Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pjotrg schreef:Hoi,
Wat een wereldpaard heb jij zeg! Ik snap dat je verliefd bent (heb ook oiets ,maar niet zoo mooi als die van jou).
Effe ter zake> Weshcobfan heeft gelijk. Astma is een psychosomatische ziekte, dus je gemoedstoestand, vooral druk en stress kunnen de gevolgen ervan versterken. Ik heb zelf ook astma maar gelukkig niet zo erg en tevens goed onder controle met medicijnen.
Wedstijden zijn doorgaans stressvolle aangelegenheden zowel voor jou als je paard. Ik rijd zelden wedstrijden en dan nog meest Endurance (en geloof me dat is véééél minder stressvol dan dressuur).
Probeer inderdaad een dressuurwedstrijd "ont-stressed" aan te pakken door buiten mededinging proberen mee te doen of zoals ik categorisch voor de één na laatste plaats te gaan ;P
Veel mensen gaan naar een wedstrijd om te winnen en winstpunten te halen. Laat ze lekker. Ze halen Anky toch nooit in en tegen de tijd dat ze in de Z rijden hebben ze 9 van de 10 (omdat het allemaal zo snel moest) hun paard al naar de $#&*&^ gereden.
Als je op wedstrijd gaat doe het dan om een onafhankelijk persoon (jaja die lastige jury) te laten beoordelen hoe je rijdt en herhaal dat een aantal keer per jaar om te kijken of je vooruit gaat. Zie het als winst als je voor jezelf het gevoel hebt dat je lekker gereden hebt én vooruit gegaan bent in je beoording (nog niet eens altijd in je punten).
Doe je wedstrijd ont-stressed door ruim op tijd te zijn, alles desnoods dubbel bij je te hebben en een paar goede hulpen bij je te hebben voor alle "laatste moment" dingetjes. Je zal zien: als jij relaxed bent loopt je paard de spikkels van dr lijf (eeeeeh de sterren van de hemel bedoel ik he).
Wat betreft werken "in de paarden". Tsjaaa.....Hooi en stro geven veel stof, rijden in een binnenbak is stoffig en mest ruikt sterk naar amoniak. Allemaal zaken die je longen irriteren (hoef ik je niet uit te leggen geloof ik). De oplossing is simpel (maar niet altijd te realiseren): zorg voor ventilatie. Zowiso houden paarden al niet van opgesloten ruimten (hebben ook gevoelige longen). Dus zoek de ruimte. Ga in de buitenbak rijden en eventueel lesgeven. Gooi alles open bij uitmesten.
Overleg zonodig met je longarts over het eventueel anders innemen van je medicatie zodat je vlak voor het contact met de paarden zoveel mogelijk "beschermd" bent.
En.... doe iets met je ademhaling. Vraag je instructeur er op te letten als hij of zij het kan. Doe nog meer andemhalingsoefeningen, misschien wel yoga...... In de ademhaling kan een belangrijke sleutel zitten. Van het advies van mijn huisarts om indertijd lid te worden van de fanfare en een blaasinstrument te gaan spelen heb ik nooit spijt gehad. Een grotere longinhoud (duurt effe voor je die kan krijgenhelpt ook.
Succes en ga net als ik, fluitend door het leven!
sammy1 schreef:ik had eerst ventolin,maar daar was ik allergisch voor,
dus werd het steeds ergen,
nu heb ik pulmicort een stuk beter,
Flyaway1988 schreef:s)
- een kwartier voor de les 1x inhaleren met mn ventolin diskus en wanneer ik het voel aankomen nog een keer
- Heb daarnaast ook flixonase, dat schijnt ook voor de luchtwegen te helpen.
Mijn huisarts gaf als tip mee om als de astma aanval al is begonnen mn ventolin meerdere malen te nemen omdat je iedere keer maar ong 25% van de totale hoeveelheid (dus wanneer je met volle longinhoud zou inhaleren) binnenkrijgt. 1x inhaleren met ventolin is bij een aanval dus niet effectief genoeg.
pjotrg schreef:Pas op voor overdosering. Als je het geveoel krijgt dat je hart begint te bonzen hebt je eigenlijk ietsje teveel genomen en moet je zeker stoppen. Tenzij je hart natuurlijk als een gek bonst omdat er iemand langs de bak staat waar je smoorverliefd op bent haha