheen. Op een nacht werd ik wakker en kon geen adem meer halen. Dat was het begin van een allergie voor vanalles. Oa voor bomen dus, maar ook voor parfum. Veel cortisonenzalf gesmeerd, want de allergie sloeg ook op mijn huid. Dat is gelukkig over.

Weer een aantal jaren terug heb ik een tweede test laten doen. Hier kwam uit dat ik eigenlijk allergisch ben voor vanalles: poezen (en ik heb er 2 maar die gaan mooi niet weg), bomen, parfum, stof enzenz. (gelukkig niet voor paarden dus dat valt weer mee!) Jaarlijks haal ik zo'n hooikoortsspuit, en dat helpt wel even in de tijd dat de bomen in bloei gaan.

Die allergie voor parfum, hoe kwam dat bij jou uit een allergietest? Kan je neit tegen de stoffen die er in zitten of neit tegen de geur? Mijn moeder heeft ook een allergie voor parfum, en alle andere dingen die sterk ruiken kan ze neit tegen, maar dit kan neit aangetoond worden emt een test..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 19:47

Dat weet ik eigenlijk niet meer precies... volgens mij was de laatste test via bloed, maar dat weet ik niet meer zeker. In de praktijk komt het erop neer dat ik moet niezen als dingen een hele sterke geur hebben. Maar ik kan bijv ook niet tegen deospuitbussen. Die walm na het spuiten, dan nies ik me een ongeluk. Ik heb dus altijd verstuivers (zonder dat gas) of rollers. En de ene eau de toilette kan ik goed tegen, en de andere parfum blijft me irriteren. Ik ben wel eens op het werk naar de wc gegaan en heb mijn polsen en armen met zeep afgewassen, ik werd niet goed van die parfum. En andere kan ik best wel hebben.
Vandaag was dag 1 zonder neusspray. Vanmiddag had ik het wel even te kwaad, en ik wordt ook altijd HEEL sjagrijnig als mijn neus echt dicht zit, maar ik heb het gered! Ik kan nu weer ademen!

Op naar nacht 1 en dag 2......

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:17

linkt heel bekend zoals je dat zegt. Ene luchtje gat wel, andere niet. Wij gebruiken hier in huis dus allemaal standaard deo zonder parfum. Vind ik soms wel jammer, wil ook wel eens iets met geurtje, maar dat gata helaas niet omdat mn moeder dan letterlijk soms flauw valt van de lucht :S

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:19

Ik heb dit ook een hele tijd gehad... Toen ik 3 jaar geleden klierkoorts kreeg, zat m'n neus ook een hele tijd verstopt.
Toen ik er uiteindelijk mee stopte, heeft het echt weken geduurd eer ik weer normaal kon ademen!
Als ik nu verkouden ben, gebruik ik nooit meer een neusspray!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:28

*rent naar de slaapkamer om een zakdoekje te halen wegens loopneus*

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:34

Ik had daarnet een heel bericht geplaatst en toen liep mijn computer vast & nu heeft ie het blijkbaar niet geplaatst... Nagelbijten / Gniffelen
Zal het opnieuw typen in een ingekorte versie Clown .

Momenteel ben ik verkouden en dan spuit ik toch zo'n 3 x /dag (zeker 's avonds want anders slaap ik niet). Wat ik dan altijd heb zijn bloedneuzen. Komt natuurlijk doordat die spray je neusslijmvlies aantast en uitdroogt. Tegenwoordig gebruik ik een verzorgende neuszalf als ik verkouden ben, vraag me wel de naam niet, en daardoor heb ik geen last meer van bloedneuzen. Een tijdje geleden heb ik ook last gehad van zo'n verslaving, ik ben altijd heel lang verkouden (zeg maar ong 3 weken) en toen bleef ik gewoon spuiten Nagelbijten / Gniffelen (normaal mag je maar 5 dagen oid). Ben er dan ook plots meegestopt en elke avond sinutab genomen, anders slaap ik niet door m'n neus. Overdag was dat wel lastig maar uiteindelijk is het overgegaan. Ik probeer nu ook minder lang spray te gebruiken.

Als ik niet verkouden ben gebruik ik ook flexonase (wat normaal toch voor allergieën wordt voorgeschreven), omdat ik anders ook met zo'n half verstopte neus rondloop. Niet dat ik ooit getest ben maar mijn ouders (huisartsen) zeggen dat het je neusslijmvlies niet aantast (en ik heb daar ook geen bloedneuzen of droge neus van dus dat zal wel kloppen) en omdat hij werkt moet ik wel voor iets allergisch zijn.

Ja, lastig soms, die neussprays... Nagelbijten / Gniffelen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:35

misschien kan je als afkickmiddel een neusspray van zout water gebruiken, is kant-en-klaar te koop voor baby's en totaal onschadelijk. het kalmeert geirriteerd slijmvlies.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:37

Flexonase werkt inderdaad anders als gewone neussprays. Het maakt je neus niet open maar werkt een beetje als corisonenzalf, het maakt je neusslijmvlies minder gevoelig voor vanalles. Het is fijn spul, toch maar eens zien of ik binnenkort een flesje kan halen.

Wat is sinutab??

Als je neusspray gewend bent helpt zoutwater niet... Ik ben wel eens midden in de nacht opgestaan toen mijn NS op was en ik helemaal wanhopis was van het niet ademen (er moet heel wat gebeuren wil ik 's nachts opstaan) en toen heb ik een zoutmengsel gemaakt.

Hielp helemaal niets.

Ik heb het de hele nacht benauwd gehad en ben zelfs de volgende dag van ellende niet gaan werken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:39

Edit: verwijderd. Post voegde niks toe, niet meer te verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 27-02-08 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:40

goh Lous............. meen je dat nou? Knipoog

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:43

Is je huidige neusspray niet in een kinder dosering te krijgen, dus een andere/ lichtere samenstelling?
Op deze manier kan je het langzaam afbouwen.
Vraag anders je huisarts om advies, ik heb het zelfde probleem gehad en ik krijg nu over een week een ct scan.
Ik blijf altijd verkouden omdat mijn bijholtes te nauw zijn, daar door heb je minder ruimte in de holtes en zitten ze dus sneller vol.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:46

Huisarts heeft een jaar geleden alles nagekeken en mijn neus is wel in orde. Als ie niet geirriteerd is, zit ie ook niet dicht.
Misschien moet ik eens zien of er een babyversie is, ik denk het wel, van otrivin misschien. Maar eerst ga ik het eens zo een paar nachten proberen.
Wel fijn dat ik blijkbaar niet de enige ben met neusproblemen.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:50

Het is behoorlijk vervelend als je altijd met een wasknijper op je neus praat Haha!
Ik hoop dat je er snel vanaf bent, succes en beterschap.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:54

Jaman! Moet je net klanten aan de telefoon hebben. Of mensen die dan flauwe opmerkingen maken.

Ook de dooddoeners als ik me weer eens helemaal een flauwte zit te niezen: 'morgen zeker weer mooi weer!' haha Hamer .
Dan is mijn standaard antwoord 'als het aan mij ligt hadden we hier al subtropisch klimaat!'

Ik kan er heel, HEEL erg sjagrijnig van worden als ik me te ple.ris zit te niezen en mensen willen lollig zijn. Dan ben ik echt pislink.