Ademhaling...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Ademhaling...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 14:42

Mijn vriend ademt altijd heel snel, ik maak me daar over wel is zorgen.
Als ik 1 keer heb in en uit geademd heeft hij dat al 3 keer gedaan.

Soms zeg ik wel is dat ie rustig moet ademen en dan doet hij dat wel even maar na een tijdje gaat hij weer snel ademen.
Ik heb ook wel is tijdje zo geademd als hij dat deed, om te kijken hoe dat nou voelde, maar ik werd er echt niet lekker van...
Hoe kan ik zorgen dat mijn vriend een juiste ademhaling aanneemt?
Want het lijkt me niet goed voor je als je zo snel ademt....

Blue_Eyes

Re: Ademhaling...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:02

Als hij er geen last van heeft, lijkt me dat dat gewoon zijn ademhalingsritme is. Niks aan de hand dus, mijn man ademt ook veel sneller dan ik. Maar als je je er echt zorgen over maakt moet je hem misschien eens voor een verwijzing naar de ademhalingstherapeut sturen, het kan zijn dat hij alleen met de bovenkant van zijn longen ademhaalt. Dat is inderdaad niet helemaal zoals het hoort. Wat je kunt doen is het volgende: laat hem op zijn rug gaan liggen en leg je hand op zijn navel (plat). Als je zijn buik op en neer voelt gaan, ademt hij wel via zijn buik (dus met zijn hele longen). Niks aan de hand, dan heeft hij in ieder geval gewoon een snel ademhalingsritme.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 15:12

Daar heb ik inderdaad ook op gelet, hij ademt niet met zijn buik maar zijn borst zeg maar.
Ik heb wel is gehoord dat je een buikademhaling hoort te hebben en geen bostademhaling.
Of zou dat een fabeltje zijn?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:26

Nee, dat is geen fabeltje. Je gebruikt dan het onderste deel van je longen niet, en dat is niet goed. Miss toch eens naar een ademhalingstherapeut? De meeste Mensendieck en Cesar-therapeuten geven ook wel zoiets.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:30

Ik heb juist geleerd dat de (juiste/meestvoorkomende) ademhaling een combinatie is tussen borst en buik Clown

Dacht wel in een college gehoord te hebben dat mensen met een borstademhaling vaker perfectionistisch blijken te zijn/vatbaarder voor stressfactoren. Mensen met ademhalingsproblemen (astma etc) ademen ook vaker via hun borst dan buik.

Ik ken wel een oefening waarbij je alle ademhalingstechnieken gebruikt en wat ook relaxend werkt. Beginnen bij alleen borstademhaling, dan buik en dan vanuit je buik naar je borst ademen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 15:59

Citaat:
Dacht wel in een college gehoord te hebben dat mensen met een borstademhaling vaker perfectionistisch blijken te zijn/vatbaarder voor stressfactoren. Mensen met ademhalingsproblemen (astma etc) ademen ook vaker via hun borst dan buik.

Hahahaha, Dat klopt wel bij mijn vriend Ja

Naar een ademhalingstherapeut zal ik hem nooit krijgen, nog niet met 10 olifanten, dus dat gaat niet gebeuren.
Ik hoop dat ik hem zelf misschien kan helpen.

Dat het slecht is om een borstademhaling te hebben is dus geen fabeltje, ik denk ook dat je sneller gestresst raakt en je minder goed kan ontspannen omdat je steeds maar met die hoge snelle ademhaling zit.
Maar waarvoor zou het nog meer slecht zijn?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:02

volgens mij hangt dat heel erg af van persoon tot persoon, ik adem ook zo rap, als ik het doe op het ritme van mijn vriend heb ik het gevoel te gaan stikken, zo traag.

Ik heb gewoon wat minder goede longen en moet wat rapper ademen dan iemand anders en ik voel me daar prima bij. Zolang als hij zich goed voelt, waarom zou hij dan moeten veranderen?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:12

Als je een kleinere longinhoud of verminderde longfunctie hebt, dan is het een 'reden' om snel te ademen. Dan kun je oefenen wat je wil, maar dat verandert vrij weinig Haha!

Maar verschil is wel dat je zowel via je borst als buik snel kan ademen. Ik adem langzamer dan mijn vriend, terwijl ik vooral via mijn borst adem en hij via buik.

Mijn ademhaling is 'slecht', omdat ik een kleine longinhoud én verminderde longfunctie heb. Plus dat ik via mijn borst adem en ook een persoon ben die vatbaarder is voor stressfactoren, hyperventilatie, licht neurotisch *LOL*
Ademhaling van mijn vriend is goed, omdat die heel gecontroleerd is en hij ook bewust is van zijn ademhaling. Hij heeft ook goede, getrainde longen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:15

ik adem ook met men borst als ik stress heb, mensen die met borst ademen kunnen bij de fysio oefeningen doen, en longinhoud kan vergroot worden door te trainen

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:23

hij heeft dan waarschijnlijk ook geen adem pauze dat is ook minder goed. heeft hij verder ook een minder goede conditie of dat dan weer niet? want als hij astma of copd zou hebben dan zou hij ook last hebben met zijn dagelijkse dingen zoals (trap)lopen, werk, vrijetijdsbesteding (leest hier even een sheet voor die net toevallig aan het leren ben over copd Tong uitsteken). is hij verder gespannen in zijn lichaam?
want dan kan het ook komen omdat hij helemaal gespannen is dat die daardoor weer sneller gaat ademen. als hij er verder geen last van heeft en er niks aan wil doen oke dan. dan kan jij ook niet veel doen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 11:42

floorsil schreef:
hij heeft dan waarschijnlijk ook geen adem pauze dat is ook minder goed. heeft hij verder ook een minder goede conditie of dat dan weer niet? want als hij astma of copd zou hebben dan zou hij ook last hebben met zijn dagelijkse dingen zoals (trap)lopen, werk, vrijetijdsbesteding (leest hier even een sheet voor die net toevallig aan het leren ben over copd Tong uitsteken). is hij verder gespannen in zijn lichaam?
want dan kan het ook komen omdat hij helemaal gespannen is dat die daardoor weer sneller gaat ademen. als hij er verder geen last van heeft en er niks aan wil doen oke dan. dan kan jij ook niet veel doen.

Hij heeft gewoon een goede conditie en traint bijna elke dag, verder is hij ook niet overdreven gespannen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:49

Grappig, dat heb ik me ook wel eens afgevraagd Haha!

Als ik 1 x ademhaal, dan heeft hij dat al 2 x gedaan. Heeft het misschien te maken met je bloeddruk? Ik heb namelijk een lage bloeddruk en hij normaal/iets hoger...

Ondanks dat ik een rustige ademhaling heb, heb ik ook last van hyperventilatie. Ik kan heel slecht tegen koffie en caffeine houdende producten. Zolang ik dat niet drink gaat het gelukkig goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:58

tja, als hij er zelf geen last van heeft zou ik me er geen zorgen om maken...

ik heb toen ik zwanger was een tijdje yoga gedaan, daar leer je heel bewust met je ademhaling omgaan, dat vond ik toen wel heel interessant en leerzaam. Ik gebruik het nog steeds af en toe.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:05

floorsil schreef:
want als hij astma of copd zou hebben dan zou hij ook last hebben met zijn dagelijkse dingen zoals (trap)lopen, werk, vrijetijdsbesteding

Met astma hoef je toch geen last te hebben van dagelijkse dingen als traplopen, werk of vrijetijdsbesteding?? Mijn halfzus heeft zware astma. Ze loopt elke dag vijf kilometer en voetbalt drie keer in de week, zonder problemen. Andere halfzus en vaderlief hebben ook astma en minder goede conditie, maar ook zij hebben geen last bij dagelijkse dingen.

Als ik één keer ademhaal, heeft vriendlief dat ook al twee keer gedaan. Ik heb welliswaar wel een longinhoud van 150%.. (en ondanks dat en de rustige ademhaling, ook last van hyperventilatie)

Jelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:26

ik heb ziekte van pfeiffer gehad en ik heb astma en dat ging dus niet echt samen, waardoor ik dus ook verkeerd ademende en ik voelde me er echt niet lekkerder door dus moest ik van de dokter naar een ceasartherapeut om te leren ademhalen a.d.v. oefeningen,, je begint liggend en bouwt dat op naar touwtje springen.. Het heeft mij heel erg geholpen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:33

Mijn vriend ademt ook veel sneller dan ik.. Maar hij is dan nu ook bezig met het verwerken en wegwerken van een heleboel spanning.. Eén van de methodes is een gecontroleerde diepe buikademhaling..

Je zou je vriend voor zijn verjaardag of om samen te doen een proefles Yoga kunnen geven Knipoog Daar schijnt men veel aandacht te besteden aan de juiste ademhaling..