coaching en kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

coaching en kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 11:41

Ik ben op zoek naar een bepaalde vorm van coaching en heb me verbaasd over de uiteenlopende tarieven. De een vraagt 20 euro per uur, de ander rond de 150 euro per uur!
Nu heb ik me laten inspirireren door iemand die met NLP werkt en zij heeft 1-2 coachings per keer nodig, en volgens de verhalen is ze echt goed.
Ze vraagt om en nabij de 100 euro per uur, en ik krijg dat niet vergoed.
Het is dan wel met 1-5 keer (laat ik het ruim nemen) opgelost.

Mijn vraag is nhu: is dit een redelijk tarief? Wat betalen jullie ongeveer voor een coach, personal coach, therapeut, whatever Lachen Mag ook per pb, ik wil graag weten wat de gangbare tarieven zijn en wat jij er voor over zou hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken.

garny95

Re: coaching en kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:00

Hai Pauline, als er dingen bij jouw spelen waar je de hulp van een coach wilt hebben is prima. Persoonlijke dingen zijn niet op te lossen in 1 tot 5 keer maar je kan er wel mee beginnen, ik benoem dit omdat je het hebt over Nlp.
Nlp wordt meestal gegeven in groepsverband door erkende instituten, persoonlijke coaches die nlp gebruiken daar zijn er heel veel van, er zijn veel goede trainers maar nog veel meer minder goede.
Zoek iemand die bij je past en waar je je veilig bij voelt en vraag naar referenties.
100 euro is een acceptabel tarief mits je bij een goede trainer zit. Bij een coach van 20 euro per uur zou ik niet aankloppen.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:45

Ik weet niet met wat voor problemen je te maken hebt. Als het iets is in de persoonlijke levenssfeer zou ik er zelf altijd voor kiezen om naar een eerste lijns psycholoog te gaan (kun je zonder verwijzing van de huisarts naar toe). Die hebben een gedegen opleiding en worden in veel gevallen ook vergoed door je (aanvullende) verzekering. Je hoeft daarvoor echt niet psychisch te lijden, ook alledaagse problemen waar je niettemin mee zit kunnen aan de orde komen. Zij vervullen heel vaak ook een coachingsrol..... maar zullen wel duidelijk een probleem definieren en structureel aan een oplossing werken (met bewezen technieken).

Ik kom te veel mensen tegen die zichzelf coach noemen en die volgens mij maar wat doen. Natuurlijk is het heerlijk om op gezette tijden met iemand over belangrijke zaken te spreken en op die manier kom je vaak zelf tot inzichten en een oplossingen. Maar ik vraag ik me wel af wat dan de meerwaarde is van een coach. Je vrienden en familie kunnen je immers ook een spiegel voorhouden en kosten geen euro 100,- per uur. En ook een dagboek bijhouden helpt vaak al heel goed.....

Bovendien heb ik vaak gezien dat mensen die zelf psychische problemen hebben gehad of tegen veel problemen zijn aangelopen coach worden omdat ze zichzelf als 'ervaringsdeskundige' beschouwen. Als ze een beetje vlotte babbel hebben en iemand het gevoel kunnen geven dat zijn problemen inderdaad heel reeel zijn ("nee hoor, je bent geen zeur en het is ook allemaal niet niks, maar ik vind dat je er al heel goed mee omgaat" ) en verder lekker meepraten komen ze een heel eind.........

Alleen als ik specifiek werk gerelateerde vragen of problemen heb zou ik met een coach in zee gaan. Dat zou dan iemand moeten zijn uit mijn vakgebied die in dezelfde soort organisaties heeft gewerkt en die een stuk meer levens en werkervaring heeft dan ik zelf heb. In dat geval zou diegene aangesloten moeten zijn bij een goed kantoor (De Baak, Van Ede en Partners) of ik zou meerdere goede referenties moeten zien.....

En in dat geval is een uurtarief tussen de euro 100- 200 wel reeel.......maar zodra ik het gevoel zou krijgen dat het niet klikt of diegene slaat in mijn ogen onzin uit (of nog erger: begint over zijn eigen persoonlijke ervaringen).. zou ik direct heel hard wegrennen!!!!

Als je gewoon graag met iemand praat die een beetje met je meedenkt en je wil dat niet met vrienden doen...... (omdat het vertrouwelijk is, maar ook omdat je bij een coach tenminste niet terug aandacht hoeft te geven en diegene zich ook niet zorgen over je maakt of er jaren later nog op terugkomt), dan zou ik lekker voor 20 euro per uur gaan praten en sparren met iemand die me aardig en ook nog een beetje wijs lijkt......

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:39

hiltje1973 schreef:
Ik kom te veel mensen tegen die zichzelf coach noemen en die volgens mij maar wat doen.

Bovendien heb ik vaak gezien dat mensen die zelf psychische problemen hebben gehad of tegen veel problemen zijn aangelopen coach worden omdat ze zichzelf als 'ervaringsdeskundige' beschouwen.

ze zijn natuurlijk wel ervaringsdeskundige en zullen ook wel wat handvaten hebben wat ze zelf ook geholpen heeft alleen wat ik nog mis bij de zoveel zg coaches is dat ze hun eigen "ding" vaak projecteren op die van hun client en dan is de vraag hoe zuiver het gesprek/ begeleiding is.

Wij vooronderstellen dat het iets is in de privesfeer, misschien is de ts alleen geinterresseerd in de Nlp omdat ze meer met "taal" wil gaan doen.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:40

mijn moeder is sinds 1 januari een bedrijfje gestart.

Counseling en Coaching.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:25

Ik behandel mensen in mijn alternatieve praktijk ne eigenlijk is gebleken dat ze daarnaast veel steun en effect gehad hebben van de gesprekken die tijdens de behandeling plaats vinden.
Waarschijnlijk komt het door mijn gave want ik ben er eigenlijk niet bewust mee bezig. En omdat mensen zo'n positeiev ervaring hebben gehad, vertellen ze het door.

Voor mij is het resultaat belangrijk. De prijs zou voor mij persoonlijk niet het eerste criteria zijn. Ik zou als ik iemand zou zoeken afgaan op ervaringen van mensen en op de uitstraling van de persoon. Ik wil wel meteen een klik voelen.

In mijn praktijk is het eigenlijk een beetje vanzelf gegroeid. IK heb er dus geen opleiding voor gevolgd. Toch heb ik volgens de mensen resultaat gehad. Dat is voor mij reden om er niet mee te stoppen. Ik denk dus dat er best meer mensen zijn zoals ik, maar ook veel die er wel een potje van maken. Het is dus de kunst om een goede te vinden als. Maar dat is natuurlijk met de reuliere behandelaars ook zo, papieren zeggen niet altijd alles.

Over NLP heb ik overigens heel veel goede dingen gehoord.