Eten vlak voor het slapen gaan - is dat nu echt zo slecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wolkje

Eten vlak voor het slapen gaan - is dat nu echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 22:33

Ik maak hele lange werkdagen, en soms ben ik pas om half 9/ 9 uur 's avonds thuis.
Dan heb ik niet meteen zin om te gaan koken, ik ga eerst eventjes bankhangen en daarna douchen.
Vaak is het al tien uur voor ik eindelijk iets klaar ga maken, en half elf tegen de tijd dat ik het op heb.
Om elf uur ga ik meestal slapen.

Nu heb ik heel vaak gehoord dat een echte maaltijd vlak voor het slapen gaan niet goed is voor je.
Maar is het echt zo slecht? En waarom dan?
Laatst bijgewerkt door Wolkje op 05-02-08 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskiaatje

Re: Eten vlak voor het slapen gaan - is dat nu echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:35

Volgens mij is dat zo omdat je je eten tijdens je slaap niet verteert.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:29

Het schijnt echt niets uit te maken - broodje aap dus. Het gaat niet om wanneer, maar hoeveel voedsel je tot je neemt gedurende de dag.
Het is wel waar dat je met beweging je spijsvertering stimuleerd. (Dan heb je vaak ook weer sneller honger).

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:30

Het is wel zeker zo dat je lichaam 's nachts veel minder snel verteerd. Omdat je dus niet beweegt.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:34

Meestal is het zo dat zo'n maatijd vlak voor het slapen nogal zwaar op de maag kan liggen en ook eventueel voor brandend maagzuur kan zorgen.'S Morgens staat je vertering op een hoog pitje en in de loop van de dag wordt dat pitje steeds lager.Daarom is ook je ontbijt zo belangrijk.Maar het is een fabeltje dat je na 20.00u niks meer moet eten.Je kan dan nog prima eten, maar zorg dat het licht verteerbaar is.

Edit wat heerlijk, al die typfoutjes Clown
Laatst bijgewerkt door marlies85 op 05-02-08 23:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:35

Als je uiterlijk 2 uur voor je gaat slapen eet, is er niets aan de hand. Heb je een snelle stofwisseling, dan zul je ook niet aan gaan komen. Maar heb je aanleg om dik te worden, dan is het heel onverstandig om vlak voor het slapen gaan nog te gaan eten. Je stofwisseling komt stil te liggen als je gaat slapen en hierdoor wordt de voeding niet meer verbrand, maar opgeslagen in je lichaam.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:38

Dat je stofwisseling stil ligt 's nachts....waar halen jullie dat van daan?? Langzamer is anders dan stil!
Gelukkig gaat mijn stofwisseling lekker door...zou anders niet best zijn. Natuurlijk langzamer dan bijv. als je in beweging bent, omdat je dan meer verbrand.

Er zijn trouwens zat mensen die heerlijk kunnen slapen na het eten - zo'n after dinner dip.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 01:27

Lise81 schreef:
Het schijnt echt niets uit te maken - broodje aap dus. Het gaat niet om wanneer, maar hoeveel voedsel je tot je neemt gedurende de dag.
Het is wel waar dat je met beweging je spijsvertering stimuleerd. (Dan heb je vaak ook weer sneller honger).

Als je flink beweegt na het eten verteer je juist minder snel.
Omdat er meer bloed naar hart en longen toe gaat, en dus blijft er minder bloed over voor maag, darmen ect.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 03:20

Het is in ieder geval zo, je moet regelmatig eten, zodat je darmen etc. in werking blijven. zodra je gaat slapen, krijg je niks binnen, en gaat het ook minder snel, ook heb je geen beweging, en verteerd het minder snel.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:53

Het is inderdaad zo als Niicole__ het zegt. Vooral als je wil afvallen of iets dergelijks is het het beste om savonds na 21.00 uur niks meer te eten, want je verteerd vanaf ong. dan echt wel minder!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:27

Lise81 schreef:
Dat je stofwisseling stil ligt 's nachts....waar halen jullie dat van daan?? Langzamer is anders dan stil!
Gelukkig gaat mijn stofwisseling lekker door...zou anders niet best zijn. Natuurlijk langzamer dan bijv. als je in beweging bent, omdat je dan meer verbrand.

Er zijn trouwens zat mensen die heerlijk kunnen slapen na het eten - zo'n after dinner dip.

Klopt! foutje van mijn kant! Stil moet zijn langzaam.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:28

Saskiaatje schreef:
Volgens mij is dat zo omdat je je eten tijdens je slaap niet verteert.

dat dachten ze eerst inderdaad, maar dat blijkt nu achterhaald te zijn...

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:39

's nachts verteer je juist relatief goed. Dan werkt namelijk het parasympatische deel van je autonome zenuwstelsel het best, dit deel zorgt juist voor stimulering van de aanmaak van verteringssappen, meer bloed naar het verteringsstelsel enz.
Overdag werkt voornamelijk het orthosympatische deel van het autonome zenuwstelsel, dit deel zorgt ervoor dat je lichaam actief is, meer bloed naar hart/longen en het verteringsstelsel wordt minder gestimuleerd.
Wat je nou precies wel/niet moet doen weet ik niet, TS, maar wilde even duidelijkheid scheppen Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:40

Van eten wordt je juist toch ook slaperig. En waarom gaan babies altijd slapen na het eten?? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:44

GuitarLove schreef:
's nachts verteer je juist relatief goed. Dan werkt namelijk het parasympatische deel van je autonome zenuwstelsel het best, dit deel zorgt juist voor stimulering van de aanmaak van verteringssappen, meer bloed naar het verteringsstelsel enz.
Overdag werkt voornamelijk het orthosympatische deel van het autonome zenuwstelsel, dit deel zorgt ervoor dat je lichaam actief is, meer bloed naar hart/longen en het verteringsstelsel wordt minder gestimuleerd.
Wat je nou precies wel/niet moet doen weet ik niet, TS, maar wilde even duidelijkheid scheppen Knipoog

Goed dat ik dat weet kan de frituurpan weer op volle toeren gaan draaien als ik sávons honger krijg Tong uitsteken
Nee idd, het is allang al achterhaald, van mijndokte rmocht ik zelfs midden in de nacht een broodje eten als ik honger had...
Of het goed voor het afvallen is is een tweede Knipoog

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:50

Is een broodje aap verhaal leren wij op de opleiding!Want of je nou om 18:00 wat eet, of datzelfde om 11uur. Het aantal calorien blijft hetzelfde. Je kan het ook zo zien: wat je daarvoor nodig had aan calorien heb je eventueel al gehaald uit je reserves. Het houdt elkaar dus netjes in balans. (Bovendien is het zo dat je het grootste deel van je energie gebruikt voor functies als je lichaam in rust is, een kleiner deel daarvan gebruik je voor dingen zoals sporten. Dus 's nacht draait het allemaal gewoon verder hoor Knipoog)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:12

Je verteringstelsel blijft ALTIJD op gang. Ik eet sinds een paar weken ook wel is wat later, ook rond 9en omdat ik, als ik thuis kom gewoon weinig honger heb, en ik ben gewoon op hetzelfde gewicht gebleven! Ik ga doordeweeks meestal tussen 10 en 11 naar bed (ligt er een beetje aan hoelaat ik er de volgende dag uit moet)

Net als vandaag, had 2 halve gevulde courgettes als avondeten (heb er al 1 op) en ik denk dat ik zo maar de andere even ga opwarmen Bloos

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:40

Als ik echt heel veel gegeten heb, slaap ik niet lekker hoor.

Ik ben verder geen bioloog dus of het wel of niet broodje aap is, waag ik mij niet aan. Ik vind het allebei wel logisch klinken eigenlijk. Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:43

Dus we mogen nu lekker veel eten savonds? Clown

Dat doe ik trouwens toch niet, want ik kan dan niet helemaal goed slapen... Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:43

Dat doe ik trouwens toch niet, want ik kan dan niet helemaal goed slapen... Knipoog

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:25

LiNdA1986 schreef:

Tja als je meer eet dan je verbruikt, kom je natuurlijk wel aan Knipoog

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:48

Het maakt inderdaad niet zoveel uit. Als je slaapt verbrandt je ook calorieen hoor.. Hersenen verbruiken een hoop energie. Ja