'Ziekte' van Osgood-Schlatter, meer mensen ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Ziekte' van Osgood-Schlatter, meer mensen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:09

Zijn er hier meer mensen met de 'ziekte' van Osgood-Schlatter ? Ik heb hier vanaf mn 13e ongeveer last van en word in mei 18. Ik heb er een tijd minder last van gehad maar de laatste tijd ( sinds ik bijna altijd op hakken loop ) heb ik vaak weer heel erge pijn. 's nachts voel ik het vaak ook nog waardoor ik moeilijk in slaap kom. De dokter zei destijds dat het met mn 16e wel over moest zijn, maar helaas dus. Mensen die hier ook last van hebben, wat doen jullie er tegen zodat de pijn minder word ? Ik wissel nu wel al hakken en platte schoenen af, maar dat helpt nog niet echt.

Gipsylover

Re: 'Ziekte' van Osgood-Schlatter, meer mensen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:42

Veel weet ik er niet van, maar een vriendin van me heeft het ook, erg vervelend!
Ik kan misschien wel is bij haar precies informeren?

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:13

Ik heb het niet maar weet wel precies wat het inhoudt aangezien mijn vriend fysiotherapeut is.
Als je met hakken meer last hebt zou ik toch zeggen weg met die dingen en anders is het wie mooi wil zijn moet dus in dit geval pijn lijden.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:21

Een jongen uit mijn klas heeft het ook gehad, maar die is er door middel van fysiotherapie weer vanaf gekomen. Het schijnt ook met je groei te maken te hebben dacht ik.
Ik zou als ik jou was even geen hakken dragen en misschien eens langs de huisarts en fysio gaan?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:03

Ik heb ook 2 jaar rondgelopen met ontstoken aanhechtingen in mijn knieën maar er is gelukkig geen bult ontstaan. Was toen 15-17 (was een laatbloeier) en sportte erg veel, hockey, paardrijden en veel fietsen. Kreeg steeds te horen 'groeispurt' en uiteindelijk doorverwezen naar een fysio en met allerlei oefeningen (en bijv. ipv versnelling 7 in 4 fietsen) is het toch goed gekomen. Het deed echt verschrikkelijke pijn. Heb je begeleiding van een fysio? Is heel erg aan te raden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:23

Ben niet onder behandeling van een Fysio nee, dat vond de dokter niet nodig. Enige wat de dokter zei was: Als je pijn hebt stoppen met datgene waar je pijn van krijgt en verder wachten tot het vanzelf over gaat. Verder was er volgens hem niks aan te doen.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:24

gelukkig geef je zelf al dingen aan,die het erger maken,geen hakken meer dragen dus.
kan ik ook niet,heb ik volgende dag gelijk een ontsteking in mijn voetgewricht.
valt dan ook niet mee,met mn maatje 42 nog eluke schoenen te vinden zonder hak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:29

Ik draag nog wel hakken, maar wissel het gewoon af nu Lachen

Claire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:01

Ik heb het zelf nu anderhalf jaar.
Draag nog geen hakken, maar springen, lang rennen en lang wandelen gaat niet.
Is nu al vervelend, maar het lijkt me steeds vervelender worden, als je bijv. hakken gaat dragen en dat doet pijn e.d.
Met gym heb ik een bandage wat helpt bij het springen.
Tape kan ook, maar dat weet je denk ik al na die tijd Knipoog .
Edit: Ben een half jaartje naar fysiotherapie gegaan, maar dat heeft eigenlijk niet veel geholpen.
Ben er ook maar mee gestopt.
Badminton doe ik erg graag maar omdat het te veel pijn deed ben ik een half jaar ermee gestopt, heeft niks geholpen en nu doe ik het gewoon rustig aan.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:31

Ik zou je toch aan willen raden hiermee naar de fysiotherapeut te gaan. Deze kan je er helaas niet vanaf helpen, maar je wel helpen met bepaalde oefeningen/houdingen etc zodat je klachten minder worden. Daarmee wordt het wellicht wat leefbaarder dan het nu is. Succes!

Claire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:09

judith schreef:
Ik zou je toch aan willen raden hiermee naar de fysiotherapeut te gaan. Deze kan je er helaas niet vanaf helpen, maar je wel helpen met bepaalde oefeningen/houdingen etc zodat je klachten minder worden. Daarmee wordt het wellicht wat leefbaarder dan het nu is. Succes!

Dat is dan idd wel waar.
De fysiotherapeut kan je wel vertellen wat je kan/mag doen enz.
Je kunt het altijd eens proberen! Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:05

Nou da's toevallig! Vanavond was ik aan het koffiedrinken op stal en toen kwam de staleigenaar net terug van de dokter met hun zoon. Hij heeft deze diagnose ook gekregen, hij is 15.
Volledig in paniek, want meneer wilde moeders niet mee hebben bij de nabespreking n.a.v. de rontgenfoto's. Hij was gespannen en half in paniek, en heeft dus de helft niet meegekregen. Het enige wat hem bijgebleven is, is dat de arts zei dat hij van voetbal af moet, dat hij niet meer groeit (hoogstens nog 1 of 2 centimeter, en hij is nog maar 170 cm) en dat er niets meer aan te doen valt.

Afijn, door de paniek dus. Ik heb ze aangeraden het nog een keer bij een andere arts te laten onderzoeken en de ouders doen er verstandig aan erbij te blijven. Wat ik hier allemaal lees komt niet helemaal overeen met wat hij vertelde.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 06:04

Hier nog iemand! Ik heb het aan beide benen, maar mijn rechterbeen is echt heel erg ... dokters zijn altijd onder de indruk van mijn bult. Bloos

Het begon inderdaad tijdens een groeispurt; de spieren in mijn kuiten, dijen en rug waren ineens veel te kort en ik kreeg bulten op mijn knieën. Van de physio heb ik een grote lijst met oefeningen gekregen die ik meerdere keren per dag moest doen (ik had daar zo'n hekel aan haha) en ik mocht geen atletiek meer doen, ook skiën mocht absoluut niet. Paardrijden en fietsen mocht nog wel, zolang ik mijn knieën maar inzwachtelde voor extra steun en om schokken te absorberen. De bulten deden verschrikkelijk pijn; zelfs bij de zachtste aanraking lag ik al te creperen van de pijn. Echt, je realiseert je niet hoe vaak je per dag je knieën stoot, totdat je Osgood-Schlatter hebt. Tong uitsteken

Het goede nieuws is dat je met physio de grote van de bult kan beperken en dat je er hoe dan ook vanzelf weer uit groeit. De bult gaat nooit meer weg, maar de pijn gelukkig wel. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:11

Die bultjes zijn bij mij nooit groot geweest, en ze zijn nu min of meer weg. Maar de pijn blijft. Ik heb het ook aan beide benen.. Ik had het eerst aan 1 been en die moest ik van de dokter ontlasten, waardoor ik het andere been teveel belastte en ik het daar ook kreeg.. Pff.. Nagelbijten / Gniffelen

Claire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:59

Juul schreef:
Die bultjes zijn bij mij nooit groot geweest, en ze zijn nu min of meer weg. Maar de pijn blijft. Ik heb het ook aan beide benen.. Ik had het eerst aan 1 been en die moest ik van de dokter ontlasten, waardoor ik het andere been teveel belastte en ik het daar ook kreeg.. Pff.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb het ook aan beide benen, precies hetzelfde als jou!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:03

Ik snap niet dat als je weet dat je het van hakken krijgt, je ze toch draagt Clown
niet meer dragen scheelt toch ook al dan!
anders doe je 't jezelf gewoon aan. er zijn ook leuke schoenen zonder hakken hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:44

Als ik er af en toe op loop heb ik er geen last van. Maar ik heb bijvoorbeeld ook dat ik de trap op ren en het er ineens in schiet..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:53

Ik heb het ook gekregen toen ik veel aan korfbal deed. Ik heb er heel af en toe nog last van maar ik draag dus inderdaad geen hakken en loop rustig de trap op. Heb toen wel bij de fysio gelopen omdat je je spieren eigenlijk sterker moet maken!