Stressfracturen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bosprez

Stressfracturen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:43

Hoi!

Ik ben net naar de kinesist geweest, omdat ik al een tijdje last had van pijn in mijn scheenbeen na het tennissen.
Deze pijn wordt eigenlijk steeds een beetje erger en ik wilde wel weten wat het was.
Kine vertelde me dat het een stressfractuur (of 'vermoeidheidsbreukje') is in het scheenbeen. Omdat ik ook intens touw spring (of hoe zeg je het Vork ) is dit waarschijnlijk oorzaak nummer 1.
Een stressfractuur is dus dat er op een bepaalde plaats op je scheenbeen (of op een bot) allemaal hele kleine barstjes ontstaan. Ik mag nu niet meer touw springen, lopen,... omdat de schokken te groot zijn.

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met stressfracturen?
En wat deden jullie om de conditie op peil te houden?

Alvast bedankt!
Charlotte

Katja

Re: Stressfracturen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:47

En hoe heeft hij dat gezien? Als er een stressfactuur zit dan lijkt het me zinnig als er rontgenfoto's gemaakt worden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:51

ja lijkt mij ook dat je het alleen daardoor kunt zien?

conditie op peil houden... ehm... paardrijden?;)

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 17:26

Hij vertelde me dat je het bij röntgenfoto's, of echo niet kan zien. Dat komt omdat deze barstjes zo minuscuul klein zijn. Wel kunnen ze dit aantonen door middel van vloeistof die ze dan inspuiten op de pijnlijke plaats. Waar er een beschadiging is kleurt het rood, geen beschadiging groen.
Maar door de klachten die ik opsomde, is hij er zeker van dat het een stressfractuur is.

Paardrijden is geen optie Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:14

De diagnose van een stress-fractuur is natuurlijk lastig, maar waarschijnlijk gebaseerd op je verhaal en onderzoek is dat dan het meest waarschijnlijk. (Klinkt in elk geval als irritatie van het botvlies).
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik denk wel dat je je klachten serieus moet nemen - dus je benen ff rust geven (en regelematig koelen). Misschien is het handig om te vragen aan je kinesist wat je dan wél mag doen. Denk bijvoorbeeld aan zwemmen, en misschien fietsen.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:39

Ik loop stage in het ziekenhuis en bij ons was iemand die heeft het precies zo!
Ze hebben het kunnen zien op een botscan
Je mag idd zwemmen & fietsen(geen spinning oid)

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 23:03

Dankjewel voor de reacties!
Ik ben nu beginnen fietsen, en train nog verder, maar wel in de mate van het mogelijke...

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 16:43

Ondertussen is er vastgesteld dat het idd een beenvliesontsteking is zoals Lise81 zei.
Ik heb mijn trainingen herleid tot 1/3 en het gaat momenteel goed; weinig pijn. Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:00

Bosprez schreef:
Ondertussen is er vastgesteld dat het idd een beenvliesontsteking is zoals Lise81 zei.
Ik heb mijn trainingen herleid tot 1/3 en het gaat momenteel goed; weinig pijn. Lachen

klinkt idd als beenvliesontsteking. Ik loop eigelijk nooit meer want na een week is het alweer van dat. Ben ik gewoon heel gevoelig aan. maar het kan behoorlijk pijnlijk zijn.

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 15:31

Ondertussen gaat het heel goed, al 3 weken geen pijn meer gevoeld, ik denk dat ik op tijd even teruggehouden heb.