Ongelukken/pijnlijke situaties zien en verwerken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Ongelukken/pijnlijke situaties zien en verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 10:20

Goeiedag,

Ja er zijn mensen die het elke dag zien, omdat het hun werk is.
Maar ik zie het liever gewoon niet.
In december heb ik 2 auto´s tegen elkaar aan zien gaan met een snelheid van zo´n 80 km per uur.
De auto raakte nog een stoplicht en viel vervolgens zo´n 3 meter naar beneden.
Mijn vriend heeft ehbo dus die ging gelijk de auto uit en helpen, ik niet ik bleef in de auto en ik kon mijn tranen niet bedwingen.
Nou ben ik gister naar het dolfinarium geweest, hartstikke leuk tot er opeens een man neer viel.
Hij ademde heel zwaar en had pijn in zijn hoofd, weer mijn vriend gelijk helpen en ik ben zo´n mietje dat ik weer alleen toe durf te kijken...(zucht) toen ik keek stopte opeens zijn hart, mijn vriend reanimeren en gelukkig was de man met 1 compressie alweer bij. De ambulanche er bij en verder weet ik niet hoe t gegaan is.
Onlangs was mijn oma niet goed geworden en ik durfde er gewoon niet naar toe omdat ik niet wou weten hoe slecht t met haar zou gaan.
Vroeger heb ik eens gehoord dat een man voor de deur in elkaar werd geslagen, die man helemaal in shock enzo.

Omdat ik vooral onlangs dus nogal wat erge dingen heb gezien, begin ik toch te twijfelen of ik alles ook wel goed verwerk, vooral omdat ik naderhand een schuldgevoel heb omdat ik niet heb geholpen, maar ik verstijf gewoon op zo´n moment.

DeniseES

Re: Ongelukken/pijnlijke situaties zien en verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:25

Ikzelf kan mij niet herinneren dat ik ooit iets ergs heb zien gebeuren (wel in mijn omgeving en het dan achteraf horen, maar niet er daadwerkelijk bij zijn)

Het lijkt me vreselijk moeilijk dat soort dingen te zien gebeuren, hebben ze het wel allemaal overleefd?

Over het verwerken, die mensen mogen blij geweest zijn dat je vriend erbij was, die heeft er verstand van. Als je niet weet wat je doet zou je het zelfs erger kunnen maken dan het is, dan kan je er beter vanaf blijven. Je vriend helpt ze al, die weet hoe het moet. Daar zullen die betreffende personen zeker wel dankbaar voor geweest zijn, wat als hij er niet was?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 10:34

Mijn oma leeft nog
die man van t dolfinarium hoorde we aan het eind van de dag ook van familie dat hij nog leefde
die van t autoongeluk ook
en verder weet ik t niet

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:35

gelukkig maar, dan is het maar goed dat je vriend in de buurt was Knipoog

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 10:42

Ja, daar ben ik ook blij om, maar je schrikt zo erg als je zulke dingen zo dichtbij ziet gebeuren.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:43

Ja, dat zal best, ik denk ook wel dat zo'n beeld voor de rest van je leven in je geheugen gebrand is... Dat vergeet je nooit meer

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 10:45

ik kreeg voor dat ongeluk wel slachtoffer hulp aangeboden, maar ik dacht dat dat niet nodig was.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:59

je kan het alsnog gaan doen heah, als je denkt dat je zoiets nodig hebt om het te verwerken

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 01:10

wat bij mij altijd helpt is veel er over praten. Ik heb regelmatig erge dingen zien gebeuren, o.a. mn eigen moeder die 2 jaar geleden een hartstilstand kreeg, pa sloeg door die heb ik rustig moeten houden als 16 jarige. Heb ik het toen heel moeilijk mee gehad, amar door er veel over te praten ben ik er overheen gekomen.
dus.. praten, praten, praten

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 03:11

Heel kort gezegd zijn er 3 basale manieren van reageren in heftig angstige situaties: (dus instinctief, voor je er iets over kunt denken).
-vluchten: je maakt dat je wegkomt
-bevriezen: je verstijft en bent even niet in staat iets te doen
-vechten; je verweert je door het juist op te zoeken.

Iedereen heeft één van deze 3 als basis, kan soms wel afgewisseld worden als de situatie anders is, maar er zijn ook echte vechters, vluchters en verstijvers.
Jij lijkt duidelijk bij de mensen te passen die bevriezen. En dat is niet goed, niet slecht, maar een gegeven.
Kunst is om als die eerste reactie voorbij is weer helder na te gaan denken.

Het gevoel dat je het niet verwerkt hebt is een heel ander verhaal, dit zul je dan echt alsnog moeten gaan doen, heb je alleen maar heel veel voordeel bij.
Maar echt, de eerste reactie "niets doen" is absoluut niet vreemd. Ik heb jaren met een agressiegroep gewerkt en wij probeerden juist onszelf daarnaartoe te krijgen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 05:32

zoals delerium ook al zegt
de een gaat direct helpen de ander verstijft

ik ben zelf echt een helper , ga direct iets doen
behalve bij auto te water , uit angst verstijfde ik dn

nu heb ik cursus gedaan wat te doen als je auto te water raakt
onderste boven etc

waardoor als ik ooit in die situatie zit of het zie gebeuren
op automatische piloot ga

naderhand krijg ik pas de bibbers
praten doet wonderen

je zou eens een ehbo cursusje kunnen volgen
al was het alleen maar voor het geval dat
miss helpt het

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 05:55

iedereen reageerd op zo'n moment anders
de meesten verstijven hoor, dus je bent echt niet de enige

ik heb met mijn werk als chauffeur meerdere akelige ongelukken gezien.
in het begin zit je er lang mee, maar laten we zeggen, het went...

heb ook een keer hulp geboden, was een jongen met zijn auto uit de bocht gevlogen en tegen een boom geknald.
hij lag stil op het stuur, allemaal mensen eromheen, maar niemand liep naar die jongen toe, niemand !!
toen ben ik uit de vrachtwagen gestapt, en ben ernaartoe gelopen.
dacht eerst dat ie dood was, maar hij leefde nog.
zweten, zag helemaal wit/groenig. en er kwam bloed uit zijn mond en neus.
ik begon tegen m te praten, hij wilde zijn gordel losmaken, ik zei dat ie rustig moest blijven zitten en dat er hulp aankwam.
ik vroeg hoe die heette, maar hij was in shock. zijn vriend die erbij was, die niks mankeerde, die zei dat ie quintin heette
dus ik begon te zeggen quinten, het is goed, blijf rustig zitten

heb zelfs nog gezegt dat mensen de accu vd auto los moesten maken , omdat die flink in elkaar zat, ivm kortsltuiting.
toen kwam de huisarts, en ben ik weer in de vrachtwagen gaan zitten.
heb nooit meer gehoord hoe het afgelopen was
weet wel dat ie met de traumaheli was afgevoerd.
maar als ik had willen wetne wat er gebeurd was, had ik terplekke aan de politie mijn naam en adres moeten geven.
sja en daar denk je niet aan, de dokter was er, ambulance onderweg, en ik had een wagen vol krijsende varkens staan die door moest ...

maar goed, daar zag ik dus hoeveel mensen verstijven, er stonden een stuk of 6 mensen omheen, bellen,maar niet in de buurt van de auto durven komen

ik stond er versteld van dat ik het wel deed Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:01

Je zou kunnen overwegen om een EHBO of reanimatie cursus te gaan doen. Dan kan je wat met je schuldgevoel! Je weet dat je kan helpen en dan zal je er ook sneller op afstappen!

En bedenk: hoe meer mensen er zijn, hoe vaker je ziet dat niemand er naartoe durft te gaan, zie ook het verhaal hierboven.
Dat is iets menselijks, iets heel vreemd.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:06

Je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen, het is gewoon een instinctieve reactie van jezelf.
Heb je zelf wel eens een cursus ehbo gevolgt?
Misschien helpt je dat een beetje?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:40

wat ik me afvraag is, weet je idd wel wat je zou moeten doen bij een o ngelukje of als iemand onwel word?
want als je dat niet weet zou je idd eventueel een ehbo basis cursus kunnen gaan doen , op die manier leer je een aantal dingen herkennen en leer je hoe je zou moeten handelen bij ongevallen ...
vaak is angst geworteld in onwetendheid , je weet niet precies wat er aan de hand is en wat je zou moeten of kunnen doen ,
en dat is voor veel mensen eng....

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:46

onlangs maakte ik het mee bij super de boer.
Ik stond bij het fruit en hoorde achter me een zucht en plof. Kijk om ligt daar een man dood op de grond. Ik stond erbij en keer ernaar. Teminste de eerste 3 tellen. Er kwam gelukkig direct iemand voor reanimatie en ik heb toen maar met een andere medewerker de winkel ontruimt. Denk dan doe ik toch wat nuttigs. Maar hartmassage/mond op mond beademing zou ik echt niet doen, dat durf ik gewoon niet. Laat mij maar de boel eromheem regelen. Een ieder doet op zo,n moment zijn eige ding. Dat zit in je.

Mijn zus heeft van de ehbo een apperaatje bij zich dat handelingen stap voor stap met je door neemt, erg handig

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:02

Ik heb op mijn oude werk een man een hartinfarct zien krijgen, die ogen gingen helemaal draaien en ik ging hyperventileren. Doordat ik daarna naar de kantine gebonjourd ben, ging ik helemaal over mijn toeren en kwam er iemand van slachtofferhulp bij mij praten en die heeft me de volgende dag ook gebeld hoe het ging met me. Dat heeft mij goed geholpen met de verwerking van het proces. Later hoorde ik ook dat die man overleden is. Sterkte in ieder geval

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:56

ehbo heb ik ook op zak. Heeft bij mij zeker geholpen ook toen mn ma die hartstilstand kreeg. En ook later een keer bij een ernstig ongeluk waar ik getuige van was. Kan het namelijk ook neit utistaan als mensen erbij staan te kijken en net zo lang wachten tot een ander helpt. Ik wilde paar jaar geleden dus die cursus doen, zodat ik dan wel wat kon doen. Het is dan wel jeugd-ehbo, maar je weet wel wat je meot doen in zulke situaties, misschien nog neit perfect, maar wel beter als dat je geen ehbo op zak hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:54

Ik ben een half jaartje terug ontzettend geschrokken op mijn oude werk.
Werkte in een restaurant met buffet, en ik liep door het publiek met een volgeladen dienblad, en toen vlak voor mijn neus viel een man opeens stijfachter over. Zag zijn hoofd keihard op de grond knallen en weer terug bouncen.
Brr, niet zo wereldschokkend als een auto ongeluk maar ik ben de rest van de avond zowat in shock geweest.

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:51

Ik kan daar wel tegen gelukkig.
Heb zelf ook 2 keer een auto ongeluk gehad, 1 keer met mijn opa en 1 keer met mijn vader.
Heb ook wel aantal keren aanrijdingen gezien.
In het begin werd ik er wel wat raar van, maar hoe langer ik er bij stond des te minder het werd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:27

Tsja behalve op mijn werk heb ik prive ook veel erge dingen gezien... ik ben door alles nogal gehard, verwerken denk ik te doen... maar af en toe twijfel ik of ik het niet gewoon weg stop Knipoog
Sommige dingen die ik op jonge leeftijd heb meegemaakt heb ik het later moeilijk mee gehad... zo heb ik bijvoorbeeld mijn opa zien stikken toen ik een jaar of 9 was, toen er laatst op mijn werk een bewoner stikte had ik toch even last van flash-backs de dagen/nachten erna. Scheve mond

Maar ik moet zeggen dat ik ook erg hard ben geworden, door de vele mensen die ik heb zien overlijden ben ik er een soort van imuun voor geworden, ik hoop dat ik het goed verwerk... op mijn werk krijg je er iig hele goede begeleiding voor, maar in het prive leven heb je dat helaas niet, dat zou je zelf op moeten zoeken Lachen

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:55

Ik ga straks ook veel van dit soort dingen zien ivm mijn werk., Ik kan er wel goed tegen, dat weet ik van mijzelf.
Het is in nederland trouwens wel verplicht andere mensen te helpen bij ongevallen...

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 00:57

Het is in Nederland verplicht om hulp in te schakelen. Niet direct om zelf te helpen.

Tenminste.. heb ik geleerd bij BHV.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 01:16

Ik weet hoe heftig het is om getuige te zijn van zulke dingen. Persoonlijk merk ik dat ik het verwerk in mijn dromen, na een traumatische ervaring slaap ik weken lang veel langer en weet ik ook dat ik erover droom. Instinctief ben ik wel iemand die gelijk actie gaat ondernemen. Mede een van de redenen dat ik al snel mijn EHBO gehaald heb zodat je ook echt weet wat je aan het doen bent. Het is wel zo dat ik bij heftige remgeluiden gelijk vol adrenaline zit en als het dan gelukkig net goed gaat ik wel even weer bij moet komen.