Littekens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Littekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 20:30

Oké, ik weet niet of hier al een topic over geweest is, maar dan moeten ze dit maar verwijderen.

Ik heb ooit wel eens een topic gemaakt, en gereageerd in topics over automutilatie. Dus misschien weten sommige van jullie al wel dat ik dus ook aan automutilatie gedaan heb, met als geval een heleboel littekens. Ik heb littekens van mijn onderarm tot mijn schouder op beide armen. Nu ben bijna twee maanden gestopt met automutileren en zijn er dus ook alleen maar littekens, en geen nieuwe wonden. Aangezien ik na mijn opname geleerd heb mezelf te accepteren, zal ik dus ook moeten accepteren dat die littekens op mijn lichaam staan en dat ik ze er niet af kan halen. Nu vind ik het nogal vervelend om altijd in lange mouwen rond te lopen, en aangezien vandaag een warme dag was, zal het straks ook heel erg warm zijn op het feestje waar ik naartoe ga. Nu zou ik heel graag toch eens in korte mouwen daarnaartoe gaan. Misschien dat dat het accepteren makkelijker maakt. Maar het grote probleem is dus dat ik dat niet durf. Niet omdat ik me heel erg schaam voor mijn littekens, maar vooral om wat andere mensen van me gaan denken. Want hoe reageer je zelf als je iemand tegenkomt met littekens vanwege Am? Die persoon vind je toch meteen labiel en gek?

Nu is mijn vraag, hoe kan ik die angst overwinnen? Hoe zouden jullie reageren als je iemand ziet met zulke littekens, en voor degene die zichtbare littekens hebben, hoe gaan jullie daarmee om? Hoe hebben jullie je daarover gezet?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil echt heel graag tips horen.
Alvast bedankt.

Katuwr

Re: Littekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:39

Als ik zelf iemand zie (en ik heb er genoeg gezien) die zoveel littekens heeft schrik ik altijd wel even. Natuurlijk ga je dan denken, waarom zou ze dat gedaan hebben, wat is er met haar, dat soort dingen. Maar als iemand gewoon normaal doet verder let ik er al niet eens meer op.
Ook heb ik wel eens mensen gezien die er echt mee te koop liepen, zovan "kijk mij", maar dat is dan weer een ander verhaal. Daar kan ik dan weer niet tegen, maar ik ga er vanuit dat dat hier niet het geval zal zijn.
Ik zou dus gewoon lekker met een shirtje naar een feestje gaan. Het is niet de bedoeling om de aandacht er op te gaan vestigen maar je hoeft jezelf ook niet eeuwig te stoppen. En misschien dat de littekens uiteindelijk ook nog wel minder opvallend zullen worden?

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 20:57

Ik zou er helemaal niet mee te koop lopen, daarom ook dat ik nog steeds lange mouwen draag, omdat ik niet wil dat andere mensen me anders gaan beoordelen omdat ik nu eenmaal een moeilijke periode heb gehad in mijn leven, maar ik wil het ook niet heel mijn leven gaan verbergen, want uiteindelijk schiet ik daar ook niets mee op.

Bedankt voor je reactie Lachen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:01

Bedenk dat je niet iedereen een verklaring schuldig bent. Ik kijk bijvoorbeeld nooit naar iemand binnenkant van de armen, of let op armen. Mensen die het niet weten zullen er dus niet op letten. En beginnen ze er wel over, kan je nog zeggen dat het iets anders was als je er niet over wilt praten. Blijf bij jezelf he, mensen met brandwonden hoeven ook niet continue uit te leggen wat ze gedaan hebben.

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:11

Zo warm was het toch niet vandaag? Hier was het in ieder geval behoorlijk koud! Knipoog Maar goed, even antwoorden op je vraag.

Een vriendin van mij heeft ook veel littekens op haar armen, en ook veel moeite met korte mouwen dragen, dit doet ze nog steeds niet. In het begin wou ze absoluut niet dat iemand het wist, ze deed heel erg haar best om het niet te laten merken, altijd heel moeilijk doen met omkleden voor gym bijvoorbeeld. Maar het is voor haar wel steeds makkelijker geworden. Na een tijd is ze wel gaan accepteren dat die littekens er nou eenmaal zaten, en dat mensen haar maar gewoon moeten nemen zoals ze is. Nu loopt ze al wel met driekwartmouwen rond, en dan is er wel iets te zien, maar ze probeert zich er niks van aan te trekken.
Misschien dat het voor jou na 2 maanden wat vroeg is om al met korte mouwen rond te lopen, omdat je zelf ook al aangeeft dat je bang bent op de reactie van mensen, maar ik denk dat het uiteindelijk voor jou ook makkelijker wordt Lachen Mensen hebben niks met jouw littekens te maken, misschien dat ze even denken 'Goh wat zou de reden geweest zijn?' of er zelfs naar vragen, maar daar hoef je je niks van aan te trekken!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:28

Schaam je er niet voor! Of steek het niet weg, ikzelf heb er ook een heleboel op mijn armen, heb in het begin ook altijd lange mouwen gedragen (terwijl ik die écht haat!). Nu trek ik het me niet meer aan, laat de mensen maar denken of zeggen wat ze willen. Als ze er naar vragen zal ik er ofwel niets op zeggen, of het vertellen, dat hangt af van wie het is.. Ik reageer er ook niet op bij anderen, omdat ik het zelf gedaan heb, maar ik zal er ook wel naar kijken zoals alle anderen maar daar hoef je echt niet bang voor te zijn ofzo.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 02:08

nou ik heb zelf een ongeluk met een paard gehad en liep best wel uit de hand. ik zat op een arabier (afgekeurd renpaard) en die was altijd zo zenuwachtig als de pest maar ik gaf er niks om en wow erop en toen na 5 min dat ik erop zat begon hij te steigeren (op de achterbenen staan) en toen rende hij op een zeer drukke weg af en stopte 1 min en toen gebon hij weer te rennen en aan de andere kant van de weg was ik er af gevallen (ik weet nog steeds niet hoe) ik was een paar seconde (leek het) bewusteloos en toen ik were bij kwam had ik een gat in mijn knie een lichte hersenschudding en een paar kneuzingen met blauwe plekken maar ik had van mijn gat in de knie een litteken overgehouden waar ik mijn eigen voor schaamde (zat op mijn huid) en durfde niet te gaan zwemmen of korte broeken aan te trekken uiteindelijk dat litteken laten opereren en toen moest ik mij over die angst zetten omdat het tussen mijn oren zat van iedereen kijkt naar mijn litteken terwijl het eigenlijk niet zo was maar toen ik het eindelijk door had na 5 maanden durfde ik were korte broeken te dragen en bikini´s en nu denk ik laat ze maar denken is niet mijn probleem als ze daar mee zitten. misschien een tip voor jou

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:57

Er zijn meer mensen die automutileren dan je denkt. En je moet je zeker niet schamen. Weet wel dat een vriendin van mij die ooit in mijn klas zat er ook heel erg mee gezeten heeft. En zij had een bepaalde creme die heel goed geholpen heeft, waardoor ze een stuk minder zichtbaar werden. Want zij was zelf behoorlijk getint, dus de littekens waren bij haar donker.. Als ik haar spreek zal ik het eens vragen wat voor creme het was.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:26

Inderdaad, er zijn er heel wat die zichzelf pijn doen en dus vaak op de armen en ja later zul je er wel spijt van hebben, zowiezo.. Maar mensen zien heus wel wanneer je wil opvallen met die littekens, er is een groot verschil tussen ermee te koop lopen en je er gewoon niets meer van aantrekken en gewoon doen wat je altijd deed. Ik doe ook gewoon t-shirts aan in de les op school, en ja dan zijn ze zichtbaar.. Maar nog geen enkele leraar heeft er mij wat van gevraagd, wel leerlingen maar dat vind ik niet erg meer. Ze zijn er nu eenmaal, en ze zullen er waarschijnlijk altijd blijven, ik heb het mezelf aangedaan dus moet ik er maar de gevolgen van dragen Lachen. Het is natuurlijk anders als je die fanatieke krassers ziet, ik ga nu niet zeggen de gothics, want dat is ook niet waar, ze doen het niet allemaal, zeker niet. Maar er zijn bepaalde groepen die het gewoon voor de lol doen en dat zijn ook vaak de personen die er mee te koop zullen gaan lopen.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:56

Ga eens bij je dokter langs. Volgens mij bestaat een creme die je littekens wat vervaagt.

Verder kun je misschien zelfbruiningscreme op je armen smeren? Ik weet niet of dat het helpt. Bloos Het lijkt me dat je littekens ook even bruin wordt als de rest van je armen.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:05

Goldenflower schreef:
Ga eens bij je dokter langs. Volgens mij bestaat een creme die je littekens wat vervaagt.

Verder kun je misschien zelfbruiningscreme op je armen smeren? Ik weet niet of dat het helpt. Bloos Het lijkt me dat je littekens ook even bruin wordt als de rest van je armen.

littekens worden toch nooit bruin? als ik in de zon ga liggen en bruine armen heb, dan zijn mijn littekens altijd nog spierwit.

iig, gewoon naar dat feestje gaan, waarschijnlijk valt het allemaal reuze mee, want mensen kijken niet alleen naar je armen.
en als het allemaal zo meevalt dan ga je denk ik ook steeds makkelijker gewoon t-shirtjes dragen.
en als er toch mensen naar vragen, en je hebt het er liever niet over.. je bent niemand een verklaring verschuldigt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:15

Ik weet niet hoe erg de littekens bij jou zijn, bij mij valt het mee. Troost je met de gedachte dat de littekens vanzelf vervagen met de jaren. Ik ben behoorlijk hard voor mezelf. Ik loop in shirtjes rond, omdat ik vind dat ik verantwoordelijk ben voor die littekens en ik die verantwoordelijkheid ook moet dragen. Daarnaast werk ik nu op een afdeling waar korte mouwen standaard zijn. En ja, mensen vragen het wel eens. En mijn standaard verhaal is gewoon dat ik ook door een glazen deur ben gegaan. En daarmee is voor mij de kous ook gewoon af. Alleen de mensen die mij na staan, die weten de geschiedenis erachter.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:34

[LZP] > [MW]

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 17:37

Bedankt voor de vele reacties, daar heb ik zeker wat aan.

Momenteel gebruik ik de creme calandula en die doet het ook heel erg goed, mijn littekens zijn al heel wat minder geworden, maar de echte grote littekens [hechtingen, of brandwonden] blijven heel erg zichtbaar en zullen ook niet meer vervagen, terwijl ik mezelf net daarom zo schaam. Gisteren zat ik in de stamkroeg voor we naar dat feestje gingen en ik rolde mijn mouwen op tot ongeveer mijn ellebogen. Stond een jongen naast me die ik niet kende en die stond echt naar me te kijken. Heb maar snel mijn mouwen naar beneden gedaan. Misschien ben ik er gewoon nog niet klaar voor om het te tonen ofzo.

Nogmaals bedankt voor de reacties Lachen

*edit, typfout

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:39

Ik zet hier even een stipje voor het geval er nog bruibare tips komen. Ik zit momenteel in hetzelfde scheepje als de TS echter ben ik nu ruim een half jaar gestopt en eerder heb ik het ook nooit gedurft. Ik heb me wel voorgenomen deze zomer korte mouwen te gaan dragen. Het is tenslotte passé.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:57

Ik heb het aan die vriendin van mij gevraagd en het waren een soort pleister met creme oid erin. Je moet hiervoor naar de plastische chirurg om die pleisters te krijgen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:54

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar wie weet.
Voor de meiden die toch wel van een stoer uiterlijk houden.
Er zijn zogenaamde tattoosleeves. Wel lange mouwen maar een hele dunne stof met een tatoeageprint. Ik heb ze (geloof ik) wel eens in de large catalogus zien staan. Als je die aantrekt kan je toch een shirtje met korte mouwen aan en wedden dat iedereen het hartstikke hip en tof vindt. Intussentijd kan je cremes proberen om de littekens te laten verminderen (misschien is groene klei ook nog iets om te proberen).
Ik vind je in elk geval een topmeid dat je er mee hebt kunnen stoppen.
Petje af!!!!