Om medische redenen geen rijbewijs kunnen halen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaiMai

Om medische redenen geen rijbewijs kunnen halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 22:57

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die hun rijbewijs wel willen, maar niet kunnen halen. Ik ben, toen ik een paar jaar terug in Noorwegen woonde, er achter gekomen dat ik geen rijexamen mocht doen omdat ik te slecht zag (net iets minder dan 50% met beide ogen). Omdat dat in Noorwegen was, had ik de hoop dat ik misschien in Nederland wel zou mogen rijden, wie weet ligt de grens hier lager of beoordelen ze het anders ofzo. Maar dat viel dus tegen. Een paar maanden geleden ben ik bij de oogarts geweest en die zei dus ook "nee." Wel gaf ze me nog de tip om toch naar het CBR te gaan, omdat ik met mijn linkeroog rond de 50% zie en met een beetje geluk zat ik er bij de keuringsarts net iets boven. Toch ging ze er niet vanuit dat het zou helpen. Misschien ga ik dat proberen, maar er zitten natuurlijk wel kosten aan verbonden en het antwoord is vrijwel zeker negatief. Bovendien verslechteren mijn ogen en zou ik dan na een paar jaar alsnog niet kunnen rijden.

Toen ik net hoorde dat ik nooit in een auto zou kunnen rijden, baalde ik daar natuurlijk wel van maar het deed me niet zo veel. De laatste tijd begin ik het echter steeds lastiger te vinden. Ik heb nog een half jaar OV, maar dan is dat ook echt afgelopen. Het vervelendste vind ik nog dat ik een afwijking waar weinig aan kan worden gedaan, ik heb een lui oog waardoor mijn andere oog dat is gaan corrigeren en ook achteruit is gegaan, de spieren in dat oog zijn als het ware oververmoeid.

Keet

Re: Om medische redenen geen rijbewijs kunnen halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:00

Als ik heel eerlijk moet zijn, en dat is echt niet om je te beledigen of iets dergelijks, ben ik blij dat daar toch wel regels voor zijn.
Het kan levensgevaarlijke situaties opleveren tijdens het verkeer. Vergis je niet in de hoeveelheid indrukken je tegelijk krijgt en hoeveel je moet kijken en moet kunnen zien.

Ik snap wel dat het echt heel erg vervelend is voor je dat je hem niet mag halen. Het zou toch een stukje vrijheid betekenen.
Maar kan de regels ook heel goed begrijpen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:10

Ik bedoel het niet onaardig, maar ik vind het echt heel vreemd dat je oogarts te de tip gaf om toch naar het CBR te gaan, in de hoop dat je met een beetje geluk er bij de keuringsarts toch net iets boven zit. Dat zijn toch geen risico's die je in het verkeer wil nemen. Je zal maar een fietser/kind over het hoofd zien, dat vergeef je je zelf nooit!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:15

Ik zou ook nooit kunnen autorijden (zeer slechtziend: met linker oog 4 procent en met mijn rechter 2 procent) maar ik vind het niet zo heel erg.. Ik red me wel met openbaarvervoer (natuurlijk had ik het liever anders gehad, maar aan mijn beperking is er toch niets te doen).

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 23:19

Ik voel me er ook niet door beledigd Lachen Ik vond het ook raar dat de oogarts dat advies gaf. Ze zei er wel bij dat zij het vreemd vond dat iemand die aan 1 oog blind is bijvoorbeeld in veel gevallen wel een rijbewijs kan halen. Die mensen kunnen namelijk, net als ik, verminderd diepte zien. Maar ik zie inderdaad veel dingen over het hoofd en op de snelwegen kan ik borden bijvoorbeeld pas te laat lezen (of helemaal niet). Ik krijg ook vaak de vraag of ik dan wel mag fietsen of paardrijden, maar dat doe je allebei in een rustiger tempo. Dan heb ik meer de tijd om te zien wat er gebeurt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:24

Ik ga met Evelli mee, regels zijn er niet voor niets, die zijn er voor jouw veiligheid maar ook die van de andere weggebruikers. Persoonlijk zou ik er ontzettend van balen, maar geen extra geld in het CBR steken als je al bijna zeker weet dat je toch geen kans maakt. En ik zou geen gevaar willen zijn voor overige weggebruikers, wat als je een ongeluk veroorzaakt?

Bij het CBR nemen ze overigens een test af om te kijken hoe je zicht is, mijn vriend heeft namelijk gelest voor zijn motorrijbewijs met iemand met 1 oog (ja echt!). Die man was al heel zijn leven gewend om met 1 oog te leven en kon zich prima redden. Al is motorrijden met 1 oog misschien makkelijker dan autorijden omdat je dan toch meer om je heen moet kijken als je bijvoorbeeld van baan wisselt. In een auto is dit toch moeilijker vanwege je blinde hoek en de deurposten etc. die je zicht belemmeren.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:56

Dat met paardrijden heb ik ook, maar als ik galopeer zie ik niets meer... Naja zit toch op een manege voor gehandicapten, dus daar houden ze wel rekening mee Lachen

Afgelopen keer waren veel mensen voor mijn doen in de bak (4 + ik) dan heb ik ook geen overzicht meer, 1tje minder doet wonderen Lachen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:59

Kun je je OV niet verlengen door een of andere regeling? Er moeten toch mensen zijn met een dregelijk probleem, dan vind ik niet dat je daardoor compleet aan je huis gekluisterd moet zijn (óf heel duur uit met OV-kosten..).

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 00:42

Lotte1990 schreef:
Kun je je OV niet verlengen door een of andere regeling? Er moeten toch mensen zijn met een dregelijk probleem, dan vind ik niet dat je daardoor compleet aan je huis gekluisterd moet zijn (óf heel duur uit met OV-kosten..).

Ik weet niet of het mogelijk is, maar dat ga ik zeker eens uitzoeken. Sowieso is er natuurlijk de voordeelurenkaart en OV-kaarten voor niet-studenten.

Flevogirly schreef:
Dat met paardrijden heb ik ook, maar als ik galopeer zie ik niets meer... Naja zit toch op een manege voor gehandicapten, dus daar houden ze wel rekening mee Lachen

Afgelopen keer waren veel mensen voor mijn doen in de bak (4 + ik) dan heb ik ook geen overzicht meer, 1tje minder doet wonderen Lachen

Dat heb ik ook, vooral het galoperen. Ik galopeer dan ook alleen op plekken waar ik de situatie goed kan overzien en waarvan ik ongeveer weet hoe de bodem is, want als het iets harder gaat zie ik alleen nog kleuren en vlekken.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 03:12

Mijn moeder heeft in beide ogen zeer weinig zicht (zeker -8, misschien nog minder), en heeft een scooter. Misschien is dat nog een mogelijkheid? Heb je toch weer meer bewegingsvrijheid dan met het OV. Zij heeft ook nooit een autorijbewijs kunnen behalen...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:26

MaiMai: Ja dat is zeer irritant als je niets ziet als je galopeerd, maar ja..

Ik kan trouwens ook niet moter of brommen rijden. Zie daar ook te weinig voor. Hoeveel zie je?

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:20

Met links zie ik rond de 50 en rechts hooguit 30 (varieert ook een beetje, waardoor opticens helemaal gek van me worden Tong uitsteken ) Ik heb wel een bril, maar die kan niet zo heel veel corrigeren, meer cilinder dan refractie. Volgens mij mag ik ook geen motor/brommer rijden.

Gelukkig let mijn paard ook wel op als we galoperen, al landden we laatst wel in een soort draineergootje in het veld Bloos maar ja, dat lag er daar eerder nog niet Clown

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:26

Dat van dat ene oog is niet zo vreemd. Diepte zie je nl. maar een klein stukje en daarna "zie" je diepte door onbewust objecten met elkaar te vergelijken ( bijv een auto die 7 lantaarnpalen ver weg is ). Met 1 oog kun je dus leren om "diepte" te zien.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:20

Iemand met 1 oog ziet beter als iemand met 1 goed oog en 1 slecht oog omdat het slechte oog de goede beinvloed.

Zelf heb ik een afwijking aan mijn oog waardoor ik geen diepte kan zien (echt helemaal niks nakkes nada) ik heb hierover niks gezegt en heb gewoon mijn rijbewijs gehaald.
Mijn ogen zien wel gewoon goed alleen mijn linker oog draait scheel als ik moe ben of gecontreerd naar een klein punt moet kijken.

Doordat ik geen diepte zie merk ik dat weleens met inparkeren al moet ik zeggen dat dat tegenwoordig prima op gevoel gaat. Ik weet hoever ik kan gaan omdat ik dit gewent ben. Ik steek liever een keer meer als dat ik er tegen aan zit. nu heb ik erg veel op file parkeren geoefent tijdens lessen en ik kan ook fijnloos ik de krapste gaatjes parkeren.

Inhalen is wel lastig. Ik kan vaak niet inschatten of ik er wel of niet langs kan zeker in het donker niet. Ik moet echt zeker weten dat er een heel groot gaat komt voor ik inhaal. Ik heb het welleens bij twijfel gedaan en dan lukte het niet en ging ik er weer achter. Tegenwoordig haal ik dus alleen in als ik er van overtuigt ben dat ik echt tijd zat heb om in te halen.

mijn nicht heeft ook een rijbewijs, hoe ze die heeft gekregen begrijpt niemand want die ziet echt vreselijk slecht. Haar slechte ook beinvloed ook haar goede oog. ze durft alleen maar in een smartje te rijden omdat die klein is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:31

_Scarlet_ schreef:
Mijn moeder heeft in beide ogen zeer weinig zicht (zeker -8, misschien nog minder), en heeft een scooter. Misschien is dat nog een mogelijkheid? Heb je toch weer meer bewegingsvrijheid dan met het OV. Zij heeft ook nooit een autorijbewijs kunnen behalen...

ja maar dan neem je nog steeds deel aan het verkeer op een gemotoriseerd voertuig, en dat blijft levens gevaarlijk

zie ook een aantal reacties van: ik zie heel erg slecht en heb een oogafwijking maar heb niets gezegd toen ik mijn rijbewijs ging halen

weten die mensen wel dat ze moedwillig, met hun volle verstand gewoon al het verkeer in gevaar brengen? Dat bij 1 kleine fout vergaande gevolgen kunnen plaatsvinden?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:38

Nou ik kan prima autorijden hoor. Niet alle oogafwijkingen betekenen gelijk dat je niet kan autorijden.

Ik zie verder prima kan alleen geen diepte zien. Ik mocht met 15 lessen al afrijden omdat ik zo goed reed. ik heb 15 min afgereden omdat mijn examinator gelijk al zag dat ik goed kan rijden. Ik heb verder ook geen slechte ogen ik kan goed in de verte kijken heb daar ook geen bril ofzo voornodig.
Ben wel geopereerd aan mijn oogen om van de afwijking af te komen maar dat is helaas nog niet gelukt.
Het enige wat ik niet goed kan is veel lezen en lang naar kleine dingen kijken omdat mijn oog dan scheef gaat staan.
met rijden heb ik hier nooit last van, alleen dan dat ik geen diepte kan zien maar daar heb ik eigenlijk ook zelf geen problemen mee. Ik kan prima inparkeren in gaatjes waar veel mensen zonder afwijking nog niet eens in kunnen parkeren. En inhalen doe ik alleen in gevallen dat ik er bij wijze van spreken 5 keer langs heen kan rijden. Ik kan van mezelf wel zeggen dat ik beter kan auto rijden als veel mensen zonder afwijking zonder arogant bedoeld hoor!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:40

Breitling schreef:
Iemand met 1 oog ziet beter als iemand met 1 goed oog en 1 slecht oog omdat het slechte oog de goede beinvloed.

Zelf heb ik een afwijking aan mijn oog waardoor ik geen diepte kan zien (echt helemaal niks nakkes nada) ik heb hierover niks gezegt en heb gewoon mijn rijbewijs gehaald.
Mijn ogen zien wel gewoon goed alleen mijn linker oog draait scheel als ik moe ben of gecontreerd naar een klein punt moet kijken.

Doordat ik geen diepte zie merk ik dat weleens met inparkeren al moet ik zeggen dat dat tegenwoordig prima op gevoel gaat. Ik weet hoever ik kan gaan omdat ik dit gewent ben. Ik steek liever een keer meer als dat ik er tegen aan zit. nu heb ik erg veel op file parkeren geoefent tijdens lessen en ik kan ook fijnloos ik de krapste gaatjes parkeren.

Inhalen is wel lastig. Ik kan vaak niet inschatten of ik er wel of niet langs kan zeker in het donker niet. Ik moet echt zeker weten dat er een heel groot gaat komt voor ik inhaal. Ik heb het welleens bij twijfel gedaan en dan lukte het niet en ging ik er weer achter. Tegenwoordig haal ik dus alleen in als ik er van overtuigt ben dat ik echt tijd zat heb om in te halen.

mijn nicht heeft ook een rijbewijs, hoe ze die heeft gekregen begrijpt niemand want die ziet echt vreselijk slecht. Haar slechte ook beinvloed ook haar goede oog. ze durft alleen maar in een smartje te rijden omdat die klein is.

En toen kreeg je een aanrijding die onlogisch is voor de politie en krijg je een medisch onderzoek. Gevolg: jij bent schuldig aan de aanrijding maar ook niet verzekerd want je ogen zijn niet goed, je rijbewijs wordt ingenomen en het CBR klaagt je aan voor valsheid in geschrifte ( de eigen verklaring ).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:42

Breitling schreef:
Nou ik kan prima autorijden hoor. Niet alle oogafwijkingen betekenen gelijk dat je niet kan autorijden.

Ik zie verder prima kan alleen geen diepte zien. Ik mocht met 15 lessen al afrijden omdat ik zo goed reed. ik heb 15 min afgereden omdat mijn examinator gelijk al zag dat ik goed kan rijden. Ik heb verder ook geen slechte ogen ik kan goed in de verte kijken heb daar ook geen bril ofzo voornodig.
Ben wel geopereerd aan mijn oogen om van de afwijking af te komen maar dat is helaas nog niet gelukt.
Het enige wat ik niet goed kan is veel lezen en lang naar kleine dingen kijken omdat mijn oog dan scheef gaat staan.
met rijden heb ik hier nooit last van, alleen dan dat ik geen diepte kan zien maar daar heb ik eigenlijk ook zelf geen problemen mee. Ik kan prima inparkeren in gaatjes waar veel mensen zonder afwijking nog niet eens in kunnen parkeren. En inhalen doe ik alleen in gevallen dat ik er bij wijze van spreken 5 keer langs heen kan rijden. Ik kan van mezelf wel zeggen dat ik beter kan auto rijden als veel mensen zonder afwijking zonder arogant bedoeld hoor!

Nee je rijdt slechter als menig ander je kent alleen je beperking waardoor je bepaalde handelingen waarvan je weet dat je ze niet kunt gewoon niet uitvoert.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:47

Mijn instructeur zei dat mijn afwijking geen reden is om geen rijbewijs te krijgen want ik zie verder goed. Ik zie alleen geen diepte. Maar er zijn wel meer mensen die geen diepte zien die weten het alleen niet. Ik weet namelijk pas sinds een paar jaar dat ik geen diepte kan zien en heb er nog nooit last van gehad.
Met diepte zou je ook bijv met springen niet de afstand kunnen bepalen. Ik kan prima afstand bepalen omdat mijn ogen zo getraint zijn omdat ik het al vanaf mijn geboorte heb. In het ziekenhuis stonden ze er van te kijken dat mij dat zo makkelijk af ging.
Heb je enig idee hoeveel mensen met een rijbewijs niet goed kunnen inschatten of ze wel of niet kunnen inhalen? Daar heb je geen afwijking voor nodig hoor. er zijn meer mensen die het niet kunnen als die het wel kunnen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:54

je instructeur is niet bevoegd om daarover te oordelen, dat is het cbd en een oogarts wel!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:12

Je moet iedere afwijking of operatie die je hebt gehad melden met de Eigen Verklaring. Aan de hand hiervan worden beslissingen genomen. Een goede examinator had er trouwens wel uit gehaald dat je geen diepte kunt zien. Voor jouw gevoel speelt het wellicht alleen een rol met inhalen maar als jij niet kunt inschatten hoever een tegenligger bij je vandaan is kun je op een kruising ook niet schatten hoever een auto weg is, die situatie vraagt namelijk dezelfde vaardigheid nl. afstand schatten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:19

De oogarts heeft nooit gezegt dat ik geen rijbewijs mocht halen/hebben. ze gaven zelfs aan als ik druppels in mijn ogen zou krijgen bij een afspraak dat ik niet zelf mocht rijden.
Een kruispunt is totaal anders als inhalen maar dat kun je alleen ondervinden als je het zelf hebt. Het gaat om grote afstanden. Een kruispunt is geen grote afstand.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:54

En een kruispunt in de polder dan? Daar gebeuren sowieso veel ongelukken doordat afstanden verkeerd ingeschat worden en snelheden verkeerd geïnterpreteerd en dit door bestuurders die wél goed zien. Het is juist dat jouw oogarts geen uitspraken doet over jouw rijvaardigheid. Dat mag hij nl. niet. Dat is voorbehouden aan de medicus van het CBR. En bovendien,hij heeft ook niet gezegd dat het wél mag Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:21

Dan zal ik het bij mijn volgende bezoek voor je navragen.
Maar ik denk dat ik gewoon mag rijden met mijn afwijking.
Ik rij eigenlijk het hele land door en kan kruispunten ook in de polder prima rijden.Je leert er mee omgaan ik kan namelijk prima inhalen alleen zou iemand anders dat in sommige situaties misschien iets eerder doen als ik. Het ligt er ook aan in welke auto ik rijd. mijn moeders bmw is heel snel. Dan heb ik er zoiezo geen last van dan kan ik het allemaal prima inschatten en ben ik er ook zo voorbij. Mijn polo is een stuk trager en dan ga ik er niet zo snel langs heen. maar dat zullen vast meer mensen hebben dat heeft misschien niet eens met mijn afwijking te maken.

Ik denk dat ze eerder naar oudjes op de weg zouden moeten kijken. Die vind ik een stuk gevaarlijker Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:37

janderegelaa schreef:
Je moet iedere afwijking of operatie die je hebt gehad melden met de Eigen Verklaring. Aan de hand hiervan worden beslissingen genomen. Een goede examinator had er trouwens wel uit gehaald dat je geen diepte kunt zien. Voor jouw gevoel speelt het wellicht alleen een rol met inhalen maar als jij niet kunt inschatten hoever een tegenligger bij je vandaan is kun je op een kruising ook niet schatten hoever een auto weg is, die situatie vraagt namelijk dezelfde vaardigheid nl. afstand schatten.

Dat is dus niet waar. Ik heb zelfs vrachtwagenrijles gehad en de instructeur heeft het niet eens gemerkt. Helaas viel ik met de keuring door de mand en mocht ik geen examen doen. ik zie zelf met 1 oog minder dna 10% dus dat betekent dat ik ook geen diepte zie. Als je dat altijd hebt, weet je niet beter. het verschil compenseer je door handigheidjes. ik rijd prima, heb in de 20 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, nog nooit een ongeval gehad.Dus... Wel betekent het dat ik telkens gekeurd moet worden omdat ik volgens de EV 'het gezichtsvermogen verminderd is aan een of beide ogen dat niet door een bril gecorrigeerd wordt'. Flauwekul natuurlijk, want zelfs met een glazen oog kom je nog door de keuring. Overigens had topicstarter het nooit gered bij een andere keuring; de eis is dat je met je beste oog minimaal 80% ziet. Voor een vrachtwagenrijbewijs komt daar nog eens bij dat je slechtste oog minimaal 20% moet zijn (dat is dus nodig voor het diepte zien).

Ik verbaas me trouwens over het verhaal van dat luie oog van ts. Wat er gebeurt, is dat je scheelkijkt en dat de hersenen moeite hebben met dat dubbele beeld en dus stelselmatig het zwakste beeld gaan onderdrukken. Als de spiertjes van het oog overbelast zouden raken, zou dat te corrigeren moeten zijn met een bril. Ik heb zelf een bril voor mijn goeie oog, +1, maar zelfs zonder zie ik nog 40% beter dan de meeste mensen. De keuringsarts was stomverbaasd...

Waar ik me overigens aan stoor, is dat ik ondanks dat mijn goeie oog dus uitstekend is, ik elke keer weer zo'n keuring moet regelen. Kost geld, tijd van de arts, een hoop gedoe en nu zit ik alweer in de zenuwen omdat het hele spul al weer 5 week bij CBR ligt en over 2 week mijn rijbewijs verloopt.