Bloed geven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Bloed geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 16:21

Hoi,

Ik vroeg me af of er meer bokkers zijn die bloed/plasma geven (bij de bloedbank). Ik zou vandaag voor het eerst voor het "eggie" gaan, maar nu was de ader te klein en kwam er bijna niets uit :S Dus ik wel een hele zere arm nu, maar niemand heeft er iets aan. Ze zeiden ook dat ik o negatief bloed had en dat willen ze graag, dus dan proberen ze het wel extra goed (heel fijn...). Maar ik wil het wel heel graag. Gaat het bij jullie wel goed? En hebben jullie er daarna ook last van?

Ow, en nog een klein vraagje. Ik ben heel vaak duizelig als ik op sta. Eigenlijk altijd wel als ik op de bank hang, dan kan ik niet zomaar opstaan. Mijn HB is daarentegen niet laag, maar ik heb wel een hele lage bloeddruk. Waar zou het aan kunnen liggen? Ik heb eigenlijk geen zin om weer naar de dokter te gaan alleen met een vraag...

juval

Re: Bloed geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:27

ik ben ook bloeddonor. gelukkig heb ik 'makkelijke' aderen, ze prikken altijd in een keer goed. Balen dat het bij jou niet lukte. sterkte met je zere arm.
mijn bloed is B+

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:28

Erg goed van je om het te doen!

Ik heb het ook meerder keren gedaan, maar de laatste keer ging het mis.
Mijn HB was ook niet te laag,maar ben wel behoorlijk Knock-Out gegaan,terwijl de slang nog liep...(toen ik weer bijkwam moest ik verschrikkelijk overgeven).
Ik denk zelf dat het niet te laag was maar wel aan de lage kant en ook mijn bloeddruk was niet te laag maar wel aan de lage kant.Maar je wordt altijd onderzocht en ondervraagd door een arts voor zo bloed afnemen.
Haha, ik wil je echt niet bang maken! Duivel Maar je verhaal over duizeligheid enzo kwam me erg bekend voor.
Ik voelde me die dag gewoon goed, maar mijn lichaam kon het echt niet hebben blijkbaar.Sinds die keer doe ik het niet meer, ik durf niet meer Haha!
Ik zou het even melden bij de arts als je erheen gaat.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 16:31

Ja ik zei het ook, maar ik vind me altijd zo'n aansteller dat ik er dan maar een beetje over heen banketstaaf. Ik was ook een beetje zo doezelig op mijn benen toen ik weg liep, maar ik ben al niet zo'n held met naalden en bloed enzo. Maar goed, ik heb nu dus geen zin in de volgende keer Knipoog nog meer bloed er uit, pff. Maar ik was ook dom hoor. Ik zat om half 1 in die stoel zonder nog gegeten te hebben... Knipoog

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:33

Ik heb me ook opgegeven alleen was mijn Hb gehalte iets te laag.
Ik heb O negatief het schijn dat je deze bloedgroep aan iedereen kan geven.

Ik ben ook resus resistent, dit geef ik niet omdat je dan van te voren een injectie krijg waar je ziek/grieperig van kan worden

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:35

Ja, dat had ik dus ook TS. Ik vond dat ik wel een beetje bloed moest kunnen geven. En dat ging een keer of vijf ook heel goed.Ja, een beetje draaierig. Maar als je gewoon kompleet van de wereld bent voor een tijdje, is je lichaam het er wel erg duidelijk niet me eens. Haha!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 16:37

Inderdaad haha, je lichaam weet het vaak heel goed! Maar het kan wel gewoon deze keer zijn geweest, en dat het de volgende keer wel goed gaat. Je kunt het altijd proberen... denk ik... haha, ik wil ook niet dat je dan gaat en weer zo misselijk wordt ofzo, is ook geen pretje!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:40

ik heb het geprobeerd, maar keer op keer ben ik niet te prikken.
In het ziekenhuis prikken ze altijd in mn pols of in mn knieholte, maar dat doen ze bij de bloedbank niet.

Elke keer (nu 6 keer geweest) lukt het niet om te prikken, en ben ik bont en blauw.

Heb nu dus de hoop opgegeven... Dan maar geen bloeddonoor!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:20

Bij mij moeten ze ook een paar keer mikken, heb wel altijd een wat blauwe arm, maar gelukkig doet het weinig zeer. Ben ook Oneg, dus een graag geziene donor.
Ik eet altijd 's middags een warme maaltijd voor ik ga en eigenlijk heb ik daarna nooit ergens last van. De volgende dag ben ik ietsjes moe, maar niet storend erg oid.
Ik mag nu een tijdje niet wegens zwangerschap, maar ik vind bloeddonatie altijd een ontzettend mooi goed doel Lachen Succes met je 2e poging dus!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:28

Ik was het altijd van plan om het te doen van zodra ik 18 was, maar heb ook een nogal lage bloeddruk (heb regelmatig draaiingen enzo) maar ga het normaalgezien de volgende keer als het in de buurt is wel gaan proberen Haha!
heb wel moeilijke aders Nagelbijten / Gniffelen maar dat zullen we dan wel zien Ja

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:17

Ik ben nu ruim een jaar donor. Heb twee keer bloed gegeven en ben daarna plasmadonor geworden. Ik ga nu iedere maand naar de bloedbank. Vind het een kleine moeite, ben makkelijk te prikken en heb altijd een hoog hb. Ik merk er weinig van, maar ik moet niet direct gaan sporten. Wel is mijn bloeddruk meestal aan de lage kant. Ik heb 1 keer een flinke bloeduitstorting gehad, dit was toen ze net een nieuw soort naalden hadden waar ze nog een beetje handigheid in moesten krijgen. Meestal vind ik het wel relaxed, 40 minuten in die stoel liggen, een beetje lezen en koffie drinken!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:02

A+, geef regelmatig bloed en plasma ook al een keer plaatjes(maar dat duurt me wat te lang). Zelden problemen, een keer een pracht van een blauwe plek. Foutje van de onervaren prikster. Na ja kan gebeuren.

Laat ze volgende keer in je andere arm prikken, scheelt soms een hoop. Rechts gaat makkelijker bij mij dan links. Als dat ook echt niet gaat en je wil echt geven kan je ze ook vragen of ze geen andere vene willen gebruiken (op je been ofzo, maar dan is aangepaste kledij misschien wel makkelijk.)

Ik heb trouwens minder last van plasma geven als van bloed geven. Het kan vaker en geeft nog eens een bonnetje extra. Is wel een grotere naald.

Zorgen dat je gaat als je je goed voelt. Cola naar binnen werken en GOED eten voor je gaat geven. (scheelt erg veel) Zeg ook dat je duizelig wordt dan leggen ze je benen naar boven voor het fout gaat (helpt echt) en houden ze je wat extra in de gaten.

Tintelingen rond je mond ook zeggen, dan krijg je een goor citroendrankje met extra calcium, dat dan blijkbaar beetje laag staat.

Voor de rest: Goed! Thumbs up! Doen! Heeft echt nut en je vult een tekort op dat voor veel mensen een wereld van verschil kan zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:46

Heb ondanks dat ik slecht te prikken ben vanochtend gebelt om een afspraak te maken. Het is immers een goed doel.

Alleen mag ik voorlopig geen bloed geven. Heb zelf een bloed transfusie gekregen...
Helaas, maa0 rben wel echt dankbaar voor ieder die bloed geeft. Anders had ik ook geen nieuw bloed kunnen krijgen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:13

Ik (A+) heb nu 3x bloed gegeven en al ben ik niet de makkelijkste om te prikken, ik heb nog geen blauwe plek gehad van het doneren (wel van het prikken om iets te controleren Clown )..

Ik vind het een gemakkelijke en zinvolle manier om iets te doen voor de maatschappij, iets waar iedereen zich bij betrokken zou moeten voelen..

Ik laat me na het doneren altijd lekker verwennen: mijn vriend kookt dan en zorgt de hele avond voor m'n hapjes en drankjes Haha! Heftig sporten doe ik minstens 24 uur niet..

Ik ben ook regelmatig duizelig, ben wagenziek en kan niet goed tegen liften en dergelijke. Dat heeft echter niets met mijn bloeddruk of -samenstelling te maken, maar met iets verstoorde evenwichtsorganen Knipoog

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:54

Ik ben enkele jaren bloeddonor geweest, maar mag door medicatie (heb sinds kort epilepsie) geen bloed meer geven.
Bij mij ging het prikken bij de een prima en bij de andere voor geen meter. Het lag er echt aan wie me prikte. Ik had wel altijd moeite met de 'doorstroom' dan ging er vaak zo'n alarmpje af.
Ik heb niet zoveel last gehad van het doneren en kon meestal dezelfde dag nog gaan paardrijden.
@wizewo; wat voor bonnetje heb jij het over?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:54

ik wil me er nog voor aanmelden, net als voor beenmergdonor, dat wil ook nog wel worden.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:06

Oh hebben jullie dat niet? Het rode kruis, geeft aan iedereen die bloed geeft, naast koekjes en drankjes, een bonnetje, plasma twee bonnetjes. Die bonnetjes kan je dan inruilen voor een kleinigheid. Van lippenbalsem, zalfjes, tot filmticket en boeken (maar dan heb je al aardig wat bonnetjes nodig). Ik doe het er niet voor, maar het is wel mooi meegenomen!

Hebben jullie dat niet?

Werkende mensen kunnen ook een dag vrij krijgen van hun werk (ben je lekker mee als student). Je krijgt dan een briefje en dat moet geaccepteerd worden door je werkgever, maar eigenlijk zie ik dat niet vaak gebeuren. Maar het wordt je wel aangeboden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:10

Wizewo, ik heb toen ik in Gent studeerde in Balgie ook heel vaak plasma en bloed gegeven.
En dat gaat inderdaad zoals jij zegt. En voor plasma mag je ook nog eens elke week komen.
Maar in Nederland mag plasma maar 1 keer per maand en volbloed nog veel minder vaak.
Je krijgt wel iets te drinken na het geven of als je er voor moet wachten. Vaak ook iets als je in de stoel ligt.
Maar verder krijg je niet zo'n mooi bonnensysteem als in Belgie.
Bij je eerste bezoek krijg je als het goed is een kleinigheid, een mok ofzo. En dan per zo veel bezoeken krijgt je iets sufs als een knuffeltje, een dasspelt of een beeldje ofzo... Niet echt een belonend systeem als bij jullie dus... helaas...

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:10

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 07-04-22 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:11

Zozo, Sanquin heeft wel een hapje en drankje na het doneren, is zelfs verplicht om flauwtes te voorkomen. Maar bonnetjes enzo kennen wij niet..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:14

Ik ken dus beide sytemen, hier en in Belgie.
Ik moet zeggen dat je er in Belgie niet rijk van wordt, maar toch wel gestimuleerd wordt regelmatig te komen.
2 keer plasma geven, is 4 bonnetjes, is gratis bioscoop bijvoorbeeld, en je kunt voor boeken sparen en bonnen voor pretparken/dierentuinen etc. Erg tof systeem!

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 01:12

Dat soort dingen doen ze in Nederland juist expres niet, omdat ze bang zijn dat sommige mensen het dan voor de beloning gaan doen en daardoor misschien niet meer helemaal eerlijk zijn bij het invullen van de vragenlijst.

Verder zoals al wel gezegd is: ga alleen als je je echt helemaal goed voelt en goed gegeten hebt, zo niet stel het gewoon even uit! Zo voorkom je problemen. Ben zelf trouwens pas een keer geweest hoor dus eigenlijk dus nog niet echt een ervaringsdeskundige maar het viel mij echt heel erg mee. In het begin voelde ik me heel klein beetje draaierig maar dat was meer van de spanning. Verder nergens last van gehad!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 01:27

Ik heb 1x geprobeert om gewoon donor te worden maar toen liep de zak te langzaam vol en zaten er stolsels aan de naald. En ook een keer plasma gegeven maar omdat ik vrij lastig te prikken was vonden ze het beter dat ik mijn aderen spaarde voor als ik het zelf nodig had.
Daarbij werk ik zelf veel met bloed en is er dus altijd een risico dat ik ongemerkt besmet kan raken al is dat vrijwel onmogelijk met alle voorzorgeisen.
In Nederland hebben ze inderdaad geen beloningssysteem omdat ze niet willen dat mensen bloed komen geven om er zelf beter van te worden. Want juist een risicogroep die je liever niet wilt hebben, zou daar om die reden op af kunnen komen.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 03:51

Ik heb nu 1x bloed gegeven, ben A+.
Bloed geven gaat niet zo heel makkelijk, omdat ook mijn vaten dun zijn...
Naald trekt héél snel vacuüm bij mij!
Ben niet geschikt voor plasma donor, omdat mn vaten daar te dun voor zijn...

TS, duizeligheid bij het opstaan kan komen door je lage bloeddruk...
Snel opstaan kan orthostatische hypotensie veroorzaken (versnelde bloeddruk-daling door snel opstaan)...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:01

DendroFleur schreef:
Want juist een risicogroep die je liever niet wilt hebben, zou daar om die reden op af kunnen komen.

Bij ons vraagt de arts nog vanalles na tijdens het onderzoek en gebelt geweest om te vragen waarom ze iets vergeten was om in te vullen(en dat haar bloed aan de kant was gezet voor moest het risco hebben), en al eens gebelt dat ze een tijdje moest wachten met nog een keer te komen om dat haar bloedwaardes wat laag stonden. De beloning is echt niet groot 2 keer plasma geven voor een cinematicket van nog geen 10 euro, lijkt me geen winstgevend iets voor die doelgroep.

Voor de rest moet je altijd een apart formulier invullen waarop je schrijft of je op een of andere vorm iets van risicogedrag hebt vertoond. Op het eind van de dag halen ze het eruit en als er een JA is, wordt dat bloed eruit gehaald. Dus als je in groep komt en geen problemen wil, of echt alleen voor het bonnetje komt, kun je het zo oplossen.

Leuk meegenomen maar als je het daar voor doet moet je al heel veel geduld hebben. Geld krijg je zoiezo nooit.

Ok, 100% garantie heb je nooit, maar die doelgroep zie ik nooit als ik aan het geven ben. Kun je beter oude vrouwtjes overvallen Knipoog .

Ik vind het echt geen slecht systeem. Wel belonen maar niet over belonen.