Last van rug, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Last van rug, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:31

Waarschijnlijk teveel gebukt en teveel geveegd en vandaag opgestrooid dus dat is ook niet echt bevorderlijk geweest voor mijn rug. Heb al een warme douche genomen en de warme straal erop gedaan maar dat helpt niet. Wie heeft er tips zodat het weer wat beter kan gaan of gaat, behalve wachten tot dat het over is, want dat weet ik zelf ook wel!

nicky_4you

Re: Last van rug, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:34

Heb je een bad? Dan zou ik daar in gaan zitten.
En er daarna tijgerbalsem oid op doen en evt een pilletje erbij nemen en dan gewoon lekker warm houden

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:36

Even pijnstiller slikken zodat je niet verkrampt of verkeerde houding aanneemt om de pijn te vermijden. Iemand die even over je rug wrijft is vast ook wel even lekker en zoals Nicky ook schrijft beetje warm houden. Sterkte!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:36

Nee helaas geen bad

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:39

Meer warmte erop doen. Een kruik of een hittepit kan veel doen en is vaak wat langduriger dan een douche. Als je wel doucht kan het ook helpen om te gaan zitten, zodat je je rug wat meer kan ontspannen. Verder kan je er zo'n warmtezalf of warmtepleister opdoen.
Verder is het nu belangrijk om wel voorzichtig in beweging te blijven. Als je stil gaat zitten en bang bent om te bewegen, gaan je rugspieren verstijven en word het alleen maar erger. Wandelen is een goede optie.
Als je te veel last hebt om te bewegen, kan je rustig een pijnstiller (paracetamol, of bijvoorbeeld ibuprofen) innemen. Wel even naar de doseringen kijken, niet overschrijden.

Let wel: Bovenstaande tips alleen toepassen als je verder geen klachten hebt. Heb je een vreemd gevoel in (één van) je benen of rug, is de pijn ontstaan door een klap of val of is de pijn zeer ernstig, dan even langs je huisarts gaan.

Als de pijn lang aanhoudt, kan je huisarts eventueel een spierontspanner voorschrijven. Maar meestal is gecontroleerd in beweging blijven in combinatie met pijnstilling en warmte voldoende en trek het dan snel weg!

Succes er mee enne.... tot het weg is even niet uitmesten en opstrooien hè!!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:45

Nee niet door een klap of val, heb een lange rug dus als ik (te)veel buk dan krijg je dus dit. En even is niet erg, maar vandaag ook weer teveel belast en nu doet het dus erg zeer. En wees maar niet bang dat ik te weinig beweeg want kom net uit school en ga straks ook nog weer naar stal (alles op de fiets) en heb ook wel gereden en mest ook wel weer uit dus.
Ik zal vanavond even een warme kruik erop leggen als ik die kan vinden, en een electrische deken is natuurlijk ook niet verkeerd lijkt mij.
Ik houd alleen niet zo van die grote pillen en we hebben alleen maar ibuprofen Bloos.

Edit; Hmm.... uitmesten is dus niet zo'n goed idee? Ook niet als je er op dat moment geen last van hebt? (Het is vooral als ik mijn hoofd zegmaar omdraai en achteruit kijk, en als ik (diep) buk, vooral als ik dan weer omhoog kom).

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:08

Uitmesten is een behoorlijk zware belasting voor je rug, waarbij er veel kracht op komt te staan. Als je spieren al wat overbelast zijn, en net weer aan het herstellen zijn kan dat net weer te veel wezen en de ellende opnieuw laten beginnen.
Fietsen is overigens nou net een soort beweging waar je met rugpijn niks aan hebt Knipoog Paardrijden daarentegen kan wel erg goed zijn, mits je geen klappen in je rug krijgt van een bokkend paard enzo.
Wat je qua beweging kan doen moet je eigenlijk zelf voorzichtig uitproberen. Als uitmesten het niet erger maakt kan je het doen.
ALs je er trouwens vaker last van hebt, is het misschien een idee om eens langs de fysio te gaan. Die kan eens kijken hoe je bukt en beweegt en misschien voorkomen dat het vaker gebeurt.

Misschien zo meteen even langs de supermarkt fietsen en panadol halen?? Mooie kleine pilletjes. Of ibuprofen in poedervorm. Meeste supermarkten hebben dat wel.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:11

Warm maken helpt meestal juist niet Nagelbijten / Gniffelen
Omdat de spieren in je rug zodra de warmte weg is weer verkrampen Lachen
Duss, verder heb ik ook niet echt tips; Zit hier zelf ook met een overbelaste rug... Veel liggen helpt bij mij wel, maar dat is wel saai Knipoog

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:59

rust nemen is bij mij ook een goede oplossing, mesten kan ik dus wel, maar dat is 1 stal en dan is het ook gebeurt met me rug zeg maar Tong uitsteken zelf vind ik rust heel fijn, en zorg dat je et lekker warm hebt zodat je niet verkrampt