Krijg geen adem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Krijg geen adem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 18:27

Sinds ruim een half jaar heb ik er last van en het wordt steeds erger. Wel ademhalen maar het voelt alsof het niet diep genoeg de longen in gaat en daardoor voelt het alsof ik geen adem kan halen. Het gevoel is een beetje te vergelijken met als je onder water bent en niet genoeg lucht meer hebt. Om weer lucht te kunnen krijgen moet ik een soort van geeuwen maar als het niet lukt lijkt het alsof ik stik en moet vaak kokhalsen.
En als ik dan weer een fijne golf lucht tot diep in mijn longen voel is het ook maar voor even want nog geen minuut later heb ik weer het gevoel te stikken.

Het begon dus een tijd geleden, weet niet precies wanneer maar het was niet regelmatig, zo af en toe eens geen adem krijgen, maar de laatste 2 maanden wordt het steeds erger en afgelopen week dagelijks bijna de halve dag niet normaal kunnen ademen.
Mijn borst/luchtpijp doet pijn en het stikkende gevoel is heel vervelend.

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn en als ik google kom ik eigenlijk uit op astma, bij de omschrijving stond ook hoesten en idd, ik hoest de laatste tijd ook veel meer zonder last van mijn keel ofzo te hebben. Maar de piepende ademhaling heb ik weer helemaal niet.
Mijn zusje heeft astma en mijn neefje bronchites, en van beide ken ik wel de aanvallen met benauwdheid en piepende ademhaling. Daar heb ik dus helemaal geen last van.

Normaal gesproken zou ik hiervoor gewoon naar de huisarts gaan, maar ik zit nog tot half februari in de VS en ga hier liever alleen in uiterste nood naar een dokter.
Vandaar dat ik hoop dat hier misschien mensen zijn die het bekend voorkomt en weten wat het zou kunnen zijn, ik twijfel of ik zal wachten tot ik weer in nederland ben of gewoon hier naar de dokter moet gaan Scheve mond .

Keet

Re: Krijg geen adem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:29

had je hier ook al last van toen je nog in nederland was?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 18:42

Ja, daar begon het. Mijn allergieen zijn afgelopen jaar ook iets erger geworden, vooral kattenallergie terwijl ik al meer dan 10 jaar katten heb. Maar in de VS heb ik geen katten dus hier valt het wel weer mee met allergieen, enkel stofallergie maar dat valt wel mee aan zee.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:45

hmmmmmmmn, ga gewoon maar wat dingen typen die in mij opkomen nu hoor, probeer je niet te beledigen:

- ben je veel aangekomen
- ben je minder gaan bewegen
- ben je medicijnen gaan gebruiken
- ander wasmiddel? shampoo?
- relatie begonnen?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:48

Heb je ook tintelingen in handen, voeten of rond je mond?
ben je duizelig?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:05

- ben je veel aangekomen
Hooguit 5 kilo, maar heb nog steeds ondergewicht

- ben je minder gaan bewegen
Ja, eind 2006 een rugbeschadiging opgelopen en van heel veel bewegen naar bijne niet gegaan en ben eht nu weer langzaam aan het oppakken (pilates)

- ben je medicijnen gaan gebruiken
Ja, maar al een aantal weken niet geslikt omdat ik ze hier niet nodig heb, denk niet dat die er iets mee te maken hebben, slik ze nu een jaar en niet dagelijks op advies van de huisarts, en zie ook geen verband met wel en niet gebruiken van de medicijnen en het ademhalen.

- ander wasmiddel? shampoo?
Zal er ook niets mee te maken hebben omdat de merken die ik in NL en de VS gebruik verschillend zijn en in beide landen last heb. Ben wel allergisch voor sommige wasmidellen maar dat uit zich in jeuk en huiduitslag, heb daar geen last van.

- relatie begonnen?
Ja, maar had daarvoor ookal last ervan Lachen .

- Heb je ook tintelingen in handen, voeten of rond je mond?
Nee

- ben je duizelig?
Meer dan de gemiddelde mens, maar zie hier ook geen verband met ademhaling, duizelig (en blackouts) heb ik altijd al gehad.

En het zijn geen beledigingen hoor, zijn allemaal dingen waar ik zelf eigenlijk helemaal niet aan had gedacht Knipoog

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:10

Duizelig zijn kan wel degelijk te maken hebben met benauwd zijn...
Tenminste, heb vrij zware astma.. als ik niet genoeg lucht krijg, krijg ik niet genoeg zuurstof binnen en wordt ik duizelig en licht in mijn hoofd.

Tintelingen vroeg ik omdat ik je verhaal hyperventilatie herkende..

Hoe adem je? probeer daar eens op te letten
als je benauwd wordt niet hoog gaan ademhalen..
maar via je buik. Via je neus in, en zachtjes via je mond uitblazen.

Vaak als ik benauwd ben ga ik totaal verkeerd ademhalen, maar door fysio heb ik geleerd goed te gaan ademen bij een astma aanval.

Als je het benauwd heb, doe je armen en handen dan omhoog, zo maak je meer ruimte..
ook kun je op bed gaan liggen, benen naar de zijkant, dus knieen wijzen bijvoorbeeld naar links, je bovenlijf blijft gewoon liggen en je armen wijzen omhoog..
sterkte

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:20

Ik herken je gevoel wel waarbij je 'gewoon' af en toe een hele flinke teug lucht nodig hebt. Ik 'lijd' hier ook al jaren aan en had er veel last van met naar school fietsen of sporten op school omdat ik het dan snel benauwd had en behoefte aan die flinke ademteug. Nu heb ik gewoon door de dag niet echt een bewust benauwd gevoel, maar betrap mezelf er toch wel vakker op dat ik even die extra teug neem. Vaak is het daarbij wel zo dat ik em niet 'door' krijg en het gevoel alsof het oppervlakkig blijft 'steken' en dan komt een lichte benauwdheid over me heen. Voel dan ook die druk op mijn borst als ik diep wil doorademen. Dit combineert zich, nog steeds, bij mij met het feit dat ik vaak snel buiten adem ben. Ik kan niet rennen, heb snel een zware 'pijnlijke' ademhaling als ik fiets (vooral in de kou dan, zomers minder tot niet) en ben rood aangelopen na het rijden. Ik kan daarbij geen lange stukken galopperen bijvoorbeeld zonder zelf buiten adem te raken. Ik blijf dan steken in een te oppervlakkige ademhaling en heb dan behoefte aan een diepe ademteug, die juist dan vaak niet wilt lukken waardoor het benauwd wordt. Je hebt echt even behoefte aan die extra zuurstof. Daarbij sloeg bij mij de wisseling van climaat in ruimtes ook op mijn longen, waardoor ik benauwd kon worden. Combineer dat met een tikje claustofobie en ik een lift of een bedompte ruimte heb ik er al gauw last van. Ben hier ook wel al voor naar de doktor geweest, maar die konden niet echt iets vinden. Ik heb een tijdje een pompje gehad, want de arts gooide het op lichte astma/hyperventilatie. Vooral dat laatste past hier redelijk bij in de trant van zuurstof tekort waardoor je lichaam om die teug vraagt. Ik kan er goed mee leven, het is niet extreem, maar ik denk dat het toch ook meewerkt in een ander probleem van mij wat met vermoeidheid te maken heeft (neigend naar lichte narcolepsie) waarvoor ik nu onderzocht word. Die maten echter in mijn slaap een goed zuurstofgehalte... Tja wat je eraan kunt doen? Geen idee, zou zeker naar de huisarts gaan, maar als je er al veel langer mee loopt kun je denk ik nog wel wat wachten. Probeer bij die benauwdheid vooral rustig te blijven zodat je niet 'echt' gaat hyperventileren is de enige tip die ik nu voor je heb... sterkte!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:21

MissToseland schreef:
Duizelig zijn kan wel degelijk te maken hebben met benauwd zijn...
Tenminste, heb vrij zware astma.. als ik niet genoeg lucht krijg, krijg ik niet genoeg zuurstof binnen en wordt ik duizelig en licht in mijn hoofd.

Tintelingen vroeg ik omdat ik je verhaal hyperventilatie herkende..

Hoe adem je? probeer daar eens op te letten
als je benauwd wordt niet hoog gaan ademhalen..
maar via je buik. Via je neus in, en zachtjes via je mond uitblazen.

Vaak als ik benauwd ben ga ik totaal verkeerd ademhalen, maar door fysio heb ik geleerd goed te gaan ademen bij een astma aanval.

Als je het benauwd heb, doe je armen en handen dan omhoog, zo maak je meer ruimte..
ook kun je op bed gaan liggen, benen naar de zijkant, dus knieen wijzen bijvoorbeeld naar links, je bovenlijf blijft gewoon liggen en je armen wijzen omhoog..
sterkte

Goede tips iig al Ja

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:30

Echt hyperventileren is het niet geloof ik. Het is meer alsof ik de hele dag loop te geeuwen, mensen vragen ook telkens of ik moe ben maar dat ben ik dus niet, probeer enkel adem te halen Clown .

Het ademhalen zoals jij beschrijft Jana_en_Ik is idd hetzelfde, alsof het bovenaan blijft steken ipv helemaal door te gaan naar onderen. Maar ik heb ook als ik gewoon ontspannen ben en wordt 's nachts soms wakker omdat ik geen adem krijg.

Ik let idd veel op mijn ademhaling nu, vroeger ademde ik verkeerd maar mbv pilates en yoga ben ik wel beter gaan ademhalen.
Maar als ik nu diep inadem door mijn neus komt het niet helemaal diep binnen, blijft echt halverwege steken, en als het dan eindelijk wel helemaal doorgaat krijg je echt zo'n geluid wanneer je lang onder water bent geweest en ineens weer boven komt en adem kunt halen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:33

IcePrincess schreef:
Echt hyperventileren is het niet geloof ik. Het is meer alsof ik de hele dag loop te geeuwen, mensen vragen ook telkens of ik moe ben maar dat ben ik dus niet, probeer enkel adem te halen Clown .

Het ademhalen zoals jij beschrijft Jana_en_Ik is idd hetzelfde, alsof het bovenaan blijft steken ipv helemaal door te gaan naar onderen. Maar ik heb ook als ik gewoon ontspannen ben en wordt 's nachts soms wakker omdat ik geen adem krijg.

Ik let idd veel op mijn ademhaling nu, vroeger ademde ik verkeerd maar mbv pilates en yoga ben ik wel beter gaan ademhalen.
Maar als ik nu diep inadem door mijn neus komt het niet helemaal diep binnen, blijft echt halverwege steken, en als het dan eindelijk wel helemaal doorgaat krijg je echt zo'n geluid wanneer je lang onder water bent geweest en ineens weer boven komt en adem kunt halen.

Jaaa dat heb ik ook! Ik geeuw de hele dag door, echt vervelend, ook al ben ik niet moe, maar dat heeft inderdaad ook met dat zuurstofgebrek te maken Ja Ik denk ook niet dat het echt hyperventileren is hoor, maar daar lijkt het op en dat zal je huisarts waarschijnlijk ook als eerste aandragen... Blijkbaar heb jij dus in je slaap ook zurstofgebrek.. slaap je met je mond open dat je weet? Dat heb ik dan dus weer niet. (Hmm ergens wel fijn eens iemand te spreken die dit ook herkend)

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:39

Hoi,
als ik jou was zou ik niet meer te lang wachten om naar een dokter te gaan, ik denk dat het goed is om even een bezoekje te brengen en even naar je longen/luchtpijp te laten kijken.
Een arts heeft er voor gestudeerd en kan je denk ik het beste aangeven wat er met je aan de hand is, of je dus astma, een allergie of iets in die richting hebt.
Met dit stukje wil ik je niet bangmaken, maar een goede vriend van mijn vader had al deze kenmerken ook en had ook vaak te weinig lucht, of bleef de lucht halverwege zn luchtpijp 'hangen'. Hij is op aanraden van zn vrouw ook maar naar de dokter gegaan, want hij dacht dat het alleen maar kwam doordat hij een paar weken minder aan sport had gedaan en gewoon een beetje kortademig was en ook het gevoel had dat hij te weinig lucht kreeg.
De dokter heeft hem doorverwezen naar het ziekenhuis en daar is een scan oid gemaakt, hieruit bleek dat hij een klein gaatje in zijn luchtpijp had.
Dit komt dan niet zo vaak voor maar je weet maar nooit.
Veel succes

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:27

Jana_en_Ik schreef:
Jaaa dat heb ik ook! Ik geeuw de hele dag door, echt vervelend, ook al ben ik niet moe, maar dat heeft inderdaad ook met dat zuurstofgebrek te maken Ja Ik denk ook niet dat het echt hyperventileren is hoor, maar daar lijkt het op en dat zal je huisarts waarschijnlijk ook als eerste aandragen... Blijkbaar heb jij dus in je slaap ook zurstofgebrek.. slaap je met je mond open dat je weet? Dat heb ik dan dus weer niet. (Hmm ergens wel fijn eens iemand te spreken die dit ook herkend)

Ik slaap idd met mijn mond open, probeer altijd goed mijn best te doen hem dicht te houden, het is niet zo'n charmant gezicht maar wanneer ik slaap valt die vanzelf weer open Nagelbijten / Gniffelen
Een tijd geleden had ik ook ergens gelezen over zuurstof gebrek in je bloed, maar weet niet meer waar en kan me ook niet meer herinneren wat je er nu aan kon doen, staat me vaag iets bij over veel water drinken.

@Vera, begin 2007 hebben ze wel mijn oa luchtpijp onderzocht vanwege iets anders, ook endoscopie gehad maar het gebied boven de middenrif was alles in orde. Zou er in zo'n korte tijd zoiets daar onstaan kunnen zijn?

Twijfel heel erg of ik nu wel of niet kan wachten, ik ga liever gewoon naar mijn eigen huisarts dan dat ik hier naar de ER moet, in NL is het ook een stuk goedkoper, geloof niet dat mijn verzekering dit gaat dekken maar dat moet ik even nakijken.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 01:12

ik zou naar de huisarts gaan.
heb idd het idee dat je rondloopt met een allergie.
zit je misschien in een stoffigere ruimte dan normaal?

ik heb nl een stofallergie, en daardoor astma. ik herken je verhaal.. benauwdheid, naar adem willen happen, en daardoor geeuwen.

verder vind ik de pijn in je borst/luchtpijp een beetje verontrustend klinken. dit kan nl duiden op een longontsteking.

een longontsteking kan ook het gevolg zijn van een verwaarloosde verkoudheid, en dit in samenloop met een allergie die op je luchtwegen slaat.
in amerika is de gezondheidszorg misschien zoals je in nederland gewend bent, maar je longen overmatig inspannen is ontzettend slecht.

ik zou dus zeker naar de dokter gaan.
eventueel kan je vragen om een histamine test, en een allergie test, die ze in het ziekenhuis kunnen doen (denk dat dit in amerika hetzelfde verloopt)
bij een histamine test kunnen ze nl zien hoe snel een bepaalde allergie etc op je longen slaat.

ik heb dus ook astma, maar aanvallen van benauwdheid heb ik ook niet, is dus helemaal niet nodig voor astma.

gewoon naar de dokter, en spaar je longen. dit is absoluut niet goed..
beterschap!

plurkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:06

Hey IP,

het klinkt wel heel erg als een astmatisch probleem. Bij allergische astma waarbij prikkels niet behandeld blijven kunnen je lagere luchtwegen makkelijk ontstoken raken, waardoor deze permanent vernauwd worden doordat het epitheel opzet. Dit resulteert in pijn op de borst en mogelijk ook in de rug, net onder de schouderbladen. Geeuwen is hier ook een verschijnsel bij. 's nachts is het vaak wat erger, omdat je dan plat gaat en daardoor eventueel slijm omhoog kruipt. Vaak ook piepen, maar dit hoeft dus niet als het vooral om de lagere luchtwegen gaat. Dit is niet iets om luchtig (pardon the pun) mee om te gaan, als je het verder verwaarloost, kun je wel eens goed ziek worden en een gevaarlijke longontsteking krijgen.

Als je het idee heb dat het erger is geworden de laatste tijd zou ik zeker even naar de dokter gaan. Van hyperventileren weet ik niets, zou dus niet weten of de door jou genoemde symptomen hier mee verband zouden kunnen houden.

en verder wel genieten hè,

groetjes, E

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:21

Even een update, heb gesproken met mijn huisarts in nederland, verzekering en ziekenhuis hier.
Verzekering gaat niets vergoeden omdat ik hier al last van had toen ik nog in nederland was (liegen dat ik er hier pas last van kreeg help ik mezelf natuurlijk ook niet mee). Zelf de kosten van de onderzoeken en bloedtesten hier betalen, daar heb ik geen geld voor, zelfs niet als ik mijn pony zou verkopen (alsof dat een optie is Nagelbijten / Gniffelen )
Zowel hier als in nederland zeiden ze dat ik gewoon nog en maandje kon wachten, maar als ik terug ben wel zo snel mogelijk naar de huisarts.

Eerste waar ik op getest ga worden als ik terug ben is ziekte van lyme, dat zou eigenlijk al gebeuren voor ik naar amerika ging maar daar is iets mis me gegaan. Van de lijst met 50 symptomen heb ik er inmiddels 35 (waaronder dus ook ademhalingsproblemen) wat een hoop vage klachten van de afgelopen jaren zou verklaren.
Uiteraard zal er ook naar andere dingen gekeken gaan worden.

Afgelopen paar dagen gingen gelukkig wel weer beter en een dag of twee gehad zonder problemen. Mocht het ineens wel weer heel erg worden zal ik wel naar het ziekenhuis moeten hier Scheve mond .

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:37

Jeetje wat een ingewikkeld gedoe weer met verzekeringen enzo. Eigenlijk te gek voor woorden. De ziekte van Lyme is toch best ernstig om daar nog een maand mee te wachten? Ik hoop althans dat het je tot die tijd een beetje beter gaat!!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:56

IP, als het moet dan moet het, maar anders kun je inderdaad gewoon nog even die kleine tijd afwachten tot je weer in NL bent. Scheelt je dan gewoon zo veel. Wel spijtig dat de verzekering het niet wil vergoeden, maar het zal waarschijnlijk niet binnen je pakket vallen...

Aan de andere kant, wat Jana_en_ik al zegt; als het echt de ziekte van Lyme is, is het wel ernstig om daar nog mee te moeten wachten...

Sterkte hoor meis Ach gut

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:03

Deze symtomen doen bij mij toch wel het hyperventilatiebelletje rinkelen. Chronische hyperventilatie dan wel te verstaan..

Eventjes de luchtwegsymtomen gekopieerd:

Droge mond
Kriebel in je keel
Neiging tot hoesten
Kortademingheid
Benauwdheid of ademnood
Het gevoel niet door te kunnen zuchten
Beklemming of druk op je borst
Stekende pijn in je hartstreek of lager op je ribbenboog
Moeten zuchten, gapen en/of hijgen

De dikkergedrukte lijk ik toch tegen te komen in je verhaal.. http://www.chronischehyperventilatie.nl/