AC Luxatie.. wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

AC Luxatie.. wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 04:31

Door een val vorig jaar september heb ik een AC Luxatie opgelopen, dit is een luxatie van het schoudergewricht en een relatief frequent letsel, zeker bij bepaalde sportactiviteiten. De meeste letsels komen voor in het acromioclaviculaire gewricht, dit is de verbinding tussen het acromion (deel van het schouderblad) en de clavicula (het sleutelbeen). Dit heb ik ook.

Het was zo dat na mijn val ik een luxatie 2e graad had opgelopen, dit beteket dat er een scheur in je banden zit waardoor je sleutelbeen een stukje omhoog zit. Dat ziet er binnenin zo uit:
Afbeelding

De pijn hiermee was te overzien, had eigenlijk na wat fysio weinig tot geen last meer ging heel goed, tot ik een paar weken terug plots een keiharde ruk aan mijn foute arm kreeg waardoor die verder scheurde en ik in graad 3 terecht kwam. Hierdoor zijn mijn banden verder doorgescheurd en ligt mijn sleutelbeen ver boven mijn schoudergewricht. Dat ziet er zo uit:
Afbeelding

Op dit moment heb ik last van hevige pijn. Ik ben echt geen zeurpietje maar ga met lood in mijn schoenen naar stal om te rijden, dat heb ik nóóit gehad (zat er 2 weken na mijn ongeluk alweer op) Ik denk dat het nu ook een kwestie is van wennen aan de pijn, ik ontlast het niet, dat hoeft ook niet van de chirurg aangezien het niet verder stuk kan gaan dan dat het nu is. Ik wil echt wel door met waar ik mee bezig was, maar het lukt niet zoals ik dat wil.

In een gesprek met de chirurg zei die dat de pijn hoort bij de graad van het letsel, waaraan niet veel meer kan worden gedaan dan pijnstillers. Het enige wat nu rest is een operatie, welke ze liever niet uitvoeren aangezien die best heftig is. Het gebeurt ook dat in sommige gevallen de pijn wegtrekt en dat een operatie niet nodig is. Ik heb nu een afspraak voor over vier maanden, dan kijkt hij nog een keer en dan wordt er besloten of ze gaan opereren of niet...

Ik kijk erg tegen deze vier maanden op, ik heb een beetje een hard hoofd in mezelf, merk dat ik minder ga doen omdat ik bang ben voor de pijn.. En ik wil echt geen zeur zijn en heb best een hoge pijngrens, maar op deze manier zie ik het niet zo heel erg zitten

Nu zegt mijn chirurg dat dit vrij frequent letsel is, dus ik vraag mij af, zijn er meer bokkers met hetzelfde letsel en hoe ervaren jullie het? Is er wat mee gedaan of wordt er wat mee gedaan??

Lise81

Re: AC Luxatie.. wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:48

Ik kan de foto's niet zien. Ik denk dat bij jou het een flinke AC-fluxatie is zo te horen. Een vriendin van mij heeft het gehad door een val van een paard en mijn vriend een keer onzettend lichte na een scheve koprol (hij wou nadoen hoe iemand anders een AC-fluxatie had gekregen - niet heel slim!). Banden zijn slecht doorbloed en daardoor duurt het herstel langer. Dat het pijn doet wil ik wel geloven! Zijn er door de ruk aan je arm niet nog andere structuren beschadigd?
Ik denk niet dat je zeurt, rijden met zo'n arm is gewoon niet leuk en pijnlijk. Een schoudergewricht is al niet zo stabiel en deze verandering maakt het alleen maar instabieler. Niet zo fijn als je paard daar ook maar een beetje aan trekt.
Hopelijk werken de pijnstillers in ieder geval. Ben je ook weer begonnen met fysiotherapie of moet je daar nog even mee wachten? Heel veel sterkte in elk geval!!

Patriciavt

Re: AC Luxatie.. wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 13:34

Fysio heb ik doorlopend, maar dat is enkelt om de spieren wat soepeler te maken en te houden. Het feit dat het nu bot op bot is daar kan de fysiotherapeut niets aan doen
Bij mij zijn het niet alleen de banden die gescheurd zijn, maar ook spieren en pezen in de omgeving, het was dan ook zo'n knal dat ik zelfs de ribben op mijn rug (bij je schouder) gebroken had en daardoor een gat in mijn long.
Pijnstillers helpen gelukkig wel iets, maar het feit dat je vier maanden met iedere dag pijn moet rondlopen das niet leuk..

Maarrr we laten ons niet uit het veld slaan, het paard waardoor ik dit heb gekregen, is hopelijk binnenkort de mijne Lovers