Maar ik kan om alles zenuwachtig zijn, zenuwachtig om hier een topic aan te maken, zenuwachtig om naar beneden te gaan en me ouders te groeten. Alles.
En dat zenuwengedoe probeer ik te verbergen in vingers kauwen, lippen kauwen, wangen kauwen, tot bloedens toe. Niet 1 keer, maar heel de dag door. Ik ben de hele dag aan het kauwen, velletjes, nagels bijt ik niet, maar nagels aan de zijkant, laten wel eens los, en is zo'n naar gevoel als je die eraf haalt, dan bloed het vaak ook, ook die probeer ik heel de dag door van mijn vingers af te halen.
Nu doe ik dit, weet hoe lang, al, maar ik sta nu een jaar in een winkel, en het zenuwachtige gedoe neemt erdoor aan. Trillen, van de zenuwen, stress.. En dus bijten, bijten, bijten.
En dan geef ik me een tik op de vingers, of bijt een paar keer flink in mijn vingers, zodat ik even stop, maar ben zo, zonder denken weer aan het kauwen..
Heb me nooit druk om gemaakt, al ziet het er lelijk uit, allemaal hapjes in m'n vel, maar ik draai ook kassa, en kauw tegelijkertijd aan m'n vingers, dan zit het bloed op de tasjes, en schaam me dan dood..
Ben vast niet de enigste die er last van heeft?
Wie nog meer? En nog belangrijker? Wat doen jullie er tegen?