Kan geen piepende tonen verdragen, heel heftig..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Figo88

Kan geen piepende tonen verdragen, heel heftig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 23:07

Hey bokkers,

Precies een jaar geleden heb ik dit topic gestart: [MW] Vreselijk gepiep aan oren, durf haast niet meer de straat op
Nu, een jaar later is er nog altijd geen verandering in gekomen.
Ik ben meerdere keren bij het ziekenhuis geweest, hebben me helemaal nagecheckt, maar met mijn oren is er gewoon helemaal NIKS mis. Verdrietig
Er is veel oorsmeer (sorry...) uitgehaald, want dat was blijkbaar erg nodig aangezien je mijn trommelvliezen niet eens meer kon zien..
Ze hebben me daar afgepoeiert met ''Je zult er maar mee moeten leren leven.''
Ik kreeg echt het idee dat ze me daar ook gewoon niet geloofden.. Ook weigerden ze om verdere onderzoeken te doen. Ik had bijvoorbeeld voorgesteld om te onderzoeken of mijn zenuwen bijvoorbeeld overgevoelig of geprikkeld waren. Maar nee, dat kon niet volgens hun...... Op zulke momenten heb ik zó'n gruwelijke hekel aan dokters. Alleen maar kijken naar datgene dat ze geleerd hebben, meer niet...... Frusty Verdrietig

Ik ben nu wel bij iemand terecht gekomen die op een speciale manier masseert en daarmee ook stress uit je lichaam haalt. Misschien zou dat nog kunnen helpen, maar ze voelde bij mijn oren eigenlijk geen verkrampingen ofzo. Er zat niet echt iets vast ofzo. Dus ook dit leid waarschijnlijk weer dood..

Op internet kan ik alleen maar dingen vinden over een piep die je IN je oren hoort. Constant of af en toe. Maar bij mij gaat het dus om bestaande piepende krassende geluiden waar ik A-B-S-O-L-U-U-T NIET tegen kan..
Ik kan de deur gewoon niet uit zonder mp3-speler. Ik.. het is zo verschrikkelijk moeilijk om te beschrijven..

Ik zit hier nu gewoon weer met tranen in mijn ogen.. voel me er zo kapot en op door.. het beheerst gewoon mijn hele leven.. en niemand anders lijkt dit (zó sterk) te hebben of weet wat het is.. niks helpt gewoon.. Verdrietig

Dus nu opnieuw, misschien dat er in dat jaar toch wat meer mensen zijn die heel misschien iets herkennen...
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 20-01-08 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Re: Kan geen piepende tonen verdragen, kan bijna niet de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:10

ga eens naar een gehoortoestellenwinkel
en daar je verhaal doen
misschien is het optelossen met een gehoorstukje

Figo88

Re: Kan geen piepende tonen verdragen, heel heftig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 23:15

Dat zou eventueel kunnen ja.. Maar ik ben 19.. ik zie het echt niet zitten om met een gehoorapparaat rond te lopen.... Ik voel me al onzeker genoeg.
Ja, tuurlijk, ik wil niks liever dan dit probleem opgelost krijgen, maar ik ben op zoek naar de oorzaak van het probleem.. en ja, een gehoorapparaat is voor mij geen oplossing. Dan moet ik nu, vanaf mijn 19e tot ik dood ga met zo'n ding rond lopen.. want als ik de oorzaak niet aanpak zal het ook niet verdwijen..

Het moet toch EEN oorzaak hebben? En die is niet zo ernstig dat die niet verholpen kan worden, aangezien er met mijn gehoor en oren niks mis is..
Het ''enige probleem'' is dus ''gewoon'' dat ik de oorzaak maar niet kan vinden..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:29

Ik denk dat het misschien wel een oplossing zou kunnen zijn voor een tijdje.
Baat het niet? jammer maar het zal ook niet schaden.
Zodat je nu eerst onderzoeken kan laten doen voor waarom je niet tegen die geluiden kan.

Dan hoef je misschien niet de hele tijd bang te zijn voor die geluiden, en gek worden van die geluiden.

Verder zou ik in andere ziekenhuizen toch eens navraag doen naar een second of inmiddels miss wel third opinion

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:01

zo groot zijn gehoorstukken niet hoor Knipoog
er zijn zelfs stukken die je niet ziet, gave felle kleurtjes

mijn vader is aan 1 kant doof omdat er een pallet naast zijn hoofd op de grond is gevallen, sinds dien heeft hij een hele irritante (naar zijn zeggen he) suis in zijn oor
bij hem was een gehoorstuk echt de oplossing

je kan tegenwoordig een stuk lenen voor een week of wat zodat je kan kijken of het werkt

niet geschoten is altijd mis

geen harde klappen naast je gehad?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:49

Heb je alleen last van geluiden? Of ook van felle lichtflitsen e.d.? En alleen van piepende geluiden, of gewoon van harde en irritante geluiden?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:04

Hey,
wat supervervelend dat dit je leven zo beinvloedt!! Ik kan me voorstellen dat je je hier helemaal machteloos door voelt!!

Allereerst een paar tips: je kan bij een gehoorwinkel ook oorstukjes aan laten maken met een filter erin. Deze dempen de achtergrond geluiden, maar maken een gesprek niet onmogelijk. Motorrijders dragen ze ook veel, om gehoordbeschadiging te voorkomen.
Verder zou ik toch eens je gehoor laten testen en onderzoeken door een audiologisch centrum, dus niet bij de KNO arts. Beginnende gehoorschade kan dus maken dat je bepaalde geluiden niet meer verdraagt (mijn dwarsfluitdocent kan het geluid van een dwarsfluit dus niet meer verdragen aan zijn rechteroor.... ze hebben veel onderzoek gedaan, de KNO arts kon eerst ook niet vinden, maar het audiologisch centrum de wél. Hij heeft nu een speciaal soort oordopje, dus géén hoortoestellen. Maar wat hij beschrijft komt wel heel erg overeen met wat jij beschrijft!!! Bepaalde schelle tonen (zoals dus de hoge van een fluit) doen hem pijn.).
Overigens begrijp ik je aversie tegen hoortoestellen niet helemaal. Als die je probleem op kunnen lossen doe je dat toch?? Want ook daar kan een oorzaak liggen. Misschien dat jij hoortoestellen ziet als iets als een rolstoel ofzo, maar ik denk dat je het beter kan vergelijken met een bril. Tsja, en als je slecht ziet, doe je die ook op. Verder zijn de hoorstoestellen van tegenwoordig zeer klein (tenzij je héél erg slechthorend bent) dat je ze bijna niet ziet, en kunnen ze ze inderdaad hele mooie kleurtjes geven. Verder heeft leeftijd zeer weinig met leeftijd te maken. ik liep met hoortoestellen toen ik anderhalf was, en mijn zus draagt ze al haar leven.
Voor zover het praktische gedeelte.

Verder vraag ik me af of je iets doet met de stress en spanning in je leven (die je in het topic van vorig jaar beschrijft). Veel stress kan je namelijk zonder problemen overgevoelig maken voor geluid. Als je zelf wat beter in je vel zit, en wat ontspannender bent, heb je misschien kans dat het wat beter word. Het is maar een idee, maar sowieso lijkt het me niet fijn om met veel stress en spanning in je leven rond te lopen.
Dus misschien eens kijken naar een manier om daar goed mee om te leren gaan?? Bijvoorbeeld bij het GGZ? Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je het je inbeeld, of dat het tussen je oren zit (al zit het probleem bij jou letterlijk in je oren Knipoog ). Ze kunnen je daar sowieso vaak handvaten geven om er wat makkelijker mee om te gaan. Ik ken genoeg mensen die na het krijgen van de een of andere beperking een tijdje bij het GGZ gelopen hebben, om alles weer een plekje te geven en weer wat ruimte en regelmaat in hun leven te krijgen. Misschien dat het jou ook wat kan helpen. ZO niet met je overgevoeligheid voor geluid, dan misschien wel wat betreft de stress.
Ik hoop dat je dit op de goede manier oppikt, het is namelijk helemaal niet vervelend bedoelt of dat ik denk dat je je aanstelt. Juist niet. Ik kan me juist heel erg voorstellen hoe erg dit je leven beinvloedt en geef deze tip zodat je alle mogelijke dingen kan proberen om eraf te komen.

In elk geval heel veel sterkte ermee!!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 15:17

Dankjewel voor de reacties Lachen.
Ik ga zeker binnenkort naar een audiologisch centrum. Dat zou misschien nog voor wat opheldering kunnen zorgen.
En misschien dat ik dan toch maar eens langs een gehoortoestellenwinkel ga. Wie weet helpt het ja.

@Lalidan: Ik heb al jaren bij de GGZ gelopen. Sinds mijn 13e tot mijn 18e ongeveer (ben nu 19). En het heeft nooit echt veel geholpen. Ik heb er nooit echt veel baat bij gehad en dus ben ik ermee gestopt. Ik heb alles nu toch al veel beter op een rijtje en afgezien van dit stomme gedoe met mijn oren gaat het prima met me Lachen. Maar inderdaad, wat jij ook beschrijft, ik denk dus ook iets in die richting. Dat ik teveel stress en spanning heb of heb gehad en dat dit ervan is ''overgebleven''. Ik fitness veel en daarmee haal ik wel veel stress weg, maar al die oude spanningen van vroeger zijn moeilijk weg te krijgen. Ik ben er wel mee bezig (ook met hulp), maar het gaat langzaam. Ik denk ergens ook dat het ergens iets psychisch is. Dat er dus door wat er vroeger allemaal is gebeurd het er zo via mijn lichaam uit is gekomen ofzo.. Ik weet het niet precies.. Laat staan dat ik enig didee heb hoe ik het moet oplossen.. Verdrietig

@Verootjoo: In het ziekenhuis hebben ze getest dat ik sowieso voor harde (écht harde he) geluiden een beetje gevoelig ben. Maar die doen geen pijn ofzo. Die voelen gewoon niet fijn.
Verder ja, lichtflitsen vind ik (net als veel mensen waarschijnlijk) niet prettig en als ze echt fel zijn en recht in mijn ogen schijnen krijg ik daar hoofdpijn van, maar ook dat is volgens mij niet meer dan normaal.
Het gaat echt om die hoge scherpe tonen zoals; krijtje op het bord, bestek dat over een bord krast, een remmende auto, fiets, brommer, bus etc. Zulke geluiden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:41

Jumpfreak schreef:
@Verootjoo: In het ziekenhuis hebben ze getest dat ik sowieso voor harde (écht harde he) geluiden een beetje gevoelig ben. Maar die doen geen pijn ofzo. Die voelen gewoon niet fijn.
Verder ja, lichtflitsen vind ik (net als veel mensen waarschijnlijk) niet prettig en als ze echt fel zijn en recht in mijn ogen schijnen krijg ik daar hoofdpijn van, maar ook dat is volgens mij niet meer dan normaal.
Het gaat echt om die hoge scherpe tonen zoals; krijtje op het bord, bestek dat over een bord krast, een remmende auto, fiets, brommer, bus etc. Zulke geluiden.

Ik heb dit eigenlijk ook precies zo gehad. En bij mij was het geval dat ik 'gewoon' een super gevoelig iemand was. En dat was ook eigenlijk al zo vanaf kinds af aan. Ik had een gevoelig zenuwstelsel, maar het was ook grotendeels psychisch, en is ook verholpen dmv een psycholoog. Nu heb ik er nog wel een beetje last van, maar weet er goed mee om te gaan, en ga ook regelmatig uit enzo Lachen

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 16:58

Wow.. heb je het ook echt zo extreem gehad? Dat je de deur niet meer uitkon zonder mp3-speler? Je helemaal flipte van die geluiden, het echt door je heen sneed, je in tranen uitbarstte.. gewoon, dat je het gewoon echt NIET kon verdragen?
Hoe heb je dat dan met die psycholoog opgelost?
Zou je er iets meer over willen vertellen? (Kan ook via pb!)
En ik ben ook sowieso erg gevoelig, en inderdaad, dus ook mijn zenuwstelsel. Ik kan heel weinig hebben.
Ook bij de tandarts bijvoorbeeld, sommige mensen hoeven niet eens een verdoving voor een gaatje te vullen, ik moet er gemiddeld 6 voor 1 gaatje. Anders schreeuw ik het uit van de pijn en krijgen ze me niet meer in die stoel..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:51

Hey,
ik heb nog even voor je geinformeerd bij mijn fluitdocent, maar wat jij beschrijft komt dus wel overeen met wat hij heeft, alleen heb jij het wel extremer. Een audiologisch centrum kan je dus hopelijk wel helpen!! Sinds hij zijn oordoppen in heeft als hij aan zulke geluiden blootgesteld word, heeft hij ook minder vaak last van bepaalde tonen!! Het lijkt dus zelfs wat te verbeteren!!

Dat je het na al die tijd gehad hebt met het GGZ kan ik me helemaal voorstellen. Ikzelf heb ook lang daar gelopen, helaas weten ze niet wat ze met me aan moeten Clown Mijn verleden is te complex voor hun haha!! Vooral omdat gesprekstherapie helemaal niet aanslaat, want praten, dát kan ik nou toevallig héél erg goed. Ik kan er alleen verder niks mee. Sinds kort ben ik begonnen met hippische psychologie, en dat bevalt tot nu toe erg goed en lijkt ook goed aan te slaan. Misschien voor jou ook een idee als je nog wel wat wilt gaan doen? Bovendien is het nog leuk ook!! Haha!

In elk geval heel veel sterkte!! En als je meer wilt weten over de therapie, geef je maar een gil!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:26

Jumpfreak schreef:
Dat zou eventueel kunnen ja.. Maar ik ben 19.. ik zie het echt niet zitten om met een gehoorapparaat rond te lopen.... Ik voel me al onzeker genoeg.
Ja, tuurlijk, ik wil niks liever dan dit probleem opgelost krijgen, maar ik ben op zoek naar de oorzaak van het probleem.. en ja, een gehoorapparaat is voor mij geen oplossing. Dan moet ik nu, vanaf mijn 19e tot ik dood ga met zo'n ding rond lopen.. want als ik de oorzaak niet aanpak zal het ook niet verdwijen..

Het moet toch EEN oorzaak hebben? En die is niet zo ernstig dat die niet verholpen kan worden, aangezien er met mijn gehoor en oren niks mis is..
Het ''enige probleem'' is dus ''gewoon'' dat ik de oorzaak maar niet kan vinden..

Ik raad je aan om naar een audiologe te gaan( wat je ging doen las ik even) en om gehoortesten te laten doen. Dit gaat volgens mij alleen om je gehoor en doe het zo snel mogelijk want het verergert zo te zien.

Enne,
Ik loop ook met een gehoorapparaat rond en zelfs met een CI(google maar eens als je meer info wilt) waar zelfs een draad naar een knop op mijn hoofd loopt(om het simpel uit te leggen), dat is meer vies dan een gewoon gehoorapparaat en ik loop er vrolijk mee rond op school, zijn er vragen? Dan beantwoord ik ze gerust. Ik heb het ook moeilijk gehad met het feit dat ik slechthorend ben ( dus omdat ik dat heb van een medische fout, en niet van het feit dat ik dat draag) maar nu aanvaard ik het volledig.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 10:46

Ik heb eens opgezocht of er dichtbij een audiologisch centrum is en die is er, in Maastricht in het AZM.
Het lijkt er alleen wel op dat het bij de KNO arts is.. en daar heb ik dus wel wat vraagtekens bij. Want bij de KNO arts ben ik dus al geweest, en die was nou niet bepaald behulpzaam Boos! .
Zou het kunnen dat het toch hetzelfde is ofzo? Is er kans dat ik nu weer bij dezelfde arts terechtkom?
Ook las ik dat je een verwijsbriefje van je KNO arts, huisarts of psycholoog nodig hebt. Maar daar kan ik wel aan komen.
Waar ik wel echt enorm tegenop kijk is het feit dat er dus een grote kans is dat ze mijn gehoor wéér gaan testen.. en dat was echt afschuwelijk bij het KNO. Allemaal van die piepende geluiden die ik MOEST aanhoren en waar ik echt hélemaal GEK van werd. Ik zat echt te huilen in die stoel en moest me zo ontzettend bedwingen om die koptelefoon niet van me af te halen. Verdrietig
En die verd*mde mensen daar, zitten je geirriteerd en stom aan te kijken alsof je je zo aanstelt.... Boos! Echt, één dag met dat wat ik heb, en ze zouden de grond waarop ik loop kussen Tong uitsteken Vork
Nee, maar dat is echt weer zo lekker typisch. Iets wat mensen niet kennen, daar kunnen ze op de een of andere manier ook héél erg moeilijk begrip voor opbrengen. En dat is ergens wel begrijpelijk, maar ook zóóóó frustrerend...
En zoals de site het beschrijft, doen ze dat daar dus weer.. en daar heb ik écht geen zin in.. niet weer... Verdrietig
En zeg nou alsjeblieft niet dat ik er iets voor over moet hebben.. want echt, je hebt geen idee hoeveel pijn en stress dat geeft..

Zucht..

Maargoed, zodra ik nieuw beltegoed heb zal ik maar eens gaan bellen.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 10:56

Dankjewel Evelli! Die sites ga ik eens goed bestuderen! Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:58

Hey,
ik weet niet of het audiologisch centrum samenwerkt met dezelfde arts, maar over het algemeen kan je sowieso aangeven dat je liever een andere arts hebt. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Ook is het audiologisch centrum als het goed is bekend met dit soort klachten, én houden ze daar rekening mee. Bovendien kunnen ze de gehoortest van de KNOarts opvragen, waardoor die specifieke test waarschijnlijk overbodig is. En anders gewoon héél duidelijk aangeven dat je het niet langer verdraagt en genoodzaakt bent te stoppen. Laat maar duidelijk zien hoe erg het echt is, je niet groot houden vanwege de test!!! Ze moeten juist weten hoe erg het voor je is, en bij welke tonen/volume/frequentie het begint.
Sowieso heb je een gesprek voordat de testen beginnen, dus meteen duidelijk aangeven hoe het voor je is en dat je die test dus niet weer wilt. Dan nog zullen ze het misschien voorstellen er wel mee te beginnen, om te kijken waar bij jou de ellende begint. Maar gewoon stoppen hoor als het te erg word!!!

Succes!