Dochtertje trekt haren uit haar hoofd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dochtertje trekt haren uit haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:07

Heeft iemand ervaring met een dreumes die haren uit het hoofd trekt?

Mijn dochtertje van 1,5 trekt sinds een paar weken haar haar uit. Nu is ze 3,5 week geleden grote zus geworden, dus waarschijnlijk zijn het frustraties, maar hoe ga ik hiermee om?

Ter illustratie:

Van de voorkant:
Afbeelding
Afbeelding

Van boven (beetje vaag) :
http://i20.photobucket.com/albums/b210/LynnFox/DSC02732.jpg

Rechterkant (niet zo kaal):
http://i20.photobucket.com/albums/b210/LynnFox/DSC02733.jpg

Linkerkant (kaler):
http://i20.photobucket.com/albums/b210/LynnFox/DSC02734.jpg

En ter vergelijking, een paar weken terug:
http://i20.photobucket.com/albums/b210/LynnFox/DSC02625.jpg
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 14-02-08 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: wegens teveel aan foto's een deel in link gezet..

Cyntje

Re: Dochtertje trekt haren uit haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:09

Nagelbijten / Gniffelen Rock, ik moest gister toevallig nog aan je denken en ik dacht laat ik der vandaag eens een PB sturen,....

Hoe is het met je kleintje? Gaat alles goed?

Tja,... ik zou niet weten hoe je hier het beste mee om kunt gaan
Negeren? Het hele gezin in de nieuwe situatie betrekken?
Pfoe lastige situatie dit! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:11

Cyntje schreef:
Nagelbijten / Gniffelen Rock, ik moest gister toevallig nog aan je denken en ik dacht laat ik der vandaag eens een PB sturen,....

Hoe is het met je kleintje? Gaat alles goed?

Tja,... ik zou niet weten hoe je hier het beste mee om kunt gaan
Negeren? Het hele gezin in de nieuwe situatie betrekken?
Pfoe lastige situatie dit! Ach gut

Met het mini-mannetje gaat het gelukkig heel goed Lachen
Heb het idee dat ik de zusjes wel goed betrek, en ook genoeg individuele aandacht geef... Scheve mond

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:14

Ik deed het vroeger ook! Waarom? was een gewoonte Nagelbijten / Gniffelen
(net zoals nagelbijten, duimzuigen etc).
De remedie? Haar heeeeel kort knippen!
Dan leer je de gewoonte af omdat je het een tijd niet kunt doen.
(ik zag er een tijd uit als een jongetje, maar het was het zeker waard! heb het erna nooit meer gedaan!)

Wat begint als misschien een frustratie, wordt een gewoonte. Dus knip je het haar af? doorbreek je de gewoonte (het duurt 6 week om een gewoonte af te leren, dus als zij het 6 week niet kan doen vanwege te kort haar zal het daarna niet meer doen).
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-02-08 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:16

Ik heb het boek van Jo Frost,... maar iets over haren trekken staat er niet echt in. Wel over aandacht vragen en bij de baby betrekken,....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:19

Ik trok geloof ik mijn haar eruit om het ik het fijn vond (een ander kind duimt, ik trok mijn haar eruit).
Ik was toen een jaar of 2.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:21

misschien iets van een muts of hoedje opzetten? ik zou niet weten waardoor het komt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:22

mutsje of hoedje werkt niet Knipoog
Mijn moeder heeft ook alles geprobeerd, naar de dokter geweest en die zei: haar eraf knippen Knipoog

(zie dit dus gewoon als een slechte gewoonte, er hoeft niet persé iets achter te zitten.)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-02-08 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:23

Welshcobfan schreef:
Ik trok geloof ik mijn haar eruit om het ik het fijn vond (een ander kind duimt, ik trok mijn haar eruit).
Ik was toen een jaar of 2.

Dit komt eerder voort uit jaloezie aangezien er net een klein kindje bij is gekomen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:24

Nou ja, dat is niet zeker natuurlijk, maar ik kan me dat wel voorstellen. Hoewel ze ontzettend lief is naar haar kleine broertje toe!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:26

Maar dit kan haar een fijn gevoel geven, een gevoel van veiligheid (daarom duimen kids). Maar het kan ook per ongeluk ontstaan zijn Knipoog

Als je er nu niets aan doet (en echt: enige remedie is toch knippen) wordt het een gewoonte... Dat moet je voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:27

Ja, dat is inderdaad ook wat ik denk... Beter dat ze het niet meer kan doen, en daardoor vergeet dat ze het deed zeg maar...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:29

Citaat:
De belangrijkste oorzaak van slecht gedrag bij kinderen tussen de 2 en 5 jaar is om aandacht te vragen door een reactie uit te lokken. Op de 2de plaats staat jaloezie; maar dat komt, gek genoeg, op hetzelfde neer. Jonge kinderen doen bijna alles om in het middelpunt te blijven staan. Met de komst van een broertje of zusje is er opeens serieuze concurrentie om jouw aandacht.

Dat het een gewoonte word moet je zeker voorkomen! Ik zou het denk ik gewoon kort knippen Bloos ook al is dat even niet zo geweldig mooi,...

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:30

Jullie hebben het stuk voor stuk fout: dit is een psychische ziekte en het heeft een naam (TTM: Trichotillomanie). Dit komt niet voort uit de frustraties, deze ziekte heeft ze al in haar genen zitten en de frustraties hebben het geactiveerd. Alsjeblieft: ga zo snel mogelijk naar een kinderpsycholoog want als het eenmaal actief is geworden komt ze er alleen met veel moeite en stress nog vanaf. Hoe jonger hoe makkelijker ze er vanaf komen. Het gaat niet zomaar even over, haar afscheren heeft ook geen zin (daarna gaat ze gewoon weer verder). Het is geen aandachttrekkerij: het is echt een ziekte en het feit dat ze nu minder aandacht krijgt (of hier bang voor is) heeft het tevoorschijn laten komen.

Voor meer info kun je me PBen. Knipoog

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:31

Het hoeft heus niet PERSE een ziekte te zijn hoor Redrumfox..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:31

Hoeft toch niet direct een ziekte te zijn Verward

Er zijn genoeg kinderen die dergelijke fratsen uithalen om andere redenen,...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:33

Gewoon doen Lachen
Als ze het niet meer kan doen, is het zo gebeurd met het haar trekken. Ook als haar haar weer is aangegroeid. Denk er wel om dat je het echt leger-style kort doen (zodat ze het niet alsnog om haar vingers kan draaien om plukken te trekken).
1 tip: maak er aub geen foto van die je in het album plakt Haha! (ik krijg nog steeds te horen: wie is dat leuke jongetje in de kapperstoel Clown IK! Nagelbijten / Gniffelen )

Ik vraag mij toch echt af waarom ik het destijds deed... ik was een nakomertje dus had pa en ma voor mij alleen Vork Maar ik denk dat het bij mij puur uit toeval is ontstaan. 1 keer per ongeluk gedaan en kon er niet meer zonder Clown
Tot mijn GI Jane kapsel natuurlijk....

Grappig Redrumfox: bij mij werkte het kort knippen juist! Knipoog Ik had géén psychische ziekte! Niet té makkelijk oordelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:34

Ik ben bekend met het fenomeen TTM, maar weet ook dat dit het niet per sé meteen hoeft te zijn.

Enneuh welshcobfan... Kammetje 2 van de tondeuse kan toch wel? Bloos

En foto's zullen er toch wel van komen... Het hoort bij haar, daar ben ik heel 'streng' in. Zo heeft ze ook in het ziekenhuis gelegen vlak na haar geboorte... Dat zijn geen leuke foto's, maar wel onderdeel van wie ze is...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:36

Overigens zou ik er niet al te veel foto's van maken, dat kan ze dadelijk dus gaan zien als positieve aandacht,... en gaan denken van ' heey als ik dit blijf doen dan maakt mama foto's van mij' Knipoog

Maar je zult vast wel met een goede oplossing komen Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:37

hihi stand 2 kan makkelijk hoor Haha!
(even mijn foto erbij pakken Nagelbijten / Gniffelen ik had het destijds 5 cm lang als ik het van de foto's afkijk. ik sta trouwens verbazingwekkend vrolijk op die foto Haha! ).

Foto was meer een grapje Knipoog Al ben ik niet blij met 1 foto in mijn album: mijn naakte moeder Haha!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-02-08 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:38

De kans is heel groot dat het het wel is aangezien dit voor de meeste gevallen geldt. Knipoog

Het is sowieso zeker dat je ermee naar de psycholoog moet want mócht het geen TTM zijn dan kan het er wel uit voort komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:40

Ik zou toch zeggen:
Scheer het eraf en wacht af Lachen
Als ze er weer mee begint als het haar wat langer is, dan is een dokter raadzaam. Doet ze het niet meer: problem solved Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:40

Het kind is 1,5... Praat nauwelijks... Ik kan me niet voorstellen dat ze echt baat heeft bij een psycholoog op dit moment.

Ikzelf kon ook pas naar een pedagoog toen ik 6 was of zo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:42

Ik vind het zelf ook enigszins onzin om met elke slechte gewoonte je kind naar de psy te sturen vanwege een mogelijke psychische stoornis...
aangezien het vaak gewoon niets is.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:42

Het hoofd inderdaad geen ziekte te zijn, maar vaak is dit wel een uiting van een psychische ziekte genaamd trichotillomanie. Het probleem hiervan wordt door veel mensen onderschat, zeker omdat mensen het vaak niet toe durven te geven. Natuurlijk zal zo'n kleintje ook niet snappen als je het vraagt, ze is waarschijnlijk te jong om dat te begrijpen.
Meestal verdwijnt trichotillomanie bij kinderen in de loop van de tijd, maar het is goed om dit goed in de gaten te houden. Want als dit lang(er) door gaat is het lastig om weer vanaf te komen.

Een kind kan erg goed vertellen zonder woorden te zeggen, niet geschoten is altijd mis Lachen