[LZP] noodkroon?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[LZP] noodkroon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:16

Hallo allemaal,

Ik heb een paar jaar terug een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Omdat ik toen een ontsteking in mijn kies had. Nu ben ik pas bij de tandarts geweest, en hebben ze een foto gemaakt van mijn kies, omdat ze bang waren dat er iets van een luchtbel ofzo in zat. In de tussentijd was die kies namelijk al drie keer afgebroken.

Nu heeft mijn moeder net de tandarts aan de lijn gehad. Ze willen bij mij een kroon plaatsen. maar omdat ik nog zestien ben en dus in de jeugd val, wordt dit niet vergoed. Nu gaan ze dus een noodkroon plaatsen in maart.

Nu vraag ik mij af, wie heeft hier ervaring mee?
Ik ben niet echt bang dat het pijn gaat doen ofzo, aangezien ze de zenuw doorgeknipt hebben in mijn kies, en hij van te voren al "dood" was. Maar ik vraag me nu toch wel af, wat ze precies gaan doen, en wie hier ervaring mee heeft? En hoe dit allemaal precies in zijn werk gaat Lachen

Ik ben namelijk best zenuwachtig als het om tandartsen gaat (Nu heb ik wel een toffe tandarts met veertien paarden, quaters, dat scheeld Haha! ).

Cassidy

Re: [LZP] noodkroon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:22

Een kroon is als het ware een kapje boven op je bestaande tand of kies. Ze zullen een stukje van de kies afslijpen en er een soort hoedje op zetten. Omdat een kroon van goud of/en porselein is gemaakt en dit een aantal dagen tot weken kan duren, kan de tandarts in de tussenliggende periode een noodkroon plaatsen, vaak van kunststof, zodat de tand beschermd is en je toch gewoon kunt eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:26

Oh, dat verduidelijkt een heleboel! Bedankt!
Kan een noodkroon dan wel een jaar blijven zitten? Aangezien ze bij mij pas een échte kroon gaan plaatsen als ik achtien ben. (Ik ben 1 maart zeventien, en ze plaatsen hem 18 maart geloof ik).

Is een kroon dan ook echt goudkleurig? Bloos! Zie het niet zo zitten om met goud in mijn mond rond te lopen Huilen van het lachen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:28

Ze gaan idd de kies prepareren, dat betekend dat ze er wat van af slijpen zodat er een kroon over heen kan. Aangezien de zenuw al uit je kies is voel je daar niets van (zenuw is niet doorgeknipt maar gewoon helemaal verwijdert Knipoog ). Ik moet zelf ook een kroon op 1 kies, maar het is zoooo duur... zelfs met de verzekering.

Kronen worden altijd van goud gemaakt, maar je kan dan kiezen om er porselein overheen te laten bakken. Hoeft niet eens het hele element te zijn, alleen de buitenkant kan ook. Het ligt er een beetje aan hoe ver naar achteren het element zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:31

Ja dat hoorde ik ook inderdaad, je moest dan een verzekering hebben die vergoed tot 500 euro ofzo? Vind het niet niks in ieder geval Scheve mond

Hopelijk doen ze dat bij mij dan ook, met porselein Ja Lijkt me niet bepaald super met een goude tand.. Het is wel de ena laatste kies bij mij. Dat scheelt in ieder geval ook al, die zie je niet zo zitten.

Zijn er mensen die ook een noodkroon hebben/hebben gehad? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:36

crazycactus schreef:
Kronen worden altijd van goud gemaakt, maar je kan dan kiezen om er porselein overheen te laten bakken. Hoeft niet eens het hele element te zijn, alleen de buitenkant kan ook. Het ligt er een beetje aan hoe ver naar achteren het element zit.

Dat was vroeger zo, maar nu niet meer. Kronen van goud worden door moderne tandartsen nog nauwelijks gemaakt.

astridjhu schreef:
Oh, dat verduidelijkt een heleboel! Bedankt!
Kan een noodkroon dan wel een jaar blijven zitten? Aangezien ze bij mij pas een échte kroon gaan plaatsen als ik achtien ben. (Ik ben 1 maart zeventien, en ze plaatsen hem 18 maart geloof ik).

Is een kroon dan ook echt goudkleurig? Bloos! Zie het niet zo zitten om met goud in mijn mond rond te lopen Huilen van het lachen

17 Of 18 maakt niet meer uit. Jeugd loopt tegenwoordig tot 22.

Goudkleurige kronen worden bijna niet meer gemaakt. Tegenwoordig worden vaak stoffen als zirkoniumoxide gebruikt
http://www.3meworld.nl/3meworld_28/paginas_28/artikelen28/tandtechniek.html.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:44

Volgens mijn mam, willen ze hem plaatsen op mijn achtiende, omdat ik dan zelf mijn verzekering moet regelen? Ik weet niet precies hoe het allemaal zit, mijn moeder moest weg, en kon dus niet alles vertellen helaas.. Lachen

Hoe zetten ze zo'n noodkroon eigenlijk vast? Mijn vader heeft namelijk ook een noodkroon gehad, (tijdelijk omdat ze de verzekering omhoog moesten doen, zodat hij de echte kroon kon laten plaatsen) maar die viel er telkens uit.

Zit zon kroon dan los over je kies heen? Of zetten ze die ook echt op een of andere manier vast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:46

Kleurecht Over het Lava-systeem is Van der Linden enthousiast: “We hebben acht basiskleuren voor de onderstructuren zodat we altijd kunnen aansluiten bij iemands gebitskleur. Verder is dit het enige systeem waarbij het zirkonium-oxide door en door is gekleurd. Als er iets handmatig moet worden aangepast, verandert de kleur dus niet.” De tandtechnici zien hun vakgebied sterk veranderen: “Bijna elk laboratorium in binnen- en buitenland is bezig met een vol-keramisch systeem. Het voordeel van het Lava-systeem van 3M ESPE is dat tandtechnici zich niet hoeven bij te scholen. Alleen de porseleinen opbouw gaat iets anders maar dat heb je snel onder de knie.”«

^^ Dit is erg fijn om te horen! Mocht ik dus iets moeten laten aanpassen, bij een kroon, blijft de kleur hetzelfde als je gebit. En je hebt dus ook niet 1 tand in een andere kleur in je mond staan!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:46

astridjhu schreef:
Volgens mijn mam, willen ze hem plaatsen op mijn achtiende, omdat ik dan zelf mijn verzekering moet regelen? Ik weet niet precies hoe het allemaal zit, mijn moeder moest weg, en kon dus niet alles vertellen helaas.. Lachen

Hoe zetten ze zo'n noodkroon eigenlijk vast? Mijn vader heeft namelijk ook een noodkroon gehad, (tijdelijk omdat ze de verzekering omhoog moesten doen, zodat hij de echte kroon kon laten plaatsen) maar die viel er telkens uit.

Zit zon kroon dan los over je kies heen? Of zetten ze die ook echt op een of andere manier vast?

Is sinds 1 januari veranderd. Nu heeft je moeder geen gelijk meer.

Noodkroon wordt vastgezet met een speciaal cement.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:47

@gaby whahaha.. tja ik ben al weer 8 jaar uit het vak he.. Tong uitsteken Nu weer druk aan het solliciteren als assistente..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:49

astridjhu schreef:
^^ Dit is erg fijn om te horen! Mocht ik dus iets moeten laten aanpassen, bij een kroon, blijft de kleur hetzelfde als je gebit. En je hebt dus ook niet 1 tand in een andere kleur in je mond staan!

Klopt. Het is gebruikelijk dat de juiste kleur uitgezocht wordt zodat de kroon zo min mogelijk opvalt. Dit doet de tandarts zelf.

@crazycactus: Ik ben pas 1.5 in het vak en merk dat er voortdurend nieuwe technieken en producten op de markt komen. Zal voor jou dan wel even wennen zijn! Zag trouwens iets over Sanwood Gold in je profiel staan, wat een gaaf dier is dat he!
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 07-02-08 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:50

vaak zit bij de jeugd de tandarts er nog wel in, maar als je volwassen bent niet, ik zou het nog eens goed laten nakijken.

Overigens, de kroon zelf is ongeveer de helft van de prijs, de rest is de behandeling.

De kroon wordt vastgezet met een soort cement, maar dit is makkelijk te verwijderen, omdat noodvoorzieningen meestal maar kort zitten. Als het moervast wordt gezet wordt het plaatsen van de echte kroon een lastig karwei, waar ze normaal maar ong 10 minuten mee bezig zijn (heb helaas ervaring)

edit, bij mij ging de tandarts met een kleurstalen kaartje langs mijn gebit om een goed passende kleur uit ze zoeken. Als de kronen dan geplaatst waren ging ze enthousiast de tandtechniker (kroonmaker) bellen hoe mooi ze wel niet waren (ik heb geen voortanden meer, ze hebben alle tanden en kiezen bij mij opgeschoven daar kronen opgezet zodat het er mooier uitziet, de voorste 4 tanden van mijn bovengebit zijn gekroond. Ik heb een duur gebit Haha!)
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 07-02-08 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:53

Hoi, ik heb in november ook een kroon laten plaatsen over mijn kies, ik heb eerst een noodkroon gehad omdat er van je eigen kies een malletje gemaakt wordt en daarvan wordt dan de orginele kroon gemaakt.
Idd zoals verteld slijpen ze eerst je eigen kies kleiner, daarover komt dan de noodkroon die wordt vastgezet met een soort "cement"zoals ze dat noemen, bij mijn noodkroon moest ik nog voorzichtig zijn met flossen, tandenstokers omdat deze minder vast wordt gezet, de orginele kroon wordt zeer goed vastgezet, kan je verder alles mee, de kleur is gewoon porselein, goud is vlgs mij alleen als je hierom vraagt. Knipoog

Maar nog iets, ik dacht dat ook onder de 18 je recht hebt op een goede zorgverzekering en tandarts verzekering en zijn kinderen automatisch tot 18 jaar bij de ouders meeverzekerd, beugel en zo krijg je toch ook een gedeelte vergoed, waarom een kroon dan niet??
Als ik jou was zou ik dit toch nog maar eens navragen.

Edit: ik heb zelf 153,- euro moeten bijbetalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:05

gabyfedde schreef:
astridjhu schreef:

Is sinds 1 januari veranderd. Nu heeft je moeder geen gelijk meer.

Noodkroon wordt vastgezet met een speciaal cement.

Oke, dan gaan we dat nog uitzoeken Ja Haha!

Bedankt voor al jullie informatie Haha! Nu weet ik ongeveer wat me te wachten staat Ja

Hopelijk wordt bij mij de kroon dan goed vastgezet, dat hij goed blijft zitten. Als hij nog zon lange tijd moet blijen zitten. Als hij er iedere keer uitvalt is ook niks..
Verwijderen zal dan inderdaad neit zo grappig worden, maar liever een keer lang zitten. Dan iedere keer helemaal naar herpen moeten rijden, en steeds school afzeggen Nagelbijten / Gniffelen

@monique4: Volgens mijn moeder, wordt een kroon maar voor een deel vergoed, als ik die nu laat zetten. Een noodkroon schijnt wel helemaal vergoed te worden, en daarom willen ze nu een noodkroon zetten, tot ik de verzekering zelf regel, en een kroon helemaal vergoed wordt (dit begreep ik tenminste van mijn moeder).

Je hebt verder nergens last van gehad bij jouw noodkroon?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:18

astridjhu schreef:
@monique4: Volgens mijn moeder, wordt een kroon maar voor een deel vergoed, als ik die nu laat zetten. Een noodkroon schijnt wel helemaal vergoed te worden, en daarom willen ze nu een noodkroon zetten, tot ik de verzekering zelf regel, en een kroon helemaal vergoed wordt (dit begreep ik tenminste van mijn moeder).

Je hebt verder nergens last van gehad bij jouw noodkroon?

Van mijn noodkroon heb ik weinig last gehad, alleen mijn tandvlees was erg gevoelig bij die kies, wordt ook naar beneden geduwd dat het later goed aan sluit op de kroon, maar dit was vlgs de tandarts normaal.
Noodkroon heb ik 2 weken gehad, toen kreeg ik de orginele kroon.

De orginele kroon moet je altijd een bijbetaling bij doen, ik ben erg goed verzekerd, heb zelfst een extra tandarts verzekering, moest 25% van het gehele bedrag zelf betalen, 75% heeft de zorgverzekeraar betaald, dus ik denk dat je toch een eigen bijdrage moet betalen, het ligt eraan hoe jullie verzekerd zijn.
Als ik jou was zou ik naar de zorgverzekering bellen, zij vertellen je precies hoeveel je zelf moet betalen en hoeveel de zorgverzekeraar betaald.

Trouwens ik heb nu de rekening voor me liggen, een kroon kost totaal, met slijpen, passen, materialen enz. 512,- euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:22

Oke dan gaan we dat inderdaad nog verder uitzoeken Ja

Fijn te horen, dat je weinig last heb gehad van jouw noodkroon. Hopelijk heb ik er straks ook geen last van. bij mijn vader is hij er geloof ik drie keer uitgevallen, in de tijd dat hij hem had.

Shopaholic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:40

Ik heb 4 van die noodkronen gehad toen ik mn tanden afgebroken had nadat ik tegen een boom geklapt aan was.. nu heb ik echte.. viel me heel erg mee en het doet geen pijn.