Praten in slaap/slaapwandelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Praten in slaap/slaapwandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:22

Afgelopen week heb ik midden in de nacht een conversatie gehouden met mijn vriend (in zijn slaap). Ik was klaarwakker en heb dus alles onthouden. Hij had het over rotte appels, hijzelf in dit geval (eigen woorden Clown ) en of ik het kwam oplikken. Toen ik vervolgens dubbel lag van het lachen, kreeg ik de vraag wat ik aan het doen was en waarom. Volgende dag vertelde ik het hem en we hebben het samen uit zitten gieren van het lachen Haha!

Afgelopen nacht zat ik te werken met de laptop op de bank en ineens ging hij rechtop zitten in bed (slaapkamer grenst aan woonkamer en de deur stond open) en hij vroeg: 'welke kant?'. Ik vroeg wat hij bedoelde (had eerst nog niet eens door dat ie in dromenland was) en ik kreeg een pissige 'wat DENK je??' terug, hij ging niet in spijkers slapen!! Dit keer vond ik het minder grappig, want ik heb hem nog nooit zo enorm kwaad zien kijken en hij bleef me maar aanstaren *rilling*.

Een tijdje geleden was hij ook al aan het rondlopen door het huis, op zoek naar de cola Verward

Hoe komt zoiets? Vannacht vond ik het echt eng, want hij bleef me maar boos aanstaren, had niet het idee dat het mijn Mischa was zeg maar Nagelbijten / Gniffelen

_Mel

Re: Praten in slaap/slaapwandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:24

Ik heb dat ook heel erg!
Wordt ook vaak beneden op de grond wakker, met mijn deken over mij heen.

Het engste wat ik van mijn moeder gehoord had, is dat ik heel hard op mijn deur aan het bonken was, dat mijn moeder boven kwam en dat ik zei dat ik haar ging vermoorden, en daarna heel hard ging lachen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:26

Ikzelf doe het ook hoor, maar daar heb ik geen last van Haha! En hij doet het echt heel vaak, vond die blik van vannacht echt creepy. Vanmorgen zei ik ook tegen hem: 'niet meer in je slaap praten, want je maakt me bang' Nagelbijten / Gniffelen

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:40

Ik doe het ook echt heel veel en heel vaak, ben dan al door verschillende mensen 'betrapt' in rare posities en op rare plaatsen..
Ook moet ik de volgende ochtend vaak hele verhalen aanhoren..

Ben ook behoorlijk benieuwd hoe dit dan komt.. ?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:51

Ik ben een verschrikkelijke slaapwandelaar, zo erg dat ik in bepaalde periodes overdag gewoon helemaal gebroken ben omdat ik de hele nacht heb lopen rondspoken.

Dat je iemand die slaapwandelt niet wakker moet maken, klopt echt! Mijn vriend heeft ook al de meest verschrikkelijke scheldpartijen naar zn hoofd gekregen. Als je slaapwandelt schijn je ook veel sterker te zijn dan in wakkere toestand.

Ik heb een tijd gedacht dat ik het erger deed als ik verkouden was (verstopte neus) maar volgens mij huisarts komt slaapwandelen voort uit het niet verwerken van emoties overdag. Dus in drukke periodes bijvoorbeeld op mn werk, ga ik slaapwandelen. Maar het kan bijvoorbeeld ook te maken hebben met zenuwen voor een belangrijke wedstrijd of een leuke vakantie. Het hoeft niet altijd negatief te zijn. Maar het kan wel heel vermoeiend zijn....

edit: kijk eens op http://slaapplein.nl.server4.firstfind. ... .php?id=94 Er staat ook iets specifiek over praten in je slaap.

"Praten in je slaap is een vorm van parasomnie, een slaapstoornis waarbij je vreemd gedrag vertoont tijdens je slaap. Bij praten in je slaap lig je op de grens van wakker zijn en dromen. Als je praat in je slaap, heeft dit weinig invloed op de slaap zelf. Praten in je slaap is dan ook een vrij onschadelijke slaapstoornis" bron: slaapplein.nl

Overigens wordt geadviseerd om niet terug te antwoorden!!!
Laatst bijgewerkt door Britty op 08-02-08 11:57, in het totaal 2 keer bewerkt

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:55

ik slaapwandel niet,maar praat wel erg in mijn slaap.
de meest rare dingen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:58

@ Britty; dat je iemand niet wakker 'mag' maken wist ik inderdaad, terugpraten kan volgens mij niet zoveel kwaad, zolang je diegene maar niet bij z'n naam noemt (schrikreactie --> wakker).

Ik zei ook al tegen m'n vriend dat hij zich waarschijnlijk ergens druk om maakt, maar hij zou het niet weten zei ie Scheve mond

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:01

Ik praat ook in mijn slaap. Nagelbijten / Gniffelen De meest rare dingen, op het eind van m'n gesprek word ik altijd even wakker en dan denk ik 'oh fück ik zit wéér in mijn slaap te lúllen. Clown ' En dan schaam ik me weer dood tegenover m'n vriend haha. Kun je eigenlijk iets doen tegen dat slaap-praten? Ik ben als de dood dat ik mijn valentijnplannen verklap. Haha.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:03

Ik weet het zelf vaak ook niet hoor, waar ik me druk om maak. Dat is nog veel vervelender, want dan heb je helemaal het idee dat je er niets aan kan doen.

Ik had er ook nog niet van gehoord dat je niet terug mag praten, maar op de website die ik hiervoor al noemde wordt het volgende geschreven:
"Het advies is om niet te antwoorden op wat iemand zegt tijdens de slaap en ook niet te vragen wat hij of zij precies zegt. Dit kan boosheid uitlokken bij degene die praat in de slaap en hij of zij kan zelfs de neiging krijgen om te handelen naar wat hij of zij in zijn of haar droom doet. Bovendien leert de ervaring dat als er geen reacties volgen op wat iemand zegt in de slaap, het praten in de slaap weer sneller stopt"

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:05

Britty schreef:
"Het advies is om niet te antwoorden op wat iemand zegt tijdens de slaap en ook niet te vragen wat hij of zij precies zegt. Dit kan boosheid uitlokken bij degene die praat in de slaap en hij of zij kan zelfs de neiging krijgen om te handelen naar wat hij of zij in zijn of haar droom doet. Bovendien leert de ervaring dat als er geen reacties volgen op wat iemand zegt in de slaap, het praten in de slaap weer sneller stopt"

Hier was ik vannacht dus wel bang voor, dat zei ik vanmorgen ook tegen hem. Dacht echt ff dat ie me aan m'n haren van de bank zou komen slepen nadat hij zei 'kom nou!', maar ik moest werken, dus bleef volhouden dat ik 'zo' kwam. Die blik was gewoon echt angstaanjagend en hij bleef me maar aanstaren.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:06

Ik praat ook in mijn slaap! Heel hard, en heel veel!
Ik zeg ook de meest gekste dingen tegen mijn vriend. die wordt er wakker van, en verteld het de volgende ochtend weer.

Zo vroeg ik eens: Weet je wat het verschil is tussen een dressuur singel en een veelzijdigheidssingel Clown

Ook zei ik eens: Jij hebt het recht om mij te aaien! Bloos

Ik slaap normaal op zolder, en mijn moeder die een verdieping lager slaapt hoort het ook Vork

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:27

Waarom magje eigenlijk niet antwoorden? Ik vind het mooi om leuke gesprekken te voeren met iemand die in zijn slaap praat Tong uitsteken Ik lach me een scheur in veel gevallen.
Een vriendin van mij slaapwandelde vroeger heel veel, bij haar is het zelfs wel eens voorgekomen dat ze met een gescheurde lip en gekneusde ribben wakker werd Nagelbijten / Gniffelen
Mijn moeder doet het ook wel, praten in haar slaap. Daar wist mijn broertje wel eens goed gebruik van te maken. Als hij op
stap wilde wachtte hij tot mijn moeder sliep en vroeg haar toen pas of hij weg mocht. Mijn moeder heeft regelmatig in
haar slaap toestemming gegeven Koe

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:43

Britty schreef:
Ik ben een verschrikkelijke slaapwandelaar, zo erg dat ik in bepaalde periodes overdag gewoon helemaal gebroken ben omdat ik de hele nacht heb lopen rondspoken.

Dat je iemand die slaapwandelt niet wakker moet maken, klopt echt! Mijn vriend heeft ook al de meest verschrikkelijke scheldpartijen naar zn hoofd gekregen. Als je slaapwandelt schijn je ook veel sterker te zijn dan in wakkere toestand.

Ik heb een tijd gedacht dat ik het erger deed als ik verkouden was (verstopte neus) maar volgens mij huisarts komt slaapwandelen voort uit het niet verwerken van emoties overdag. Dus in drukke periodes bijvoorbeeld op mn werk, ga ik slaapwandelen. Maar het kan bijvoorbeeld ook te maken hebben met zenuwen voor een belangrijke wedstrijd of een leuke vakantie. Het hoeft niet altijd negatief te zijn. Maar het kan wel heel vermoeiend zijn....

edit: kijk eens op http://slaapplein.nl.server4.firstfind. ... .php?id=94 Er staat ook iets specifiek over praten in je slaap.

"Praten in je slaap is een vorm van parasomnie, een slaapstoornis waarbij je vreemd gedrag vertoont tijdens je slaap. Bij praten in je slaap lig je op de grens van wakker zijn en dromen. Als je praat in je slaap, heeft dit weinig invloed op de slaap zelf. Praten in je slaap is dan ook een vrij onschadelijke slaapstoornis" bron: slaapplein.nl

Overigens wordt geadviseerd om niet terug te antwoorden!!!

Oef, zo herkenbaar! Ik ben ook een verschrikkelijke slaapwandelaar en prater.. Het is zelfs zo erg dat, toen ik op kot (kamers) ging, ik van mijn ouders absoluut iets moest zoeken op het gelijkvloers. Ik ben namelijk thuis (alles gelijkvloers) al een aantal keren uit het raam gekropen of proberen te kruipen.
Ik merk bij mezelf ook dat ik vooral slaapwandelen en praat in tijden van "stress". Ik ben nooit zenuwachtig zoals andere mensen dat zijn, ben voor een exame altijd de rust zelve, je zal mijn handen niet snel zien trillen. Maar tijdens mijn slaap (of gewoon lichamelijk, in zin van hyperventilatie, huiduitslag,..) komt alle stress naar boven en begin ik rond te wandelen of te praten. Ik ben dan overdag ook gewoon écht geen mens meer. Verschrikkelijk moe en geïriteerd.

Ik ben wel altijd maar bang dat ik bij mijn vriend in bed weer eens begin te praten in mijn slaap, en dat er dan volledig verkeerde dingen naar boven zouden komen Haha! (als je bv over een andere jongen droomt, of vriendlief vanalles begint te verwijten,...). Ik ben zo al eens wakker geworden dat vriendlief smorgens kwaad was op mij. Natuurlijk was ik me van geen kwaad bewust Vork, maar blijkbaar was ik een beetje boos geworden op hem in het midden van de nacht... oeps... Onverwerkte emoties zeker?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:01

Haha, wat een verhalen. Ik weet dat mijn zusje het wel eens deed. Ze kwam eens beneden, ging bij mijn moeder op schoot zitten met haar map met liedjes van het koor er in. Ze zei niets, maar mijn moeder zei: Leg je map maar weer weg en ga maar lekker slapen joh. Lekker je bed weer in. En zie liep zo weer naar boven en ging weer slapen. Wij lachen natuurlijk. Zij boos de volgende dag (ze was pas 7 of 8 denk ik). Ik ben ook wel eens bij haar binnen gekomen om beddengoed te halen (dat lag bij haar in de kast), en dan schoot ze recht op en riep ze 'wat doe je? wat kom je doen hier? ga weg! ga weg!' Ik bang natuurlijk, maar zij kon zich er niets meer van herrinneren...

Ik heb zelf wel eens als ik bijvoorbeeld helemaal aan de kant van mijn man in slaap ben gevallen bij hem, dan denk ik half in mijn slaap dat hij heel vervelend aan mijn kant ligt en dat ik daarom zo tegen hem aan lig. Ik heb hem wel eens keihard liggen duwen en schoppen 'Ga nou aan de kant! Opschuiven!' Vervolgens werd ik een beetje meer wakker en voelde ik dat ik ongeveer nog 3 kwart van het bed aan de andere kant over had. Maar of dit echt slaappraten is... Meer half in mijn slaap Knipoog

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:06

haahh ik heb het ook zo vaak.Ik heb 1 keer gehad dat ik met mijn man me ging op de vrachtwagen en we lagen net te slapen,en jahoor maak ik mijn man wakker om te zeggen dat er een aap in mijn bed lag.Mijn man is het wel gewent van mij en zei dat ik weer gewoon moest slapen.En ik heb hem toch uitgescholden.En het banketstaaf is de volgende ochtend toen ik wakker werd wist ik alles nog,en ja ik schaamde me dood. hahahha.Ook een keer dat ik naar bed ging en mario lag al te slapen,en ik moest hem nog even vragen wie hem de volgende dag naar zijn werk bracht,nou hij sliep nog half en zijn antwoordt was,jij toch want ik heb geen rijbewijs haahha.de tranen biggelden oer mijn wangen.(Hij rijdt op een vrachtwagen).

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:09

Haha herkenbaar *LOL*
Ik schijn ook veel in mn slaap te praten over de meest grote onzin Clown En slaapwandelen deed ik heel veel...tegenwoordig valt het wel mee eigenlijk.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:17

Ik slaapwandel en-praat ook. Ik werd geregeld wakker op de bank, of in de badkamer, echt geen idee hoe je daar dan terecht bent gekomen. Mijn ergste keer was in een hotel. Toen werd ik wakker terwijl ik bij de liften stond, in mijn nakie Nagelbijten / Gniffelen Dan heb je het even niet meer hoor, sindsdien blokkeert mijn man de deur met stoelen als we in een hotel zijn.
Ik zit nu al 5 maanden met een gebroken enkel te klooien en sindsdien heb ik niet meer geslaapwandelt, misschien wel goed, want of ik slapend mijn krukken kan vinden is maar de vraag.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:22

hahahah wat erg hopelijk heeft niemand je gezien.Hoe ben je weer op je kamer gerecht gekomen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:27

sabje1985 schreef:
hahahah wat erg hopelijk heeft niemand je gezien.Hoe ben je weer op je kamer gerecht gekomen.

Heel gevaarlijk gedaan. Ik wilde niet op de kamerdeur bonzen, want dan kwam er misschien een andere gast naar buiten, dus ben ik via het ene balkon op ons balkon geklauterd. Mijn man werd pas wakker toen ik door de schuifpui naar binnen kwam Haha!

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:33

hahahha wat erg.Gelukkig ben je zonder brokken te maken weer op je kamer terecht gekomen.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:42

Zelf wil ik ook wel hele verhalen vertellen in mn slaap,maar mn moeder..das echt het toppunt...Die loopt me toch te schreeuwen en te bléren in dr slaap...Dat ik er zelfs wakker van word :p. Verder lijkt slaapwandelen me toch wel eng Bloos .

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:45

Naar het schijnt heeft iemand die slaapwandelt op dat moment veel meer evenwichtsgevoel en kracht dan wanneer je wakker bent. Daarom komen de meeste slaapwandelaars weer ongeschonden terug in hun bed terecht. Ik wordt meestal wakker als ik het koud krijg. In de zomer is dat dus niet zo snel.

Ik heb gelukkig nog nooit een poging gedaan om uit ramen te klimmen of naar buiten te gaan, maar ik bereid me wel voor. Als ik weet dat ik weer eens zo'n periode heb, zorg ik dat alle ramen afgesloten zijn (ik heb nu zo'n speciaal slotje op mn draai-kiep ramen) en zorg ik dat de deuren op slot zijn de sleutels in een laatje in de kast. Maar ik weet natuurlijk niet of ik in mn slaap zo slim zou zijn om die gewoon te kunnen pakken. Ik slaap dan ook met een pyamabroek en een shirt aan. Zou het echt niet willen mee maken ergens naakt op straat aangetroffen te worden!!! Ik heb wel eens mijn dekens uit het raam gesmeten.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:46

Ik ken het... Toen ik klein was ben ik begonnen met praten in mijn slaap en slaapwandelen. Waar het normaal bij kinderen wel overtrekt doe ik het (met 23) nog steeds. Met vlagen doe ik het extreem, vrijwel iedere nacht. Ik heb het idee dat het wel met spanningen in het dagelijks leven te maken heeft. Als ik het erg druk heb of er is veel gebeurd die week dan kun je er zeker vanuit gaan dat ik weer eens snachts aan de wandel ga.

Ik ben ook al zo'n ''enge'' slaapwandelaar, ga rechtop zitten in bed, in de hoek staan, mijn vriend op een soort ''dooie'' manieren aanstaren.... Noem maar op! Gelukkig is mijn vriend er aan gewend en niet zo snel onder de indruk Knipoog

Soms neemt het echter ook minder leuke vormen aan, een poosje terug heb ik bijvoorbeeld een spiegel van de muur getrokken. Het ding viel natuurlijk in tig stukken op de grond... Dat is dan natuurlijk weer minder....

Ik hoop altijd dat ik er ooit gewoon nog vanaf kom. Zowel voor mijn vriend als voor mijzelf kan het namelijk wel eens flink slopend zijn.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:05

Ik slaapwandel héél soms maar praten echt heel vaak Tong uitsteken
Vooral als ik gedronken heb Tong uitsteken

T ergste van slaapwandelen was bij mijn ex thuis.. Ik wist precies wat ik deed enzo maar ik stopte maar niet terwijl ik wel gedacht heb van ga terug naar bed.. Ik weet het nog helemaal precies.. Dat vind ik wel vreemd..

Praten doe ik over vanalles Tong uitsteken Je kan mij ook goed uithoren in mijn slaap, ik vertel precies de waarheid.. Ook kan ik blijkbaar in een onverstaanbaar taaltje praten Tong uitsteken

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:07

ik ga midden in de nacht ineens op de bank zitten Clown

en heb het laatst schijnbaar uitgemaakt met mijn toenmalige vriend. Ik was in mijn slaap rechtop gaan zitten, heb hem strak in zijn ogen gekeken en gezegd: ''ik ben het beu, pak je spullen en ga naar huis, het is uit.'' Nagelbijten / Gniffelen
oeps, hahaha Clown