Vingers op eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lena01

Vingers op eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 01:22

Ja, beetje overdreven staat het in de titel, maar ik ben een ontzettende zenuwpees, door omstandigheden. Geen zin allemaal te vertellen nu.
Maar ik kan om alles zenuwachtig zijn, zenuwachtig om hier een topic aan te maken, zenuwachtig om naar beneden te gaan en me ouders te groeten. Alles.

En dat zenuwengedoe probeer ik te verbergen in vingers kauwen, lippen kauwen, wangen kauwen, tot bloedens toe. Niet 1 keer, maar heel de dag door. Ik ben de hele dag aan het kauwen, velletjes, nagels bijt ik niet, maar nagels aan de zijkant, laten wel eens los, en is zo'n naar gevoel als je die eraf haalt, dan bloed het vaak ook, ook die probeer ik heel de dag door van mijn vingers af te halen.

Nu doe ik dit, weet hoe lang, al, maar ik sta nu een jaar in een winkel, en het zenuwachtige gedoe neemt erdoor aan. Trillen, van de zenuwen, stress.. En dus bijten, bijten, bijten.

En dan geef ik me een tik op de vingers, of bijt een paar keer flink in mijn vingers, zodat ik even stop, maar ben zo, zonder denken weer aan het kauwen..

Heb me nooit druk om gemaakt, al ziet het er lelijk uit, allemaal hapjes in m'n vel, maar ik draai ook kassa, en kauw tegelijkertijd aan m'n vingers, dan zit het bloed op de tasjes, en schaam me dan dood..

Ben vast niet de enigste die er last van heeft?

Wie nog meer? En nog belangrijker? Wat doen jullie er tegen? Bloos

Kedevr

Re: Vingers op eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 02:58

Ik heb dat ook gehad. Ik had stressvol werk en had daardoor bijna geen nagel meer over. Toen ik mijn paard kocht en ander werk had gevonden (dezelfde periode) is het onbewust over gegaan.
Ik denk dat je voor jezelf moet nagaan waar die stress vandaan komt en dan kijken wat je er aan kan doen. (het kan ook onbewuste spanning zijn)
Praat er met je ouders of een ander vertrouwt persoon.
Ik denk als je de oorzaak van de spanning weet dat het vingers, wangen ect. vanzelf overgaat. Ik denk dat een smerig goedje op je nagels smeren niet helpt zolang je met die stress zit.
Succes!

_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:56

ik bijt ook op mn vingers maar niet omdat ik gestresst ben ofzo. ik doe het ook vaak zonder dat ik het zelf in de gaten heb, heel vervelend.
succes ermee!

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:17

Ooooh! Ik dacht dat ik de enige was!
Vooral mijn wangen, tot bloedens toe! Ik weet ook niet wat ik eraan kan doen eigenlijk. Nagelbijten / Gniffelen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:01

Kan je niet iets heel vies op je handen smeren, zodat je er steeds aan herinnert wordt dat het eigenlijk niet de bedoeling is om op je handen te kluiven?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:03

dovish schreef:
Kan je niet iets heel vies op je handen smeren, zodat je er steeds aan herinnert wordt dat het eigenlijk niet de bedoeling is om op je handen te kluiven?

Dat heb ik ooit ook eens geprobeerd, dat werkt vrijwel niet, want na een tijdje 'doorzetten' gaat het eraf. Haha!
Ik herken het verhaal ook, vooral in tijden van toetsen etc, zoals nu dus. Heel m'n wangen zijn weg, en mijn nagels(die netjes en niet afgekloven horen te zijn) zijn ook niet meer zo best.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:06

Hallo,
Hier nog zo'n eentje!
Ik bijt ook op mn vingers, al het vel en mijn nagels af.
Tot bloedens toe, heel vervelend en daarna doet het pijn.
Maar als ik aan het bijten ben, voel ik dat gewoon niet, omdat ik dan móet door gaan.
Ik weet dat het achterlijk klinkt maar ik krijg echt zo'n drang, en móet dat velletje er afbijten.
Ik doe het onbewust en heel vaak, ook op ongepaste momenten.
Ik wil er heeel graag vanaf, het is zooo lelijk, het wordt alleen maar erger.

Maargoed, eigelijk heb je nix aan mij omdat ik ook niet weet wat er tegen te doen.
Heb al vanalles geprobeerd. Maar sluit me dus hierbij aan en volg je topic even.

Nicol

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:10

Probeer te achterhalen waar de spanning vandaan komt, zodat je er wat aan kan doen.

Als symptoombestrijding (ik vrat mezelf ook op Haha! ) kun je kauwgom kauwen. Da's ook niet netjes en representatief in de winkel, maar altijd nog beter dan bebloede handen! Heeft je baas er nog nooit iets van gezegd?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:11

Vervelend voor je, kun je geen bytex proberen, tegen nagelbijten en dan over je hele hand heen smeren? Misschien dat, dat werkt of naar de huisarts gaan daar kun je som pilletjes krijgen waar je wat minder gestressed van word net zo als die pilletjes die je bijvoorbeeld voor een belangerijke toets o.d. neemt. Knipoog En bytex was je er ook niet zo maar even af dat blijft vaak vrij lang zitten.

Persoonlijk vind ik het wel een beetje een vies idee dat als ik bij de winkel ben en ik koop wat dat er dan bloed aan me tasje zit. Nagelbijten / Gniffelen

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:12

Kauwgom kauwen helpt in mijn geval niet. Ik ben namelijk ook kauwgom verslaaft, zo ongeveer dan, maar zelfs dan sneuvelen mijn wangen en nagels.

Wat bij mij wel een klein tijdje geholpen heeft, is om in het geval van je nagels, ze heel goed en veel te verzorgen. Klinkt erg stom, maar daar ben je dan wel een tijdje mee bezig, en dan ben je zo 'trots' op je nagels, dat je er toch minder snel aan gaat zitten. Dit werkte bij mij echter niet heel lang, maar wel even Haha!

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:18

Pff ik lees dit even mee. Ik heb precies hetzelfde probleem vanaf mijn 12e doe ik het al en ik ben nu 20. Mijn vingers zijn allemaal helemaal tot aan het tweede kootje al velloos en dat groeit wel weer dicht, maar je krijgt er littekens van.

Als mijn vingers helemaal onder de wondjes zitten en je dus niet verder kán bijten, dan ga ik aan mijn lippen zitten. En dat allemaal ongemerkt.

Ik slaap nu 's nachts met handschoenen aan, want ik deed het ook vaak in mijn slaap, en het wordt al iets minder. Dus misschien helpt het voor jou ook om regelmatig handschoenen aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:20

Toen ik stopte met roken kwam er een rust in mij. Nicotine heeft mij altijd heel onrustig gemaakt. Probeer een rustige diepe ademhaling met je buik aan te leren, maakt ook rustig.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:46

Idd eens op je ademhaling letten. En anders kan je ook eens naar een haptonoom gaan. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:25

Ik ademde nooit echt naar m'n buik door, maar nu ik dat wel doe sinds een paar jaar moet ik zeggen dat het nooit echt heeft geholpen tegen het nagelbijten, vingerkauwen en binnenkantvanmijnlip-bijten.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:27

Ik zet hier even een stipje want ik ben ook zo'n kauwer. Mijn wangen aan de binnenkant sneuvelen regelmatig en idd mn vingers aan de zijkanten van nagels. Ik heb het zelf niet door, het is vaak dat mn vriend me er op wijst door mijn vreemde kop na te doen als ik op mn wangen aan het knabbelen ben waardoor ik heel even stop...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:34

Ik bijt ook nog velletjes rond mijn nagels.. Ik beet voorheen ook nagels, maar dat ben ik na 25 jaar afgeleerd.. Voor die velletjes heeft mijn nagelstyliste de oplossing: Smeer je nagelriemen in met olie ( gewoon te koop bij bijvoorbeeld etos ) doordat de randjes van je nagels droog worden, krijg je de neiging ze af te pulken of te bijten. Als ze niet droog of hard zijn, krijg je die neiging minder.. ( wat ik dus ook wel merk )

En ga een keer naar een nagelstyliste, daar krijg je ondersteuning in het niet meer bijten van je nagels of nagelriemen..

Wat betreft het op de wangen bijten, dat fenomeen ken ik niet.. Daar kan ik geen tips over geven..

Sterkte in ieder geval Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:28

Ik beet ook op mijn vingers (al een jaar of 15, de ene keer erger en meer dan de andere keer) en daarbij draaide ik aan mijn haar *charming*

Begin september besloot ik dat ik beide niet meer wilde. Ik wilde nette vingers en geen klitten meer in m'n haar met dode punten, dus ik ben 'gewoon' gestopt. Heel streng voor mezelf geweest en geen uitzonderingen meer gemaakt (wat ik eerder wel deed).

Nu bijt ik alleen nog op mijn lip als ik in gedachten of druk ben.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:56

Ik bijt heel erg op de binnenkant van m'n wang. Zodra er een stukje niet meer rauw is maak ik het weer kapot.
Misschien is het een tic geworden? Probeer er dan heel bewust mee om te gaan en laat andere mensen dan zeggen van: Hee je doet het weer, niet doen!
Zo ben ik van m'n nagelbijten (door zenuwachtig zijn) afgekomen.

Ademhalen is ook heel goed. Rustig en ontspannen Lachen