Dyslectie op bokt !!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mrietje

Dyslectie op bokt !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 12:16

ik ben marie heb een lichte vorm van dyslectie en ben benieuwd wie hier op bokt ook dyslectie heeft Knipoog

en wat jullie ervaringen er mee zijn !!

ben benieuwt Doei!

blensink

Re: Dyslectie op bokt !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:56

Ik heb geen dyslectie maar af en toe lijkt het daar wel op Bloos
Dit komt denk ik omdat ik al zo lang weg ben uit Nederland en daar door misschien automatisch de verkeerde dingen overneem.
Buitendat is het voor mij heel erg lang geleden dat ik de Nederlandse gramatica geleerd heb.
Ik vind het heel erg vervelend want ik kom af en toe best wel dom over geloof ik Koe

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:54

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:56

Esmeralda schreef:
meid als de zoekfunctie het doet, kom je massa,s antwoorden tegen.

Wat zijn we weer vriendelijk.

Dyslexie is iets waaraan je niks kunt doen. Volgens mij zijn jouw berichtjes prima te lezen. MSN taal is veel erger vind ik persoonlijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:03

Nou...als jullie dyslectie hebben, dan doe je in elk geval goed je best om het te verbergen! Groot compliment dus! Ik erger me dood aan al die mensen die het zogenaamd hebben omdat ze te lui zijn om hun berichtje door te lezen voor ze het plaatsen.
Bij de meeste is het dus gewoon domheid, of luiheid!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:05

Ik heb ook dyslexie, en een probleem met zinsbouw. Op universiteit krijg ik veel hulp

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:06

Emilia schreef:
Esmeralda schreef:
meid als de zoekfunctie het doet, kom je massa,s antwoorden tegen.

Wat zijn we weer vriendelijk..

was niet als onaardig bedoelt, smilie vergeten Haha!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:06

Heej,
ik heb ook Dyslectie, naja ik lees altijd mijn bericht nog een keer door voor ik het plaats. Zo komen de meeste fouten er wel uit. Lachen Of toch soms verbetert worden, dat vind ik teminste niet erg. Vind het wel goed.. Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:07

aerdenhout1 schreef:
Nou...als jullie dyslectie hebben, dan doe je in elk geval goed je best om het te verbergen! Groot compliment dus! Ik erger me dood aan al die mensen die het zogenaamd hebben omdat ze te lui zijn om hun berichtje door te lezen voor ze het plaatsen.
Bij de meeste is het dus gewoon domheid, of luiheid!

Knipoog

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:07

Esmeralda schreef:
was niet als onaardig bedoelt, smilie vergeten Haha!

OK, dan heb ik niks gezegd Haha!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:09

Ik heb het ook, in lichte vorm.
Meer met de -d, -t en -dt.. Dat snap ik niet helemaal..
En soms wat moeite met:
Muis, Neus. Dat gaat ook nog wel eens door elkaar.. Bloos

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:19

Eigelijk zou het op een paardenvorm helemaal niet aan de orde hoeven te zijn. Kijk dat je geen msn taal mag gebruiken okey. Maar om je eige nu regelmatig te moeten verdedigen omdat je spelling niet correct is, vind ik gewoon jammer. Het is geen lerarenforum hoor.

Je word er soms zo verdrietig van, het ombegrip van andere, omdat je iets niet goed schrijft. Alle tijd en moeite die je erin stopt. Het proberen van regeltjes te onthouden. Het maken van ezelsbrugjes is al moeilijk. Dat andere je verhaal niet terug kunnen lezen. Weet er alles van, mijn zoon heeft disortografie=niet kunnen spellen. En geloof me, hier is echt super veel aan gedaan, van alles geprobeert.

Ben je gewoon te bedondert om goed te schrijven en je roept ja maar ik heb dyslexie. Oei dan maak je me nijdig. Je heb in mijn ogen het "recht" om te zeggen ik heb dyslexie als je het papiertje heb. Eerder niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:25

Kijk...DAT bedoel ik nou!! Mensen die het ECHT hebben, zullen er alles aan doen om het zo veel mogelijk te verbergen.
Maar het is zo langzamerhand een heel makkelijk woord geworden! Ik prik er meestal wel doorheen, en kan me best wel boos maken om al die mensen die gewoon te lui zijn om hun bericht even door te lezen voor het plaatsen. En dan heb ik het niet over D of DT of T!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:34

nee idd AdH

dat d of dt wil mij ook nog wel eens mislukken Haha!

maar sommige mensen schrijven dat ze het "ferfelund" vinden maar dat se er nix aan kenne doen ...

en dan kan ik me idd ook boos maken...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:46

Ik heb geen dyslexie, maar heb misschien wel een tip.
Als je de google toolbar download zit daar ook een spellingcontrole functie op. Ik gebruik die best vaak als ik twijfel over hoe je een woord nou schrijft.

En je kan in je onderschrift zetten dan je dislexie hebt, dan weten mensen het

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:49

Lenneke_ schreef:
Ik heb geen dyslexie, maar heb misschien wel een tip.
Als je de google toolbar download zit daar ook een spellingcontrole functie op.

ja maar als de pc je woorden niet eens herkent, dan heb je een mega probleem hoor
wij moeten hier regelmatig words ( is dat het woord programma?) opnieuw instaleren/update
omdat hij de foute spelling van me zoon overneemt, zo lastig Haha!

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:22

Ik heb niet echt dyslectie maar volgens school heb ik woord blindheid. Dus ook een soord van dyslectie alleen dan wat minder. Ook ik maak best vaak spelfouten. Vaak werd ik er ook wel opgewezen door bijvoorbeeld een vriendin wanneer ik bijvoorbeeld weer eens schrijfen schreef in plaats van schrijven. Zo leer ik steeds beter zonder spelfouten te schrijven. En meestal als ik wat geschreven heb lees ik het ook nog een aantal keer door en kom zo nog wel eens wat fouten tegen die ik er dan uit haal. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:28

Ik heb ook dyslexie, vooral met lezen is het het moeilijkst. Spellen gaat wel aardig. Spellingscontrole is wel makkelijk, maar heb soms het idee dat sommige mensen daar te makkelijk over denken. Ontzettend veel woorden die ik schrijf schijnen voor de spellingscontrole niet eens te bestaan. Nagelbijten / Gniffelen
Dan schiet het natuurlijk niet op Haha!

Ondertussen kan ik aardig zonder schrijffouten, of ik zie welk stukje van het woord niet klopt en sla aan het verzinnen om er iets wel kloppends van te maken.

Wel kan ik me vreselijk ergeren aan mensen die hun best niet doen, geen leestekens, geen alinias, geen hoofdletters ect. Zulke verhalen kan ik dus gewoon weg niet lezen aangezien alles door elkaar danst.

En vervolgens dyslexie als exuus nemen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 04:57

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 10:21

ik heb dit forum geopend omdat ik van de week met een meisje aan het praten was die ook dyselctie heeft en ze vroeg op bokt gewoon een normalen vraag en toen gebeurde het er stonden spel fouten in en in plaats van dat je dan op de vraag reageerd was het zo van ja praat nederlands enzo ze werd echt flink omlaag gehaalt door iedereen. vond het eigelijk gewoon zielig hoe mensen er over deden Verdrietig

dus ik was vandaar uit gewoon benieuwt wie ook dyslectie heeft

en idd je hebt pas iets als het op papier staat. Ander is het ook zo makkelijk zeggen van jah ik heb dyslectie Clown

mijn dyslectie ligt vaak bij de spelling en het onthouden van worden of cijvers en mijn zinsbouw is neit altijd goed en dan snappen mensen mij niet altijd Bloos

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:22

crossmonster schreef:
[LN] Vader laat haar dochter schrikken

dit is toch geen vorm van dyslexie meer Nagelbijten / Gniffelen

(en dan bedoel ik de enorm grote fout in de topictitel!!)

hahhaha
oei die is wel geweldig
maar zelfs een dyslect ziet/weet het verschil Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:35

Judith_ schreef:
Ik heb ook dyslexie, vooral met lezen is het het moeilijkst. Spellen gaat wel aardig. Spellingscontrole is wel makkelijk, maar heb soms het idee dat sommige mensen daar te makkelijk over denken. Ontzettend veel woorden die ik schrijf schijnen voor de spellingscontrole niet eens te bestaan. Nagelbijten / Gniffelen
Dan schiet het natuurlijk niet op Haha!

Ondertussen kan ik aardig zonder schrijffouten, of ik zie welk stukje van het woord niet klopt en sla aan het verzinnen om er iets wel kloppends van te maken.

Wel kan ik me vreselijk ergeren aan mensen die hun best niet doen, geen leestekens, geen alinias, geen hoofdletters ect. Zulke verhalen kan ik dus gewoon weg niet lezen aangezien alles door elkaar danst.

En vervolgens dyslexie als exuus nemen.

Bloos
telt tot tien Haha!

mijn grootste probleem ZIJN punten komma's leestekens hoofdletters

wel probeer ik allinia's te maken
een enter te geven waar ik denk dat er een punt hoort
om het dus leesbaar te houden

daarbij gooi ik diverse lettrer combinaties om
en soms kom ik er ook echt niet uit hoe je iets schrijven moet

soms kan je het vinden dmv een spelling checker vaak ook niet

lees mijn berichten na
en vaak haal ik er nog wat foutjes uit

maar zeker als ik wat moeier ben
schijn ik veel fouten te laten zitten (niet te zien dus )

DAT is nu juist uberhabut het probleem met dislectie
.. over je gemaakte fouten heen lezen ...

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 10:37

klopt somige fouten zie je gewoon niet

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:40

Ik heb geen papiertje maar ben echt wel dyslectisch. Ik heb het altijd aardig kunnen compenseren met ezelsbruggetjes e.d, maar op het HBO viel ik door de mand. Ik werk nu zelf met (onder andere) dyslectische leerlingen in het basisonderwijs en weet dus precies waar ik over praat. Soms wordt dyslectie niet aangtoond, omdat een kind het kan compenseren met zijn of haar inteligentie. Ze zijn dan gewoon "zwakke spellers/lezers". Het is dan niet ernstig genoeg blijkbaar om het uit te zoeken, terwijl ze op het voortgezet onderwijs waarschijnlijk veel last krijgen, vooral met Engels bijvoorbeeld. Dyslectische mensen hebben niet allemaal moeite met hetzelfde; de één heeft veel moeite met technisch lezen, de ander met het tekstbegrip of spelling en weer een ander met beide, of met allinea's en leestekens... Gemaakte fouten zie je niet inderdaad, je 'ziet' ze pas als je de teks naleest en alle ezelsbruggetjes op de tekst loslaat. Dit is veel werk en tijdrovend en je mist nòg wel eens iets.

Mensen die gewoon slordig zijn die pik je er meestal wel uit, dat is heel vervelend inderdaad. Lachen

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:46

Ik heb dan wel geen dyslectie maar mijn broer wel
en in een van de ergste vormen die je het kan hebben. Hij heeft er heel erg veel last en dat vind ik vervelend voor hem. Hij schrijft rustig paart op zonder dat hij ziet dat het fout is. Nou dat is best lastig als je een HBO-studie doet en je maakt dat soort fouten!
Dyslectie wordt ook vaak verward met domheid vind ik omdat mensen zogenaamd 'domme' fouten maken. Nou daar ben ik het dus helemaal niet mee eens! Mensen met dyslectie zien helemaal niet wat er fout is aan hun zin, zelfs niet als ze het overlezen.
Plingan heb ik het wel over de mensen die een zware vorm hebben*