welke bokkers hebben wel een rugwervel gebroken naar val van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

welke bokkers hebben wel een rugwervel gebroken naar val van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 11:35

welke bokkers hebben eens een rugwervel gebroken naar een val van het paard.
En wat moeste jullie toen kwa rust corset enz, hoe lang heeft het geduurt voor je weer mocht rijden, en hoe lang duurde het ong totdat je weer echt goed kon rijden.

Ik ben maandag van mn paard gevallen plat om mijn rug, en heb nu in mijn onderste borswervel een inzakkingsbreuk, en draag nu overdag een corset, snachts gelukkig niet.
Moet nu over 4 weken weer fotos laten maken, om te kijken hoe het geneest. en dan weer verder zien.
Ik hoop echt dat het niet lang gaat duren en snel weer in het zadel kan zitten. of ben ik nu te positief.
Heb wel erge pijn op het moment, maar gedeelte is natuurlijk ook spierpijn van het vallen, ik ga er van uit dat wanneer dat over is het een stuk beter zal gaan. wel wil ik nog even naar zwolle in het ziekenhuis vragen of ze naar het corset willen kijken, deze zit voor geen meter, en volgens mij heb ik er te weinig stuun aan.

Nou ik hoop op reacties enz.

Netje

Re: welke bokkers hebben wel een rugwervel gebroken naar val van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:49

Ik heb geen rugwervel gebroken, maar wel 2 zwaar gekneusde rugwervels gehad. Toen ik in het ziekenhuis kwam dachten ze eerst wel dat het gebroken was (en mocht ik me niet eens bewegen). Veel foto's gemaakt en toen uiteindelijk de conclusie: zwaar gekneusd.

Ik moest rust nemen en mocht niets doen. Ook mocht ik geen fysiotherapie of wat dan ook doen. Na een maand had ik nog net zoveel pijn als in het begin: ik kon alleen maar rechtop op een (harde) stoel zitten of liggen (maar dat was ook niet fijn). Toen was ik het zat en ben naar een manueel therapeut gegaan; hij heeft m'n rug gekraakt (vond ik heeeeel eng) en daarna kon ik die man wel zoenen: m'n pijn was voor een groot deel weg. Daarna nog zeker een keer of 4 gekraakt en verder 3 keer per week gewoon fysiotherapie gehad, omdat ik in die maand mijn spieren van mijn rug helemaal verkeerd was gaan gebruiken en e.e.a. overbelast was. Ben er maanden zoet mee geweest en heb nog zeker 2 jaar regelmatig rugpijn gehad als ik iets teveel deed.

Het goede nieuws: na 6 weken zat ik wel weer op een paard. Mocht van de therapeut én de dokter: omdat je goed rechtop moet zitten is dit juist een goede training voor je spieren. Uiteraard moest ik niet teveel doen of te fanatiek, maar gereden heb ik wel (alhoewel ik na die val nooit meer helemaal zonder angst gereden heb Huilen )

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:07

ik volg mijn opleiding op een afdeling waar ik deze letsels veel tegen kom.

het herstel is echt per persoon anders, er zijn zelfs mensen, die een half jaar later pas weer een beetje de oude zijn. maar deze mensen hebben een echte breuk, die anders is dan de breuk die jouw opgelopen hebt.

de corset is meestal geen pretje inderdaad. maar moet opzich wel goed zitten,dan zal hij waarschijnlijk niet goed aangemeten zijn. gewoon er achter aan gaan hoor! hij behoord steun te geven, maar ook bescherming

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:12

Hier is al een keer een heel groot en uitgebreid topic over geweest hoor
Ik weet alleen niet of het nog loopt

Ik heb nu bijna 1,5 jaar geleden mijn rug gebroken op stal
Ik viel met de kruiwagen achterover ( wij moeten de mest in een container gooien en daarvoor moet je een gevaarlijk, meestal spekgladde heuvel op.

Met de ambulance naar het ZH
Een CT scan en rontgenfoto verder kreeg ik te horen dat ik mijn 13 de wervel gebroken had en veel geluk had dat er geen zenuwen geraakt waren
Ik heb weken op bed gelegen ( hulp van familie en vrienden aan huis)
-Fysiotherapie in het ZH
-Onder controle van orthopeed
-Mijn paard een half jaar uit logeren
-Toekomstdroom laten varen ( doorleren in het ziekenhuis)

Hoe het nu gaat?

-Ik rijd weer op mijn paard
-Werk nu als eerstverantwoordelijke woonbegeleider/ziekenverzorgende met dementerenden
-Sta nog onder controle bij orthopeed ( 1 wervel staat gewoon niet meer in een rij)
-Heb heel af en nog last: als ik bijv met een te zware winkelwagen rij, die kan ik nauwelijks corrigeren
-Te lang lopen waarbij ik bijv tassen vast heb tijdens het shoppen
-Rijden op een barefootzadel ( ik voel teveel)

Maar verder ben ik echt heel dankbaar dat ik praktisch alles weer kan

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 14:18

zo dat klinkt heftig ravellie, de 13de wervel, is dus een stuk hoger als wat ik heb, ik heb de 5de wervel (onderste 2 zijn vastgegroeid anders zou het de 6de zijn of zo iets)
maar gelukkig ben je er goed boven op gekomen.

Nou inderdaad, we willen daarom ook even naar zwolle om te kijken of ze daar een goede kunnen aanmeten,

Ik heb gelukkig geen mega rare inzakkingsbreuk en met pijnstillig kan ik het goed houden, en kan zelfs al bijna de hele ochten aaridg zitten.

wat voor soort corsetten meten jullie er altijd voor aan dan? ik heb nu een 3 punts corset, gewoon een standaart ding van hard plastic.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:20

Moeders heeft 2 jaar geleden haar rug gebroken. Ergens onderin en dan de wervel waar net je zenuwen stoppen..?

Die moest 2 weken in het ziekenhuis blijven, plat op der rug. Toen kreeg ze nog 6 weken een gipskorset en al met al heeft het zeker 6 tot 8 maanden geduurd voordat ze weer kon rijden.. Of langer zelfs?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:30

Ik heb wel een inzakkingsbreuk

Maar ik heb nooit geen corset hoeven dragen
Het moest allemaal natuurlijk genezen vlgs de artsen.
Gelukkig had ik voor mijn ongeval hele sterke spieren door het hardlopen en paardrijden
Daar is na dat ongeluk zo'n beetje alles aan verloren gegaan
Inmiddels heb ik weer wat opgebouwd, maar het gaat echt heel langzaam Huilen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 14:34

Hmm balen dat ik het wel moet, maar ik ga morgen voor een second opinion naar zwolle, vertrouw het allemaal niet echt in emmeloord (klein ziekenhuis wat ook allemaal erg raar ging)

had ook liever geen corset gehad. maar we zien wel wat zwolle gaat zeggen morgen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:36

Ik heb 2 onderste rugwervels gebroken, onstabiel.

3 maanden in het gips (van onder de borst tot één kant lies, één kant boven de knie) en 3 maanden revalideren (niet paardrijden Haha! '

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:42

Heb 2 jaar geleden een ruggewervel gescheurd, niet helemaal door dus. Deed ontzettend veel pijn, kon eigenlijk alleen maar staan of op mn buik liggen. Ongeveer 1 maand op 8 paracetamol per dag geleefd. Heb er nu nog regelmatig last van, het blijft toch een gevoelige plek denk ik. Wel na 3 weken weer te paard, maar dit was toch behoorlijk pijnlijk. Ik heb er toch wel een beetje angst om te vallen aan overgehouden, verder kan ik gelukkig alles nog!

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:22

Esme_ schreef:
Heb 2 jaar geleden een ruggewervel gescheurd, niet helemaal door dus. Deed ontzettend veel pijn, kon eigenlijk alleen maar staan of op mn buik liggen. Ongeveer 1 maand op 8 paracetamol per dag geleefd. Heb er nu nog regelmatig last van, het blijft toch een gevoelige plek denk ik. Wel na 3 weken weer te paard, maar dit was toch behoorlijk pijnlijk. Ik heb er toch wel een beetje angst om te vallen aan overgehouden, verder kan ik gelukkig alles nog!

dit heb ik ook gehad zoo ongeveer 2 jaar terug in januari toen ik met springen plat op mn rug belande
heb laatst spit gekregen en moest ik op de foto
en toen was dat dus heel duidelijk te zien dat er in die werfel TH 12 een scheurtje zat ( soort litteken )
ik heb ook bijna een maand plat gelegen en vol met asprientjes en pijn stillers.
heb der nu soms ook nog last van en dan kan ik heel moeilijk liggen dat is vooral als ik die dag heel veel gedaan heb.

ik heb het nu ook nog steeds dat ik bang ben dat ik eraf val, vooral omdat ik nu ook die spit erbij gekregen had
en ben nu sinds 2 weken weer een beetje het rijden aan het opbouwen
maar heb toch bijna 7 weken niet gereden zit dan ook echt nog op het rustigste manege paard dat er is Vork Tong uitsteken