Mensen met ADD?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Mensen met ADD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 12:57

Sinds een tijdje heb ik het vermoeden dat ik ADD heb. Ik ben vorig jaar met een nieuwe studie begonnen en op mezelf gaan wonen, en heb het flink drukker gekregen.

Ik merk nu meer dan ooit dat ik eigenlijk nooit rust heb in mijn hoofd en slecht kan plannen. Samen met mijn coachmaatje van mijn studie heb ik al zoveel mogelijk methodes bedacht om alles toch bij te kunnen houden en dingen van elkaar te kunnen scheiden (1 ding tegelijk) maar het is niet voldoende.

Tijdens lange lessen raak ik na een tijd helemaal mijn concentratie kwijt en kan het daardoor moeilijk volgen. Dit ligt niet aan mijn niveau aangezien ik getest ben en een hbo in principe prima aan moet kunnen, mijn cijfers zijn ook niet slecht, maar ik wil het graag voor zijn voordat ik er een probleem mee krijg.

Ik heb de test gedaan op levente, (site over ADD) en alle punten die daar genoemd werden over ADD'ers waren in overeenstemming met hoe ik ben (ik heb het ook laten beoordelen door vrienden en mijn moeder.) Voor deze week heb ik daarom dus maar een bezoekje aan de huisarts gepland..

En nu de grote vraag aan jullie, wie is hier ADD'er en wat hebben jullie ermee gedaan, gebruiken jullie medicatie of krijg je begeleiding/therapie? Wat zijn jullie ervaringen? Waar loop je tegenaan? Ik hoor het graag Knipoog

Chubby

Re: Mensen met ADD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:01

Mijn vriend denkt dat hij ADD heeft, maar heeft zich verder niet laten testen.

Ik ben niet zo van de hokjes, denk dat je vooral met jezelf moet leren leven en een aantal zaken simpelweg moet accepteren..

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:06

Chubby schreef:
Mijn vriend denkt dat hij ADD heeft, maar heeft zich verder niet laten testen.

Ik ben niet zo van de hokjes, denk dat je vooral met jezelf moet leren leven en een aantal zaken simpelweg moet accepteren..

Accepteren doe ik niet voordat ik weet of er wat aan te doen is Lachen het zou toch vreemd zijn als ik mijn studie straks moet opgeven simpelweg omdat ik het niet kan plannen, terwijl er misschien een hoop kan worden opgelost met medicijnen of begeleiding.. Ik heb een probleem en wil dat graag aanpakken, het zo laten heb ik al geprobeerd en dat schiet niet op..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:06

Er is al een ADD topic! Ik zal even zoeken!
Ik heb het trouwens ook Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:10

Accepteren in de zin van: ermee leren leven in plaats van vechten tegen iets wat gewoon bij je hoort. En je leven zó indelen dat je wel je wensen uit kunt laten komen.

Dat is soms wel eens 10x harder werken dan een ander ja..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:12

Kan het topic niet meer vinden, waarschijnlijk al te oud inmiddels.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:17

Ik heb ook het vermoeden dat ik dit zou kunnen hebben.
Zeker nadat ik laatst aangesproken werd door een meisje met ADD die vroeg of ik het had, omdat zij het er heel erg op vond lijken. Ik ben vaak er dromerig, vergeetachtig en afwezig.
Focussen vind ik heel moeilijk, zeker in een drukkere omgeving. Mijn hoofd staat eigenlijk altijd op chaos, een wirwar van gevoelens en gedachten. Mijn kamer is hier altijd een afspiegeling van: on grote chaotische bende. Als ik me dan bijvoorbeeld echt aan mijn huiswerk moet zetten en het lukt niet vanwege de zooi krijg ik ineens een enorme opruimwoede, en dan ruim ik alles op. De volgende dag staat alleen meestal alles weer overhoop.
Nu las ik dus een site daarover, en ik vond alles erg overeenkomen. Er stond ook een stukje over hyperfocus, daar kon ik me ook ergens in vinden. Als ik dan eenmaal ergens op gefocust ben ga ik er helemaal in op, en lijkt mijn omgeving te verdwijnen.
Ook kan ik niet stilzitten en plannen Haha! .

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:19

Laat het gewoon testen als je het vermoeden hebt.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:21

Waar kun je dat laten doen dan? Bij de huisarts?
Ik heb het een keer geopperd bij mijn vader, maar die wil er niks van weten, die vindt het smoesjes.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:24

Zijn ook online tests, maar je kunt het beste even naar HA gaan denk ik.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:32

Ook ik ben een add-er en herken de struikelblokken waar jij tegenaan loopt.
Het is gewoon zo moeilijk om een structuur te krijgen en vooral de chaos in je hoofd terwijl ik heel relaxed oogt Clown is zo frustrerend.
Heb zelf geen medicatie en wil dit ook niet echt............heb in het verleden 4 sessies van hulp gehad maar kon voor mijn gevoel niet echt mijn ding in vinden.
Ik accepteer dat ik het heb en mijn omgeving heeft er ook niet echt veel moeite mee maar ik merk gewoon dat ik soms achter de feiten aanhol om mijn cirkel rond te krijgen.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:39

Ik heb er wel veel kenmerken van, maar ik laat me ook niet testen. Ten eerste omdat het nogal duur is en ten tweede omdat ik niet het idee heb dat ik er veel mee zou opschieten. Maar als jij zelf denkt dat je er wel baat bij zou hebben, zou ik het zeker doen.

Wat bij mij qua studie helpt is dat mijn studiemateriaal allemaal is opgedeeld in duidelijke, hapklare 'brokken' als het ware. Per vak heb ik 9 taken, en dan kan ik dus per taak leren, in plaats van dat het 1 grote onoverzichtelijke warboel is. Dat werkt erg fijn. Ook heb ik gemerkt dat als ik rondloop, of als ik eens op een andere plek ga zitten om te leren, dat dat ook goed werkt.
Verder heb ik eens tijdens het leren op de muur tegenover me een schema opgeplakt over wat ik moest leren. Op die manier keek ik steeds weer naar wat ik moest leren als ik weer eens opkeek van m'n leerwerk ofzo.

Verder heb ik een agenda en probeer ik zo nauwkeurig mogelijk bij te houden wat ik wanneer moet doen. Vooral toen ik het een periode erg druk had, werkte het goed als ik ook dingen met kleur codeerde (dus met een blauwe marker eroverheen als 't voor school was, roze voor werk, oranje voor rijlessen etc.).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:50

Precies, je moet voor jezelf een structuur zoeken die voor jóu het beste werkt. Mijn schoolaantekeningen waren een heel kleurenspel met hoofdletters en markeringen en onderstrepingen. Ik schreef thuis mijn aantekeningen over Bloos maar dan dus helemaal netjes en volgens mijn structuur. Had ik het wél meteen ook al dels geleerd.

Huiswerk maakte ik met keihard house muziek op. Daarmee kun je alle afleidende geluiden wegwerken Haha!

Ook in het huishouden nu merk ik dat ik volgens een bepaald patroon werk. En als het niet netjes is, wordt mijn hoofd meer chaos. Dus ik ben daar best veeleisend in, ook naar mijn lief toe.

Op het werk gaat het momenteel niet super. Ik kan de motivatie niet vinden en dan wordt het rommelig en gaan er dingen mis. Moet dus echt even tijd maken om daar mezelf weer een schop onder de kont te geven Knipoog

Ik herken veel van mezelf in de kenmerken van ADD. Al op de kleuterschool kregen mijn ouders het advies mij naar speciaal onderwijs te sturen (ADHD/ ADD), wat mijn moeder bewust niet heeft gedaan. Je moet leren met jezelf om te gaan en uiteraard is het soms handig tips te krijgen, maar uiteindelijk is het gewoon aan jezelf om uit te zoeken wat wel werkt en wat niet.

Mijn vriend denkt dus ook ADD of ADHD te hebben. Hij is meer van de hokjes en dingen een naam geven. Eerlijk gezegd is hij nog niet zover dat hij voor zichzelf een structuur heeft gevonden. En dat is best wel vaak punt van discussie bij ons, mede omdat hij mij daarmee ook uit een ritme haalt..

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:55

Haha inderdaad, huiswerk (of wat dan ook) moet altijd met muziek op. Kan ook niet leren in de universiteitsbibliotheek, al die kleine geluidjes, mensen die kuchen, deuren die open en dichtgaan, pennen die vallen, brr... Dus gewoon muziek hard op en leren maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:23

Levente is een supersite! Zo ben ik ook tot de conclusie gekomen dat ik ADD moest hebben. Uiteindelijk bleek dat ik toch ook de H had, en dus ADHD. We hebben een topic, waarmee ik kwistig rondstrooi in elk topic dat over AD(H)D gaat, dus bij deze..

[HK] Druk? Druk? Ik ben niet druk!! ADHD-topic deel 1!

ADD en ADHD ontloopt elkaar niet zo heel erg. Bij mannen is ADHD vaak veel fysiek drukker dan bij vrouwen, dus bij vrouwen is ADHD en ADD bijna gelijk.

Wat bij mij het verschil maakt is dat ik erg snel en veel praat, en erg veel 'frunnik'. Haha!

Taken met muziek op is érg bekend trouwens! Ja

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:29

Dat snelle praten had ik als kind ook heel erg. Mensen verstonden mij soms niet eens Bloos Tegenwoordig probeer ik daar op te letten, alleen de gedachten in mijn hoofd gaan nog wel snel. Ook als ik iets lees bijvoorbeeld, altijd op een snel tempo Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:31

Scarlet, hoezo zou het duur zijn trouwens? Ik ging naar mijn HA met het vermoeden dat ik ADD had, en ben gewoon doorverwezen naar GGZ.

Gesprek gehad, doorgestuurd naar hun psychiater, test gehad, en kon meteen met een medicijnproef beginnen.

Ik heb ontzettend veel baat bij Ritalin Ja

Ik vertelde trouwens altijd alles 3x aan iedereen omdat ik gewoon vergat dat ik dat al eens gezegd had. Nu vertel ik m'n hubby soms dingen NIET omdat ik denk dat ik het al verteld heb (overcompensatie).

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:46

Omdat ik geen indicatie heb of wat dan ook, ik heb er zelf geen last van en kan er goed mee omgaan, dus dan is er geen echte reden tot doorverwijzen. Dan zal je het zelf moeten betalen volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:47

_Scarlet_ schreef:
Omdat ik geen indicatie heb of wat dan ook, ik heb er zelf geen last van en kan er goed mee omgaan, dus dan is er geen echte reden tot doorverwijzen. Dan zal je het zelf moeten betalen volgens mij.

Ah okee... Tja als je er zelf geen last van hebt...

Ik had (en heb) er wel erg veel last van... Krijg over een kwartiertje ook weer m'n PIT-verpleegkundige over de vloer (die helpt me zeg maar orde te krijgen).

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 15:58

Iedereen bedankt voor de antwoorden Lachen

De dingen die jullie noemen om alles bij te houden komen me bekend voor, ik gebruik ook allerlei maniertjes om te onderscheiden wat ik moet doen, maar het werkt voor mij niet genoeg.
Ik heb ook vaak het idee dat ik er 10x meer mijn best voor moet doen, maar op een gegeven moment heb ik zoveel te plannen (studie, werk, relatie, vrienden, etc) dat het niet meer te doen is.

Dus mijn besluit gaat vast, ik laat me sowieso testen. De huisarts kan me waarschijnlijk wel doorverwijzen? (omdat iemand hier zei dat het duur is om je te laten testen..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:59

dwaallicht schreef:
Iedereen bedankt voor de antwoorden Lachen

De dingen die jullie noemen om alles bij te houden komen me bekend voor, ik gebruik ook allerlei maniertjes om te onderscheiden wat ik moet doen, maar het werkt voor mij niet genoeg.
Ik heb ook vaak het idee dat ik er 10x meer mijn best voor moet doen, maar op een gegeven moment heb ik zoveel te plannen (studie, werk, relatie, vrienden, etc) dat het niet meer te doen is.

Dus mijn besluit gaat vast, ik laat me sowieso testen. De huisarts kan me waarschijnlijk wel doorverwijzen? (omdat iemand hier zei dat het duur is om je te laten testen..)

Ja hoor, gewoon zeggen dat je er erg last van hebt, en voila! Lachen

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:05

Ik denk ook niet dat ze er moeilijk over zal doen.. er zijn zoveel dingen die op add wijzen.
Maar mocht het dat toch niet zijn, dan wil ik in elk geval wel weten of er dan iets anders aan de hand is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:06

Mijn vriends adhd is overgegaan in add (als je als adhd-er ouder word, slijt de hyoperactiviteit maar de aandachtsstoornis blijft vaak).
Hij heeft vreselijk veel baat bij ritalin!

Ik vind zijn psychiater overigens maar een eikel Nagelbijten / Gniffelen Die ziet alleen maar heil in pillen en niet in therapie....
Terwijl het ook enorm kan helpen om naast pillen, van de psycholoog vaardigheden te leren.

(hij is als 6 jarig jochie al getest).