vriend wil stoppen met blowen maar hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

vriend wil stoppen met blowen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 10:37

hoi

Nou zoals de titel dus al zegt, wil mijn vriend stoppen met blowen alleen lukt het hem niet echt.

Hij zou 1 januari gaan stoppen, we zitten nu in februari zelfs bijna maart.
Hij is wel een stuk gemindert, van elke dag is het naar alleen het weekend, dus vrijdag, zaterdag en zondag.
Het probleem alleen is, dat hij constant ruzie loopt te zoeken, vervelende en nare dingen zegt en eigenlijk woensdag al begint met dat ie er zin in heeft enzo.
Nu hebben we dus steeds ruzie, want hij maakt echt rot opmerkingen en dan zegt ie wel dat het hem spijt de volgende dag, maar hij geeft mij ook een rotgevoel.
En zichzelf ook het lijkt wel of ie depressief is en dat maakt hij mij ook.
Hij blijft zeggen dat ie wil stoppen, maar kan het klaarblijkelijk niet.
Nu wil ik hem graag helpen, maar als ie zo'n rot opmerking maakt lijkt het wel of ie men hart uit men lijf trekt, bovendien wil ie het niet zien, nu begrijp ik wel dat het door die zooi komt en dus is mijn vraag.

Hoe help ik hem???
Wat kan ik nog meer verwachten en vooral Wat moet ik doen of juist niet doen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen zit hier echt mee......

Anoniem

Re: vriend wil stoppen met blowen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:45

Lekker in z'n eigen soppie laten gaarkoken. Rotopmerkingen? Dan lekker zelf uitzoeken die dag.
Wat een lambal zeg.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:46

Rotopmerking? Mag ik vragen wat voor rotopmerkingen hij maakt. Stel dat hij jou altijd in de grond stampt als hij weer eens stoned is, dan zou ik hem heel snel aan de kant zetten meid, want je verdiend dat niet.

Tsjah, ik ga proberen je toch goed advies te geven, maar ik vind het wel moeilijk, aangezien ik hem gelijk aan de kant gezet had.

Ik denk dat je moet proberen blij te zijn met elke vordering die hij maakt. Nu blowt hij dus alleen nog in het weekend en probeer hem ook echt het gevoel te geven dat je dat heel erg waardeerd. Als hij in het weekend blowt en jullie hebben daar ruzie over, omdat hij weer rotopmerkingen maakt, zou ik persoonlijk gewoon weglopen en hem in zijn eigen stront laten zakken. Kijk, dit bedoel ik dus, ik had dat dus gewoon echt niet gepikt en hij kon wat mij betreft gelijk de pot op...

Ik denk dat je dus moet proberen blij te zijn dat hij nu alleen nog maar in het weekend blowt, maar stel wel hele duidelijke grenzen voor jezelf. Het is in ieder geval waarschijnlijk zo, als jij zegt: '' pff, nu blow je nog elk weekend, je zou toch stoppen?'' dan werkt het waarschijnlijk averechts en heb je dikke kans dat hij weer begint met doordeweeks blowen. Als je dan dus in plaats daarvan zegt: ''schat, ik vind het hartstikke goed van je dat je nu doordeweeks al niet meer blowt'' is dat heel anders.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:49

Hij moet het zelf willen en erachter staan!!
Doorzettingsvermogen om te willen stoppen.

Ik denk dat jij daar weinig aan kan doen want hij moet het zelf doen en willen.

Hij zal het wel willen roken ergens om, anders was hij allang gestopt.Misschien voelt hij zich gewoon beter en lekkerder als hij blowt.

Ik denk dat jij er niet veel aan kan verranderen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:50

Gewoon stoppen. Wiet heeft namelijk geen verslavende stof in zich zitten. In tegenstelling tot bijv gewone sigaretten waar nicotine in zit.
Als hij niet kan stoppen is dat puur discipline wat hij niet heeft. Dus lekker zelf uit laten zoeken!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:52

Als ik dit zo lees lijkt het of hij niet voldoende gemotiveerd is om te stoppen.
En hij heeft er behoorlijk veel moeite mee, tenminste die indruk krijg ik.
Als het maar niet wil lukken en hij raakt ook nog eens depressief dan zou je toch eens met hem langs de huisarts moeten gaan.
Hij kan jullie allerlei tips geven om zo toch op een zo prettig mogelijke manier te stoppen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 10:52

Sophie2 schreef:
Rotopmerking? Mag ik vragen wat voor rotopmerkingen hij maakt. Stel dat hij jou altijd in de grond stampt als hij weer eens stoned is, dan zou ik hem heel snel aan de kant zetten meid, want je verdiend dat niet.

Tsjah, ik ga proberen je toch goed advies te geven, maar ik vind het wel moeilijk, aangezien ik hem gelijk aan de kant gezet had.

Ik denk dat je moet proberen blij te zijn met elke vordering die hij maakt. Nu blowt hij dus alleen nog in het weekend en probeer hem ook echt het gevoel te geven dat je dat heel erg waardeerd. Als hij in het weekend blowt en jullie hebben daar ruzie over, omdat hij weer rotopmerkingen maakt, zou ik persoonlijk gewoon weglopen en hem in zijn eigen stront laten zakken. Kijk, dit bedoel ik dus, ik had dat dus gewoon echt niet gepikt en hij kon wat mij betreft gelijk de pot op...

Ik denk dat je dus moet proberen blij te zijn dat hij nu alleen nog maar in het weekend blowt, maar stel wel hele duidelijke grenzen voor jezelf. Het is in ieder geval waarschijnlijk zo, als jij zegt: '' pff, nu blow je nog elk weekend, je zou toch stoppen?'' dan werkt het waarschijnlijk averechts en heb je dikke kans dat hij weer begint met doordeweeks blowen. Als je dan dus in plaats daarvan zegt: ''schat, ik vind het hartstikke goed van je dat je nu doordeweeks al niet meer blowt'' is dat heel anders.

mmm ja daar heb je gelijk in, misschien moet ik zo denken, maar ik vind eigenlijk zondag geen weekend aangezien hij maandag gewoon moet werken.

Die rotopmerkingen die hij maakt is dus niet als ie stoned is, maar juist als ie het niet is.
Rotopmerkingen zijn b.v. ik word ziek van je enzo, 's morgens heeft ie er echt veel spijt van en dan zegt ie ook dat ie het niet meent, vanmorgen zei hij zelfs dat het wel leek of er een duiveltje met zijn hersens speelt, waarop ik heb geantwoord, dat ik wel weet wie dat duiveltje is namelijk de wiet!.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 10:56

tja, geen verslavende stof zeg je he, dat is dus niet waar, teneerste doe je de wiet door een sigaret, dus rook je ook nicotine, bovendien geeft de wiet een bepaald stofje aan je hersens af, waardoor je je prettiger gaat voelen, als dat stofje niet meer komt, kun je je echt heel rot voelen, je word ziek en alles is je te veel en dat weet ik omdat ik ook met mensen praat die er nu mee gestopt zijn.

Misschien is het inderdaad een goed idee om is met een huisarts te gaan praten, om tips enzo te krijgen.

Ik hoopte eigenlijk dat er hier iemand was die het heeft meegemaakt en hoe je erdoor heen komt.

Reactie's als je moet hem laten vallen en dat ie geen diccipline heeft heb ik niks aan, want stoppen met blowen is 15 keer moeilijker dan stoppen met roken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:58

Nee hoor. Is echt onzin. 't Zit tussen je oren en heeft echt alleen maar te maken met WILLEN stoppen. Je vriend heeft gewoon geen karakter en gedraagt zich als een slapjanus. Hoe l*llig het ook is om dat te horen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:11

Sonja schreef:
Nee hoor. Is echt onzin. 't Zit tussen je oren en heeft echt alleen maar te maken met WILLEN stoppen. Je vriend heeft gewoon geen karakter en gedraagt zich als een slapjanus. Hoe l*llig het ook is om dat te horen.

tja, dat is stoppen met roken dan ook.
maar daar gaat het hier niet om.

Hij heeft het zowiezo al moeilijk en het blowen geeft hem een rustig en veilig gevoel, maar hij weet dat het slecht is en wil er graag mee stoppen, maar het lukt gewoon niet, het is gewoon een soort gewoonte en als je dan in een stad woont met 3 koffieshops in de buurt en al je vrienden doen het, word het nog moeilijker.

Bovendien heb ik al 3 mensen gesproken die er nu mee gestopt zijn en 1 iemand die het mee gemaakt heft dat zijn broertje er mee ging stoppen en dan krijg je hele andere verhalen.

maar mijn vraag is, hoe kan ik hem hiermee helpen, elke keer boos worden en hem op zijn fouten wijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:20

Door 'm z'n EIGEN verantwoordelijkheid te laten nemen.
Hij kan wel doorgaan zoals 'ie nu doet, maar dan is 'ie binnenkort (ALS je zo verstandig bent tenminste) z'n vriendin kwijt want die laat zich niet als oud vuil behandelen en wil een vent met karakter. Toch?

Overigens geldt voor stoppen met roken inderdaad hetzelfde. Been there, done that.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:24

Sonja schreef:
Door 'm z'n EIGEN verantwoordelijkheid te laten nemen.
Hij kan wel doorgaan zoals 'ie nu doet, maar dan is 'ie binnenkort (ALS je zo verstandig bent tenminste) z'n vriendin kwijt want die laat zich niet als oud vuil behandelen en wil een vent met karakter. Toch?

Overigens geldt voor stoppen met roken inderdaad hetzelfde. Been there, done that.

klopt, bovendien zeg ik precies hetzelfde als jij hoor, maar dan nog blijft het moeilijk ook door zijn omgeving, maar wat vind jij in het weekend wel laten blowen of nu gewoon een streep trekken en zorgen dat ie OOk het weekend niet meer blowt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:26

Gewoon helemaal stoppen. Je ziet nu wat er van komt als hij zichzelf toestaat toch een paar dagen toe te geven aan die behoefte.

Ik ben inmiddels een jaar of 14 gestopt met roken (en blowen trouwens ook) en ik weet donders goed dat ik ook nooit meer een 1e op moet steken want dan ben ik verkocht...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:26

fjordowner18 schreef:
tja, geen verslavende stof zeg je he, dat is dus niet waar, teneerste doe je de wiet door een sigaret, dus rook je ook nicotine, bovendien geeft de wiet een bepaald stofje aan je hersens af, waardoor je je prettiger gaat voelen, als dat stofje niet meer komt, kun je je echt heel rot voelen, je word ziek en alles is je te veel en dat weet ik omdat ik ook met mensen praat die er nu mee gestopt zijn.

Misschien is het inderdaad een goed idee om is met een huisarts te gaan praten, om tips enzo te krijgen.

Ik hoopte eigenlijk dat er hier iemand was die het heeft meegemaakt en hoe je erdoor heen komt.

Reactie's als je moet hem laten vallen en dat ie geen diccipline heeft heb ik niks aan, want stoppen met blowen is 15 keer moeilijker dan stoppen met roken.

Dit is dus niet zo!
Als je stopt met blowen hoef je niet te stoppen met roken. Dus het nicotine verhaal valt af.
Het klopt dat de wiet een stofje naar je hersenen brengt, maar dit is geen verslavende stof, en kan je dus ook geen afkickverschijnselen krijgen! Het zit allemaal tussen je oren.
En nu kun je zeggen dat je met mensen heb gesproken die dit meegemaakt hebben, maar dit is medisch bewezen en algemeen bekend.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:28

Misschien kan je iets van soort beloning in stellen.

Bijv: Je vriend beloofd jou een hele week niet te blowen, als dit hem dan gelukt is, kan je een klein bedrag samen met je vriend in een spaarpotje stoppen, en dit elke keer herhalen, als eerst met klein bedragje daarna naar mate langer goed blijft gaan het bedragje wat vermeerderen bijv..

En als je vriend bijv opmerkingen naar jou toe maakt zeg ik je negeer je vriend zijn opmerkingen, je mag dan alleen hetgene terug zeggen tegen je vriend zo van ''Goed zo schat je kan het, ga zo door''

Dit heeft echter bij een kennis van mij erg goed geholpen zn vriendin had hem erdoor verlaten, alleen doordat het een erg goeie kennis van mij is kon ik dat niet laten en heb ik hem geholpen ervan af te komen, door dat gene wat ik hierboven vermeld heb telkens tegen hem te zeggen, en qua dat spaarpotje nou die was wel ruim opgelopen tot wel 350euro van dit bedrag zijn ik en mijn vriend en de goeie kennis uiteten geweest.
En hij is nu nog steeds gestopt sterker nog hij maakt er een soort nieuw leventje van en dat zie ik echt aan hem.

Jij veel sterkte met je vriend om het te stoppen, ik weet dat zoiets moeilijk kan zijn maar dan moet je vriend ook echt zijn doorzettingsvermogen willen laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:28

LaFunkyJazz, er zit een groot verschil tussen lichamelijke verslaving en geestelijke verslaving Knipoog

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:30

fjordowner18 schreef:
Sophie2 schreef:

mmm ja daar heb je gelijk in, misschien moet ik zo denken, maar ik vind eigenlijk zondag geen weekend aangezien hij maandag gewoon moet werken.

Die rotopmerkingen die hij maakt is dus niet als ie stoned is, maar juist als ie het niet is.
Rotopmerkingen zijn b.v. ik word ziek van je enzo, 's morgens heeft ie er echt veel spijt van en dan zegt ie ook dat ie het niet meent, vanmorgen zei hij zelfs dat het wel leek of er een duiveltje met zijn hersens speelt, waarop ik heb geantwoord, dat ik wel weet wie dat duiveltje is namelijk de wiet!.

Maar zondag is wel weekend!

Meid, als hij je steeds zo zwart maakt, word je hier gelukkig van? Kun je hem dan niet beter aan de kant zetten? Wil je geen lieve jongen die geen drugs gebruikt, je niet elk weekend zo zwart maakt? Kijk, je voelt je nu zeker elke week rot omdat hij je weer uitscheld enzovoorts. Als je het nu uitmaakt, voel je je ook rot, maar daar kom je wel overheen. Hij moet toch echt zelf willen meid, daar kun je verder niks aan veranderen. En ik vind het echt hartstikke lief dat je hem wilt helpen en daarvoor was ook mijn tip bedoeld die ik eerder plaatste, maar HIJ moet het zelf doen. Als jij nu bij hem weggaat en hij houdt ECHT heel veel van je, dan komt dat besef een keer en stopt hij met dit alles. Jij wil toch geen tweede keus zijn? Als hij niet zou stoppen, nadat het uit is, dan is het duidelijk dat hij de drugs boven jou verkiest.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:32

Sonja schreef:
LaFunkyJazz, er zit een groot verschil tussen lichamelijke verslaving en geestelijke verslaving Knipoog

ja precies dat denk ik ook, ze laat het nu wel heel makkelijk over komen.

Misschien is het van dat potje wel een goed idee, maar we hebben eigenlijk niet zoveel geld, dus ook dat word moeilijk zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:32

Je moet eens zien hoeveel geld je ineens hebt als er niet meer geblowd wordt Knipoog

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:35

Sonja schreef:
Je moet eens zien hoeveel geld je ineens hebt als er niet meer geblowd wordt Knipoog

ja dat is weer, want 1 zakje is al 5 euro en als ie er in 1 weekend 2 oprookt Verdrietig

maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ie het in het weekend ook mee ophoud, want nu is het steeds, ja maar ik heb nu weekend en dan kan het wl enzo.

Hij zit zouwiezo al vrij moeilijk met zichzelf en dat maakt het stoppen ook niet makkelijker en hoe moet ik tegen hem doen, want zijn opmerkingen negeren is best moeilijk toch maar proberen?

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:37

Meid alle kleine beetjes helpen en doordat er al niet al teveel geld aan de orde is, kan je ook bijv afspreken met je vriend (of legt het uit in een brief)? Van ''Schat eerst alle rekeningen en dan als er nog iets over blijft doen we in een potje'', en dan tegen hem zeggen eventueel met schouderklopjes ''Schat je kan het kop op, hou vol''.

En bezorg je vriend veel echt veel afleiding ga lekker wandelen,fietsen of noem maar op alleen maar gezellig met jou zijn en dan heeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel praten dat doet vele wonderen. Ik zelf als mijn vriend aan de blow of drugs zat nee ik zou hem echt nooit in zn eigen sop gaar kunnen laten koken, ik probeer dan echt heel rustig te blijven en veel te praten en veel goede moed tegen diegene (die die dip met blowen heeft) te zeggen.

Succes meid.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:43

symphatico schreef:
Meid alle kleine beetjes helpen en doordat er al niet al teveel geld aan de orde is, kan je ook bijv afspreken met je vriend (of legt het uit in een brief)? Van ''Schat eerst alle rekeningen en dan als er nog iets over blijft doen we in een potje'', en dan tegen hem zeggen eventueel met schouderklopjes ''Schat je kan het kop op, hou vol''.

En bezorg je vriend veel echt veel afleiding ga lekker wandelen,fietsen of noem maar op alleen maar gezellig met jou zijn en dan heeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel praten dat doet vele wonderen. Ik zelf als mijn vriend aan de blow of drugs zat nee ik zou hem echt nooit in zn eigen sop gaar kunnen laten koken, ik probeer dan echt heel rustig te blijven en veel te praten en veel goede moed tegen diegene (die die dip met blowen heeft) te zeggen.

Succes meid.

ja precies, in zijn sop gaar laten koken is zeker geen optie.

Dat van die afleiding is een goeie ga ik zeker proberen te doen Haha!

nu hem nog proberen te overtuigen dat blowen i het weekend geen optie meer is, want dit gaat natuurlijk van kwaad tot erger.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:48

hier heb ik een stukje over stoppen is dus moeilijker dan sommige hier doen laten denken.

Stoppen met blowen

Veel van wat bij het stoppen met roken is geschreven geldt, en wil in sterkere mate, voor het stoppen met cannabis roken. Het betreft meestal een gemene verslaving die veel te laat als zodaning is onderkend en de schade aan het sociale en beroepsmatige (school) functioneren kan groot zijn.

Wanneer er eerdere ervaring is met een tijdje niet blowen en daaruit kan worden opgemaakt dat er ontremming begon op te treden dan zal met een herhaling daarvan rekening moeten worden gehouden. Niet kunnen slapen, drukke gedachten, dadendrang en mogelijk ook zelfoverschatting, kortom een maniform beeld zal op kunnen treden. Dat is gevaarlijk. Cannabis blijft relatief lang op de receptoren in de hersenen zitten waardoor de echte “crisis” pas na een dag of 10-15 te verwachten is.

Slaapproblemen manen als eerste tot voorzichtigheid. Een slaappil nemen is geen schande in deze fase. Goede resultaten zijn behaald met het gebruiken van een stemmingsstabilisator, net als bij een manisch depressieve stoornis, bijvoorbeeld carbamazepine (Tegretol). Dit kan op tijdelijke basis maar wanneer de bipolaire stemmingsstoornis de onderliggende boosdoener was dan zal die natuurlijk behandeld moeten worden.

Net als bij roken is de kans op terugval zeer groot. Laat dit je niet ontmoedigen. Ik heb veel ellende van cannabisverslaving gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:02

Wetenschappelijke tekst? Haha!

Zolang jij 'm zo blijft verdedigen, denk ik niet dat deze meneer daadwerkelijk iets gaat veranderen.
Ach, komt vanzelf een keer tot een dusdanige crisis dat je uiteindelijk toch wel voor jezelf kiest. Tegen die tijd vangen we je wel weer op met z'n allen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:03

Mijn man blowde niet maar heeft wel 25 jaar stevig gerookt.
Eind november is hij van de ene op de andere dag gestopt met roken. Alle shag en asbakken zijn de deur uit gegaan.
Een beetje stoppen werkt niet.
Het is alles of niets.

De eerste 3 weken was hij chagrijnig en niet zichzelf.
Ik heb hem toen met rust gelaten.
Na die 3 weken ging het veel beter.
Hij is nu bijna 3 maanden gestopt.

Je vriend moet zelf willen stoppen.
Als hij niet wil zal het niet gaan lukken.