zijn er ook mensen hier met astma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

zijn er ook mensen hier met astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 13:17

hallo,

zijn er hier ook mensen met astma,
en dat je soms gewoon niet kan rijden omdat je weinig lucht hebt,
ik wilde altijd graag na een paaren school,
maar door mijn astma werd dat tegen gehouden,
omdat ik niet kan strooien,
vind dat echt vervelend,
ik wil heel graag binnen kort op wedstrijd gaan,
maar ben bang als ik me inschrijf voor een wedstrijd dat ik niet mee kan doen,
omdat ik geen lucht krijg,
nu heb ik ook last ervan,moet zittend slapen echt vervelend,
gr sammy

vuurneon

Re: zijn er ook mensen hier met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:58

als je bang bent dat je wat gebeurd, zal het ook gebeuren. Astma aanval kun je ook puur door stress krijgen namelijk Lachen
Doe eens een paar wedstrijden mee buiten mededinging: dan heb je geen recht op prijzen maar krijg je wel de kans om even kijken hoe het op wedstrijd gaat (dus zonder dat je wat te verliezen hebt).

Hoe meer spanning jij hebt, des te erger wordt je astma Lachen

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:17

Ik heb ook astma maar tegenwoordig gaat t best wel aardig zeker door t gebruik van die puffertjes. Heb jij die ook?
Dat scheelt zo veel bij mij..

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:38

Hoi,

Wat een wereldpaard heb jij zeg! Ik snap dat je verliefd bent (heb ook oiets ,maar niet zoo mooi als die van jou).

Effe ter zake> Weshcobfan heeft gelijk. Astma is een psychosomatische ziekte, dus je gemoedstoestand, vooral druk en stress kunnen de gevolgen ervan versterken. Ik heb zelf ook astma maar gelukkig niet zo erg en tevens goed onder controle met medicijnen.

Wedstijden zijn doorgaans stressvolle aangelegenheden zowel voor jou als je paard. Ik rijd zelden wedstrijden en dan nog meest Endurance (en geloof me dat is véééél minder stressvol dan dressuur).

Probeer inderdaad een dressuurwedstrijd "ont-stressed" aan te pakken door buiten mededinging proberen mee te doen of zoals ik categorisch voor de één na laatste plaats te gaan ;P

Veel mensen gaan naar een wedstrijd om te winnen en winstpunten te halen. Laat ze lekker. Ze halen Anky toch nooit in en tegen de tijd dat ze in de Z rijden hebben ze 9 van de 10 (omdat het allemaal zo snel moest) hun paard al naar de $#&*&^ gereden.

Als je op wedstrijd gaat doe het dan om een onafhankelijk persoon (jaja die lastige jury) te laten beoordelen hoe je rijdt en herhaal dat een aantal keer per jaar om te kijken of je vooruit gaat. Zie het als winst als je voor jezelf het gevoel hebt dat je lekker gereden hebt én vooruit gegaan bent in je beoording (nog niet eens altijd in je punten).

Doe je wedstrijd ont-stressed door ruim op tijd te zijn, alles desnoods dubbel bij je te hebben en een paar goede hulpen bij je te hebben voor alle "laatste moment" dingetjes. Je zal zien: als jij relaxed bent loopt je paard de spikkels van dr lijf (eeeeeh de sterren van de hemel bedoel ik he Knipoog ).

Wat betreft werken "in de paarden". Tsjaaa.....Hooi en stro geven veel stof, rijden in een binnenbak is stoffig en mest ruikt sterk naar amoniak. Allemaal zaken die je longen irriteren (hoef ik je niet uit te leggen geloof ik). De oplossing is simpel (maar niet altijd te realiseren): zorg voor ventilatie. Zowiso houden paarden al niet van opgesloten ruimten (hebben ook gevoelige longen). Dus zoek de ruimte. Ga in de buitenbak rijden en eventueel lesgeven. Gooi alles open bij uitmesten.

Overleg zonodig met je longarts over het eventueel anders innemen van je medicatie zodat je vlak voor het contact met de paarden zoveel mogelijk "beschermd" bent.

En.... doe iets met je ademhaling. Vraag je instructeur er op te letten als hij of zij het kan. Doe nog meer andemhalingsoefeningen, misschien wel yoga...... In de ademhaling kan een belangrijke sleutel zitten. Van het advies van mijn huisarts om indertijd lid te worden van de fanfare en een blaasinstrument te gaan spelen heb ik nooit spijt gehad. Een grotere longinhoud (duurt effe voor je die kan krijgen Knipoog helpt ook.

Succes en ga net als ik, fluitend door het leven!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:40

Ik had ook heel erge astma, al jaren.. tot ik stopte met melkproducten (geen melk, geen kaas etc) binnen drie maanden was mijn astma compleet over!
Ik heb nu ook een stuk minder last van stof en stro enzo.
En misschien in het buitenseizoen gaan starten? Ik kreeg zelf last van die vochtige/schimmelige/stoffige binnenmaneges. Buiten gaat het beter, behalve als het heeeel erg droog is, dan stuift het zand weer.
Ik concentreer me daarom meer op endurance en gewoon lekker buiten rijden Lachen

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:47

Ik heb ook astma, en stro en hooi is idd ook een groot probleem. Maar jammergenoeg zorgen mijn pony's zelf ook weleens voor een aanval, omdat ik allergisch ben, en vooral in het ruiseizoen is dat heel vervelend. Ook als ik me inspan word ik benauwd. Ik doe nu meer aan sport (hardlopen vooral) en dat inspanastma probleem wordt dus steeds minder en dus kan ik paardrijden beter volhouden. In een binnenmanege heb ik idd ook meer last.
Stallen uitmesten doe ik gewoon, maar ik vraag vervolgens iemand anders het stro te schudden. En voor een hockeywedstrijd/hardlopen ff puffen en dan word ik ook minder benauwd.
Misschien eens overleggen met je dokter voor bepaalde medicijnen? Je moet je eigen echt niet in de weg laten zitten door je astma! Succes.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:46

pjotrg schreef:
Hoi,

Wat een wereldpaard heb jij zeg! Ik snap dat je verliefd bent (heb ook oiets ,maar niet zoo mooi als die van jou).

Effe ter zake> Weshcobfan heeft gelijk. Astma is een psychosomatische ziekte, dus je gemoedstoestand, vooral druk en stress kunnen de gevolgen ervan versterken. Ik heb zelf ook astma maar gelukkig niet zo erg en tevens goed onder controle met medicijnen.

Wedstijden zijn doorgaans stressvolle aangelegenheden zowel voor jou als je paard. Ik rijd zelden wedstrijden en dan nog meest Endurance (en geloof me dat is véééél minder stressvol dan dressuur).

Probeer inderdaad een dressuurwedstrijd "ont-stressed" aan te pakken door buiten mededinging proberen mee te doen of zoals ik categorisch voor de één na laatste plaats te gaan ;P

Veel mensen gaan naar een wedstrijd om te winnen en winstpunten te halen. Laat ze lekker. Ze halen Anky toch nooit in en tegen de tijd dat ze in de Z rijden hebben ze 9 van de 10 (omdat het allemaal zo snel moest) hun paard al naar de $#&*&^ gereden.

Als je op wedstrijd gaat doe het dan om een onafhankelijk persoon (jaja die lastige jury) te laten beoordelen hoe je rijdt en herhaal dat een aantal keer per jaar om te kijken of je vooruit gaat. Zie het als winst als je voor jezelf het gevoel hebt dat je lekker gereden hebt én vooruit gegaan bent in je beoording (nog niet eens altijd in je punten).

Doe je wedstrijd ont-stressed door ruim op tijd te zijn, alles desnoods dubbel bij je te hebben en een paar goede hulpen bij je te hebben voor alle "laatste moment" dingetjes. Je zal zien: als jij relaxed bent loopt je paard de spikkels van dr lijf (eeeeeh de sterren van de hemel bedoel ik he Knipoog ).

Wat betreft werken "in de paarden". Tsjaaa.....Hooi en stro geven veel stof, rijden in een binnenbak is stoffig en mest ruikt sterk naar amoniak. Allemaal zaken die je longen irriteren (hoef ik je niet uit te leggen geloof ik). De oplossing is simpel (maar niet altijd te realiseren): zorg voor ventilatie. Zowiso houden paarden al niet van opgesloten ruimten (hebben ook gevoelige longen). Dus zoek de ruimte. Ga in de buitenbak rijden en eventueel lesgeven. Gooi alles open bij uitmesten.

Overleg zonodig met je longarts over het eventueel anders innemen van je medicatie zodat je vlak voor het contact met de paarden zoveel mogelijk "beschermd" bent.

En.... doe iets met je ademhaling. Vraag je instructeur er op te letten als hij of zij het kan. Doe nog meer andemhalingsoefeningen, misschien wel yoga...... In de ademhaling kan een belangrijke sleutel zitten. Van het advies van mijn huisarts om indertijd lid te worden van de fanfare en een blaasinstrument te gaan spelen heb ik nooit spijt gehad. Een grotere longinhoud (duurt effe voor je die kan krijgen Knipoog helpt ook.

Succes en ga net als ik, fluitend door het leven!

dankjewel voor je goede uitleg,
16 maart doe ik de eerste keer een onderlinge wedstrijd mee met de stippel.
kijken hoe het dan gaat,
maar met die stres hebben jullie gelijk in,
als ik gestrest ben krijg ik bijna geen lucht,
soms moet ik er gewoon om huilen,klinkt kinderachtig,
maar heb dit al mijn hele leven,
en altijd als er iets spannends is dan is het weer zover,
bedankt voorjullie reacties.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:48

ik kan ook 5 paarden achter elkaar rijden,
maar dan moet het wel in de buiten bak zijn,
en als ik een paard moet rijden wat lui voor het been is,
dan hou ik het ook niet lang vol.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:39

5 paarden achter elkaar, dat red ik niet eens Nagelbijten / Gniffelen
Wel goed dat je eerst een onderlinge wedstrijd gaat proberen, dat is een stuk relaxter Lachen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:41

ik heb ook astma, mijn dokter was t er ook echt niet mee eens dat ik paardreed/rij. Soms is het ook erg lastig, vooral bij t springen als ik 1 parcour achter elkaar heb gesprongen begin ik soms gewoon te hyperfentileren omdat ik geen lucht meer krijg.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:17

ja dat kan ik,
met springen heb ik dat ook.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:01

Ben net terug van het ziekenhuis, van de longarts. Want ik heb helaas ook astma die niet onder controle is te krijgen. Vanmorgen nog een allergietest gehad en was gelukkig nérgens allergisch voor. Alleen mijn longfunctie en zuurstofopname zijn niet goed.. Maargoed, ik hoest ontzettend veel slijm op en dat kan hiermee niet worden verklaard, dus ben doorgestuurd naar de KNO-arts. Het kan zijn dat er iets achterin mijn neus zit waardoor het 'snot' in mijn keel loopt en het dus van mijn longen af lijkt te komen maar eigenlijk van mijn neus afkomt. Heb nu een zware antibiotica kuur gehad en weer extra pufjes. Als dat niet helpt zullen er andere maatregelen moeten worden genomen.. heb sowieso nog een behoorlijke medische rompslomp voor de boeg..

Heb deze week vakantie maar lig constant op bed, heb het zo ontzettend benauwd en heb mijn ribben en rug helemaal kapot gehoest. Tegen 12 uur 's middags wordt ik ontzettend moe en ga trillen..

Ik weet dat het verschrikkelijk klinkt, maar misschien moet je eens een jaartje oid uit de paarden. Als je dan helemaal opknapt weet je zeker wat er aan de hand is, en misschien dat je dan wel merkt dat gezondheid toch wel heel belangrijk is. (boven de paarden..)

Heel veel succes ermee! Ach gut

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:24

ja danke jij ook,
maar als ik zonder paarden moet word ik echt depresief,
als ik mijn paard nu verkoop krijg ik hem nooit meer terug,
ben gewoon te gek op die dieren.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:46

Ik heb zelf ook zeer ernstige astma, zit hiervoor 1 keer in de maand in het ziekenhuis om alles bij te houden en te kijken of het niet achteruit gaat, maar qua wedstrijden vind ik het wel te doen.

Je moet van te voren rustig blijven, zorgen dat je goed geslapen hebt én altijd een extra puffer mee nemen. Ook heb ik nog pillen, die ik naast mijn puffers gebruik, maar ik weet niet of jij die ook mag. Opzich zijn die wel fijn, helpen heel goed (bij mij), maar hebben we wat vervelende bijwerkingen.

Heel veel succes ermee!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 18:49

oh zo erg heb ik het gelukkig niet,
erg voor je,
ligt bij mij het meeste och aan het weer,
als het vochtig is of mistig.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:42

tsja het blijft een K-kwaal. Ik heb ook één of twee keer per jaar dat ik met gek hoest. Kuurtje prednison en codeine en ik kan dr weer tegen aan. Vroegen lag ik ieder jhaar de hele herfstvakantie te piepen en te kraken in me nest.

Met de huidige medicijn is het redelijk onder controle gelukkig

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:45

dat piepen vind ik zwaar irri,
dat hebt ik echt vaak,
kan blij zijn dat er medicijnen zijn,
ik had eerst ventolin,maar daar was ik allergisch voor,
dus werd het steeds ergen,
nu heb ik pulmicort een stuk beter,

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:50

Ik heb ook astma Ja
maar met het rijden etc. is dat wel minder geworden Knipoog
maar als ik dan even een tijd ga stappen dan gaat het wel weer Lachen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:47

ja dat heb ik ook,denk dat dat inspannings astma is.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:33

sammy1 schreef:
ik had eerst ventolin,maar daar was ik allergisch voor,
dus werd het steeds ergen,
nu heb ik pulmicort een stuk beter,

Je hebt voor astma verschillende soorten medicijnen:
- de luchtweg-verwijders. Dat zijn bijvoorbeeld Ventolin, Bricanyl en Oxis. Deze medicijnenwerken acuut op benauwdheid danwl prevetief als je weet dat je het benauwd zou kunnen gaan krijgen (bijvoorbeeld bij inspanning). Oxis is extra handig omdat het een langduriger werking heeft. Van deze medicijnen moet je niet té veel nemen want daar kun je stevige hartkloppingen van krijgen. Kortom, houd je aan de dosering. Als inhalator of puffer werken deze het best. Oxis en Bricanyl zijn zogenaamde turbulohalers, dat betekent dat je er doorheen zuigt en zo de werkzame stof meeneemt. Bij een puffer heb je altijd een drijfgas nodig, want het is een soort spuitbusje. Er zijn meer merken en typen maar dit zijn de meest bekende (naast flexotide)

- de ontstekingsremmers (corticosteroiden) zoals Pulmicort en Becotide. Dit wordt ook wel een onderhoudsdosering genomend en die zort ervoor dat je minder last van ontstekingen en dus minder slijmvorming krijg. Die helpen dus niet bij acute benauwdheid.
Nadeel van deze middelen is dat je er op den duur een dunne huid van krijg, minder eelt op je handen en sneller wondjes.
Ook deze zijn er in puffer en turbuhaler vorm.

Dan is er ook nog een combi van beide bovengenomende, dus ontstekingsremmen en lanwerkende luchtweg verwijder, genaamd Symbicort.

Tegenwoordig is er ook een ander soort onstekingsremmer die ook goed werkt en deze nadelen minder heeft, genaamd Singulair, dat s een pilletje dan je 's avonds neemt en hele lang werkt.

Ik gebruik 2 x symbicort ieder ochtend en avond en één pilletje Singulair in de avond en daarmee is het goed onder de knie. Is best wel een zware medicatie maarhiermee loopt het max 2x per jaar een beetje uit de hand.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 21:56

oh hartstikke bedankt voor je goede uitleg,
ik heb er een handje aan om teveel te gebruiken.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:41

Ik ben sinds maand of anderhalf weer aan het paardrijden en heb een vrij heftige vorm van astma. De eerste paar keren kon je me opvegen, het ademen door een rietje effect en hierdoor hoofdpijn ed.
Ben toen in overleg met de huisarts weer gestart met het volgende om de boel onder controle te krijgen;
- van alleen s'ochtends seretide diskus naar s'ochtends en s'avonds (onderhoud)
- terug naar mn hooikoortsmedicijnen voor prikkelonderdrukking van de manegeomgeving (tegen de prikkels dus)
- een kwartier voor de les 1x inhaleren met mn ventolin diskus en wanneer ik het voel aankomen nog een keer
- Heb daarnaast ook flixonase, dat schijnt ook voor de luchtwegen te helpen.

Mijn huisarts gaf als tip mee om als de astma aanval al is begonnen mn ventolin meerdere malen te nemen omdat je iedere keer maar ong 25% van de totale hoeveelheid (dus wanneer je met volle longinhoud zou inhaleren) binnenkrijgt. 1x inhaleren met ventolin is bij een aanval dus niet effectief genoeg.

Daarnaast merk ik aan mezelf dat ik nu meer met het paard bezig ben dan alleen lessen (ook het poetsen enzo) en nu ik weer een beetje gewend ben aan het rijden zelf (heb toen ik veel kleiner was 3 jaar gereden en toen gestopt, nu tot mijn grote blijdschap weer begonnen) dat het alweer stukken beter gaat. Ook in het dagelijks leven merk ik verbetering ten opzichte van de periode voordat ik weer ben gaan paardrijden, kan wat meer hebben qua longinhoud.

Ik let tijdens het rijden goed op mijn ademhaling want dat scheelt heel erg, ik heb altijd geleerd in door je neus en uit door je mond en dat is wat ik nu aanhoudt. Als ik alleen door mijn mond ga ademen dan gaat het mis.

De binnenbak is voor mij wel haalbaar maar toch lastiger dan buiten, daarnaast is drukkend en benauwd weer bij mij een heel gevoelig punt, dan kan je me afschrijven!

Het heeft me de eerste paar lessen echt heel veel pijn en moeite gekost om de boel onder controle te krijgen, een flink aantal aanvallen achter de rug, maar nu ik het onder controle begin te krijgen is dat het allemaal waard. Het is echt een kwestie van wennen en toch een soort van conditie opbouwen weer.

Ik werd door mn omgeving eigenwijs genoemd omdat ik met mijn astma ging paardrijden, maar nu kom ik langzaam helemaal terug!

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:54

Flyaway1988 schreef:
s)
- een kwartier voor de les 1x inhaleren met mn ventolin diskus en wanneer ik het voel aankomen nog een keer
- Heb daarnaast ook flixonase, dat schijnt ook voor de luchtwegen te helpen.

Mijn huisarts gaf als tip mee om als de astma aanval al is begonnen mn ventolin meerdere malen te nemen omdat je iedere keer maar ong 25% van de totale hoeveelheid (dus wanneer je met volle longinhoud zou inhaleren) binnenkrijgt. 1x inhaleren met ventolin is bij een aanval dus niet effectief genoeg.

Voor de les is inderdaad slim want je voorkomt daarmee een eerste benauwdheid.

Flixonase kan inderdaad helpen omdat ook je neus een bron van verkoudheid is (oftewel: ontstekingen). Bij mijn "zakt" een verkoudheid altijd van mijn neus naar mijn longen en blijft daar een tijdje hangen (ongeveer 2 keer per jaar)

Als je het benauwd hebt kun je inderdaad niet supergoed inhaleren. De éne inhalator is daarbij effectiever (je hebt minder lucht nodig) dan de ander. Ik zou je adviseren om dan te inhaleren en als het na een poosje (5-15 minuten) niet helpt nog eens.
Pas op voor overdosering. Als je het geveoel krijgt dat je hart begint te bonzen hebt je eigenlijk ietsje teveel genomen en moet je zeker stoppen. Tenzij je hart natuurlijk als een gek bonst omdat er iemand langs de bak staat waar je smoorverliefd op bent haha Lachen

Sporten, en dus ook intensief paardrijden, is goed voor je longinhoud en dus altijd goed voor je astma!

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:40

pjotrg schreef:
Pas op voor overdosering. Als je het geveoel krijgt dat je hart begint te bonzen hebt je eigenlijk ietsje teveel genomen en moet je zeker stoppen. Tenzij je hart natuurlijk als een gek bonst omdat er iemand langs de bak staat waar je smoorverliefd op bent haha Lachen

Daar heeft de huisarts me ook voor gewaarschuwd inderdaad, maar omdat ik in mijn geval zo weinig van de stof binnekrijg tijdens een aanval en ik dan toch aan het sporten ben kan het minder kwaad dan als je in een normale situatie meerdere keren inhaleerd.
Ik zal het niet snel doen hoor, veel extra puffen, maar de gedachte dat het mag als het echt nodig is (een van de eerste lessen had ik het ademen door een rietje effect en maar 1 keer geprobeerd te puffen en toen kreeg ik toch echt hoofdpijn van zuurstofgebrek, dat is echt niet fijn) doet denk ik ook al een hoop.

Daarnaast, daar had ik in het begin moeite mee maar dat ga nu steeds beter, denk ik ook niet voordat ik ga paardrijden van "oh dit is een astmaprikkel" en "zal mn astma opkomen".
Het zit toch ook voor een deel tussen de oren, en omdat het een soort belemmering is/was om te doen wat ik wil zat het me toch wel dwars en ging ik er toch zo over denken. Nu heb ik het een beetje opgebouwd en eindelijk weer vertrouwen in mezelf en in mn astma.

Het is trouwens ook wel fijn dat mn eerste paar lessen voor een groot deel buiten waren, op die manier kreeg ik tenminste de kans om het te proberen. De eerste les in de binnenbak was een fiasco en ik baalde als een stekker want ik kreeg niet eens de kans (van mn lichaam door mn astma) om het paardrijden gewoon te proberen! Toen we buiten reden ben ik op mn ademhaling gaan letten en de lucht die je dan binnenkrijgt is minder stoffig dan binnen en dat ging beter. Nu heb ik het een beetje opgebouwd en gaat het in de binnenbak ook goed!

Ik moet wel zeggen dat het veel voldoening geeft om nu te kunnen rijden met al mijn astma en andere allergieprikkels Lachen Ik ben er nog niet, maar ik kom er wel!

p.s. vind het een goed topic, want het is toch iets wat weinig mensen (bij mij op de manege) kennen en zo kun je ervaringen en tips uitwisselen! Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:52

Ik heb ook astma.
Ik zorg dat ik ALTIJD mn ventolin bij me heb, heb ik het een keer niet bij me dan krijg ik het al benauwd bij het idee.
Als ik het voel aankomen inhaleer ik voor het rijden een keer, en ik zorg dat ik tussendoor geregeld even ga stappen om weer even echt rustig te ademen, ook al heb ik het dan nog niet benauwd (En steeds even stappen is ook nog eens fijn voor het paard Lachen )
Ik rij inderdaad ook veel fijner in een buitenbak, rij alleen binnen als het echt niet anders kan

Tips voor ademhaling:
leg je hand onder op je buik en adem daar "naartoe"
Als je dit onder de knie hebt kun je het ook zonder die hand daar neer te leggen, en dus onder het paardrijden