achterste kruisband reconstructie, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

achterste kruisband reconstructie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 23:37

Hey,

Twee jaar geleden heb ik een paard bovenop mn toendertijd zwaar gekneusde knie (motorongeluk) gekregen waardoor mijn achterste kruisband zwaar uitgerekt is waardoor het totaal geen functie meer heeft (net niet gescheurd). Een geisoleerde achterste kruisbandlaesie komt erg weinig voor en ik kan dus ook zeer weinig ervaringen hierover vinden.
Ben nu al dik een jaar bezig met fysiotherapie en kom niks verder. Om de haverklap heb ik een ander deel van mn knie overbelast door "normaal" dagelijks gebruik (de ene keer mn knieschijf, dan weer een andere band etc) waardoor ik weer niet goed kan trainen. Ook als het wel goed gaat loop ik elke keer weer tegen een pijngrens aan. Ik heb er nog veel last van en overweeg dus een reconstructie, maar mijn chirurg stelde dit elke keer uit omdat ze het "liever niet doen" omdat het moeilijk bereikbaar is en er weinig te zeggen is over de uitkomst. Zo doorgaan is echter ook geen optie.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met reconstructie van de achterste kruisband? Voorste kruisband verhalen zijn er genoeg en jammergenoeg is dit niet goed vergelijkbaar.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: achterste kruisband reconstructie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 11:41

Ik word 30 sept geopereerd maar er zijn echt zeer weinig ervaringen over te vinden...hiermee dus nog een laatste poging om te kijken of er niet een ervaringsdeskundige op bokt rondzwerft Haha!
Ik ben met name benieuwd hoe lang ik niet kan paardrijden...mn eigen chirurg had het over een maand of 4 tot 6 maar ik las iemand die na 12 maand pas kon sporten...nogal een verschil dus!
Iemand ervaringen? (nogmaals, achterste kruisband en geen voorste!)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:59

Wat gaan ze precies doen met je kruisband? Trekken ze hem aan, of vervangen ze hem door iets anders?
Ik denk dat de revalidatie wel te vergelijken is met een VKB reconstructie. Dat duurt ong 6 maanden voor het hersteld is, en dan kun je je knie echt goed belasten. Op een paard heb je niet zoveel last van 3 dimensionale belastingen, dus het is waarschijnlijk dat je weer met 7-8-9 maanden ong. op je paard zit Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 19:07

bedankt voor je reactie!
Ze gaan de band vervangen door pezen uit mn hamstring. Revalidatie is idd vergelijkbaar met een VKBreconstructie, met het verschil dat het allemaal zwaarder is en langer duurt... Maar hoeveel langer is dus de vraag waar geen antwoord op gegeven kan worden... Jammergenoeg komt een geisoleerde achterste kruisbandlaesie niet veel voor en is vaak fysio voldoende dus de ingreep gebeurd gewoon weinig... daardoor is het bijna onmogelijk om aan ervaringsverhalen te komen!
Ik hoop ook dat ik dan wel weer op het paard zit, liever nog eerder natuurlijk (maar ik stap er niet eerder op dan het kan)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:47

Die ingreep gebeurt ook bij een VKB laesie Ja Ik vraag me af of het echt veel zwaarder is en langer gaat duren bij een AKB.
Sowieso moet je rekening houden met een herstelperiode van een maand of 6. Daarna kun je al best weer op je paard zitten. Maar het zwaardere werk zoals springen enzo, en intensief dressuren moet je dan nog even laten liggen. Ik denk dat je na ong een jaar weer op je oude niveau zit.

Wat ik overigens opvallend vind is dat je knie nu constant overbelast is. Dit pas imo niet bij een AKB beeld. Wat zegt de fysio en de chirurg daarvan?
Het zou kunnen zijn dat er nog andere factoren mee spelen die je herstel in de weg zitten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 17:03

Alles wat er te vinden is over AKBreconstructie is dat het vergelijkbaar is maar langduriger (bijv ook langer brace omhouden e.d.) en mn chirurg heeft dit ook gezegd (en ik heb niet zomaar de eerste beste gelukkig)

Fysio en chirurg vinden beide dat het idd wel erger lijkt dan een "gewone" AKBletstel. Maar mn chirurg heeft het wel vaker gezien, met name mensen die gewoon actief leven blijven er teveel last van hebben. Het is trouwens niet constant overbelast maar wel zeer regelmatig en de kapsels zijn geirriteerd bleek uit de kijkoperatie. Heb een CT, MRI en kijkoperatie gehad en nu meer dan een jaar fysio waarbij we dus steeds tegen een grens aanlopen. Zodra ik die grens overschrijd gaat het gewoon mis. Maar voor mijn actieve leventje is dit gewoon nog niet voldoende dus vandaar de operatie. Bij die MRI en kijkoperatie zijn alle structuren goed nagekeken omdat ze dachten dat er wat mis was met mn meniscus of met mn mediale collateraalband omdat deze laatste vaak opspeelt. Alles is verder in orde gelukkig.