RSI klachten bij kappers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BuenaVista

RSI klachten bij kappers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 11:32

Ik heb dus last van RSI klachten in combinatie met een tennisarm. Ben kapster van beroep. Ik was benieuwd of er bokkers zijn, die hier ook last van hebben..
En wat ze daar aan doen of hebben laten doen?

mystery1980

Re: RSI klachten bij kappers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:44

heb ook rsi klachten, heb een goede fysio gehad die mij heeft geholpen, nu red ik mij zelf met af en toe nog wat pijn maar ik kan er goed mee leven nu.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:09

Even langs de Ergotherapeut.
Deze kunnen je helpen om je houding tijdens je werk te analyseren en je te helpen met een andere houding en evt. hulpmiddelen.
RSI/CANS klachten komen regelmatig voor bij kappers.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 01:16

Jammer dat er weinig gereageerd wordt. Er worden best veel mensen naar de fysiotherapeut doorverwezen met de kreet: "tennisarm" waarbij dit in de meeste gevallen gaat om uitstralende pijn door inklemming van zenuwen vanuit de nek - door o.a. spanning van de spieren. RSI en tennisarm zijn dus geen losstaande diagnoses. Het is 1 "complex" probleem.

Belangrijk is dat je denkt om je houding van nek/schouders en armen (En de rest van je lichaam) en een goede manier van bewegen en dus knippen e.d. (niet te veel spanning/goede hoogte van stoel etc.) Het is vermindering van de belasting van het lichaam enerzijds, anderzijds is het training. Het opnieuw aanleren van een houding en bewegingen kosten tijd en energie (denk aan leren paardrijden!).

Om de klachten te verminderen is het van belang dat de spanning in de spieren in deze regio wordt genormaliseerd en mogelijke beperkingen in bewegingen worden verminderd.
Zelf kan je dit doen door losmakende oefeningen voor nek/schouder/arm, een warm bad/ hittepit, massage etc. Een fysiotherapeut zal kiezen voor bijv. massage of tracties,translaties, manepulaties. Als het goed is in combinatie met oefeningen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:34

Toch is deze bokker veel meer op haar plaats bij de ergotherapeut. De 2e alinea in je stukje, is allemaal werk van de ET. Een FT doet hier niets mee en zal inderdaad kiezen voor massages etc. Maar daarmee los je in dit geval het probleem niet op. Er moet bij deze bokker serieus naar haar manier van werken gekeken en op die manier moeten verdere klachten voorkomen worden.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:47

Tja, dat is een oud idee wat je hebt bij FT, tegenwoordig doen deze veel met houding en oefeningen - zeker FT die tijdens hun studie de nadruk hebben gelegd op arbo. Kortom: je moet wel op de goede deur aankloppen!

ET doen hier idd ok wat mee, daar ben ik verder niet mee bekend. Dan zit ik eerder te denken aan bijv. een aangepaste schaar oid.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:38

Ik ben wel goed bekend met de ET en FT is gericht op de bewegingen van de mens. De ET is gericht op de omgeving en het handelen, dus ook de aangepaste middelen etc.