Sinds kort is er bij mij een formaldehyde / quaternium-15 allergie geconstateerd. Ik heb hier een folder over meegekregen, maar ik word er nog niet echt heel veel wijzer van.
Er staat op dat het in conserverings of ontsmettingsmiddelen wordt gebruikt, als toevoeging aan lijm en sommige plastics. Quaternium-15 zit in huishoudelijke, schoonmaak en reinigsmiddelen. In conserveringsmiddelen voor huidverzorgende producten en shampoos. Het komt ook voor in lijmen, verven, metaal-bewerkingsvloeistoffen en antikreukmiddelen.
Ik ben nu opzoek naar cosmetica waar het niet inzit, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Formaldehyde zit ook verwerkt in bijv. 2-bromo-2nitropropane-1, 3-diol, diazolidinyl urea, DMDM hydantoin, MDM hydantoin, benzylhemiformal, bronopol, formaline en imidazolidinyl urea.
Ik ben er achter dat het in mijn shampoo (Kleurbalans van Andrélon) en handcreme (Rozenglyca) zit, maar bij de rest van mijn producten heb ik het nog niet ontdekt.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die het probleem hebben/kennen en welke producten jullie bijvoorbeeld gebruiken.