Eigen winkel & Ziek, wat doen jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Eigen winkel & Ziek, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 09:49

Even snel een vraagje..

Ik heb een eigen winkel, deze staat om bepaalde redenen op mijn moeders naam maar is verder gewoon van mij. Officieel is mijn moeder dus mijn baas. Ik doe alles zelf, inkopen, ik sta altijd in de winkel, beslis dingen etc.
Nu ben ik sinds een dag of 7 wat ziekig en gewoon naar de winkel gegaan natuurlijk. Ik begon ontzettend last van mijn keel te krijgen (iets waar ik net een maandje vanaf ben) en het zag er ook erg rood uit, incl vieze lucht etc.
Dus ik ben gister naar de huisarts gegaan die zei een flinke keelontsteking, 1 of ander goedje mee gekregen en vooral; Rust.
Nu lukte dat gister niet dus heb ik gister de rest van de dag gewoon gewerkt. Met als gevolg dat ik nu amper nog kan praten en echt kapot ga van de keelpijn. Daarbij ben ik ook nog eens dood moe en lam.
Nu is het zo dat we in een periode zitten (zo vlak na de kerst etc) dat het ontzettend rustig is. Omzet per dag is in vergelijking met 2 weken geleden echt ontzettend weinig. Op sommige dagen is het veel als we 30 mensen aan de kassa hebben.
Zoals ik al eerder schreef beslis ik eigenlijk alles zelf etc. Ik heb dus vanochtend besloten om thuis te blijven en mijn zus (die soms invalt en vanaf voglende week 1 x in de week in de winkel komt te staan) te bellen of ze tijd had. Ze had geen tijd want had om 1 uur een afspraak. Kan dus niet.
Toen heb ik mijn moeder gebelt wat ik nu moet doen en zij staat erop dat ik de winkel gewoon open gooi.
Ik vind het in de winkel super gezellig en leuk, dus ga eigenlijk ook het liefst gewoon werken, maar wat is nou het verstandigste.
Daarbij kan ik dus eigenlijk ook niet praten en dat schiet niet op in een winkel.

Zit even met het handen in mijn haar.. Om 10 uur moet ik openen maar ik weet echt niet wat te doen.
Ik vroeg me af wat jullie zouden doen, of wat mensen met een eigen winkel doen als ze ziek zijn?

Tot nu toe heb ik altijd gewerkt als ik wat ziekig ben op 1 keer na, dat was in het weekend dus kon mijn moeder in de winkel staan.
Nu heb ik gewoon echt een dilemma. Ik weet eigenlijk dat het niet kán. Maar ik wil wel en mijn moeder heeft me duidelijk gezegd dat de winkel open moet.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

Iorrr

Re: Eigen winkel & Ziek, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:52

Je zus bellen en vragen of ze tot half één wil, jij gaat ondertussen lekker in je bed liggen en dan neem je het over om half één als dat lukt... Anders doe je hem vanmiddag dicht ivm ziekte

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:52

Als het nog enigzins gaat, zou ik toch proberen je winkel open te doen. Lekker warme sjaal om, veel drinken, en rustig aan doen. Vanavond vroeg onder de wol kruipen. Als het echt niet gaat, dan gaat het niet. Beterschap.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:54

Als je goed bent is het verstandig om de winkel nu tijdelijk dicht te doen zodat je er straks weer fris en gezond tegen aan kan.Het is jouw winkel dus jij neemt de beslissing en niet je moeder......

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:56

Ja zoals iorr zegt zou ook ik het proberen te regelen en misschien een vriendin die wil of kan helpen? Is misschien handig als je die vriendin als jij beter bent een keer inwerkt zodat jij ook een keer een dagje voor jezelf hebt? Of zoals nu ivm ziekte kan in vallen?
Sterkte en beterschap

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 09:59

Ik kan mijn zus idd nog eens bellen of ze tot half 1 zou kunnen. Dat is in ieder geval al wat.
Mijn moeder kan me aflossen rond 5 uur dus dan moet het opzich redelijk te doen zijn. Ik kreeg alleen zo'n makkelijk antwoord van haar. Ik vroeg of ze het druk had vandaag en ze zei gelijk ja ik heb een afspraak om 1 uur. Had een beetje het idee dat ze er ook geen zin in heeft..

PattyOosten, met die gedachten ben ik idd gister ook gaan werken. Heb me gister warm aangekleed, sjaal om, en geprobeert rustig aan te doen. Maar werken in een winkel bestaad dus vooral uit praten. Dat had ik gister eigenlijk onderschat, was alsnog de hele dag aan het praten waardoor ik rond een uurtje of 4 nog veel meer last had..

Ik ga iig even mijn zus bellen... Dat scheelt iig al wat..

Priscilla, ik heb eigenlijk geen vrienden die me zouden kunnen helpen, helaas..

Hittepit, zo dacht ik ook... Beter 1 dagje dicht dan dat ik straks nog zieker ben en langer thuis kan blijven. Heb er ook nog eens een hekel aan om thuis te blijven dus liever nu 1 dag dan dat ik straks écht ziek op bed lig..

Nou goed ik ga iig mijn zus even bellen!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:00

Misschien kun je (om in de toekomst dit soort dingen af te regelen) eens kijken of je een ziekte kosten verzekering kunt afsluiten.
Het gaat nu om een keelontsteking maar je kunt natuurlijk ook je been breken en voor 6 weken of meer uitgeschakeld zijn.
Je kunt dit soort dingen beter regelen op een tijdstip dat er nog geen vuiltje aan de lucht is want nu zit je met een naar dilemma.
Misschien zijn er ook bedrijven die personeel kunnen leveren als je ziek bent (ik weet wel dat er zoiets is voor boeren).
Toch jezelf maar eens verdiepen in dit soort dingen is een aanrader.
Voor nu ............ misschien een goede vriendin of buurvrouw of iets dergelijks meenemen naar de winkel dat die voor jou het woord dan kan doen?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 10:09

Ik weet niet of dat wat is, om via een bedrijf tijdelijk personeel te krijgen.
Opzich is mijn zus dus degene die in zou vallen als ik ziek zou zijn maar zij heeft dus geen tijd. Neemt nu haar telefoon ook niet meer op.

Ik heb helemaal niemand die ik mee zou kunnen nemen naar de winkel. Dat is het vervelende. Mijn vriend gaat vaak mee om te helpen maar hij spreekt nog niet goed Nederlands waardoor ik dus alsnog het woord moet doen.

Ik blijf mijn zus proberen en ik denk dat ik anders maar later open ga... Vooral in de ochtend is het vreselijk rustig. De laatste dagen komt er voor 12 uur amper iemand binnen dus om 12 uur open gooien moet toch te doen zijn dan... Beter dan de hele dag gesloten..

Mijn zus heb ik intussen aan de telefoon gehad en ze kan ook niet tot half 1. Geloof dat ze er gewoon geen zin in heeft. Erg jammer. Kreeg van haar te horen dat ik maar iemand anders moet zoeken, maar er is niemand anders....

Jeetje erg vervelend dit.. Scheve mond

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:20

Tsja als echt niemand anders kan zou ik heel erg twijfelen om 'm toch open te gooien. Ik zie in je profiel dat het een stadswinkel is, dat is alweer anders dan een klein winkeltje op de hoek in een boerendorpje. Daar begrijpen ze het nog maar in een stadswinkel kan het je klanten kosten ben ik bang... Januarie is rustiger idd, maar er moet maar net iemand zijn die vandaag speciaal naar de stad is gegaan voor jouw winkel. Als die dan dicht is baalt zo'n persoon en vaak zijn mensen dan niet voor rede vatbaar. "Ziek ? Nou en, dan nemen ze toch personeel aan ?!"

Ik breng het heel zwart-wit, ik begrijp je best, ik was afgelopen week door mn hoestbuien ook niet in staat om te werken, maar gezien ik ook in een winkel werk bekijk ik het even door de ogen van de klant. En die klant kan het niet schelen dat jij keelpijn hebt, die wil vandaag zn ding doen en niet morgen als jij weer beter bent.

Ik hoop dat je eruit komt.
Zou zowiezo een mededeling op de deur hangen als je wel dicht blijft of maar bepaalde tijden open bent....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:24

tja, dichtgooien = slecht voor je klanten. Als zij 1 x aan een vaste deur geweest zijn, is de kans groot dat ze niet zo snel weer terug komen.
Dat is mijn ervaring iig met een ruiterzaakje in onze "stad". Op dinsdagmorgen dicht en ze hebben vaak niet de dingen die ik wil, dus ga ij voorbaat al liever verder rijden om zeker te weten dat ik thuis kom met wat ik wil hebben.

Ik kan je moeder dus wel begrijpen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 10:31

Ik kan wel iets op de deur hangen, maar we hebben rolluiken, dus als de winkel gesloten is is daar niets van te zien. Zou eventueel wat op het rolluik kunnen hangen maar denk niet dat dat lang hangt.

Het is niet echt in het centrum. Wel in een winkelstraat maar daar zijn vaker winkels soms ineens een dag dicht. Er zitten veel winkels zonder extra personeel en zo komt het nog al eens voor dat er dus een winkel een dag of een halve dag gesloten is.

Mijn moeder is idd ook bang dat we zo klanten kwijt raken. Maar de winkel die ik heb is geen winkel waar mensen echt naartoe gaan zeg maar. Het is echt een snuffelwinkel en er komt zelden maar iemand in de winkel die echt komt omdat ze iets nodig heeft. De meeste mensen snuffelen rond en vinden zo hun artikelen. Dus vaak mensen die al aan het winkelen zijn en dan nog even snel binnen komen om een kijkje te nemen.
Daarbij komt ook nog dat er niet veel van deze winkels zijn dus daarom ben ik eigenlijk niet bang dat mensen dan zeggen, ik ga naar een andere winkel.

Jeetje ik vind het echt moeilijk... Wil ik om 10 uur open dan moet ik zometeen weg. Maar ik denk dat ik wat later open ga... En dan kijk ik daar wel hoe het gaat.
Gister kreeg ik overigens zelf al reacties van (vaste) klanten die vonden dat ik lekker naar huis moest gaan..

Nouja bedankt voor de reacties iig. Het wordt denk ik 11 of 12 uur dat ik ga openen. Dan kruip ik nu nog heel even mijn bedje in, en dan hoop ik dat ik de rest vd dag nog vol kan houden. Hoogstwaarschijnlijk zit ik dan morgen alsnog met hetzelfde probleem, maarja...

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:38

Als ik jou was zou ik zorgen dat ik een lekkere stoel in de winkel heb(evt een tuinstoel), plaid mee, thee, sap, paracetamol etc mee en de winkel open. En dan doe je het een dagje rustig aan in de winkel. Dan maar niet de hele uitstalling buiten en niet aanvullen e.d. En iets minder praten tegen je klanten.
(als je hele hoge koorts heb is het een ander verhaal)
Wat ons meestal de dag doorhelpt als we niet 100% zijn is een glas sap met en fllinke scheut bessensap van flipje van de Betuwe. En als je thuiskomt en hete douche en meteen je bed in.
Je zaak sluiten kost je klanten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:39

Open houden
Risico van eigen winkel Lachen

Ergens rustig in een hoekje gaan zitten en dan overleef je het wel Lachen

Overigens genoeg werknemers die met een keelontsteking ook niet van het werk van de baas thuisblijven Lachen

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:42

Janine_L schreef:
Misschien kun je (om in de toekomst dit soort dingen af te regelen) eens kijken of je een ziekte kosten verzekering kunt afsluiten.
Het gaat nu om een keelontsteking maar je kunt natuurlijk ook je been breken en voor 6 weken of meer uitgeschakeld zijn.
Je kunt dit soort dingen beter regelen op een tijdstip dat er nog geen vuiltje aan de lucht is want nu zit je met een naar dilemma.
Misschien zijn er ook bedrijven die personeel kunnen leveren als je ziek bent (ik weet wel dat er zoiets is voor boeren).
Voor nu ............ misschien een goede vriendin of buurvrouw of iets dergelijks meenemen naar de winkel dat die voor jou het woord dan kan doen?

Weet je wel wat het kost om hiervoor een verzekering af te sluiten? Is haast niet op te brengen. Kun je waarschijnlijk beter voor een baas gaan werken. dat is het risco van eigen baas zijn.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:46

Tja dat is één van de nadelen van een eigen zaak.
Persoonlijk werk ik en mijn partner altijd door wat er ook gebeurt.
Zo hebben mijn partner en ik weleens gewerkt met hoge koorst, buikgriep, keelontsteking, kaakoperatie´s enz.
Voordat de zaak dichtgaat moet het echt onmogelijk zijn om er te zijn zoals nu heb ik een gebroken enkel en kan dus echt niet.
Een gesloten winkel is nooit goed of je nu wel of geen vaste klanten hebt.
Hopelijk krijg je je zus nog te pakken en je voelt zelf wel of het echt niet gaat.
Kan je moeder het niet een paar uur van je overnemen?
Heel veel beterschap toegewenst iig.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 10:47

Dat idee van een stoel enzo is wel een goed idee.
Normaal sta/loop/'ren' ik de hele dag rond. Aanvullen hebben we gelukkig net gedaan dus dat hoeft vandaag ook niet. Het gaat me toch vooral om het praten.
Ik heb overigens geen hoge koorts maar wel wat verhoging. Wel al wat hoger als gisteren.. Maar echt hoge koorts is het niet.

Ik ga iig een poging doen. Het vervelende (wat normaal absoluut niet vervelend is natuurlijk!) is dat er hele gezellige klanten komen, ook klanten die zo nog een half uurtje langer blijven om te kletsen. Maar op een door de weekse dag is dat vaak al minder.

Nouja ik ga strakjes maar gewoon openen. Heb afgesproken nu dat we om 11 uur open gooien. Een uurtje later als normaal en we hebben nog nooit in dat eerste uurtje een klant binnen gehad.

Bedankt voor jullie meningen en ik ga maar proberen er het beste van te maken.

[edit] Blensink, mijn moeder werkt gewoon tot half 5. Dus zij wil het wel van 5 tot 6 overnemen. Ik ga nu dus van 11 tot 5, dat moet te doen zijn. En dan daarna maar weer snel t bed in...

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:51

winnitou schreef:
Janine_L schreef:

Weet je wel wat het kost om hiervoor een verzekering af te sluiten? Is haast niet op te brengen. Kun je waarschijnlijk beter voor een baas gaan werken. dat is het risco van eigen baas zijn.

Nee maar jij mag het me vertellen als je het wel weet.
Natuurlijk kost alles geld, maar dit soort verzekeringen en instanties zijn er toch niet voor niets?
Ik zie dat er hier allemaal dingen worden genoemd die je wel kunnen overkomen maar die ook wel weer overgaan.
Je kan natuurlijk ook ernstig ziek worden, of chronisch ziek.
Hoe ga je dan je inkomen binnenkrijgen?
Ik denk dat het hoe dan ook goed is om dingen te regelen.
Dat kan natuurlijk door te zorgen dat je een goede back-up hebt of bijvoorbeeld door een verzekering.
De keuze is natuurlijk aan de TS, maar zij vroeg om tips en die geef ik Pling

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:53

Beterschap meis!! Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is om een juiste keus te maken, maar ik denk dat je wel de juiste hebt gemaakt door toch te openen!!

Sterkte vandaag!!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:54

Heel veel succes iig, en niet teveel denken dat je je ziek voelt dan gaat het al een stukje makkelijker. Makkelijk gezegt hé.
En laat de kletsende klanten maar kletsen goed voor afleiding Haha! .
En inderdaad als je thuiskomt vanmiddag bijtanken in bed.
Wat @Janine_L zegt is wel een idee om een backup (invaller) te hebben als je echt niet aanwezig kunt zijn.
Sterkte!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:55

De winkel moet open dat is het risico van een eigen vak

Tijdelijk personeel is niet handig wel kun je misschien een band opbouwen met 1-2 klanten en aan hun vragen of na verloop van de tijd of ze je willen helpen in drukke tijden, vakanties en of ziekte.

Je zus kan je niet echt van opaan moet ik eerlijk zeggen.
Ze laat je nu makkelijk stikken terwijl je nog maar net een winkel heb.
Iemand die maar af en toe wil daar heb je niks aan.

Je moeder snap ik ook niet helemaal maar misschien zou je daar met haar over kunne praten.

Verder een stoel neer zetten en misschien een bordje bij de kassa dat je moeilijk kan praten ivm met keelonsteking..dat staat niet onvriendelijk

doorzetten vandaag meid is moeilijk en vervelend

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:56

hittepit_12 schreef:
Als je goed bent is het verstandig om de winkel nu tijdelijk dicht te doen zodat je er straks weer fris en gezond tegen aan kan.Het is jouw winkel dus jij neemt de beslissing en niet je moeder......

Als je als kleine zelfstanige ziek bent heb je een probleem.
Winkel dichtgooien omdat je ziek bent is geen optie(ook al is de omzet minder deze tijd van het jaar)
Mensen die aan een dichte deur komen zijn daar niet blij mee.
Als ik jou was zou ik ,zoals al eerder geopperd is,je zus vragen om bij te springen.
Veel sterkte(maar mijn ervaring is wel dat als je werkt de ziekte net zolang duurt als dat je thuisblijft en helemaal als je je werk met veel plezier doet)
Knipoog

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 11:15

Daar heb je gelijk in Flair, ik heb er wel plezier in en sta er ook liever dan dat ik in bed lig de hele dag, maar ik zie net dat ik niet helemaal goed uitgelegd heb wat er met me aan de hand is zeg maar.
Ik heb nu dus een keelontsteking die ik zowat elke maand weer terug krijg en nu dus echt een toppunt bereikt heeft. De dokter gaf Rust mee als advies omdat hij mijn amandelen wil laten knippen als het over een week niet over is of als het weer terugkomt.
Vandaar dat ik zo met dat rust in mijn hoofd zit, als ik door blijf lopen ben ik bang dat ik straks onder het mes kan en dan ben ik verder van huis.

Mijn zus kan dus niet, dus ik ga nu toch zelf maar. Wilde een uurtje later openen maar zit nu alsnog met een rot gevoel in mijn maag. Als ik toch ga werken, dan maar nu meteen.

Bedankt voor de reacties tot zo ver. Ik ga nu maar naar de winkel, en hopelijk lukt het een beetje.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:18

Mijn moeder heeft ook een eigen winkel..
Ze verkoopt waterbedden&boxsprings.. Dus ze gaat dan gewoon met een boek in het magazijn of achter in de winkel op een bed liggen Tong uitsteken

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:32

Suc6 en sterkte vandaag. Klanten begrijpen het wel als je wat minder praat, dat begrijpen ze eerder dan dat je de hele winkel dichtgooit.

En van die amandelen knippen, nou en ? Als daarmee je probleem verholpen is ? Zo'n grote ingreep is het niet, je hebt er alleen maar baat bij want je kan die dingen missen. Lijkt me beter dan altijd op halve toeren blijven doorkachelen

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:32

Is ook beter, tuurlijk. Maar dan ben ik wel langer uit de running dan 1 dagje. Dat bedoelde ik. Knipoog Als een dagje niet gaat om mijn keel rust te geven, wat dus ook betekend dat ik langer last zal houden van keelpijn en dus meer kans op de operatie... Dan zijn we verder van huis. Stel dat het door een dag rusten wel weg zal zijn, dan hoeven ze (misschien) niet geknipt te worden en kan ik na 1 dag weer normaal aan de slag. Dat bedoelde ik. Knipoog

Maargoed ik heb gewoon gewerkt en heb vooral veel zitten puzzelen vandaag.. Mijn vriend was mee om me te helpen en hij heeft vooral alles gedaan, alleen als hij iets niet snapte ofzo riep hij me erbij dus zo ging het gewoon heel goed. Heb vrij weinig gepraat, maar ondanks dat toch weer meer last.
Nu even kijken hoe het morgen ochtend is.