Niet goed door neus kunnen ademen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Niet goed door neus kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:43

Al zolang ik mij herinner, heb ik moeite met door m'n neus te ademen. Nou heb ik wel enkele allergieën (hooikoorts, dieren, huisstofmijt), maar ik slik hier Aerius voor, wat wel helpt. Anders zit ik echt helemaal vol steeds.
Nou kan ik wel door m'n neus ademen wanneer ik wil ofzo, maar ik moet er echt moeite voor doen. Heb het idee dat ik niet voldoende lucht binnen en weg krijg. En dan zit ik gewoon stil. Dus als ik wat doe, is dat helemaal een ramp. Moet dan echt door m'n mond ademen.
Ook hoor je het heel erg als ik eens door m'n neus ademhaal. Hij zit dan niet verstopt, maar toch horen andere mensen het om mij heen ook. Daar baal ik best van.

Ik ben nooit ergens tegenaangelopen, dus m'n tussenschot kan niet scheef staan. Neusamandelen zijn al verwijderd en ik heb eens een kaakspoeling gehad toen ik +- 7 jaar was.
Nou heb ik wel een beetje op internet gespeurd, maar daar kan ik ook niet veel vinden.
Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik ertegen kan doen?

Anoniem

Re: Niet goed door neus kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:46

Ik had/heb dit ook precies en ben ermee naar de huisarts gegaan. Ik bleek poliepen in m'n neus te hebben, dat zijn een soort goedaardige gezwelletjes. Ik heb neusdruppels meegekregen en na 1,5 maand kon ik al veel beter door m'n neus ademen. Dus: op naar de dokter Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:53

Ik heb exact hetzelfde.
Al zolang ik me kan herinneren heb ik moeite met ademhalen door mijn neus. Bij mij staat wel mijn neustussenschot scheef. Dat heeft mijn vorige huisarts me jaren geleden al verteld, maar toen had ik er weinig last van.
De laatste maanden heb ik er wel veel last van. Ik krijg echt te weinig lucht als ik alleen door mijn neus probeer te ademen. Het voelt dan alsof ik door een rietje adem en je hoort het ook heel goed.
Sporten is momenteel echt rampzalig. Als ik aleen door mijn mond adem heb ik daar last van als het wat kouder is buiten. Bovendien springen mijn lippen steeds kapot en ben ik voortdurend moe.

Helaas komt dit net in een periode dat ik zonder huisarts zat. Ik ben verhuist en mijn oude huisarts wilde me daarom niet meer helpen en een nieuwe had ik nog niet gevonden.
Gelukkig heb ik vandaag eindelijk een nieuwe huisarts. Zodra de oude mijn gegevens heeft doorgestuurd, mag ik een afspraak maken bij de nieuwe. Nog een weekje of 2 geduld, dus.

Ik ben benieuwd of er iets aan gedaan zal worden. Allergiën heb ik niet zover ik weet. Ik ben wel heel vaak verkouden, maar dat kan ook met die mond-ademhaling te maken hebben.
Mijn oude huisarts heeft me al gewaarschuwd dat ik hieraan misschien een keer zou moeten worden geopereerd. Ik hoop dat dat niet nodig is, maar wat moet dat moet.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:02

ik heb precies het zelfde. slik dezelfde medicatie en adem eigenlijk altijd door mn mond. ik vind het niet heel vervelend, ik weet niet beter. ben er eigenlijk nooit mee bezig geweest, nu ik er zo over nadenk, merk ik net zoals yorghos dat sporten minder makkelijk gaat door het door de mond ademen. maar zal het voortdurend moe er ook mee te maken hebben? trouwens, je neustussenschot kan toch ook scheef aangegroeid zijn?

Yorghos, ik ben benieuwd als je naar de huisarts bent geweest wat ze er aan gaan doen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:08

Omdat ademhalen meer energie kost, ben ik sneller moe. Zeker met kouder weer. In je neus lopen bloedvaatjes die de lucht voorverwarmen voordat het in je longen komt. Als je door je mond ademt krijg je veel koudere lucht binnen waardoor de zuurstofopname niet optimaal is.
Dat is mij in ieder geval eens zo uitgelegd.
Ik heb bijvoorbeeld ook snel last van blauwige lippen en blauwige nagels bij inspanning. Dat geeft al aan dat er niet voldoende zuurstof binnen komt.

Ik ben waarschijnlijk geboren met een scheef tussenschotje. Mijn linker neusgat gaat redelijk, maar rechts komt er bijna geen lucht door.

Ik zal zeker updaten als ik bij een arts ben geweest. Ik ga dinsdag of woensdag even bellen of mijn gegevens binnen zijn en dan hoop ik een afspraak te kunnen maken.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:25

Ik ga dit even volgen. Ik heb namelijk precies hetzelfde. Ik weet wel van mezelf dat ik ook heel vaak verkeerd adem. (Doh Tong uitsteken) Maar echt hyperventileren. Ook op de fiets, altijd snel buiten adem enzovoorts. Ik word er echt gek van en als het zo doorgaat ga ik misschien wel ademhalingstherapie volgen.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:33

Had het vroeger ook altijd en toen bleek dat mijn neusschot (hoef je trouwens niet ergens tegenaan gestoten te hebben hoor?? zag ik bovenaan ergens staan, heb ik ook niet nl).
Ben toen geopereerd eraan, en toen ging het jaren goed, maar nu ook al niet meer. Moet er wel bijzeggen dat ik een aantal jaren geleden door een paard omver gelopen ben, en toen precies op mijn neus/mond/kin gevallen ben, dus denk dat het schot weer scheef staat.
Ben benieuwd wat de nieuwe dokter gaat zeggen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:51

Hoe gaat zo'n operatie? Heb je daar lang last van?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:30

Ik had er vroeger ook last van gehad maar dat's in combinatie van..

Ik had toen last van me rug en nek. De uitstraling vanaf me nek liep naar boven waardoor ik aan de rechte kant van me neus moeilijk kon ademen. Aangezien straling alleen aan rechte kant naar boven liep.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:48

Ik heb dat ook... adem altijd door m'n mond eigenlijk. Vroeger toen ik heel klein was moest ik een poosje iets in mn mond houden zodat ik door mn neus moest ademen ofzo... maar ja nu adem ik nog steeds door mn mond.
Met sporten merk ik dat erg, omdat ik dan sneller buitenadem ben en pijn m'n keel krijg, helemaal als je koude lucht in ademt...

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:51

Heb ik ook, en met harde wind gaan hyperventileren. Ja
Weet er alleen niks tegen, ik heb geen allergiën en ook geen scheef botje..

n_atas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:40

ik heb dit ook jaren lang gehad!! * ik heb ooit eens een topic geopend over het hele jaar door verkouden *
onder andere was een klacht van mij dat ik ook amper door mijn neus kon ademen

ik ben vorig jaar juni geopereerd hieraan, ze hebben het ruimer gemaakt. het was een zware operatie die een paar uur duurde, maar ook vanwege een complicatie.. 4 dagen in het ziekenhuis gelegen

Maar al die ellende was het dubbel en dwars waard want ik ben van al mn klachten af en ik kan weer heerlijk door mn neus ademen!!

het topic moet nog ergens zijn daar zie je ook mijn hele verhaal over de operatie en fotos etc
er waren er meer die een operatie onder gingen..

dus in dat topic staan veel ervaringen!

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:49

Ik heb er ook al jarenlang last van. De laatste tijd hangt het me behoorlijk de keel uit Tong uitsteken
Ik ben naar de KNO-arts geweest, die constateerde bij mij een scheef tussenschot en gezwollen slijmvliezen.
Wat er evt aan te doen is, is een operatie. Tussenschot recht laten zetten en slijmvliezen wat in branden.
Lijkt me erg eng en schijnt ook een operatie te zijn die wat resultaten betreft tegen kan vallen.
Ik heb ook neusdruppels gebruikt, maar die helpen mij niet.
'sNachts slaap ik met neuspleisters om mijn neus wat open te houden, zo word ik iig uitgeruste wakker,
misschien een goede tip voor jullie.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:00

Het is iid geen fijne operatie, bij mij hebben ze toen ook het tussenschot en de poliepen weggebrand. Daarna doen ze er grote watten (tampons) in en die moeten er na een paar dagen weer uit. Hadden ze mij weer bang lopen maken, dat het heel pijnlijk was. Maar gelukkig viel dit wel mee. Vond zelf dat je er verder niet zo heel lang pijn/last van had.
Het ergste vond ik dat ik een naald in mijn arm had haha, kan ik dus echt heel naar van worden.
Maar die mocht er vrij snel weer uit, en ik mocht dezelfde dag nog naar huis.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:13

Als kind ademde ik ook altijd alleen maar door mijn mond. Ik was vaak verkouden en kon dan moeilijk door mijn neus ademhalen, op die manier is het een gewoonte geworden.
Ik weet dat ik als kind wel bij een logopediste heb gelopen met oefeningetjes om mezelf te leren door mijn neus te ademen. Dat heeft wel iets geholpen, maar ik ga nu nog steeds heel snel over op door mijn mond ademhalen.
Is vooral voor mijn vriend erg vervelend, ik lig nl regelmatig echt te hijgen in mijn slaap, waardoor hij de slaap dan weer niet kan vatten.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:25

Same here... Ik had altijd al wat ademhalingsproblemen ivm allergie en astmatische bronchitus, maar afgelopen december heb ik mijn neus gebroken wat resulteerde in een tussenschot wat scheef staat. En ik moet zeggen... GELUKKIG MAAR!

Vanaf dat moment heb ik continu dichtgezeten met als gevolg dat ikwerd doorgestuurd naar een KNO arts om het opnieuw te laten breken en zodoende recht te zetten.

De KNO arts koos er in mijn geval voor om weefsel weg te branden in mijn neus wat mij meer lucht zou geven. Daarnaast zijn er opnieuw allergie testen gedaan.

Inmiddels ben ik geholpen aan mijn neus,maar kreeg ik een acute doorverwijzing naar een speciale longarts omdat het met mijnallergie zo slecht gesteld is, dat mijn longen beschadigen of beschadigd zijn. De arts gaf aandat als er niets aan gedaan zou worden, ik in de toekomst aan het zuurstof zou moeten. Dus hij sloeg direct alarm. Tevens kreeg ik meteen een tas vol medicatie mee, om de weken te overbruggen voordat er gerichte behandeling/medicatie wordt voorgeschreven.

Mijn casus wordt nu eerst besprokenin een speciaal multidisciplinair allergie team, omdat, naar eigen zeggen vande arts, hij dit werkelijk waar nog nooit eerder had meegemaakt...

Dus nu moet ik 10 maart naar de longarts en daar gaan ze weer verder onderzoeken en kijken hoe groot mijn longcapaciteit nog is...

Dus achteraf ben ik maar blij dat ik mijn neus heb gebroken....

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:07

irmalouise schreef:
Het is iid geen fijne operatie, bij mij hebben ze toen ook het tussenschot en de poliepen weggebrand. Daarna doen ze er grote watten (tampons) in en die moeten er na een paar dagen weer uit. Hadden ze mij weer bang lopen maken, dat het heel pijnlijk was. Maar gelukkig viel dit wel mee. Vond zelf dat je er verder niet zo heel lang pijn/last van had.
Het ergste vond ik dat ik een naald in mijn arm had haha, kan ik dus echt heel naar van worden.
Maar die mocht er vrij snel weer uit, en ik mocht dezelfde dag nog naar huis.

Hier nog een die voorheen echter nooit goed door neus had kunnen ademen..

Ik heb ook een flinke tal aan waslijst van allergiëen Haha!

zo oa voor huisstofmijt,katten,honden,paarden (gelukkig maar 2%), gras, bomen en nog iets.

Naar mijn weten heb ik ook nog nooit ergens tegen aangelopen omdat ik niet goed door mijn neus kon ademen moest ik door mijn mond ademen en ook mensen in mijn omgeving hoorde dit terwijl ik niet een verstopte neus had oid..
Mijn neus en keel amandelen waren er al lang uit gehaald, ik ging na de HA en die verwees me door naar de KNO-arts daar werd ik opgenomen voor een dag-opname en werd mijn neus tussenschot recht gezet (ik was volledig onder narcose), alleen op de uitslaapkamer was minder prettig vond ik, ik werd wakker en begon te smakken naar lucht, kwamen ze naar me toegerend om me extra zuurstof te geven, en toen was alles weer goed. Ik werd wakker met 2 luxe tampons in mijn neus met een soort van verbandje onder mn neus langs.
Even later mocht ik weer naar huis en moest 2-dagen later terug komen voor het te verwijderen van die gigantische tampons. De arts zat me ook best beetje bang te maken want hij zij het kan beetje pijn doen want tis net alsof ik die tampon vanuit je hersenen uit je neus haal Verdrietig ik vond dat niet zo leuk om te horen, naja de arts begon eraan om ze eruit te halen. Oehh wat voelde dat zoo verdomd gek voelde echt zo'n gigantische tampon wat langzaam aan vanuit mn hersenen kwam (zo'n gevoel was het).

Maar eenmaal dat het eruit was voelde ik me erg fijn en opgelucht en kon weer normaal ademen en heerlijk slapen als een roos. Heerlijk dat gevoel om door je neus te ademen Haha!

Ik heb er verder na 3jr (was in 2005 eraan geholpen) geen last meer van en sinds toen ook geen extreme allergie meer, ik slik alleen nu om de dag cetrizine (voor mn hooikoorts), eerders slikte ik dit elke dag 2 maal, en nu om de dag een tablet.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 21:15

Dus een afspraak maken bij de KNO is geen slecht idee? Haha!
Operatie's ben ik niet bang van, alleen word ik altijd zo emotioneel na de narcose. Maargoed, valt ook wel mee te leven.

Super bedankt voor de reactie's!!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:21

Ik ben blij dat ik het gedaan heb. En bij mij was er sprake van een lokale anesthesie. Ben daarna wel een paar dagen erg hangerig geweest door alles, maar het was goed te doen.

Nu even afwachten op het onderzoek van de longarts...

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:59

ik heb nu ongeveer 7 jaar dat 1 neusgat kleiner is dan de andere en dat ik daar dus niet goed door kan ademen.
Ik ben ermee naar de KNO arts geweest en hij zei dat ik op mijn 21e eraan geopereert kon worden.
Ik hoorde dezelfde dag nog dat het in de familie zit en dat een operatie niet heeft geholpen.

Ik ben nu bijna 22 en twijfel heel erg of ik ermee onder het mes ga. Ik wil er heel erg graag vanaf, maar twijfel omdat het ook niet geholpen heeft bij mijn vader en opa.

*edit, Ik heb verder geen allergieen. Daar ben ik al helemaal voor getest Lachen

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 07:17

Knoesje schreef:
Ik heb er ook al jarenlang last van. De laatste tijd hangt het me behoorlijk de keel uit Tong uitsteken
Ik ben naar de KNO-arts geweest, die constateerde bij mij een scheef tussenschot en gezwollen slijmvliezen.
Wat er evt aan te doen is, is een operatie. Tussenschot recht laten zetten en slijmvliezen wat in branden.
Lijkt me erg eng en schijnt ook een operatie te zijn die wat resultaten betreft tegen kan vallen.
Ik heb ook neusdruppels gebruikt, maar die helpen mij niet.
'sNachts slaap ik met neuspleisters om mijn neus wat open te houden, zo word ik iig uitgeruste wakker,
misschien een goede tip voor jullie.

Ik heb morgen eindelijk een afspraak met de huisarts om dit te bespreken.
Er is mij al eerder verteld dat ik hieraan geopereerd kon worden, dus ik hoop nu op een doorverwijzing naar de KNO arts. Momenteel heb ik er zoveel last van, dat ik er niet echt meer over hoef na te denken. Of het alle problemen op zal lossen, blijft de vraag, maar ik zou tevreden zijn met een verbetering...
Neusdruppels helpen bij mij niet, omdat mijn ene neusgat gewoon veel kleiner is dan de andere. Die pleisters zijn misschien wel tijdelijk een oplossing.