Wagenziek in de bus..Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Wagenziek in de bus..Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 21:41

Hey,

Ik ben student, woon op kamers en moet regelmatig met de bus.
Vooral met dit weer, koud, druk in de bus, verwarming aan enz. wordt ik heel snel beroerd als ik in de bus zit. Je zult begrijpen, heel erg vervelend. Wordt dan licht in mn hoofd, voel m'n maag te keer gaan en een enkele keer moet ik halverwege uitstappen omdat ik anders over mn nek ga.

Ik probeer altijd te eten voordat ik met de bus reis, rustige tijden uit te zoeken, of voorin of bij de deur zitten, ivm frisse lucht en rustig te blijven ademhalen. De laatste tijd gaat het best goed, gelukkig.
Het aparte is ook dat ik nooit wagenziek wordt in bus 11/12 van de Uithof, die extreem lange bussen die ook nog eens helemaal volgepropt zitten. Hier heb ik nooit ergens last van.

Het alle vervelendste is, dat ik tentamens heb aan de andere kant van Utrecht. Vanaf het station is dat ong. 20 minuten met de bus. Het zijn wel lange bussen, maar van die oude stinkende bussen. Druk, vooral met tentamens, veel optrekken, afremmen en vooral een vreemde geur. Vies van de bus zelf, uitlaatgassen en (gezien er een redelijk aantal allochtonen van de bus gebruik maken) veel verschillende kruiden. Plus dan mijn stress voor het tentamen (en de rest), ik zit de hele tijd mn adem in te houden en te duimen op een snelle rit.

Nu mijn vraag, heeft iemand tips?

Ik ben al een alternatieve route aan het uitzoeken, andere bus of trein. Fietsen vanaf mijn kamertje gaat niet lukken, dan ben ik 2 uur onderweg en zal ik zeker verdwalen. Anti-wagenziek pillen werken perfect, maar maken mij ook ontzettend duf. En dat is niet practisch voor je tentamen..

Dus, euhm, Help? Bloos

Roselie

Re: Wagenziek in de bus..Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:47

Je moet een watje in je oor doen. Ben je linkshandig doe een watje in je rechteroor, en andersom.
Ik ben van de week met de kinderen van groep 8 naar Amsterdam geweest en er waren ook 2 kinderen met erge wagenziekte. En die hebben door deze tip er totaal geen last van gehad!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 21:50

Hmm.. echt? Wat een simpele oplossing zeg. Ik zal het eens proberen.. Wordt het ook lekker rustig om me heen Tong uitsteken

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:52

Het schijnt met je evenwichtsorgaan te maken te hebben! Dus gewoon een watje in je oor(aan een kant dus)en dan schijnt super te werken!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:33

ik heb er ook wel eens last van in de metro.
vooral op t einde van de dag, als ik te weinig gegeten en gedronken heb, beetje stress erbij, vermoeidheid..en dan zo'n overvolle warme metro waar je letterlijk als sardientjes in een blikje ingepropt zit.
ik moet mij dan ook 100% concentreren om rustig te blijven..
Ik heb t gevoel dat ik altijd helemaal wit weg trek, heb t gevoel alsof ik 40 graden koorts heb ( ijskoud en heet tegelijkertijd en ontzettend zweten), en voel me ook zo ontzettend misselijk.

meestal stap ik dan ook eerder uit om weer even op adem te komen.
ik heb dit ook echt pas sinds een paar maanden.
vroeger nooit wagenziek geweest (k vind t altijd heerlijk in de auto,bus enz) maar dit is wel vervelend, gelukkig komt t niet zoveel voor bij mij Lachen

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:36

Ik neem zelf bij lange busreizen, of reizen met het vliegtuig een primatourtje en werkt bij mij prima..ik wordt er ook absoluut niet duf van o.i.d. Ik weet niet of jij dit al geprobeerd heb?
Anders is het wel vervelend inderdaad als je hier ook duf van wordt, dan heb ik ook geen tips voor je.

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:39

Ik probeer ook altijd zoveel mogelijk voor te zitten, achterin schommelt het teveel voor mij en wordt ik ook erg misselijk. zo'n reispilletje moest ik vroeger ook van mijn ouders omdat ik toen ook in de auto snel ziek werd, dat was zo vies, daar werd ik alleen maar misselijker van. Raampje open in de auto hielp meer, of kauwgom nemen hielp ook wel (geen idee waarom Haha!)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:33

Ik heb er eigenlijk alleen last van als ik iets doe in de bus. Ik kan dus absoluut niet lezen of eten bijv. Dan gaat het geheid mis. Nagelbijten / Gniffelen Het beste werkt gewoon rustig zitten en naar buiten kijken al dan niet met muziek op. Als ik er wel echt last van krijg leun ik afwisselend met mijn hoofd tegen het raam en de leuning voor me. De anderen in de bus zullen het wel vreemd vinden, maar dat boeit me niet zo. Bloos Iets kouds tegen je hoofd voelt heerlijk Haha!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:40

roosje84 schreef:
Je moet een watje in je oor doen. Ben je linkshandig doe een watje in je rechteroor, en andersom.
Ik ben van de week met de kinderen van groep 8 naar Amsterdam geweest en er waren ook 2 kinderen met erge wagenziekte. En die hebben door deze tip er totaal geen last van gehad!

amen Knipoog heb hiermee ook nergens meer last van Knipoog
heeft idd met je evenwicht temaken Knipoog!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:52

Het schijnt ook dat als je met de weg meekijkt (dus niet door een zijraampje kijken) dat je dan niet misselijk wordt, omdat je dan seintjes naar je hersenen/maag weet ik veel doorgestuurd krijgt doordat je dat ziet.

Ik heb er ook last van (alleen niet in bussen gelukkig!) maar zodra ik hier alleen al in de auto stap word ik al misselijk Vork van die reispilletjes word ik ook onwijs slaperig (wat handig is als je helemaal met de auto naar frankrijk oid gaat!)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 02:05

Kauwgom of pepermunt. En zover mogelijk voorin gaan zitten/staan.

Ik heb op die manier zes weken met een bus door Nieuw-Zeeland getourd (en je moet je voorstellen dat je daar vrij weinig lange rechte snelwegen hebt zoals bij ons). Geen enkele keer wagenziek geweest. Ook niet in Australië met een klein busje keihard over slingerwegen door de Snowy Mountains.

Zit ik verder naar achteren, vergeet ik mijn kauwgom en/of ga ik uitgebreid lezen/kletsen/achterstevoren zitten, dan is het heel snel raak. Ook in een donkere bus, waar ik dus buiten geen bewegingen zie. Toen ik nog in Utrecht woonde ben ik wel eens een paar haltes eerder uitgestapt omdat ik het gewoon echt niet meer trok.

Heb eigenlijk nooit dingen als Primatour genomen, één keer maar toen werd ik er nog zieker van. Dus dat doe ik maar niet meer. Kauwgom of pepermunt werkt bij mij veel beter.

Wat Mystica zegt werkt bij mij ook: met je hoofd tegen een koel raam of even je hand uit het raampje steken. Verkoelt en neemt de misselijkheid weg.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:58

Wat ook helpt (als dat er is) kijken naar groen! Dus bosjes,weilanden,bomen etc... Kreeg ooit de tip van iemand en het werkt prima! Wel in de verte blijven kijken dus niet bijv naar de grassprietjes die naast de vangrail groeien Haha!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:02

Karin schreef:
Kauwgom of pepermunt. En zover mogelijk voorin gaan zitten/staan.

Ik heb op die manier zes weken met een bus door Nieuw-Zeeland getourd (en je moet je voorstellen dat je daar vrij weinig lange rechte snelwegen hebt zoals bij ons). Geen enkele keer wagenziek geweest. Ook niet in Australië met een klein busje keihard over slingerwegen door de Snowy Mountains.

Zit ik verder naar achteren, vergeet ik mijn kauwgom en/of ga ik uitgebreid lezen/kletsen/achterstevoren zitten, dan is het heel snel raak. Ook in een donkere bus, waar ik dus buiten geen bewegingen zie. Toen ik nog in Utrecht woonde ben ik wel eens een paar haltes eerder uitgestapt omdat ik het gewoon echt niet meer trok.

Heb eigenlijk nooit dingen als Primatour genomen, één keer maar toen werd ik er nog zieker van. Dus dat doe ik maar niet meer. Kauwgom of pepermunt werkt bij mij veel beter.

Wat Mystica zegt werkt bij mij ook: met je hoofd tegen een koel raam of even je hand uit het raampje steken. Verkoelt en neemt de misselijkheid weg.

koelte vergroot je misselijkheid na een tijdje! Knipoog ! dus kijk hiermee uit!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:06

Herkenbaar probleem!

Bij mij speelt het ook zo nu en dan op.

Bij mij heeft eten wel een grote oorzaak. Als ik in een auto zit of bus als ik weinig heb gegeten, gegarandeerd dat ik dan misselijk wordt.

Lezen, flink kletsen en inderdaad achterstevoren zitten moet ik echt uit mijn hoofd laten. Gewoon concentreren op de weg.

Wat nu ook goed helpt: zelf rijden.

Maar dat kan in een bus niet zo makkelijk Knipoog

Maar iets eten kan heel goed helpen Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:20

smurffie schreef:
koelte vergroot je misselijkheid na een tijdje! Knipoog ! dus kijk hiermee uit!

Is mij nog nooit gebeurd, maar als het gebeurt, dan wordt het idd tijd om weer even wat anders te proberen.

Overigens heb ik al last van wagenziekte zo lang ik me kan herinneren. Als klein meisje kotste ik helaas al de hele auto onder. Mijn middelste zusje had er ook altijd veel last van, geen idee eigenlijk of dat beter is geworden in de loop der jaren. Arme ouders. Hoe vaak we op vakantie niet aan de kant van de weg hebben gestaan omdat achterin de boel weer schoongemaakt moest worden... Ach gut

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:24

Zoveel mogelijk voorin zitten of staan, vooruit kijken, koelte opzoeken, pepermunt of kauwgom erbij.

Vooral niet achteruit gaan reizen of achterin de bus zitten.

Gewoon wat uitproberen Lachen .

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:19

Karin @ gebeurt ook niet vaak Knipoog maar als jij door warmte in de auto misselijk word en het koelt allemaal te snel dan krijg je het juist erger Knipoog!

ook de reden waarom je als je misselijk bent van het sporten niet op een koude vloer mag gaan zitten Knipoog!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:36

Ik zeg ook 'even' je hand uit het raampje steken. Knipoog

Ik sport, dus ik weet wat een te hevige overgang van warm naar koud kan veroorzaken. Knipoog

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:47

Ik herken je probleem helemaal.. erg lastig..

Als je toch met de bus moet toch proberen zover mogelijk voorin te gaan staan/zitten, zorgen dat je ontbeten hebt en met de rij-richting mee. (dus niet met je rug naar de chauffeur toe)

Probeer 'op de weg' te kijken en vooral rustig te blijven en door te ademen.. En vooral geen boekjes gaan lezen want daar word het vaak alleen maar erger van!

Las dat je al een hoop dingen hebt geprobeerd.. ikzelf ook en ben bang dat je het nooit 100% kunt voorkomen helaas..

Bij mij werken die pillen ook super maar ik word er ook heeel slaperig van.

Dat van die watjes ga ik ook eens proberen.. kauwgum kauwen werkt bij mij alleen in het vliegtuig tegen oorpijn haha Clown

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:05

Karin schreef:
Ik zeg ook 'even' je hand uit het raampje steken. Knipoog

Ik sport, dus ik weet wat een te hevige overgang van warm naar koud kan veroorzaken. Knipoog

daarom zette ik er ook bij dat je ermee moest uitkijken na een tijdje Knipoog niet direct.

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:31

Voor onze zoon van 7 heb ik vorig jaar accupressuur polsbandjes gekocht bij de Etos. Deze staan in het vak bij de Primatour en andere tabletten tegen reisziekte.
Zijn niet goedkoop (€ 13,95)

Ook mijn buurkinderen die altijd alles onder spugen tijdens lange ritten, zijn van hun reisziekte af. Mijn buuf is mij nog altijd dankbaar voor de tip Knipoog

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:23

Ik ben ook altijd heel erg wagenziek! Als ik met de bus naar het station ga dan is het 20/30 min in de bus zitten, als ik daaruit kom voel ik me niet echt lekker Knipoog

Maar ik doe dus nu altijd een watje in mn oor, en dat werkt echt! Ben laatst in de auto naar de andere kant van Nederland geweest, maar had nergens last van Lachen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:59

OVerigens las ik in een tijdschrift een poos geleden dat mensen die paardrijden meer last hebben van wagenziekte dan mensen die niet rijden.

Het zou liggen aan het beter ontwikkelde evenwichtsorgaan.. Verward

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:10

Het aparte is ook dat ik nooit wagenziek wordt in bus 11/12 van de Uithof, die extreem lange bussen die ook nog eens helemaal volgepropt zitten. Hier heb ik nooit ergens last van.

Haha ik heb ook 4 jaar in Utrecht gestudeerd en heb op de laatste dag van school echt me nog nooit zoooo gelukkig gevoeld dat ik nooit meer in die k*t bus 11/12 hoefde!! Ik werd juist in die bussen hartstikke ziek!

Watje in mijn oor hielp bij mij niet. Bij mij verschilt het ook heel erg op welk tijdstip van de dag het is. ' sochtends heb ik het erger dan 's avonds. Ik ging altijd voorin zitten (ja dan maar op de stoel voor mensen die slecht ter been zijn, zitten toch alleen maar studenten in die bussen) en dan meekijken met de chauffeur en niet naar de zijkant. Bij n open raampje zitten helpt. kauwgom kauwen helpt bij mij ook een beetje. Ik probeerde er ook zo min mogelijk aan te denken. Ik ging dan expres in mn hoofd bedenken wat ik die dag moest doen ofzo. Mensen afluisteren helpt ook nog weleens als afleiding Vork
Ik werd ook altijd gek van die drukte in die bussen en dat je daardoor niet naar buiten kon kijken. Dan ging ik nog liever staan zodat ik kon kijken, dan zitten. Ook niet op een stoeltje gaan zitten dat achteruit gaat (haha beetje raar uitgelegd). Maar een die in de richting van hoe de bus rijdt, staat.
Niet 5 minuten van te voren een zak patat eten is denk ik logisch, maar echt honger hebben helpt ook niet mee.
Ook helpt het mij wat om mijnknieeen op te trekken. Dus je knieeen zo hoog mogelijk houden en rechtop zitten.

Veel succes en lang leve mijn afgestudeerdheid en nooit meer in die bussen Pling

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:19

Def, jouw verhaal had het mijne kunnen zijn. Haha!

En ik werd idd ook altijd het misselijkst in de lange bussen 11/12 naar de Uithof. Ging dan ook het liefst fietsen, was wel bijna een half uur vanaf Lombok (waar ik toen woonde) maar wel beter dan die volgepakte bussen, zeker achterin.