Geschrokken, nu afvallen. Hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Geschrokken, nu afvallen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 01:25

Ik ben me kapot geschrokken vanavond... ik heb al heel lang geen broeken meer gekocht en ik denk dat de ouwe langzaam meegerekt zijn ofzo. En ik draag veel ruime cargobroeken. Van de week heb ik weer eens een nieuwe spijkerbroek besteld, in de maat die ik al jaren had: 32, extra lang.
Afijn, werd vanavond bezorgd en ik wilde natuurlijk gelijk kijken hoe ie stond. Sta ik daar voor de spiegel in bh en broek.. kreeg hem niet dicht. Moest op bed gaan liggen om de rits dicht te krijgen en vervolgens zag ik in de spiegel dat er een aardige "vleesrand" over de broekrand hing Verdrietig
Op de weegschaal dus. Misschien viel ie klein uit... Bloos
En tot mijn schrik, na 10 jaar stabiel 70 kg te zijn geweest (ben 1.80m), weeg ik nu dus tegen de 80 kg....

Dat wil ik niet, ik wil mijn oude figuur terug. Ik weet waar het van komt, teveel en te vet eten. En onregelmatig leven, niet ontbijten, soms een hele dag niet eten, maar altijd 3 borden opscheppen ipv 1 portie.

Daar wil ik dus wat aan gaan doen, en daarbij heb ik dringend hulp/tips voor nodig, want ik weet niet hoe ik het aan moet pakken, ik weet niet goed waar te beginnen.

Helaas heb ik erg slechte kaarten:
A. ik heb weinig zelfdiscipline, al wil ik nog zo graag
B. ik heb weinig vrije tijd
C. ik heb een (vooral) zittende baan
D. ik heb niet altijd tijd om te koken, ben regelmatig 's avonds pas laat thuis
E. heb vanavond een cake gebakken (dat was dus nog voor de broek kwam) en die heb ik al voor de helft op Koe

Ik wil niet in 2 weken 10 kilo afvallen. Ik wil geen eetprobleem krijgen, dus ik wil mezelf dus niet uithongeren.

Ik denk dat ik iets van een compleet gezond weekmenu moet plannen en inkopen, dan kom ik er sneller aan toe ook daadwerkelijk gezond te eten. Iemand tips waar ik gezonde recepten vandaan kan halen?
Ik ga flink "aan het water" ipv sloten koffie en frisdrank op een dag.
Er is een nieuwe sportschool op de weg van werk naar huis, waar je voor 20 euro per maand onbeperkt terecht kan. Ik weet alleen niet of ik daar daadwerkelijk gebruik van zal maken, met zo weinig vrije tijd en gebrek aan discipline, zeker als je na een lange, vermoeiende dag naar huis rijd. (nou ja, naar de paarden eerst natuurlijk)

Ik ben zoals je ziet een lastig exemplaar, maar ik zou graag weer normaal een maat 32 aan kunnen en de zwembanden en uitgerekte maag wegwerken.

Iemand ervaring, tips, nuttige websites? Alles is op het moment welkom, ik wil het roer flink omgooien, einde ongezond leven.

Wildgirl

Re: Geschrokken, nu afvallen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:28

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:29

ik zeg altijd maar, geen vet en geen suiker.
genoeg drinken,
en als het even kan fietsen ipv met de auto.
als 70 je normale gewicht is dan gaat het wel lukken om daarop terug te komen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 01:36

Ik heb geen fiets... Ach gut
Ik woon in een afgelegen dorp en naar mijn werk fietsen is echt te ver. Ik ga er wel eentje aanschaffen, naar de paarden kan ik wel op de fiets!

Ik denk alleen dat gewoon gezonder en minder eten me niet terug brengt naar mijn oude gewicht, maar dat ik alleen niet nog meer aankom. Ik wil er meer aan doen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:42

mijn ervaring is dat je wel weer terug komt op je oude gewicht, als je dat al jaren zo hebt.
ikzelf zit altijd rond of op de 60 kilo, soms iets meer, dan doe ik er vrij snel weer iets aan Bloos
en soms minder, maar dan toon ik al snel te mager.
ik let eigenlijk haast niet op wat ik eet ofzo, maar soms kom ik iets aan, dan zit ik gelijk niet lekker in mn vel, dus eet ik een tijdje zilvervlies rijst, sla, etc, en geen snoep, en gebruik ik geen vet, en ik zit dan zo weer op mn normale gewicht Ja
dus als je je dieet gezonder maakt val je wel weer af lijkt mij, beetje bij beetje, je moet je er eigenlijk ook niet te veel op focussen, dan duurt het zo lang Knipoog
op een dag kijk je dan in de spiegel en zie je dat je je normale postuur weer hebt Lachen
oke, als je niet fietst, dan moet je denk ik wel iets anders verzinnen om te bewegen, hometrainers zijn leuk, gewoon zo'n stepper voor de tv zetten, verveel je je ook niet tijdens het bewegen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 01:44

Werkt elke dag stallen uitmesten en met zware emmers sjouwen ook? Haha!

Hoeveel zit jij dan boven je "eigen" gewicht, dat je al snel door eten aan te passen weer terugkomt? Want 10 kilo lijkt me zoveel...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:48

bij mij is het wel minder ja, kilo of 2/3 hoogstens..
maar ja ik heb 1 keer meegemaakt dat ik ineens 70 woog, ik had niks in de gaten, zat op kamers, en at alleen maar chips, koekjes, pizza's, enz..
totdat iemand me na een tijd niet gezien te hebben zag, en zei, jij mag wel oppassen, je bent best aangekomen!
en in mijn hoofd bestond dat helemaal niet, ik kon als kind alles eten wat ik tegenkwam en bleef toch altijd mager..
ik ben toen gestopt met ongezond eten, en ben gewoon gezond gaan doen, en daarmee kwam ik gewoon weer terug op de vertrouwde 60 kilo.

uitmesten en emmers sjouwen is tuurlijk hartstikke goed!
of je er vet mee verbrand weet ik niet, volgens mij pas na tien minuten bewegen begint dat..
maar ja, heb ik toendertijd eigenlijk ook niet gedaan, extra bewegen ofzo.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:52

Het klinkt heel erg afgezaagd...maar koop eens een boek van Sonja Bakker. Ook als je het dieet niet helemaal volgt val je af (wel iets langzamer) Er staan namelijk veel nuttige tips en alternatieven in.

Mijn moeder wilde ook 10 kilo afvallen en dat is haar met Sonja Bakker in 12 weken gelukt.

Verder: Zoek alternatieven. Je moet jezelf niet alles verbieden. Iedereen houdt van een beetje snoepen. Neem in plaats van chips van die rijstzoutjes of sojakoekjes.

Geen suiker in koffie/thee scheelt ook al een hoop. Als je altijd 2 schepjes/klontjes neemt en 3 koppen per dag drinkt. Dan zijn dat ook al 6 scheppen suiker. Je kunt proberen zonder suiker te drinken of zoetjes te gebruiken

Wat ook helpt, een glas water drinken 10 minuten vóór het eten. Dan zit je namelijk al wat voller en schep je minder op. Ook kan je dubbele porties koken en dan de helft invriezen. Op de avonden dat je dan laat thuis komt en geen zin hebt om te koken doe je gewoon zo'n portie in de magnetron.
En als je makkelijk wilt doen is een broodje gezond ook snel gemaakt hoor!

Succes ermee!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:53

zwarte koffie idd, heb ik mezelf ook aangeleerd, je went er wel aan Knipoog

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 01:54

Geloof me, ik ben echt niet binnen 10 minuten klaar met het uitmesten van twee binnenboxen, een grote loopstal, het af en aan rijden van zware kruiwagens naar de mesthoop en het sjouwen met emmers water door de wei. Het zweet loopt me dan van het voorhoofd en ik sta te hijgen als een beest. Ok, ik rook ook, maar beweging is het ook!

Ik herken je verhaal, als kind kon ik ook alles eten, in alle hoeveelheden (heb altijd als een bouwvakker gegeten) en kwam geen grammetje aan. Was zelfs een hele tijd iets te mager, ben er voor naar de dokter gestuurd omdat mensen dachten dat ik ziek was, of een lintworm had ofzo. Maar er was niets aan de hand. Als je dan zo doorgaat met vreten, en je word inmiddels 30, dan blijft het er ineens aanhangen, zoals ik dus vanavond gemerkt heb.

Het gekke is dat het me eigenlijk helemaal niet eerder opgevallen is. Hoe ik er uit zie deed me helemaal niets, zolang ik me maar lekker voelde. Ik heb altijd zeer ruimte kleding aan, hou niet van strakke shirts e.d. Door mijn lengte is het ook niemand opgevallen. Op mijn werk word ik nog steeds veel gevraagd om kleding te passen, omdat ik "zo mooi lang en slank ben". Het is ook niet dat ik zeg dat ik vreselijk dik ben, maar daar gaat het wel op uit lopen als het zo doorgaat. Ongemerkt "even" 10 kilo zwaarder en een flinke zwemband en uitgerekte maag... ik ben echt geschrokken!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:56

Ik kocht het boek 'Je bent wat je eet' van Sonja Kimpen (+ de recepten)
Dat geeft je veel moed en inzicht.

Tekst als :
Er is een nieuwe sportschool op de weg van werk naar huis, waar je voor 20 euro per maand onbeperkt terecht kan. Ik weet alleen niet of ik daar daadwerkelijk gebruik van zal maken, met zo weinig vrije tijd en gebrek aan discipline, zeker als je na een lange, vermoeiende dag naar huis rijd.
versus
Ik denk alleen dat gewoon gezonder en minder eten me niet terug brengt naar mijn oude gewicht, maar dat ik alleen niet nog meer aankom. Ik wil er meer aan doen.

geeft volgens mij alleen maar aan dat je met je hoofd nog niet helemaal klaar bent voor een daadwerkelijke aanpassing van je levensstijl. En daar helpt dat boek je 100% mee

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:58

haha zo herkenbaar wat je schrijft Haha!
ik was als kind altijd zoo mager.
en als tiener ook..
en éten! ik nam zo 8 of 10 boterhammen mee naar school en elke dag chips kopen en snoep..
en nu nog slank hoor, maar idd op onze leeftijd is het ietsje meer oppassen.
ik geloof er echt in dat je wel terug komt op de 70 als je je eet patroon veranderd.
wokken zonder vet (dus gewoon in water, en snel om scheppen steeds),
zilvervlies rijst, etc, maar niks in vet bakken.
zwarte koffie of thee zonder suiker,
pepermuntjes als snoep, of wortels enzo,
veel water drinken, en goed ontbijten!
komt echt wel weer goed, ik weet het zeker Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 02:02

Sigrid: dat zijn een paar goede tips!!

Wie is Sonja Bakker? Ik ga even googlen. Ik wil geen streng dieet, want als je daarna weer "normaler" gaat eten komt het er net zo hard weer aan. En die discipline he... als ik honger moet lijden gaat het fout, dat hou ik niet vol.
Verder drink ik mijn koffie met alleen melk (is dat ook slecht??) want zwart vind ik echt vies. Ik wet niet of ik daar aan kan wennen, hoe lang deed jij daar over Marigold? Haha!

En dan het dubbel koken en de helft invriezen... oh jee, ik moet wat opbiechten. Ik had die tip al eerder gekregen, omdat ik niet elke dag kan/wil koken. Maar wat gebeurt er dan: ik kook een pan vol, schep een bord op, laat de rest in de pan afkoelen voordat het de vriezer in mag. Bordje is leeg, was erg lekker, ik kan me niet bedwingen en schep nog eens op. Als het lekker is heb ik geen rem. Eigenlijk zou je het direct in de vriezer moeten kunnen zetten, dan is het uit het zicht.

Ik snoep eigenlijk zo goed als nooit. Chocolade lust ik niet, chips vind ik nou niets bijzonders aan, snoepjes koop ik nooit. Maar wat er dan als tussendoortjes naar binnen gaat: groot stuk kaas afsnijden, worstjes opwarmen... ook niet goed.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 02:08

Foxy: zou je denken? Ik wil er echt wat aan gaan doen, mijn hart sloeg echt over van schrik toen ik mezelf als een worstje in die broek zag.
Wat die sportschool betreft: ik maak echt lange dagen op kantoor. Als ik 's avonds naar stal rij ben ik echt bekaf, vooral mentaal. Ik ben vroeger wel naar de sportschool geweest, met een vriendin omdat ze niet alleen wilde. Ik vind het ook nog eens supersaai, op die apparaten. Ik denk echt dat ik mijn gaspedaal wat dieper indruk als ik langs de sportschool rij, gauw naar de paarden, en dan op huis aan, waar je je lekker in je luie stoel of je bed kunt laten glijden.

Maar ik ga toch even naar dat boek van je op zoek, even kijken wat er op internet te vinden is. Ik heb inderdaad wel een duw in de rug nodig., Eigenlijk wel een schop onder mijn luie kont Bloos

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 02:09

Het belangrijste om wat af te vallen is toch het regelmatige eten..
Discipline is heel moeilijk, maar het went Clown
Zodra je wat bent afgevallen, groeit de motivatie onwijs
en wil je doorgaan!!!

En als je merendeel van de tijd zit, ga dan ipv eten tussendoor steeds water of thee halen Ja opstaan en even lopen is dan wel goed Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 02:15

Goed idee. En de trap nemen ipv de lift, vind ik ook niet erg. En zelf naar de copieermachine lopen ipv de stagiaire dat soort klusjes geven Haha!

Ik heb trouwens de helft van mijn cake dat over was weggegooid ( Huilen Pling ) en heb een fles water naast me staan. Als we iets willen gaan doen, begin ik gelijk maar.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 02:17

Haha! Heel herkenbaar. Zorg dat je het ontbijt niet overslaat en als je 's avonds een bord met eten leeg gegeten hebt even een glas water erbij drinken en een kwartiertje wachten. Als je dan nog steeds trek hebt gewoon opnieuw opscheppen. 9 van de 10 keer heb je dan nl. geen zin meer. Tenzij het heel heel heel lekker was.
Tussendoortjes kunnen ook magerder; neem fruit/eierkoek/cracker met een plakje kaas.
Bij mij was "start to run" de uitkomst om mijn conditie weer op peil te krijgen. Daar loopt hier elders op bokt een heel topic over. De ellende alleen is nu dat ik een lichte hardloopverslaving aan het ontwikkelen ben. Clown

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 02:21

Dat lijkt me niet zo'n ellende, toch? Haha!

Hardlopen begin ik niet aan. Ik heb een gruwelijke hekel aan hardlopen. En dan ook nog alleen.. nee, dan zelfs nog liever een paar keer per week naar de sportschool met een lekker muziekje erbij het rondje apparaten afwerken. Hardlopen vind ik zo doelloos, daarom ook saai. Bovendien moet ik 's avonds wat doen, en ik ben dan liever nog in een verlichte hal met andere mensen erbij, als dat ik in het donker alleen tussen de boerderijen door moet gaan rennen. Geen idee wat voor idioten hier rondlopen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 02:26

Trouwens, ik zit me zo eens te bedenken wat ik allemaal aan eetgewoontes heb. Nu bijvoorbeeld. Ik stond al bijna op om wat te eten te gaan halen. Als ik eerlijk ben, heb ik helemaal geen honger. Ik heb lekkere trek. Op zo'n moment moet ik me dus kunnen bedwingen om niet toch wat te snacken. Zeker om deze tijd, terwijl ik zo mijn bed in ga.

En dat terwlijk ik dus fluitend het afgelopen halfuur even twee flesjes water naar binnen heb gegoten, een liter bijelkaar. Het heeft dus niet altijd met "honger" te maken, maar gewoon met slechte gewoontes. Boos!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 02:28

Dat bedwingen is moeilijk.. ik heb het er het moeilijkste mee als ik ongesteld ben Tong uitsteken Nu dus Zij zijn groot en ik is klein!
Ook hoe je je voelt speelt een grote rol, ik ben echt heel druk met van alles en nogwat omtrent mijn toekomst en er gaan spannende dingen gebeuren (ik ga een paardje kopen) dus dan wil het afvallen ook wel Tong uitsteken

Wel goed dat je die cake weggegooit hebt Nagelbijten / Gniffelen
Geloof niet dat je wilt weten hoeveel calorieen daarin zitten Bloos

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 02:33

GamblersCup schreef:
nee, dan zelfs nog liever een paar keer per week naar de sportschool met een lekker muziekje erbij het rondje apparaten afwerken. Hardlopen vind ik zo doelloos, daarom ook saai. Bovendien moet ik 's avonds wat doen, en ik ben dan liever nog in een verlichte hal met andere mensen erbij, als dat ik in het donker alleen tussen de boerderijen door moet gaan rennen. Geen idee wat voor idioten hier rondlopen.

Dus? Toch maar naar de sportschool Lachen 't Is maar 20 euro - ga dan elke dag dat je er toch langs komt 20 minuten (en wat is nou 20 minuten...) zorgen dat je aan wat extra beweging komt. Als je daarnaast je eetgewoonten in de gaten houdt ga je echt al heel snel resultaat zien. Da's dan ook weer het voordeel van een lang lijf Knipoog

En voor hoe lang is het nou helemaal... een week of 10? En je gaat het resultaat er van zien, he, dat motiveert ook. Gewoon die knop omzetten, even die extra inspanning doen, dan ben je met een week of 10 echt wel weer op je ideale gewicht. Je kunt 't!

(en, helpt 't al? Knipoog)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 02:45

Daar is de eerste duw! Haha!

Zou dat helpen, iedere dag even kort? Of is een paar keer flink doorhalen beter? Dat eerste klinkt me wel beter in de oren, inderdaad, wat is nou een half uurtje...
Ik denk ook wel dat als je er aan begint, tanden op elkaar, dat ook een soort gewoonte kan worden. En je dus met minder tegenzin er heen gaat. (nou ja, hoop ik... Haha! )

Ik ga niet op verpakkingen naar calorien kijken, ik wil niet zo'n geobsedeerde dieeter worden. Ik denk dat ik met een regelmatiger eetpatroon (ik ga morgen eerst een paar drinkontbijtjes halen, een boterham krijg ik 's morgens echt niet naar binnen), gezonder eten (waar kan ik gezonde recepten vinden voordat ik een boek gekocht heb?) en meer beweging al een eind kom. Hoop ik. We gaan het proberen... ik ga morgen ook maar eens langs de sportschool, onfo halen over lidmaatschap en openingstijden. En een trainings outfit kopen.... Cool

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:12

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:15

Ga bij het dieettopic. Ja In de openingspost staan heel veel nuttige tips over gezond afvallen en in het topic zelf kun je je eetschema's neerploffen, die de rest dan controleert en je op de goede baan en balans houdt. Lachen
Verder zou ik je adviseren om gewoon goed te ontbijten met veel vezels, regelmatig eten, veel groente en fruit, veel water drinken en extra bewegen. Lachen Dit duurt wat langer, maar is wel het beste voor je lichaam. Ja
[Edit] De link van het dieettopic. Lachen [VT] [HK]Geen koek en chips,maar een strakke bips! Bokkers op die

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:23

Hey GC, misschien dat we elkaar wat kunnen stimuleren...
Bij mij mogen er ook wel 10 kilo af.
Sonja Bakker heb ik ook ff gedaan en ging best goed, maar toen kwam nogal wat stress en dan kan ik het niet meer volhouden Bloos .

Ik heb trouwens zo'n rare tik dat ik het liefst altijd eet, andere mensen zouden nog eens drie keer zo zwaar zijn, geloof ik als ze zouden eten wat ik eet.
Als ik me af vraag of ik dan echt honger heb: nou nee, misschien nog wel eerder dorst... Bloos