Discalculie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Discalculie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 00:20

Discalculie, een "variant" op dyslexie alleen heb je dan moeite met cijfers/klokkijken/rekenen en wiskunde etc.

Wie kan mij hierover meer vertellen, of wie heeft er last van? Ik heb altijd al moeite gehad met rekenen, loop daarop enkele schooljaren op achter, kon pas laat klokkijken, (groep 5). Ik draai ook getallen om, zowel met lezen als schrijven, bijv. ik zie 35, maar er staat 53. Ik wil mij er misschien op laten testen, zodat ik meer tijd kan krijgen voor bijvoorbeeld toetsen die met rekenen enzo te maken hebben.

Wie o wie kan mij hierover iets vertellen?

Alvast bedankt!

lindatje

Re: Discalculie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 01:43

Ik kan je er helaas niet zo veel over vertellen, maar ik denk dat ik het zelf ook heb. Ik merk het vooral met de getallen, net wat jij zegt, 53 lees ik als 35 Clown.
Ik ben op zoek gegaan naar een plek waar ik me kon laten testen, maar heb het uiteindelijk nooit gedaan omdat ik van school geen extra tijd bij toetsen zou krijgen .

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:10

Ik heb discalculie en ben er inderdaad opgetest.
Er is in het algemeen zeer weinig bekend over discalculie. Ook op scholen, wat bij mij nogal eens voor problemen heeft gezorgt.
Als je er vroeg bij bent, is met therapie nog wel wat te verbeteren.
Ik heb gewoon voor al mijn exacte vakken voldoendes gehaald op de middelbare, maar dat vraagt wel inzet.

Verwacht weinig begrip van scholen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:15

je moet in elk geval min. 2 jaar achterstand hebben in het rekenen. Aangetoont moet worden, dat ze jou veel hulp materiaal hebben aangeboden. De discalculie zit nog in zijn begin fasen van het erkennen ervan. Scholen hebben ook zoiets, wat heb je aan zo,n briefje. Voor jezelf is het een bevrijding van "niet dom, maar echt niet kunnen".
Mijn dochter word een dezer dagen gestest, door iemand die er een studie van heeft gemaakt. Zij gaat al spelen der wijs, rekenen met haar. Mijn dochter kan ook geen tafels benoemen, draait cijfers om, en klok kijken is al helemaal een ramp