iemand ervaring met bloed-donor???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

iemand ervaring met bloed-donor???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 20:13

nou,ik ben sinds oktober 18 jaar en ben serieus gaan denken over het bloed doneren...

ik heb zelf nog nooit gerookt en begin er ook niet aan
ik drink geen alcohol omdat ik er slecht tegen kan
ik sport voldoende(paardrijden,wandelen,fietsen naar school en terug wat 40 kilometer op een dag is)

en ben 100 % in orde...dat wil zeggen dat ik geen ziektes heb ofzo

ben ik dan een goede bloed donor?
en zijn er mensen die zelf bloed donor zijn of ooit bloed gekregen hebben?

ik wil het namelijk wel heel graag...

Kims

Re: iemand ervaring met bloed-donor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:55

Als je bloeddonor wil worden, kan je je daarvoor opgeven. Op www.sanquin.nl vind je daar meer informatie over (en misschien is het een andere organisatie die bij jou in de buurt bloed verzamelt).

Er wordt altijd een gezondheidsscreening gedaan voordat je bloeddonor mag worden. Je mag inderdaad niet roken of medicijnen gebruiken. Verder wordt er gevraagd naar je leefstijl (ook je seksuele leefstijl). Er wordt een bloedonderzoek verricht om te kijken of je inderdaad geen vreemde stoffen of ziektes in je lijf hebt zitten én, heel belangrijk, of je Hb gehalte in orde is.

Mocht je aan alles voldoen, dan kan je doneren Lachen
Op de site staat ook veel informatie

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:04

Mijn vader is het geweest. Ze hebben hem ervoor benadert omdat hij speciale bloedgroep heeft die weinig voorkomt. Helaas mag hij nou niet meer bloed doneren omdat je als je geeft daarvoor 3 maanden niet in "verre" landen mag zijn geweest en mijn vader zit iedere 2 maanden in Afrika dus daardoor mocht het niet.
Verder rookt mijn vader wel en daar hadden ze volgens mij nooit problemen mee want dat deed hij echt al jaren....

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 00:06

Volgens mij stellen ze geen beperkingen aan je rookgedrag hoor..

Heel belangrijk is dat je zelf nooit een bloedtransfusie hebt gehad, langer dan 6 maanden in Engeland bent geweest in de laatste 10 jaar, drugs hebt gespoten of tegen betaling sex hebt gehad. Verder moet je gewoon redelijk gezond zijn Lachen

Op sanquin.nl staat idd genoeg info en je krijgt vanzelf een vragenlijst als je daar eenmaal aankomt Lachen

Veel succes, vind bloed doneren zelf een heel fijn goed doel!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 17:44

de reden dat ik bloed wilde doneren is dat ik volgens mij ook een bijzondere bloedgroep heb die niet veel voorkomt....

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:49

Gewoon je registeren bij www.sanquin.nl, daar staat ook nog meer info over hoe en wat.
Als je geschikt blijkt roepen ze je gewoon geregeld op.
Je bloeddruk moet tussen bepaalde marges zitten en je ijzergehalte ook, als dat prima is kun je bloed geven.
als je bloed gegeven hebt wordt het eerst onderzocht naar bepaalde stoffen, als het allemaal in orde is wordt het gebruikt voor onderzoek of transfusie.
Ben ook al een paar jaar bloeddonor, bevalt me prima.
Dus als je nog vragen hebt dan pb je maar