Knieen, iemand die het herkent ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Knieen, iemand die het herkent ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 21:44

Ik zit er doorheen.. Ik kan (nog) niet geopeerd worden.
Dit is niet het nieuws waar ik op hoopte .

Ik heb al sinds mijn 11de/12de last van mijn knieen. Een pijn die ik niet kan omschrijven als iets, maar het is contstant aanwezig.. soort spierpijn, een druk, vermoeide pijn. Het waren groeipijnen werd er gezegt. Dus fysiotherapie gehad.

Nu bijna 7 jaar later heb ik alleen maar meer last gekregen van de pijn. Paardenrijden doet zeer en ik kan niet langer dan 4 uur vakken vullen omdat ik dan gewoon op ben. Ik kan niet door mijn knieen buigen zonder pijn. Zelfs als ik achter de kassa zit, zijn mijn knieen continue aanwezig. Moedeloos wordt ik ervan. Ik rijd nog maar 1 tot 2 keer per week, omdat ik anders gewoon niks meer kan.

Ondertussen heb ik 5 verschillende fysio's gehad en vorig jaar ben ik geopeerd na een MRI Scan. Aan mijn kraakbeen, er waren allerlei losse stukjes en ongelijk. Alles is weggezogen en gelijk gevijld. Dit is nu al weer dik 8 maanden terug en de pijn is alleen maar erger geworden.

Ik ben 2 weken terug bij de Sint Maarten Kliniek in Nijmegen geweest en heb een CT Scan gehad. Het verhaal was dat het mijn pezen waren die scheef stonden. Helaas is de uitslag niet wat ik gehoopt had.. Ik moet weer eerst naar de Fysio, daar worden mijn knieen ingetaped naar binnen. Mochten de klachten minder worden, kunnen ze pas beslissen of ik operatief geholpen kan worden.

Ik snap gewoon niet.. Dat er niks gevonden/gezien kan worden. Ik heb gewoon zon pijn als ik alleen al 2 dagen moet werken, of 2 dagen 2 uurtjes paard rij. Vorig jaar heb ik fulltime contract gehad als vakkenvuller, nou na 2 weken elke dag 8 uur lopen kon ik de trap niet meer af. Ik voel me gewoon gehandicapt, maar niemand weet waaraan het ligt?!

En nu na deze uitslag weet ik het gewoon niet meer. Moet ik hier mee leven ? Of wordt het allemaal nog slechter en zit ik zo in een rolstoel met 25 jaar ? Paardrijden op geven ? Liever niet, zeker niet nu alles goed gaat en eindelijk echt de wedstrijden in kan. Ik kon het vroeger iedere dag.. nu moet ik rekening houden met wat ik ga doen.

Ik moet het even van me afschrijven, ik hoop dat iemand zich hierin herkent.. En anders gewoon tips heeft aan klinieken of ziekenhuizen. Alles is welkom.

broertje

Re: Knieen, iemand die het herkent ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:18

Wow Amber wat erg. Wist wel dat je 'iets' had aan je knieen, maar dit is wel een erg rot vooruitzicht.
Ze sturen je ook wel van het kastje naar de muur, maak ik een btje op uit je verhaal. Ik begrijp wel dat ze het zekere voor het onzeker willen nemen maar ik begrijp dat je er moedeloos van wordt nu je weer aan fysio moet beginnen.
Tips heb ik niet, alleen dat je er gewoon flink achteraan moet zitten en zodra het niet gaat het weer moet zeggen. Misschien dat ze je dan wat sneller helpen??
Hoop voor je dat het snel positiever wordt/beter gaat zodat je niks hoeft af te zeggen en kunt genieten van het springen en de sgw's Ach gut

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:27

heel erg klote is het en ik spreek uit ervaring....
misschien een tip voor je, ook ik kon bijna niet meer paardrijden, na 10 minuten voelen mijn knieen alsof ze barsten.... nu ik een zadel heb met western fenders, kan ik het veel langer volhouden Ja

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 22:28

Ja zoiets heb ik idd ook ! Dat als ik gewoon 10 minuten aan het draven ben, gewoon er soort van door heen zak. Western Fenders, heb er nog nooit vangehoord. Heb je een foto ?

broertje schreef:
Wow Amber wat erg. Wist wel dat je 'iets' had aan je knieen, maar dit is wel een erg rot vooruitzicht.
Ze sturen je ook wel van het kastje naar de muur, maak ik een btje op uit je verhaal. Ik begrijp wel dat ze het zekere voor het onzeker willen nemen maar ik begrijp dat je er moedeloos van wordt nu je weer aan fysio moet beginnen.
Tips heb ik niet, alleen dat je er gewoon flink achteraan moet zitten en zodra het niet gaat het weer moet zeggen. Misschien dat ze je dan wat sneller helpen??
Hoop voor je dat het snel positiever wordt/beter gaat zodat je niks hoeft af te zeggen en kunt genieten van het springen en de sgw's Ach gut

Bedankt voor je berichtje !
Ik wil ook echt niet zielig over komen zeg maar, maar het is meer even mijn onvrede uit spreken *LOL*. Iedere keer weer loopt het uit op een dood spoor. Ben het gewoon zat. Ik ga die fysio maar gewoon doen en mocht het dan niet helpen er weer achteraan zitten idd. Ik ga niet stoppen met het paardrijden, wil het best verminderen. Maar .. stoppen nu het net zo goed gaat is gewoon het ergst Ach gut

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:29

uhm, western beugels... ik had een western zadel, daar kon ik gerust 4 uur! mee weg Bloos!
nu heb ik een barefoot boomloos zadel met dus ook western beugelriemen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:30

oh en je komt niet zielig over, soms moet je je frustratie even kwijt.... ik ken dat Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:33

Jeetje! Het is vooral enorm knudde dat je na alle behandelingen er nog niet af bent. Lijkt mij zo frustrerend!
Ik heb ook al jaren last van mijn knieen. Gelukkig zijn ze er wel achter wat het is: patello femoraal pijnsyndroom: mijn knieschijven 'sporen' niet goed in mijn bovenbeenbot (= helse pijn). Ik kan nu al een week bijna niet lopen. Het voelt alsof mijn knie gebroken is, zo'n pijn en geknak Nagelbijten / Gniffelen

dinsdag begin alweer met fysio... vorige was het ook geen succes.

Ik hoop dat er voor jou uiteindelijk iets gevonden kan worden! Want het is vrij kl*te als je amper op je benen kunt staan...

(ik ben overigens 22 en voel mij vaak 80 Clown )

Kun je geen kunstknieen krijgen? Nagelbijten / Gniffelen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:37

kunstknieen gaan gemiddeld 15 jaar mee, en je krijgt ze maar 2 keer...... daar wachten ze dus zo lang mogelijk mee.
in mijn geval had het 10 jaar geleden al gekund, met als resultaat dat ik dan op mijn 45e in een rolstoel zou zitten..... nu ben ik 10 jaar verder en inmiddels al zo gewend aan de pijn dat ik het zo nog jaren volhoud Ja

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 22:38

Welshcobfan schreef:
Jeetje! Het is vooral enorm knudde dat je na alle behandelingen er nog niet af bent. Lijkt mij zo frustrerend!
Ik heb ook al jaren last van mijn knieen. Gelukkig zijn ze er wel achter wat het is: patello femoraal pijnsyndroom: mijn knieschijven 'sporen' niet goed in mijn bovenbeenbot (= helse pijn). Ik kan nu al een week bijna niet lopen. Het voelt alsof mijn knie gebroken is, zo'n pijn en geknak Nagelbijten / Gniffelen

dinsdag begin alweer met fysio... vorige was het ook geen succes.

Ik hoop dat er voor jou uiteindelijk iets gevonden kan worden! Want het is vrij kl*te als je amper op je benen kunt staan...

(ik ben overigens 22 en voel mij vaak 80 Clown )

Kun je geen kunstknieen krijgen? Nagelbijten / Gniffelen

Jemig ook heftig wat jij hebt zeg !! Klinkt ook echt pijnlijk ! Ik had gewoon gehoopt idd dat ze wisten wat het was.. Al kunnen ze het niet verhelpen dan had ik het in igg geweten hoe en wat het is.

Kunstknieen is wel hele stap. Maar we weten ook niet of het in mijn knieen zit, of er onder of er boven.. En je kan ze maar 1x krijgen toch ?

En dat 80 voelen... zo herkenbaar *LOL*

Dana01 schreef:
oh en je komt niet zielig over, soms moet je je frustratie even kwijt.... ik ken dat Clown

Gelukkig ! Maar het is idd nu alle frustraties !
Alleen .. Denk niet dat Western toegestaan is op SGW, maar ik ga er wel aan denken om het is te proberen met buiten rijden !

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:41

je kunt altijd een medische indicatie geven voor de western fenders Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:44

Heb je al een aquagym gedaan? schijnt erg goed te zijn voor je knieen.
De fysio gaat mijn pijngrens verhogen aangezien mijn medische conditie ook niet te genezen is. Verder moet ik nog op zoek naar een sport om alles daar te versterken. (al blijft er weinig over aangezien ik weinig mag met mijn knieen Clown en van chloor slaan mijn longen dicht Nagelbijten / Gniffelen)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 22:45

Aqua gym ? Helpt dat?
Ik heb wel heeeel lang op zwemles gezeten, maar pijn was niet minder

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:46

zwemmen kan ik ook niet, maar aquagym schijnt wel goed te zijn. Dan sta je in het water en komt er veel minder kracht op je benen (iit zwemmen)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:46

gewichtjes om je enkel en heffen maar Clown
zo versterk je de spieren om je knie heen, die vangen dan de verminderde werking van het kraakbeen op.

ow jee, ik ben echt erg Bloos

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:51

ik ben erg goed geholpen in het ziekenhuis in ede. ben een tijd gestopt met paardrijden omdat ik teveel pijn had (mijn lieve huisarts vond dat ik mocht blijven rijden maar t ging niet meer) ik ben de naam van de arts even kwijt maar als je m wil weten moet je me maar even pb en. sterkte!!
ow ja veel en rusig aan fietsen is erg goed voor je knieen!! tip; koop een hometrainer!!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 22:53

Ik ben geopeerd in Ede, door mnr Beneveld ofzo dacht ik ?
Dat fietsen dat heb ik ook gehoord ! Ik heb zoveel gefiets, maar het loste voor mij niks op. Het verhaal was, dat door fietsen zonder tegengewicht smeersel zou vrijkomen ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:54

Fietsen is voor mij goed omdat mijn voet dan de hele tijd contact houd met iets, waardoor er minder druk op de knie komt.
Al blokkeert mijn knie op dit moment met fietsen Nagelbijten / Gniffelen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:56

mr beneveld was het niet bij mij, k ga er over nadenken!
smeersel is toch goed lijkt mij?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 22:58

Dat dacht ik ook, maar na 3 maanden.. iedere dag half uur fietsen.. Was er nog geen verschil
(Heb nu dan ook een brommer)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:02

mij is afgeraden nog te fietsen met veel weerstand (tegenwind, heuvel op ) met andere woorden, hier in nederland kun je beter niet fietsen Clown

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:16

Ik ken het bijna. Ik zit ook vanaf ong m'n 11e met een onverklaarbare pijn in m'n knieen.
Het voelt inderdaad zoals jij het omschreef als een soort spierpijn, een druk, vermoeide pijn.
Maar toch kan er niks aangedaan worden.
Fysio werkte bij mij niet. Werd er soms alleen maar erger op voor een paar dagen. Op Rontgenfoto's
is niks te zien. Orthopeet heeft er geen verklaring of naam voor. En ik zou er waarschijnlijk tot
minimaal m'n 18 last van hebben, maar langer kan ook.
Ik voel constant pijn bij alles wat ik doe, ook nu ik stil zit en m'n knieen ontspan. Rijden doet zeer, fietsen, lopen.
Pijnstillers maken geen verschil, dus die gebruik ik niet.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 22:22

Precies hetzelfde als ik het zo lees !
Jemig dan zijn het er nog aardig wat die dit hebben zeg .. Fysio heeft bij mij ook nog nooit wat uitgemaakt, wordt er alleen maar meer door. Ik hoorde altijd dat heel veel jonge vrouwen/meiden er last van hebben en dat het over zou gaan, maar dit hoor ik al vanaf 12 jaar idd..

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:36

Dat is mij inderdaad ook verteld; maar loop er nu bijna 5 jaar mee en ben het spuugzat. Ik rijd wel gewoon door en m'n knieen zitten voor mijn gevoel ook wel eens vast als ik erop zit. Maar dan ga ik even stappen en is het na ong 5 minuten weer over. Ik rijd en doe alles gewoon door de pijn heen; kan gewoon niet anders. En heb af en toe dagen dat ik amper pijn voel en dan opeens schiet het weer naar een toppunt dat ik strompelend vooruit ga.

jermaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:52

Ik heb het ook! Heb aan mijn beide knieen een aangeboren afwijking. De knieschijf zit teveel op de buitenkant en veel te vast. Ik kreeg 4 jaar geleden opeens heel veel last aan mijn rechterknie. Op gewone foto's was niks te zien en werd toen afgedaan als overbelasting. Via een andere huisarts ben ik terecht gekomen bij een orthopedist die een CT met contrast heeft laten maken. Daarop konden ze zien dat er in het kraakbeen aan de achterkant van de knieschijf scheuren waren. Ik heb toen aan de rechterknie een patella release gehad. Ze snijden een band aan de knieschijf los zodat die weer wat meer naar binnen komt en minder vast zit. Ik Had erna een knie zo dik als een voetbal (in de band zit een bloedvat dat ook doorgesneden wordt). Het heeft 6 maanden revalidatie gekost, maar ben blij dat ik het laten doen heb. Ik heb enkel nog pijn als ik een heel zware inspanning doe. Mij is verteld dat meisjes en vrouwen hier gemakkelijker last van hebben omdat ons bekken breder is en de knieschijven meer op de buitenkant zitten. Hopelijk heb je er wat aan?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 23:00

@ jermaine: Hee ! Klinkt bekend, mijn kraakbeen had ook allemaal scheurtjes en lose stukjes (maar dan aan voorkant). En dit is allemaal weggevijld en gezogen, helaas is alleen maar slechter geworden. Verdrietig Nu zeiden ze in SintMaarten dat dus idd mijn knieen teveel naar buiten stonden, en dat ze het wel wilde opereren zodat ze mijn pezen recht konden zetten. Want die stonden scheef. Maar nu bleek dat ik op de CT Scan een twijfel was, en gaan ze eerst mijn knieen naar binnen tapen voor paar weken / maandjes. Mochten klachten verminderen.. kunnen ze overgaan tot operatie.

@Ellee: Ik geef het paardrijden ook echt niet op , Maar ik heb het wel verminderd. Ik hou er wel rekening mee met wanneer en hoe lang ik ga rijden. Ook zal ik wel mijn baan erop moeten aanpassen.. Wilde graag bij de politie, maar met deze knieen ? Dan kom ik de opleiding niet eens door