Hulp voor iemand met problemen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Hulp voor iemand met problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:06

Lastige titel misschien, even een korte toelichting.

Iemand in mijn omgeving is helemaal doorgedraaid de laatste tijd.
Alleen nog maar schreeuwen, vloeken, tieren, mensen de grond instampen, constant in zichzelf mompelen, dingen horen die niet gezegd zijn, niet luisteren naar goed advies van naasten, kortom: niet goed.
Iedereen ziet dat de persoon psychisch in de knoei zit, maar deze wil het zelf niet erkennen.

Mijn vraag is dus: wat kan de omgeving eraan doen?
Zolang de persoon zelf niet erkent dat er problemen zijn, is er weinig aan te beginnen geloof ik.
Maar er is toch hulp nodig, dat staat vast.
Vrijdag is er een afspraak bij de dokter gemaakt door een naaste.
De dokter kan ons dan misschien vertellen wat er mogelijk is op gebied van hulp.

Hebben de Bokkers misschien tips? Lachen
Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Hulp voor iemand met problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:09

Mocht deze persoon daadwerkelijk een gevaar zijn voor de omgeving of zichzelf, zou de huisarts kunnen zorgen voor een spoedopname. Verder zou er toch echt enige medewerking moeten zijn vanuit hem/haarzelf vrees ik...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:13

Een gevaar voor de omgeving is 't niet.
Er is wel sprake van uitwerking op andere personen, het huwelijk staat bijvoorbeeld onder enorme druk.

De persoon in kwestie ziet niet in dat hijzelf de problemen heeft en verklaart ieder andere persoon in de buurt voor gek.
Iedereen die een poging doet tot hulp is niet goed wijs, noem maar op.

Dankjewel voor de snelle reactie trouwens. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:15

Tsja, je kunt zo iemand niet verplichten. Op z'n hoogst zou deze persoon onder druk van de partner meegesleept kunnen worden richting een psych of relatietherapeut of wat dan ook. Maar of dat dan veel zin zal hebben weet ik niet, zal waarschijnlijk alleen maar weerstand oproepen.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:43

pfoeh dat is een lastige situatie...wat een mogelijkheid is...is dat de partner van deze persoon zijn/haar huisarts belt en deze inlicht. die zou stappen kunnen ondernemen.
uiteindelijk kan de persoon in kwestie alleen geholpen willen al hij/zij dat zelf ook wil. maar als ze een gevaar voor de omgeving en zichzelf gaat vormen kunnen er makkelijker stappen van buitenaf worden genomen -via bijv. huisarts dus- Lachen

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:50

Voor zover ik weet is er voor vrijdag een afspraak bij de dokter gemaakt. Ja

Je hebt gelijk, carrie79, maar hoe maken we duidelijk dat het echt tijd wordt voor hulp..

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:11

rechtstreeks confronteren helpt niet?? dus als deze persoon iets vreemds doet of zegt..direct op wijzen wat hij doet...dus een soort lik op stuk geven zeg maar...of is hij daar ook niet meer gevoelig voor..

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:38

je kan gewoon helaas niets doen als de persoon zelf geen hulp wil hebben.. Wij hebben al jaren iemand in de familie die echt hulp nodig heeft maar geen hulp wil en we staan helaas machteloos... want ze is geen gevaar voor haarzelf of kinderen enzo...

Ik hoop dat die persoon zelf gaat inzien dat hulp hard nodig is..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 16:41

Rechtstreeks confronteren lukt niet.
Bij alles wat ertegen gezegd wordt, wordt gevolgd door een ontieglijke scheldpartij met de meest onnozele verwijten.

De persoon is geen gevaar voor de kinderen, maar die kinderen worden wel de grond ingestampt en verweten dat ze niks waard zijn en dergelijke.

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:45

dat was bij ons in de familie ook zo gelukkig waren en zijn op het ergst van wat ik gezien heb de kids al wat ouder en die kunnen het hopelijk wel aan en ik hoop dat ze er in de toekomst niets aan over houden maar goed dat is van latere zorg

maar helaas kan er dan nog niets gedaan worden als ze zelf niet wil.. hoe oud zijn de kinderen??

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 16:47

Het enige kind hierbij betrokken is 18 jaar oud.

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:53

het enige wat je nu kan doen is zorgen dat je er bent voor het gezin, dat het kind even mss rust kan pakken door langs te komen en dat soort dingen als die nog studeerd een rustig studieplekje bij familie of vrienden thuis. En hopen dat de persoon gaat inzien dat hulp nodig is, want helaas kan je zonder dat de persoon een gevaar voor zichzelf of anderen is niet dwingen om hulp te krijgen..