Gebeten door paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Gebeten door paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:00

Hallo,

Na dat ik gisteren avond heerlijk had gereden besloot ik het desbetreffende paard nog een appeltje na te geven. Ik stond bij haar in stal en hield mijn hand plat op, met het appeltje er op. Ik weet niet precies meer wat er gebeurde, maar volgens mij gooide ze de appel met haar neus van mijn hand af en beet toen keihard in mijn hand. Ze beet precies om mijn duim heen, mijn duim zat ik haar mond en mijn vingers gelukkig niet. Ik heb zo het idee dat ze dacht dat ze toch de appel te pakken had, want toen ik mijn hand uit haar mond wilde halen, ging ze harder bijten en met haar kiezen malen. Het deed geen zeer, maar was echt een vreselijk gevoel. Ik zat ontzettend klem. Uiteindelijk heb ik mijn hand wel los gekregen, maar ik weet niet meer hoe. Ik ben direct de stal uit gestapt en toen ik mijn hand zag, schrok ik toch wel een beetje. Hij was helemaal blauw en de tand afdrukken stonden er in, dus maar even onder de koude kraan gehouden en later ijs er op gedaan. Ik kon eerst mijn duim nog wel bewegen, maar later toen mijn hand erg begon op te zwellen, lukte dit niet meer. Aangezien het inmiddels vrij laat was, heb ik een aspirine ingenomen en ben toen maar naar huis gegaan en gaan slapen.

Toen ik vanochtend wakker werd was de zwelling wel al behoorlijk afgenomen, maar het was nog steeds wat dik en ook erg rood en ontzettend gevoelig. Ook zag ik dat ik een sneetje had in mijn duim, ik weet niet of die er al zat voor de beet of daarna pas is gekomen, maar van de beet is het in ieder geval niet. Maakte me toch een beetje zorgen aangezien er behoorlijk wat bacteriën in een paarden mond zitten en het plekje van de snee een beetje opgezwollen is en het sneetje is oranje. Heb er nu na een hele dag aspirine's nog steeds last van. Er naar wijzen doet bij wijze van spreken al zeer.

Aangezien mijn ouders zich toch best zorgen maken, gaan we vanavond maar even naar de huisartsenpost. Mijn eigen huisarts is op vakantie en alle andere huisartsen hier in de buurt zitten vandaag al vol of zijn vrij op donderdagmiddag.

Aangezien er op Bokt een hoop paardenbezitters rondwandelen, lijkt het me logisch dat er ook mensen bij zitten die wel eens zijn gebeten. Wat hebben jullie toen gedaan? Heb ik goed gehandeld?

Groetjes, Ukkiee.

Mri

Re: Gebeten door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:07

ontsmetten en koelen, blijven koelen.

Ik ben een keerin mn schouder gebeten, maar dat was wel echt tot bloedens toe (en werd ook niet losgelaten). Ik moest meteen naar een arts (dacht EHBO, maar kan ook huisarts zijn geweest), 2 wondjes moesten gehecht worden, de andere werden geplakt. Heb de eerste paar dagen steeds een tijd met een koelpak op mn schouder gezeten (was het stuk tussen mn schouderbot en mn nek in, vol op de spier).

Verder heb ik ook tetanus prik gekregen (mn ouders waren er niet bij, en ik wist niet of mn enting nog geldig was).

Behalve koelen kan je weinig doen. Nouja, eigenlijk kan je nog wel wat doen, in het vervolg uitkijken voor dit paar Knipoog

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:10

Het wondje is al dicht, het is ook maar een heel klein sneetje. Ik weet dus ook niet of die open was op het moment dat ik werd gebeten.

En het is absoluut niet de schuld van het paard. Ik zie het ook niet echt als een schuld van mezelf, misschien had ik sneller moeten reageren, maar verder weet ik ook niet wat ik verkeerd deed. In mijn ogen niks. Er kwam wel een paard voorbij lopen dat ze niet aardig vond, misschien dat ze haar voer weg wilde gooien en uit reactie mij beet in plaats van dat paard.

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:11

Ik ben ook een keer in 2 vingers gebeten, paard liet ook eerst niet los en mn vingers uit de mond trekken ging niet, heb mn paard ff in zn lip geknepen toen liet ie los.
Het deed behoorlijk pijn zeg..! heb daarna meteen gekoeld, dat was ook het enige dat een beetje hielp. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:12

Ik weet niet hoe lang geleden je je tetanusinjectie hebt gehad en of die misschien aan opfrissen toe is, maar ik zou idd even naar de dokter gaan.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:16

Cassidy schreef:
Ik weet niet hoe lang geleden je je tetanusinjectie hebt gehad en of die misschien aan opfrissen toe is, maar ik zou idd even naar de dokter gaan.

Ik ben 17 en als het goed is krijg je de laatste tetanusprik op je 10de. Die moeten 10 jaar geldig zijn, dus waarschijnlijk geldt het nog. Toch voor de zekerheid maar even langs, liever dat het helemaal 'waterdicht' is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:39

De tetanusprikken die nu gegeven worden zijn inderdaad 10 jaar geldig (ik heb er pas ook nog een gehad, nadat mijn pony op mijn pink stond en het ook open was).
Echter, de inentingen van voor dit jaar zijn maar 5 jaar geldig (zoals ik bij de ehbo heb begrepen).

Succes en we horen neem ik aan ook wel even hoe het was bij de huisartsenpost!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:42

de prikken van vori jaar waren inderdaad korter geldig, bij 1 dacht ik 1 jaar, na herhaling (3 maanden later) 3 jaar, en weer 3 maanden later een herhaling wordt 10 jaar geldig

Althans, dat was het bij mn schoonzusje die door een scooter van haar racefiets af is gereden

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:44

Een paard heeft een keer een hap uit mijn hand genomen, precies in het zachte gedeelte bij mijn duim.
Ik heb er toen meteen blauwspray van de paarden op gedaan, ik ben er niet mee naar de huisarts geweest omdat mijn tetanus op peil was en het kon toch niet gehecht worden omdat er echt een hap uit was. Het is wel weer netjes dicht gegroeid, ik heb nu alleen een litteken Lachen

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:44

Ik heb echt precies hetzelfde gehad. Ik gaf een snoepje op mijn hand aan een paard, snoepje viel eraf en het paard dacht dat mijn vinger het snoepje was. Bleef meer kracht zetten omdat hij het 'snoepje' niet doormidden kon krijgen.

Bij mij ook helemaal blauw en paars, en er zat ook een klein wondje. Veel losse vellen ook. Ik heb gewoon mijn moeder er een gaasje omheen laten doen (eerst ontsmet met betadine) en het een tijdje zo gelaten. Na een week zag je het wondje niet eens meer Lachen

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:46

Ja ook deze dingen gebeuren. Ik ben een half jaar geleden gebeten door mn paard, naast het oog. Ben toen naar de nightcare gereden en hebben ze alles gehecht. Nu heb ik een vreselijk litteken naast mn oog.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:01

Hmm da's niet leuk inderdaad..
Maar raar dat geen één huisarts even tijd heeft?
Ik kan je vertellen dat de dokterspost niet blij is met dit soort dingen.
Ik wil er niet mee zeggen dat je je aanstelt maar dat je er ook gister(avond) mee naar de dokter had kunnen gaan. Ik werk zelf in de zorg en weet helaas hoe makkelijk assistentes afspraken willen afwimpelen.

November was ik ziek en volgens de ass. was het een griepje en moest ik uitzieken.
Maar ik bel niet voor niets dus wilde gewoon een afspraak.
Bleek ik een fikse keelontsteking te hebben!

Sterkte verder!
Anders misschien in de Soda of Badedas met je duim!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:05

Jeetje... dat is écht geen pretje...

Ben op de laatste dag voor ze naar haar nieuwe baasjes ging door mijn verzorgpony gebeten. Ze kreeg ruzie met haar stalgenoot en ik stond er bij (poetsen) ze sloeg met haar hoofd naar mij dus ik wilde afweren en toen pakte ze mijn arm. Mijn schrijfarm.. het is in de herfstvakantie gebeurt. Het was niet gebroken ondanks de keiharde beet, maar ik heb er heel lang last van gehad en het is nog altijd niet helemaal weg. Ik heb altijd graag getekent, maar sinds die beet heb ik geen vaste hand meer en das best vervelend...

mjah het hoort erbij zullen we maar zeggen Knipoog

edit: de (zeer dikke) winterjas was niet kapot, maar mn vel lag er wel een beetje af...

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 21:34

Ik kom net van de huisartsenpost vandaan en heb te horen gekregen dat mijn spierweefsel is gekneusd. Morgen wordt de pijn zeer waarschijnlijk erger en dan zal het daarna af gaan nemen en na een dag of 3 over zijn. Ik heb als advies gekregen om mijn hand omhoog te houden zodat bloed- en vochtophopingen sneller worden afgevoerd en bovendien heb ik wat zwaardere pijnstillers dan paracetamol mee gekregen voor de komende dagen.

Up_to_Date schreef:
Hmm da's niet leuk inderdaad..
Maar raar dat geen één huisarts even tijd heeft?
Ik kan je vertellen dat de dokterspost niet blij is met dit soort dingen.
Ik wil er niet mee zeggen dat je je aanstelt maar dat je er ook gister(avond) mee naar de dokter had kunnen gaan. Ik werk zelf in de zorg en weet helaas hoe makkelijk assistentes afspraken willen afwimpelen.

November was ik ziek en volgens de ass. was het een griepje en moest ik uitzieken.
Maar ik bel niet voor niets dus wilde gewoon een afspraak.
Bleek ik een fikse keelontsteking te hebben!

Sterkte verder!
Anders misschien in de Soda of Badedas met je duim!

Wij vonden het inderdaad ook erg vreemd dat niemand tijd had, en de arts van de huisartsenpost ook. Die zou er nog naar gaan informeren. En gisteravond ben ik er niet mee naar de arts geweest omdat het al vrij laat was (half 11) en ik had gehoopt dat het de volgende dag misschien minder zou zijn. Wat dat betreft ben ik absoluut geen aanstelster, maar juist iemand die te lang door loopt met dingen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:41

Hoe gaat het inmiddels??

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 14:19

Beter! Zolang ik de pijnstillers in neem heb ik er in ieder geval bijna geen last meer van. Natuurlijk voel ik de blauwe plek en als ik mijn duim beweeg, voelt het als een soort spierpijn (omdat de spier is gekneusd), maar ik kan weer bewegen en ook gewoon dingen oppakken. Heb vanochtend ook paard gereden en dat ging ook prima, alleen het belonen deed zeer.

Wel een nieuwe ontwikkeling; er zit nu een bultje op mijn hand. Het is hard en volgens mij is het een botje dat een beetje uit steekt. Het doet verder geen zeer, dus we kijken het maar even aan. Ik vermoed dat het de 'lunate' of 'scaphoid' van deze foto is. Het is niet heel erg te zien, want het steekt maar 2mm 'uit', maar het is wel te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:26

Ben je nu bij de huisarts geweest?Ik heb zo namelijk mijn vinger eens gebroken.Ik wilde een bovendeur dicht doen ivm met storm en onweer,en dat paard dacht dat hij een worteltje kreeg of zo.Hapte zo in mijn vinger.Gevolg was veel pijn en een gebroken vinger Bloos .

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 14:32

silvana schreef:
Ben je nu bij de huisarts geweest?

Ja, ik ben bij een huisarts van de huisartsenpost in ons ziekenhuis geweest. Die heeft ook geknepen en gedraaid e.d. en omdat ik gewoon rustig bleef zitten en alleen 'au' zei, gaan hij en mijn ouders er van uit dat het niet gebroken is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:35

als je nog nooit een tetanus spuit hebt gehad moet idd drie keer prikken. en is pas de laatste spuit voor 10 jaar geldig na 10 jaar hoef je nog maar 1keer te prikken.

aah gelukkkig dat er verder niks mis mee is en vooral niet gebroken.
hopen dat het over paar daagjes al wat beter gaat.

maar je vinger zal wel naar appel hebben geroken dat zou ook nog de oorzaak kunnen zijn.
omdat je een appel in je hand had kan het dus zijn dat je hand ernaar ruikt waardoor de pony dacht dat dat zijn appel was.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 14:44

Ik heb als kind alle inentingen gehad en dan ben je t/m je 18de beschermd tegen tetanus. Nederland is wat dat betreft heel voorzichtig, in andere landen geldt de prik namelijk tot je 28ste. Aangezien ik 17 jaar ben, geldt dat dus nog.
Ik zit er wel over na te denken om vanaf mijn 20ste iedere 10 jaar een nieuwe prik te laten halen, aangezien ik best vaak ongelukjes met paarden heb, maar ik weet niet of dat mag?

Ik denk inderdaad ook dat ze de appel nog rook of het gewoon niet goed zag. Ik had even daarvoor ook al een andere appel gegeven, en aan de manier waarop ze beet was het net alsof ze mijn duim er af probeerde te bijten (een hap te nemen dus). Toen ik mijn hand uit haar mond wilde halen, ging ze ook nog harder bijten en met haar kiezen heen en weer. Ze wilde me gewoon opeten Tong uitsteken

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:25

ben in ieder geval maar blij dat je vinger er nog aan zit Knipoog
en waarom pas vanaf je 20 ste waarom niet op je 18de ieder 10 jaar..

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 22:01

Omdat het in andere landen dus geldig is t/m je 28ste. Dan maak ik me in die twee jaar niet echt zorgen, en een tiental vind ik makkelijker onthouden Tong uitsteken

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:34

Ukkiee schreef:
Ik heb als kind alle inentingen gehad en dan ben je t/m je 18de beschermd tegen tetanus. Nederland is wat dat betreft heel voorzichtig, in andere landen geldt de prik namelijk tot je 28ste. Aangezien ik 17 jaar ben, geldt dat dus nog.
Ik zit er wel over na te denken om vanaf mijn 20ste iedere 10 jaar een nieuwe prik te laten halen, aangezien ik best vaak ongelukjes met paarden heb, maar ik weet niet of dat mag?

Ik denk inderdaad ook dat ze de appel nog rook of het gewoon niet goed zag. Ik had even daarvoor ook al een andere appel gegeven, en aan de manier waarop ze beet was het net alsof ze mijn duim er af probeerde te bijten (een hap te nemen dus). Toen ik mijn hand uit haar mond wilde halen, ging ze ook nog harder bijten en met haar kiezen heen en weer. Ze wilde me gewoon opeten Tong uitsteken

ik ben op mijn 15e gebeten door een paard, beetje bloeden maar meer niet. ik ben toen na de huisarts gegaan, maar daar moest ik wel een tetanus prik hebben, mijn moeder had het nog nagevraagd, maar ik heb em toen voor de zekerheid wel gekregen, het was maar 1 spuit die ik gehad heb

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:51

dat je er maar eentje krijgt als je al bent gebeten ofzo dan krijg je vaak een shot.
dan krijg je drie spuiten in 1.

die krijg je bijv ook als je voor hepatites in laat enten moet je drie keer spuiten.. dan na de derde keer na 12 weken word er bloed afgenomen om te kijken of je genoeg antistoffen hebt heb je dit niet krijg je 1 shot.

maar nu weer ontoppic : hoe staat het met je vingertje?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:56

ik heb 't ook gehad, mijn vinger was alleen blauw, niet open.
veel koelen en gewoon een beetje soepel houden werkte wel..

enthousiaste paarden ook hè? Haha!