Bril nodig.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cindyrella

Bril nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 12:27

Gisteren was ik bij een opticien met mijn moeder en oma, voor een nieuwe bril voor oma. Omdat ik zelf al een tijdje het idee heb dat ik niet goed zie in de verte (moeite met een gezicht te herkennen van een afstand, moeilijk teletekst lezen van de televisie, moeite met nummerborden e.d) heb ik daar mijn ogen latenn meten. En ik had inderdaad gelijk, ik heb een bril nodig.
Zouden jullie eerst ook nog naar de oogarst gaan voor een meting, of is dit niet nodig?

Ik ben bij interpolis verzekerd en nu krijg ik maar 50 euro per 3 jaar terug (terwijl ik ook een aanvullende verzekering heb) als ik bij Pearl of Eye Wish een bril aanschaf. Ik vind dit redelijk weinig, een montuur kost al snel 100 euro en glazen zo'n 40 euro per stuk als je geen multifocale glazen nodig hebt.

Maar goed, mijn 2e vraag, hoe is het te paardrijden met en bril?
Ik rijd bijvoorbeeld ook nooit met een zonnebril of petje o.i.d. omdat dit me een soort afleid, ben altijd bang dat ie van mijn hoofd valt. Heb je dat ook als je dagelijks een bril draagt of is het meer een kwestie van gewenning?
Lenzen zou ik niet fijn vinden denk ik, mijn moeder heeft lenzen en bij ieder stofje dat in haar ogen waait, heeft ze ldaar ontzettend veel ast van en gaat haar oog heel erg tranen en soms moet ze zelfs haar lens eruit halen. Lijkt me niet handig bij de paarden?

8nnemiek

Re: Bril nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:40

Kwestie van wennen Ja Na een tijdje vergeet je gewoon dat je een bril draagt. Verder hangt het ook wel van het montuur af. Ik heb altijd brillen gehad met een wat rond armpje, gaat rond je oor, dus dan zit die bril echt stevig en kon ik zelfs op mijn kop staan zonder dat hij afviel. Sinds een half jaartje heb ik een nieuwe, ik wilde iets aparts Clown met brede, rechte armpjes. Nou, die zit een stuk losser. Zo lang ik rechtop sta zit hij prima, ook met rijden geen enkel probleem, maar als ik voorover buig met wat gekke bewegingen dan zakt ie altijd een beetje naar voren. Vooral lastig met hoeven bijvijlen, dan kijk ik de hele tijd omlaag, en moet ik af en toe met mijn vuile handen de bril terugduwen. Maar je zou natuurlijk ook een sportmodel kunnen kopen, speciaal voor het paardrijden.

Ik zou niet speciaal naar een oogarts gaan, een normale opticiën heeft ook goede apparatuur, die kunnen je ogen precies opmeten.
50 euro per drie jaar is niks natuurlijk.. Ik krijg zelf 95 euro per twee jaar, ook erg weinig. Maarja, dan maar een paar broeken minder en daar een nieuwe bril voor uitzoeken.. Of je zoekt een goedkopere bril, bijvoorbeeld bij Hans Anders, of bij zo'n online winkels:
www.brillenautomaat.nl
www.internetopticien.nl

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:44

ik vind een bril vreselijk!!zit in de weg,steeds vol met stof enzo,daarom heb ik lenzen,en dat gaat heel goed,zelfs met stof(harde lenzen)s'avonds heb ik wel mijn bril op maar ik blijf het niets vinden,en dat terwijl ik dus al 32 jaar slechte ogen heb!!!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:45

Ik heb zelf ongeveer 5 jaar een bril gehad. De eerste dag had ik een heel raar gevoel in mn neus maar het went erg snel. En aangezien je er beter mee gaat zien (en dat is echt wel weer lekker om goed te kunnen zien) zet je hem niet zo snel af. Je moet wel goed nadenken voordat je een montuur koopt. Zit ie echt wel lekker?

Zelf heb ik nu sinds een jaar lenzen. Nergens last van! Ik heb zachte maandlenzen en met een stofje is een paar keer knipperen en weg. Ook bij de paarden heb ik er zeker geen last van. Ik denk dat je moeder harde lenzen heeft? Dan doet namelijk wel elk stofje zeer...

Succes met uitzoeken!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 12:48

Miriam91 schreef:
Ik denk dat je moeder harde lenzen heeft? Dan doet namelijk wel elk stofje zeer...

Succes met uitzoeken!

Ze heeft inderdaad half harde lenzen.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:57

Ik heb lenzen en dat bevalt me prima, ook bij de paarden. Heb in het begin wel een poosje met me bril gereden, maar ik vind dat maar niks. In de zomer zweet je soms zo op je gezicht dat dat gaat glijden onder die bril, en in de winter kan je niet halthouden want dan beslaat hij door de warmte van je paard.. Clown
Met stof en lenzen heb ik geen last, kan er rustig de hele stal mee vegen en nergens last van..

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:07

Ik heb al jaar en dag een bril (vanaf dat ik 3 was) en een hele sterke ook Ja
Dure brillen zijn dat dus altijd helaas..
Hoe dat met de verzekering zit weet ik niet want ik ben nog altijd via mijn ouders verzekerd (nog geen 18).
Met paardrijden heb ik er niets geen last van, hoe gek ik ook doe hij blijft gewoon zitten, en ook als ik val blijft hij zitten.
Eerst had ik wel dat hij iets naar voren schoof uit zichzelf, maar even langs de opticien geweest die hem heeft bijgesteld en heb er nooit meer last van
Dus daar moet je je geen zorgen over maken

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:09

Je kunt gewoon paardrijden met een bril.
En je kunt ook lenzen nemen he als je een bril irritant vind.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:13

Ik zou voor lenzen gaan: in het begin is het even prutsen maar daarna heb je ze binnen 10 seconden in en er verder de hele dag geen omkijken meer naar. Ik heb zelf nu 4 jaar lenzen en het bevalt me perfect: ik heb sowieso geen brillenhoofd dus thank god for lenzen. Haha!

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:36

Sorry ik had het niet gelezen van je moeder.
Maar harde lenzen zijn inderdaad irritant, ik weet niet of je moeder harde of zachte lenzen heeft. Zachte lenzen zijn in het begin heel moeizaam in te doen en alles, maar na verloop van tijd heel erg fijn. Het verschilt per persoon, hoe lenzen zijn.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:39

ik vind rijden met bril wel lastig ja Ja
hij zakt bij mij elke keer af. of hij beslaat Huilen van het lachen tijdens het rijden, dus ja ik vind het erg irritant Ja
maar van je hoofd vallen zal tie niet doen hoor Vork

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:41

Paardrijden met een bril vond ik altijd enorm lastig. Ben hem zelfs nog een keer kwijt geraakt op buitenrit toen er een tak in mn gezicht zwiepte Vork vanaf dat moment ben ik overgestapt op lenzen en man wat een verademing was dat!
Rondje oogarts zou ik wel doen als ik jou was, heb ik toendertijd ook gedaan Lachen

edit; nog even over de lenzen, ik heb zachte lenzen en als je ze eenmaal gewend bent met indoen heb je er geen omkijken meer naar Lachen je hebt overigens ook lenzen die je dag en nacht kunt dragen of nacht lenzen zodat je ze overdag niet meer in hoeft Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:46

Ik heb lang een bril gehad en dat was geen probleem bij de paarden. Ik had 'em wel altijd onwijs vies na die tijd, maar tijdens het rijden was het niet vervelend ofzo. Ik heb nu zachte lenzen en ik heb er nooit problemen mee gehad! Daarbij is mijn hoofd nu leuker Tong uitsteken Wel zijn ze na het rijden/vegen/mesten vaak erg vies, maar ze doen niet zeer ofzo. Ik heb er na het in doen bijna nooit meer last van!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 20:28

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Zie 'veel' mensen die toch lenzen hebben, al leek me dat niet zo handig in eerste instantie! maar zachte lenzen zijn blijkbaar geen probleem met zand en stofjes!
Denk dat het allebei een kwestie van wennen is.

Maar denk dat ik eerst voor een bril zal gaan, maakt mijn gezicht iets meer af en dat gepruts 's ochtend in je ogen, is denk ik niet goed voor mijn ochtendritme, ben iemand die liever 5 minuutjes langer in bed blijft liggen! Bloos

Eerst voor extra controle toch maar eens langs de oogarts!