Wie zijn kind heeft er ook ADHD?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Wie zijn kind heeft er ook ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:14

Mijn zoontje is 5 jaar oud en pas gediagnostiseerd met ADHD. Als baby huilde soms tot 11 uren achter elkaar, de kinderarts en verpleegkundige zeiden komt waarschijnlijk van de koemelkallergie en exceem. Toen hij 10 maanden was ging hij van een lieverd naar een boos meneertje. Als hij niet wilde eten gooide hij zijn bordje van de tafel. Pampers verschonen vond hij in een keer ook niks dus was een heel gevecht. tanden poetsen hetzelfde. Toen hij twee was ging ik weer werken en ging hij naar de peutergroep van het dagverblijf. Daar sloeg hij vaak andere groepsgenootjes, auto's stelen van school deed hij ook regelmatig, maar dat werd afgedaan als jongensgedrag. Thuis had ik de grootste moeite met hem. Nu zit hij in de tweede kleuterklas en elke week is er wat, kind tand los geslagen , geld pikken van klasgenootjes en vechten, stenen op kinderen gooien, schoolmateriaal kapot maken, geen concentatie op school, moeite met stilzitten. Veel kinderen willen niet met hem spelen, vorig jaar heeft hij een kindje gestoken met een potlood. Hij kan geen film kijken na 10 minuten begint hij te lopen en te draaien op de bank. Warm eten moet ik elke 2 minuten herrineren dat hij netjes moet zitten zonder dat er vanalles op tafel zit. Hij kan niet met boosheid en frustratie omgaan , als hij straf krijgt dan gaat hij met spullen gooien of vieze woorden roepen.
Maar als ik alleen met hem ben zonder zijn zussen dan is hij zo lief en voor zijn doen rustig, hij houdt van helpen en erg trouw. Hij vind het zo leuk om te schrijven en "huiswerk" te maken net als zijn zussen. Hij zit op atletiek en doet het erg goed. Hij zal niet altijd even goed opletten tijdens de les en roept graag gekke dingen, maar hij rent met hart en ziel.
Wij slaan hem niet , praten geen vieze woorden er wordt op tijd naar bed gegaan. Positief gedrag wordt de hemel in geprijst en negatief gedrag niet teveel aandacht aan besteed, hij krijgt dan b.v een time out. Ik probeer het positieve te benadrukken.
Ik zoek eigenlijk tips, verhalen van moeders met kinderen met adhd en mensen op bokt die het zelf hebben.
Hij is pas 5 jaar ik wil geen medicijnen gebruiken en loop bij een orthopedagoog. Zijn er creatieve moeders die goede straffen weten dan hoor ik het graag. Heb even en dipje elke keer als ik hem van school haal is er wat.

Lynn_Nikita

Re: Wie zijn kind heeft er ook ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:15

waarom wil je geen medicijnen gebruiken?
verder is regelmaat en routine erg belangrijk voor een adhd kindje

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:17

Mijn kind heeft het niet, maar m'n broertje van 7 wel. En ik kan er dus echt niet tegen. Word gek van hem. Hij zit wel aan de medicijnen. Ook omdat hij erge driftbuien hebt. Nu met die medicijnen is het minder. Ook loopt hij bij een kinder pshygoloog (hoe je dat ook schrijft)

Als ik jou was zou ik wel overgaan op medicijnen. M'n broertje is er erg op vooruit gegaan. En zeker op school. Hij mocht groep 2 overslaan. Omdat het nu zo goed ging. Hij is net 8 dagen 7 jaar. En zit in groep 4. Zonder de medicijnen waren er alleen maar problemen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:42

Denise weet jij misschien wat voor medicijnen hij gebruikt?
En wordt hij er niet suf van?
Omdat hij zo jong is ben ik bang voor de consequenties op langeren termijn. Er is veel regelmaat bij ons thuis van onverwachte dingen/activiteiten wordt zijn gedrag erger.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:50

Hij had eerst ritalin. Maar hij heeft nu ook een andere erbij gekregen. Nee hij word er niet duf van. Ik spreek morgen me moeder weer dan zal ik even vragen wat hij nu precies krijgt.
M'n broertje is ook op zn 5e begonnen met medicijnen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:41

retalin is meest gebruikt medicijn, er is nu ook een nieuw middel op de markt, maar weet d enaam even zo snel niet

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:47

Ik denk dat jullie met dat nieuwe middel concerta bedoelen. Ik heb zelf ADD en neem concerta. Dit is een langwerkend middel dat alleen 's ochtends ingenomen wordt. Zo moet je dus niet de hele dag met pilletjes 'in de weer zijn'.
Verder denk ik dat het in je kind zijn eigen voordeel is om toch medicatie te nemen. Ik denk niet dat hij zich goed in zijn vel voelt nu. Een andere optie is een aangepast dieet. Die dieten zijn meestal wel op internet te vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:49

Jennasilver schreef:
Denise weet jij misschien wat voor medicijnen hij gebruikt?
En wordt hij er niet suf van?
Omdat hij zo jong is ben ik bang voor de consequenties op langeren termijn. Er is veel regelmaat bij ons thuis van onverwachte dingen/activiteiten wordt zijn gedrag erger.

Ritalin in feite gewoon vergelijkbaar aan speed. Ik zou ook proberen het zo lang mogelijk uit te stellen indien dat op te brengen is. Ik hoor toch ook wel goede ervaringen van mensen die naar dieetisten gaan en door het experimenteren met voeding al een flink effect krijgen. Als het even kan zou ik ritalin uitstellen todat een kind oud genoeg is om de werking een beetje te snappen. Echter moet dat natuurlijk niet tot effect hebben dat het kind totaal niet functioneert, dat is ook niet de bedoeling.

BraveSpotsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:51

Mijn broertje heeft ADHD. Ik ben ermee opgegroeid en ben eraan gewend dat ie soms wat druk is, dat vind ik niet zo erg. Medicijnen gebruikt ie niet, hij krijgt hoofdpijn van relatine en het is toch een zwaar (verslavend) medecijn die je niet zomaar in je kind moet stoppen vind ik persoonlijk.
Bij mij valt het vooral op als ie zich verplicht moet concentreren op iets, dat gaat soms erg moeilijk en soms stuiterd ie de woonkamer door van de energie. Voor de rest is het een heel normaal kind Lachen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:51

idd, met voeding is ook al veel te veranderen, en is idd concerta wat ik dacht maar niet opkwam

edit
van retalin werd ik wel rustiger hoor
juist oppep middel bij een druk persoon werkt goed
ook met " echte drugs" werd ik juist sloom en rustig van terwijl iedereen om ne heen stuiterde

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:53

Strattera zal je wellicht bedoelen?

TS, wat jij schrijft over je zoon klinkt inderdaad heel ernstig. Ik kan me voorstellen dat je soms met de handen in het haar zit. Dingen zoals stelen en andere kinderen pijn doen zijn geen zuivere kenmerken van ADHD, maar eerder gedragsproblemen die soms voorkomen bij kinderen met ADHD. Als jouw kind leert om beter om te gaan met zijn ADHD (door ouder- of kindbegeleiding, eventueel gecombineerd medicatie), dan zal het misschien gemakkelijker zijn om hem zijn gedrag ook te leren aanpassen.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:57

juleke schreef:
Ik denk dat jullie met dat nieuwe middel concerta bedoelen. Ik heb zelf ADD en neem concerta. Dit is een langwerkend middel dat alleen 's ochtends ingenomen wordt. Zo moet je dus niet de hele dag met pilletjes 'in de weer zijn'.

Concerta is een andere merknaam voor dezelfde stof die ook in Rilatin(e) zit. Bij sommige kinderen werkt Rilatine beter en bij andere Concerta. Maar de werkzame stof is in beide pilletjes dezelfde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:09

Toevoeging op de opmerking van visje: de werkzame stoffen in beide medicijnen heet 'methylfenidaat' en is inderdaad in Concerta en ritalin/relatine hetzelfde. Concerta geeft de stof echter langzamer en geleidelijker af. Gewone ritalin moet over het algemeen namelijk ongeveer om de 4 uur ingenomen worden.

Ritalin is overigens niet verslavend als je het gewoon als tabletjes op de voorgeschreven manier gebruikt.

Wat je ook niet moet vergeten - een kind ontwikkelt zich en het leert hoe het zich moet gedragen. Door de problemen, de driftbuien, de vele negatieve ervaringen komt die ontwikkeling toch een beetje in het gedrang. Ook dat zijn langetermijn-effecten. Ze kunnen veel effect hebben op iemands zelfvertrouwen bijvoorbeeld, en op iemands sociale ontwikkeling.

Ik ben zeker niet voor altijd maar een pilletje, maar het is ook niet iets wat koste wat kost voorkomen moet worden. Soms kunnen de medicijnen gewoon heel veel goeds doen, en net dat zijn wat nodig is om de aanpak (structuur, regelmaat, belonen, consequent zijn) aan te doen slaan.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:11

Concerta en ritalin zijn wel degelijk verschillend! De stof is in principe dezelfde, maar bij concerta is er een trage afgave dan die stof en bij ritalin een snelle. Ritalin neem je doorgaans meerdere keren per dag (bij mij werkte het 3 tot 3.5u, dus daarna nam ik er nieuwe). Concerta neem je alleen 's ochtends.

edit: shadow was sneller..

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:39

Ik studeer zelf aan de pabo en heb nu met stage een vrij lastige klas, met inderdaad ook een paar kinderen met ADHD.
Ik vind het heel interessant om te weten hoe het voor ouders is en hoe zij met deze kinderen omgaan. Misschien kan ik er van leren! Ik lees dus even mee..

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:43

Ik heb geen kind, maar een broertje (nu 13 jaar) met ADHD. Er is pas sinds 3 jaar uitgekomen dat hij het heeft, maar hij was eigenlijk altijd al erg druk.
Mijn ouders hebben net zoals jij er ook wel eens helemaal genoeg van, bijvoorbeeld als hij dan thuis komt en wéér de klas is uitgestuurd. Nu gaat het eigenlijk wel redelijk, maar ze moeten hem wel altijd helpen herinneren en helpen met leren.
Mijn moeder was eerst ook tegen medicijnen, maar ze zijn het toch gaan proberen en het werkt echt. Haha!
Er is veel meer rust in huis en ook op school gaat het beter. Eerst gebruikte hij Ritalin, maar omdat hij het zo moeilijk vond om er aan te denken, zijn ze overgestapt op Concerta. Ik snap het wel dat je liever geen medicijnen gebruikt, je zoontje is nog wel erg jong. Maar het kan echt ontzettend helpen. Succes met alles Lachen

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:20

Heb net me moeder gebeld en me broertje heeft geen ritalin meer maar nu dus die concerta. Voor na het eten heeft hij nog een pilletje maar die ben ik al weer vergeten. In iedergeval daar word ie wel duf van want hij is anders te hyper om te slapen.
Ook zit hij nu op judo en daar kan hij goed z'n ei kwijt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:27

Mijn zoon heeft ADHD.
Hij is nu 14,en er is ADHD bij hem geconstateerd toen hij 6 was.
(ik wist het al toen ie een half jaar oud was) Clown
Altijd huilen,veel aandacht nodig.
Driftbuien enz.
Hij kreeg vanaf zijn zesde Ritalin,anderhalf pilletje per dag,en sinds een jaar (hij is nu 14,dus vanaf zijn 13-de) krijgt hij Concerta.
De lichtste dosering.
(volgens mij is dat de 16 mg)
Het helpt hem op te letten op school,en zich te concentreren.
Een strak schema is leuk bedacht,maar op school heb je veel verschillende prikkels,zoals een zieke leerkracht,een klasgenoot die normaal naast je zit opeens ergens anders moet zitten,dan heb je les in het ene lokaal,dan moet je weer gymen in een ander lokaal,enz.
Al die prikkels maken het een ADHD kind verdraaid moeilijk om zonder medicijnen goed te kunnen functioneren op school.
(maar dat is mijn visie,en ik ken alleen mijn kind met ADHD,verder in mijn omgeving niemand)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:30

Denise1984 schreef:
Heb net me moeder gebeld en me broertje heeft geen ritalin meer maar nu dus die concerta. Voor na het eten heeft hij nog een pilletje maar die ben ik al weer vergeten. In iedergeval daar word ie wel duf van want hij is anders te hyper om te slapen.
Ook zit hij nu op judo en daar kan hij goed z'n ei kwijt.
Dat pilletje heet Melatonine,krijgt die van mij ook. Lachen
Kinderen (mensen) met ADHD maken die stof niet of weinig aan,en juist die stof zorgt ervoor dat je s'avonds moe wordt.
Mensen die bijv. nachtdiensten draaien gebruiken ghet ook wel,het helpt om moe te worden.
Het is geen slaap middel,maar het helpt je wel om in slaap te komen.
(dus als je zo'n pil neemt maar je wil niet gaan slapen,en gaat gewoon naar school,of een boek lezen val je niet in slaap)

PivantiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:49

Dacht meer dat melatonine ook was dat ze dan rustig slapen, en niet echt was om in slaap te komen...

Strattera heb ik ook weleens van gehoord ja...

(werkte bij een weekendopvang voor kinderen met gedragsproblemen en heb veel medicijnen gezien dus Knipoog haha)

Maar ik vind het gedrag van t zoontje van TS ook wel beetje ODD klinken, of heb k dat verkeerd?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 02:25

Ik wil iedereen graag bedanken voor de reacties. Door het lezen van de reacties wil toch gaan nadenken over het gebruik van medicijnen. Al al wist ik diep in mijn hart, dat hij adhd (al heel lang) heeft toch heb ik het heel lang onkent. Ik heb even opgezocht wat ODD is en hij heeft er veel kenmerken van. Over een paar weken wordt hij overnieuw getest en zal ik meteen vragen om te testen op ODD. Thuis kan ik hem best aan, maar wat hij op school allemaal doet en problemen met concentratie en gedrag wordt me teveel er is elke keer wat. Ik vind het jammer voor hem op deze manier wil straks niemand meer met het spelen.
Hij kan zo lief zijn. Shadow wat je schreef over het zelfvertrouwen klopt. Hij heeft een negatief zelfbeeld, want ondanks zijn gedrag is hij zich ervan bewust dat hij kinderen pijn doet en ze hem niet lief vinden. Hij denkt ook dat wij niet van hem houden. Ook al zeg ik hem elke dag dat hij bijzonder voor me is en heel veel goede eigenschappen heeft en dat wij heel veel van hem houden.
Maar we komen er wel moet even weer een manier vinden om er mee om te gaan.

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:47

Mijn broertje van 13 heeft het ook, maar hij is ook érg agressief.
Mijn broertje krijgt hier wel medicijnen voor en dat heet volgens mij Ritalin. Maar dat heeft nu een andere naam Lachen. Hij wordt er niet rustiger door, maar kan zijn gevoelens beter uiten.

Straffen kunnen we eigenlijk niet, omdat hij gewoon niet doet wat mijn moeder zegt. En hij maakt zich ook erg druk over kleine dingetjes zoals; een pen die hij morgen wil meenemen naar school, kan hij hem niet vinden.. Dan sloopt hij de hele boel, gaat krijsen en weet ik veel allemaal nog meer. Medicijnen helpen niet echt, en hij slaapt er ook niet door.

Ik kan je geen advies geven of wat. Maar wel veel succes Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:48

Mijn dochter is getest en binnekort krijgen we de uitslag.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:53

Mijn dochter zit op een wielren club,en fietsen zorgt voor een goede motoriek en concentratie.En verder zijn regels erg belangrijk heb ik gemerkt, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.Gisteravond zou ik in bad gaan en zat er oppeens zeep in,dus ik vraag heb jij dat gedaan? nee hoor ik niet,na door vragen had ze er wasmiddel in gedaan.Mijn wasmiddel heeft namelijk een hele aantrekkelijke spuit dop.Ik heb haar alleen naar bed gestuurd en ik kwam niet meer toestoppen, dat is voor haar een erge straf.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:31

Rust Regelmaat en Regels.

ik weet het ik kan het makkelijker zeggen dan dat het toe te passen is en vooral bij een vijfjarige...
Ik zelf werk in de jeugdpsychiatrie en maak ook een hoop kids mee die ADHD hebben. Mijn neefje daarintegen heeft ook ADHD en woont nog thuis. Hij komt regelmatig even logeren om weer wat structuur te krijgen hij woont in een gezin van 4 kinderen waar hij ook met Ritalin niet de juiste hoeveelheid rust regelmaat en regels krijgt. En dat krijgt hij hier wel.

Zijn medicijnen je aangeraden door de orthopedagoog?! Ga er anders een met hem/haar over in gesprek ze kunnen je er veel over vertellen. En vraag anders een een gesprek aan met een psychiater deze kan je helemaal vertellen over de voor en nadelen van medicijn gebruik. Negen van de tien echte ADHD'ers die ik mee maak zijn wel degelijk gebaat bij medicijnen en gaan er dan zo goed op vooruit !!
Bij ADHD hoort ook een serie gedragsproblemen. Dit is vaak omdat de kids niet mee kunnen komen met de andere vriendjes en vriendinnetjes. Door het gebrek aan concentratie moeten ze dan wel reageren op alle prikkels en gaan ze kattekwaad uithalen. Door dit soort kattekwaad lopen ze vaak ook een achterstand op. Een klas met weinig leerlingen, veel structuur en regelmaat, en veel aandacht kan wonderen doen voor een echte ADHD'er.