anorexia... ik kan wel huilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raudkas

anorexia... ik kan wel huilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:57

heej allemaal....

ik kan wel janken, huilen, het is gewoon verschrikkelijk.
Het gaat om een hele goede vriendin van mij.

ze heeft anorexia, maar ze ziet het zelf niet in. Ze is zo dun!!! het is gwoon verschrikkelijk
als je haar ziet, de kleren hangen om haar lijf, haar handen zijn zo dun, over haar armen en benen niet te spreken!!

ze eet wel wat, s'morgens 2 boterhammetjes, en dan begint de dag.
ze gaat 2 tot 3 uur wandelen, rent een uur per dag, fiets weet ik niet hoe ver en hoe lang, en dan stinkt ze zich gwoon langs het middag eten.
Als ze bij ons komt, en je vraagt of ze een wafeltje of zo wilt zegt ze: nee, ik kom net van de tafel af, ik zit vol" maar het punt is, ze heeft dan helemaal niet gegeten.

Ik vind dit zo erg!! ze zit ook nog alleen op kamers, dus dan kan je niets doen!!!

Ze is al een paar maal bij de dokter geweest, met haar moeder enzo, maar ze blijft volhouden dat ze geeeen anorexia heeft!!! en koppig dat ze is.

Ze houd zo van het buiten zijn. het gaat heeel goed met haar studie, ze haalt 8te en 9ens voor haar tentamens.
Maar haar studie kan ze binnekort vergeten als ze zo door gaat. en dan komt je in een ziekenhuis onder dwang, of weet ik waar.

ze ziet het niet, ze ziet het niet, ze ziet het niet!!!
ze gelooft dan ook niemand!!!
Ze eet wel (maar ook helemaal niet veel) maar ze doet gewoon teveel, ze sport teveel, dit is gwoon niet gezond. het is verschrikkelijk.

zucht........

sorry als dit verkeert staat. maar het moest even eruit!!
ik zit op het moment gwoon te janken!!! Huilen

weet iemand misschien enig advies wat je wel tegen haar kan zeggen?? ik weet dat hier geen oplossing voor is, tot ze het zelf in ziet, maar wanneer is dat....................

Sigrid

Re: anorexia... ik kan wel huilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:01

Is dit dan geen boulimia? Daarbij bewegen patiënten toch ook overmatig?

Wel heel erg voor je vriendin en voor jou dat je dit aan moet zien. Het probleem kan ook pas aangepakt worden als je vriendin erkent dat ze een probleem heeft. Hoe erg het ook klinkt, dat kan geen moeder, goede vriendin of dokter haar aan het verstand hijsen. Daar moet echt vanuit haarzelf komen.

Meestal zijn er andere problemen waardoor iemand anorexia/boulimia krijgt. Probeer of je daar een vinger op kunt leggen. Is ze onzeker, is ze eenzaam? Laat haar niet in de steek en let goed op haar is het enige advies dat ik je nu kan geven.

Heel veel sterkte ermee!

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:02

Ik weet hoe je je voelt.
Een vriendin van mij heeft het ook.
Ze weet ook dat ze het heeft, maar komt er gewoon niet doorheen.
Het is een verschrikkelijk iets!
(Ik heb er zelf ook ooit dicht tegenaan gezeten omdat ik mezelf 'te dik' vind, maar nu kan ik er redelijk mee overweg gelukkig)
Je kunt ze niet echt helpen....Dat is het moeilijke ervan, ze moeten het eerst zelf inzien en dan kun je ze misschien helpen...Succes ermee!

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 22:04

Bedankt!!
imposantje, jij ook sterkte!!
idd, jullie hebben gelijk. ik zal er voor haar zijn, en haar niet in de steek laten!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:08

Een vriendin van mij heeft het gehad. Zij verdronk zichzelf in het schoolwerk om maar niet te eten. Geweldige cijfers, maar amper gewicht. Er was ook niet tot haar door te dringen helaas. Uiteindelijk is ze met haar vader naar de dokter geweest en is ze verplicht opgenomen in het ziekenhuis. Vervolgens is ze naar een andere instelling geweest. Maar wat je ook doet, laat haar niet vallen!

Ik weet niet hoe oud je vriendin is? Boven de 18 jaar wordt verplichte opname al lastiger. Sterkte.

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 22:10

tja, inderdaad dat is ook al een groot probleem, ze word komt jaar 20. de dokter zegt ook dat hij niet veel kan doen omdat ze volwassen is.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:28

mijn huisgenoot heeft het ook, en al best lang.
heeft een hele tijd in de kliniek gezeten, is moeten stoppen met haar studie, en het is moeilijk je gewone leven weer op te pakken.

genezen doe je eigenlijk nooit helemaal, maar het kan wel beter worden.
probeer haar niet te porren met een wafel, maar zet desnoods komkommer, tomaat etc op tafel. dat ze iig iets binnenkrijgt..

ik vind het bijna een verhaal zonder einde, deze ziekte.
sterkte

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 23:13

bedankt, dat is misschien een idee.
alle kleine beetjes helpen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:46

Hier is de site van de Stichting Anorexia en Boulimia Nervosa.
www.sabn.nl

Misschien kan je hier ook wat informatie vandaan halen.
Het is echt verschrikkelijk, dat snap ik en 'jammer' dat ze al meerderjarig is.
Veel veel succes!
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-01-08 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:50

ik heb zelf tegen anorexia aangezeten door het willen halen van topsport in turnen.
ook een vrienin van mij ( die wel top deed) heeft dit gehad.

ik kan je 1 tip geven, ze wil alleen maar gesteund worden. steun haar, luister naar der en probeer der niet duidelijk te maken dat ze die ziekte heeft. je luisterd allen naar het stemmetje in je hoofd die je verteld dat je dik bent...

meer info of heb je nog vragen mag je altijd pm sturen
sterkte

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:51

Ontkennen is 1 van de dingen die mensen doen met een eetstoornis terwijl ze soms zelf donders goed weten dat er iets niet klopt.
Van dat stemmeje mag ze niet eten en al zeker niet veel.
Ik denk dat zij op een of andere manier dringend prof. hulp nodig heeft, maar hoe je dat voor mekaar moet krijgen weet ik niet.
Heel veel sterkte met je vriendin.

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:00

ik heb zelf al 11 jaar anorexia en weet hoe het is in het begin ontkende ik het ook en wou geen hulp dwingen om te eten of hulp te zoeken werk niet (bij mij niet in ieder geval) ik had toen geen keus omdat ik pas 13jaar was dus ik moest wel maar ging toen overal tegen in want in mijn ogen was ik niet ziek en hoefde geen hulp.ze moet het echt zelf inzien en willen en dan nog is het een gevecht.
het enige wat je kan doen is haar steunen en er voor haar zijn. en misschien wil ze er met je over praten

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:30

Woow dat is echt vreselijk!
Een vriendin van mij verdenken wij er ook van dat ze het heeft en ik heb geprobeerd om te vissen hoe dat zit, en toen moest ze bijna huilen en daar schrok ik van!

Probeer met dr te praten en er voor dr te zijn, dat ze er niet alleen voor staat!
Heel veel sterkte ermee!!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:34

_Sigrid_ schreef:
Is dit dan geen boulimia? Daarbij bewegen patiënten toch ook overmatig?

Wel heel erg voor je vriendin en voor jou dat je dit aan moet zien. Het probleem kan ook pas aangepakt worden als je vriendin erkent dat ze een probleem heeft. Hoe erg het ook klinkt, dat kan geen moeder, goede vriendin of dokter haar aan het verstand hijsen. Daar moet echt vanuit haarzelf komen.

Meestal zijn er andere problemen waardoor iemand anorexia/boulimia krijgt. Probeer of je daar een vinger op kunt leggen. Is ze onzeker, is ze eenzaam? Laat haar niet in de steek en let goed op haar is het enige advies dat ik je nu kan geven.

Heel veel sterkte ermee!

Bij Boulimia doe je heel veel eten (alles door elkaar) en dan weer uitkotsen Knipoog
Het is erg moeilijk met iemand die anorexia heeft het enige wat je kan doen is er voor haar zijn maar als ze beter wil worden dan moet ze dat toch zelf doen en vinden wat de kern hier van is (wat is haar probleem wat ze niet aan kan)
sterkte Ach gut

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:33

ik denk dat je weinig kunt doen, maar alleen maar er voor haar zijn. heeft ze problemen waar het door kan komen? dan moeten die opgelost worden... maar adt is niet aan jou... je kunt hooguit naar haar luisteren en er voor haar zijn...

sterkte!

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 19:16

heel erg bedankt voor jullie berichtjes.
degene die er op dit moment ook mee kampt, ook veel sterkte.
ik heb nog nooit iemand gezien die anorexia heeft. het is nog nooit bij mij in de buurt voorgekomen. en dan plots klaps van een meisje waar je het nooit van verwacht had.
Bedankt voor de tips. maar toch blijf je machteloos