Goed massage-info-boek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Goed massage-info-boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:15

Ha bokkers,
Ik ben op zoek naar een duidelijk boek om een klein beetje de basisprincipes van het masseren te leren. Op dit moment doe ik maar iets en ik wil wel graag wat doen wat ook effect heeft. Helaas was ik te laat om de cursus Massage als keuzevak op school te kiezen en wil daarom met literatuur alvast een beginnetje maken.
Nu zat ik net op bol.com te kijken, maar er zijn zó veel verschillende boeken. En de prijzen liggen eigenlijk allemaal best dicht bij elkaar.
Ik wil trouwens niet meer dan 15 euro eraan uitgeven.

Wie heeft een goed idee?

Lise81

Re: Goed massage-info-boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:35

Ik zou wel een cursus doen, dan leer je echt voelen en de handgrepen toe te passen. Feedback krijgen van de persoon die je masseerd is vooral erg belangrijk: hoe hard, heb je de spier etc.
Het ligt er ook erg aan waarvoor je de massage wilt toepassen. Ontspanning of echt bij spierpijn e.d. ?
Ik ken de boeken van bol.com niet, had een syllabus en een goede docent Knipoog Maar ik zou naar een boekwinkel gaan zodat je de explaren een keer goed door kan bladeren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:32

Ja een cursus is het beste. Had gehoopt dit op school te kunnen doen, heb er naast school en paarden namelijk geen tijd voor.
Ik masseer mijn vriend nu regelmatig vanwege spierpijn in de rug en wil eigenlijk wel weten hoe ik dat nu het beste kan doen. Ik doe nu zomaar wat, in de hoop dat het helpt. Feedback krijg ik genoeg van hem Knipoog

Syllabus is een anatomieboek toch?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:25

Ik heb voor mijn verjaardag van mijn vriend het boek "Oosterse en Westerse Massage" gekregen.
ISBN 90-6963-482-1

Is een aanrader!

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:21

Ik geloof dat ik ergens een groot werkdocument van school op de computer heb staan over klassieke massage zoals wij die moeten leren bij fysiotherapie. Zal eens zoeken Knipoog

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:20

Ik heb via Bol.com het Basisboek Massage gekocht (15 euro). Is een leuk boek voor de beginner, staan wat basis dingen in en voor ieder lichaamsdeel een serie. Verder nog wat stukken over babymassage, zwangere vrouwenmassage, ouderenmassage enz Clown

Maar als je echt meer wil leren over de verschillende technieken en wat helpt tegen bepaalde klachten zou ik een ander boek kopen, dat is namelijk wat ik ook wou maar niet echt uit het Basisboek heb kunnen halen.

Iemand misschien die dan wel zo'n boek weet? Tong uitsteken

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:34

LaraCroft schreef:
...en wat helpt tegen bepaalde klachten zou ik een ander boek kopen, dat is namelijk wat ik ook wou maar niet echt uit het Basisboek heb kunnen halen.
Iemand misschien die dan wel zo'n boek weet? Tong uitsteken

Klachten kan je ook normaal niet echt weg krijgen met masseren. Massage stimuleerd de doorbloeding, waardoor afvalstoffen beter worden afgevoerd - op die manier verminderd de spierpijn.
Wil je klachten verminderen dan moet de "oorzaak" worden gevonden en niet de gevolgen worden gemasseerd. Dit zorgt nl. voor een korte verbetering, maar door bijv. bepaalde houding of bewegingen krijgt de persoon vrij snel weer de klacht terug.
Voor de behandeling van klachten kan je als persoon beter naar bijv. een fysiotherapeut die weet beter wat er aan de hand kan zijn en hoe dit verholpen kan worden.
Ieder goed massage-boek zal dit ook aangeven!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:44

Lise81 schreef:
Klachten kan je ook normaal niet echt weg krijgen met masseren. Massage stimuleerd de doorbloeding, waardoor afvalstoffen beter worden afgevoerd - op die manier verminderd de spierpijn.
Wil je klachten verminderen dan moet de "oorzaak" worden gevonden en niet de gevolgen worden gemasseerd. Dit zorgt nl. voor een korte verbetering, maar door bijv. bepaalde houding of bewegingen krijgt de persoon vrij snel weer de klacht terug.
Voor de behandeling van klachten kan je als persoon beter naar bijv. een fysiotherapeut die weet beter wat er aan de hand kan zijn en hoe dit verholpen kan worden.
Ieder goed massage-boek zal dit ook aangeven!

Ja dat ben ik absoluut met je eens. Maar met klachten bedoelde ik eigenlijk spierpijn, dat is wel fijn als je dat ff een beetje kan losmasseren, bijvoorbeeld wanneer je schouder vastzit. Maar inderdaad met langdurige klachten naar de fysio, werd trouwens in het Basisboek Massage heeel duidelijk vermeld.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:52

Ik heb wel voor je een boek thuis liggen van eenvoudige massage thuis, hierin staan handelingen die je kunt doen tijdens een massage. Dit boek word met plaatjes verduidelijkt.

Ik doe het weg voor 7 euro, als je er belang bij hebt pb je me maar.

En ik heb ook een boek over anatomie van de huid, deze is ook makkelijk omdat je bij het masseren ook veel moet wteen over het lichaam zelf, zoals de bloeddoorstroom.
Voor 8,50 mag je dat boek hebben.

Als je daar ook belang bij hebt moet je maar pb.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:59

Dank jullie wel voor de informatie Lachen
Ik zal jullie berichten in mijn achterhoofd houden.